Byta till mindre framdrev på Sram APEX 1

MHGT86

Aktiv medlem
Hej! Har nu 40t (singelklinga) och önskar iaf ner till 36t. Någon som har koll om något annat än Sram passar? I Apex 1 finns bara 40t och uppåt verkar det som. Tack!

sd.jpg

JohanRR4

Aktiv medlem
Det borde bara vara att kolla upp vad det är för BCD och sedan köpa en klinga som passar. I ditt fall tror jag det är 110 mm men det får du dubbelkolla.

Om det då är 110 mm så borde allting på denna sida passa:

MHGT86

Aktiv medlem
Amen fasiken va schysst alla, tack! Trampar ur lite väl fort när det är minsta negativ lutning..

MHGT86

Aktiv medlem
Det borde bara vara att kolla upp vad det är för BCD och sedan köpa en klinga som passar. I ditt fall tror jag det är 110 mm men det får du dubbelkolla.

Om det då är 110 mm så borde allting på denna sida passa:
Vette tusan om denna kommer passa. Ser inte att det står assymmetrisk någonstans:

weldion

Aktiv medlem
Vette tusan om denna kommer passa. Ser inte att det står assymmetrisk någonstans:

Attachment:110 mm pitch circle, 4-arm asymmetrical

står även detta:

Compatibility:​

• INSpider power meter 110x4
Men som andra skriver, om du vill cykla snabbare så skall du ha större klinga och där finns ett stort sortiment att välja på.

MHGT86

Aktiv medlem
Se bara till så att det är SRAM assymetrical och inte t.ex. Shimano/Shimano GRX. Hålbilden kan stämma bra, men du får utstick på vevarmen mot drevet som inte är så snyggt.
Super, tack! Undrar hur stor skillnad det gör att gå från 40t till 44t. Borde man satsa ännu högre. Det är en gravel med 1x11 jag pendlar till jobbet med och använder i princip aldrig något mer än växlarna 7 till 11.

weldion

Aktiv medlem
Super, tack! Undrar hur stor skillnad det gör att gå från 40t till 44t. Borde man satsa ännu högre. Det är en gravel med 1x11 jag pendlar till jobbet med och använder i princip aldrig något mer än växlarna 7 till 11.
En sak är att öva på hålla en högre kadens. Vid en kadens på 80 rpm så når du en hastighet på cirka 42 km/h (lite beroende på hjulstorlek) med 44t fram.

MHGT86

Aktiv medlem
En sak är att öva på hålla en högre kadens. Vid en kadens på 80 rpm så når du en hastighet på cirka 42 km/h (lite beroende på hjulstorlek) med 44t fram.
När det rullar utför på bilvägen kanske -3 till -4% blir det sånt jäkla snurr nu tycker jag. Vet inte vad jag ligger på för rpm på pendligen men på zwift brukar jag hålla 33km/h på 60rpm (kanske inte säger någonting). Jag testar 44t. Verkar inte finnas större som passar väl ändå.

Classe75

Aktiv medlem
När det rullar utför på bilvägen kanske -3 till -4% blir det sånt jäkla snurr nu tycker jag. Vet inte vad jag ligger på för rpm på pendligen men på zwift brukar jag hålla 33km/h på 60rpm (kanske inte säger någonting). Jag testar 44t. Verkar inte finnas större som passar väl ändå.
RPM 60 och 33km/h är modell ånglok.
De flesta som hänger här anser att ett normalt RPM ligger på 75-95. Lägre kommer i längden att ta död på dina knän.
Har själv varit där. Va, det är ju lika fort som "trummpinnar". Fast när man vänjer sig så inser man vad man missat.

fyrbåk

Aktiv medlem
Testade gå från 40T till 44T på grushojen för några år sen. Tog några veckor så bytte jag tillbaka till den mindre klingan. Blev inte alls bra. 44T-klingan har legat i en låda sen dess.

NLC

Aktiv medlem
Utväxling handlar ju inte bara om trivselkadens utan även marschfart, särskilt med 1x kan det bli lite finlir med att hitta rätt storlek på framdrevet för att få så bra/tät utväxling på de växlar man använder mest så man slipper känna att man ofta "hamnar mellan"

Det sagt så finner jag stor nytta av sidor som t.ex http://ritzelrechner.de/ som kan hjälpa hitta det som funkar bäst givet förutsättningar och önskemål/krav.

MHGT86

Aktiv medlem
RPM 60 och 33km/h är modell ånglok.
De flesta som hänger här anser att ett normalt RPM ligger på 75-95. Lägre kommer i längden att ta död på dina knän.
Har själv varit där. Va, det är ju lika fort som "trummpinnar". Fast när man vänjer sig så inser man vad man missat.
Ok! Det där är dock Zwift-statistik men kanske får börja öva på högre RPM

Manurhin2

Aktiv medlem
Det blir inte för stort, jag kör 48 på gruscykeln.

MHGT86

Aktiv medlem
Väldigt få jag ser som rejsar in till jobb med tjock mage - är det olika storlek på mage beroende på vilken tid man åker in?

kais01

Aktiv medlem
om bara den lättaste växeln räcker i det brantaste du brukar köra finns det fördelar med närapå så stor framklinga som får plats.

förutom minskad känsla av att varva ur (men som några antytt går att öva upp); blir det med större framklinga kombinerat med flertalet kassetter tätare liggande växlar i det snabbare registret, mindre slitage och användning av de minsta och känsliga dreven på kassetten, mindre slitage av kedjan, och mindre friktion.

vid längre landsvägsturer har man dock inte samma nytta av höga utväxlingar. det gäller där att ekonomisera med sin energi, undvika snabba spurter, och det finns fördel när det gäller uthållighet med en högre kadens.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Väldigt få jag ser som rejsar in till jobb med tjock mage - är det olika storlek på mage beroende på vilken tid man åker in?
Får mig osökt att tänka på

C-dale

Aktiv medlem
Fortfarande lika individuellt vilken utväxling man behöver. Om man är stark som en oxe och inte har några tunga klättringar på sina rundor går det säkert bra med stora klingor, men om man är en trött gubbe som jag, så är en 38 t klinga fint i en hel del backar hemma o utomlands, Gran Canaria t.ex. Värt att nämna att t.ex BMC kör så på en del grushojar. F.ö är 12-delat betydligt trevligare än 11-delat om man kör enkelklinga..

MHGT86

Aktiv medlem
Får mig osökt att tänka på
Haha härligt med 9 sidor av kommentarer om detta mysterium 😅

MHGT86

Aktiv medlem
Fortfarande lika individuellt vilken utväxling man behöver. Om man är stark som en oxe och inte har några tunga klättringar på sina rundor går det säkert bra med stora klingor, men om man är en trött gubbe som jag, så är en 38 t klinga fint i en hel del backar hemma o utomlands, Gran Canaria t.ex. Värt att nämna att t.ex BMC kör så på en del grushojar. F.ö är 12-delat betydligt trevligare än 11-delat om man kör enkelklinga..
Aa jag har inga klättringar 🙏🏼

fyrbåk

Aktiv medlem
Haha härligt med 9 sidor av kommentarer om detta mysterium 😅
För ordningens skull bör noteras att korrekt benämning på en cyklists ölkagge är tempomage.
En anledning till tjocka cykelgubbar är att utöver simning, som går bort om man är kass simmare, så är cykel enda alternativet. Alla andra sporter krossar knäna på tjockisen när hen får läkarorder på att göra något åt kroppen för att slippa plågsam död i förtid av hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

MHGT86

Aktiv medlem
TEstade att öka RPM med 20% (exakt magkänsla +-5%) och det var ju verkligen en vanesak haha
Tur jag inte monterat klingan för 500:- än 🍾 - kan jag returnera den och köpa något onödigt istället.

Topp