Byte av växelgrupp

Niclas87

Ny medlem
Byte av växelgrupp
Hej!!

Är det någon som har t.ex köpt en ny grupp från utlandet och sedan bett er lokala cykelhandlare att montera den? Brukar de bli lite trötta och vad har ni fått betala?

Hälsningar Niclas

Byte av växelgrupp
Är du bara villig att betala för dig så ordnar nog en handlare de... men jag skulle gissa på att du minst får betala 400-500-600 spänn i timmen....och de tar nog ett par timmar minst...

En ny grupp... innebär ju (om man hårddrar det) att handlaren ska bygga nya hjul eftersom nav ingår i en ny grupp... Eller linda om styret på en racer eftersom man måste byta vajrar/höljen...

Saker tar längre tid än man tror...

Byte av växelgrupp
Varför inte montera själv?
Inte alls svårt och det behövs inte många verktyg. Insexnycklar (4,5,6 och 8 mm) och en skruvmejsel för växeljusteringarna. Enda specialverktygen är vevlagerverktyget (100-300 kr) samt kassettdragaren och kedjepiskan (vilka de två senare finns att köpa i set för ett par hundringar).
/K

Byte av växelgrupp
Vajer i ramen är inte så pilligt.

På min första racer gick bromsvajern i övre ramröret.

För att byta hölje på den så lämnade jag vajern, och drog loss höljet, sen trädde jag på det nya höljet på den gamla vajern, då var det inget problem att få den ut genom hålet.

Sen är det ju bara att byta vajer i höljet.

Har du en ram där inte höljet går internt så brukar det inte vara några problem, det finns oftast en intern styrning.

Tillbaka
Topp