Byta till en längre bakdämpare ?

Lättast är väl att hänga hojen i ett mekställ och mäta slaglängden på bakhjulet för att se hur mkt det är vid max dämparkompression.

Använder du all slaglängd på bakdämparen nu, dvs bottnar ur den? I så fall hjälper det inte att plocka ut en spacer. Jag gissar från settingkoderna (LCM LRL vs DCL DRL) att din dämpare har linjär kompression och retur medan den andra är degressiv både på retur och komp (mer plattform/skarpare knä) och vidare att kompressionen på din är satt lite hårdare. Inget av det ändrar slaglängden, men ger helt klart en annan känsla i cykeln.

Jag skulle säga att för att få den mer kapabel och "trail" kan du komma ganska långt med en annan dämpare i samma dimensioner, men som är mer anpassad för hårdare körning. Kanske till och med coil beroende på hur utväxlingskurvan ser ut.

Hit kommer jag när jag trycker ner dämparen så mkt jag kan med min vikt. Ser ut som det finns en bit kvar på slaglängden... Tror den är ganska hårt inställd ifrån fabrik.

Bilagor

• 15992273825414712879963943568804.jpg
    15992273825414712879963943568804.jpg
    313.6 KB · Besök: 198
+1
Börja med att sätta sag, runt 30ish % är en bra baseline. Cykla sen och försök få lite uppfattning om hur mkt slaglängd du använder. Känns dämparen bra i början av slaget och runt sag men du inte använder mer än typ 70% även när du kör så hårt, stort och högt du kan är det nog läge att plocka ur spacern ur luftburken. Försök också hitta en vettig returinställning, labba runt lite fram och tillbaka tills den känns lagom snabb, följer marken men inte kickar dig framåt på hopp osv.

Mycket mer går inte att göra med en sån där utan att bli kladdig om fingrarna. Men längre dämpare och mer slaglängd tror jag inte du behöver fundera på före du har ställt in de grejer du har så bra det går.

+1
Börja med att sätta sag, runt 30ish % är en bra baseline. Cykla sen och försök få lite uppfattning om hur mkt slaglängd du använder. Känns dämparen bra i början av slaget och runt sag men du inte använder mer än typ 70% även när du kör så hårt, stort och högt du kan är det nog läge att plocka ur spacern ur luftburken. Försök också hitta en vettig returinställning, labba runt lite fram och tillbaka tills den känns lagom snabb, följer marken men inte kickar dig framåt på hopp osv.

Mycket mer går inte att göra med en sån där utan att bli kladdig om fingrarna. Men längre dämpare och mer slaglängd tror jag inte du behöver fundera på före du har ställt in de grejer du har så bra det går.
Tack så mkt för svaret skall laborera vidare lite. Är inte så bra på det men skall nog gå och lära sig. Fortfarande intressant och veta varför de är 120mm på en speedfox men 110mm på min kanske man aldrig får veta haha. Men de räcker gott till ser jag cyklar är mestadels vanlig stig men mindre tekniska delar inte alltför mkt utför.

Tack så mkt för svaret skall laborera vidare lite. Är inte så bra på det men skall nog gå och lära sig. Fortfarande intressant och veta varför de är 120mm på en speedfox men 110mm på min kanske man aldrig får veta haha. Men de räcker gott till ser jag cyklar är mestadels vanlig stig men mindre tekniska delar inte alltför mkt utför.
Spelar ju noll roll om du har 110mm eller 130mm så länge dämparen inte är väl inställd.

IMG_20200930_171637.jpg
svar på gammal tråd. Släppte ut luften ur dämparen. Satte en penna bak vid axeln. Fick således länkaget att röra sig 130mm... Så laborerar jag med rätt inställningar så borde jag kunna få ut mer än 110mm som det står på pappret att det skall vara.

Jag tror de kör lite fiffel. Agonist och speedfox skulle jag säga är samma ram bara att de vill maximera och nå ut till bredare område. De har nog enbart modifierat med olika dämpare och inställningar och således fått lite olika längder på slag. Agonisten är ju nu borttagen och enbart speedfox är kvar...

Jag tror de kör lite fiffel. Agonist och speedfox skulle jag säga är samma ram bara att de vill maximera och nå ut till bredare område. De har nog enbart modifierat med olika dämpare och inställningar och således fått lite olika längder på slag. Agonisten är ju nu borttagen och enbart speedfox är kvar...
Det finns foxdämpare där slaget begränsas av en liten bricka, men din dämpare verkar ju inte begränsad i och med att du kan mäta upp 130mm.

Nope. Tror som sagt de inte skiljer något större på cyklarna än att framdämparen original är längre på speedfox därav lite annat geometri på spec. Bakdömparen har de bytt lite olika spacers och säkert justerat lite olika ifrån fabrik. Men i övrigt är det nog exakt samma ramar på båda cyklar men de ville få de till två olika cyklar.

Med 130 i bak behöver du ju knappast mer om du vill ha lite mer trail-stuk på hojen. Det är i så fall en fråga om inställningar om du tycker det bottnar för lätt eller vad nu problemet är. Jag tror absolut inte du ska höja bakänden i alla fall, det ger motsatt effekt. Bottnar det för lätt med korrekt sag, prova då mer volymspacers och/eller mer lågfartskompressionsdämpning.

Längre gaffel ger mer önskad effekt då man får lite flackare vinklar och mer marginaler i nosen. En annan sak som du kan fundera på är angleset. Det gör rätt stor skillnad i hur hojen känns.

Med 130 i bak behöver du ju knappast mer om du vill ha lite mer trail-stuk på hojen. Det är i så fall en fråga om inställningar om du tycker det bottnar för lätt eller vad nu problemet är. Jag tror absolut inte du ska höja bakänden i alla fall, det ger motsatt effekt. Bottnar det för lätt med korrekt sag, prova då mer volymspacers och/eller mer lågfartskompressionsdämpning.

Längre gaffel ger mer önskad effekt då man får lite flackare vinklar och mer marginaler i nosen. En annan sak som du kan fundera på är angleset. Det gör rätt stor skillnad i hur hojen känns.
Nej jag skall ej bry mig om att förlänga bakdömparen. De räcker gott och väl med de jag cyklar. ? Den blev annorlunda med längre framgaffel med. Angleset har jag kollat på men är nog nöjd med geometrin som den har nu, då jag vill kunna ha den till längre lopp med ?

Angleset har jag kollat på men är nog nöjd med geometrin som den har nu, då jag vill kunna ha den till längre lopp med ?
Jag tror inte angleset hindrar det ärligt talat. Själv montersde jag 1,8 graders angleset på min cube stereo 140 och jag tycker hojen fungerar precis lika bra på stig som innan, men utför tycker jag den blev rätt mycket mer lugn och förtroendeingivande, från att ha varit ganska nervös i styrningen.

Men är du nöjd som den är nu så är det ju förstås bra. (y)

Jag tror inte angleset hindrar det ärligt talat. Själv montersde jag 1,8 graders angleset på min cube stereo 140 och jag tycker hojen fungerar precis lika bra på stig som innan, men utför tycker jag den blev rätt mycket mer lugn och förtroendeingivande, från att ha varit ganska nervös i styrningen.

Men är du nöjd som den är nu så är det ju förstås bra. (y)
Har lämnar in den på service och för montering av angleset på 1 grad skall bli spännande att testa den utför på lördag

Tillbaka
Topp