Camp Mallorca

Camp Mallorca
Har åkt med dom 3ggr tidigare och dom funkar och brukar ha bra koll på det mesta, bra guider och flera olika fartgrupper, skapligt hotell som ligger ganska lugnt till i Can Picafort.

Trevlig resa.

Camp Mallorca
Jag är galet sugen och anmäler mig direkt när jag blir av med min efterhängsna skada.
Om jag åker dit så är målet även att köra lite simträning, det ska ju finnas en 25-meters-bassäng nära hotellet.

Camp Mallorca
Här är en till som ska med CampMallorca i April! Närmare bestämt den 9-19:e åker jag (och min polare Markus)...

Jag tänkte ta med min egen Bianchi, känns bättre att köra på sin egen hoj speciellt som man kommer att ha sån jäkla abstinens framåt vårkanten. Har 39/25 som lättaste växel, lite osäker på om det räcker...funderar på att köpa en 12/27 kassett men vi får se hur jag gör. Behöver man en längre bakväxel isåfall?

Väl mött!
/M

Camp Mallorca
Vet ju inte exakt vad du har för komponenter, men på Shimano ska det i alla fall inte vara några problem att peta dit en 12/27-kassett utan att göra något med bakväxeln. Vet de som kört med 30 bak utan att byta bakväxel. Dock får man se till att inte försöka lägga i stora fram med 30 bak, för då kan det bli litet otrevligt!

Har inte varit på Mallorca själv, men kikat litet på profiler från olika klättringar och t.ex. Corbata hittade jag någon uppgift om att den är 10% snitt sista 4 km. Om du inte är ganska duktig så innebär det att du kommer att få gå på en ganska låg kadens och ganska mycket kraft om du har 39/25. Tycker du om att stå upp och bryta uppför funkar 39/25 troligen. Om du istället, som jag, tycker om att hålla en hygglig kadens eller inte är så duktig och framför allt inte någon anorektisk bergsget så skulle mitt råd vara att slänga på en 27:a bak. Själv kör jag flitigt med 34/27 när det blir längre och litet brantare backar, men jag är inte så duktig och går dessutom väldigt mycket på frekvens uppför.

Såvida du inte är ganska duktig tror jag inte du kommer att ångra dig om du skaffar en 27:a bak. I förhållande till vad resan kostar är det ganska billigt med en ny kassett. Dessutom är det bara de två största bak som skiljer på en 12-27 och en 12-25, så du får inte något "glapp" i området du använder på platten. Ett alternativ är ju att strunta i att göra något och om du märker att det inte funkar med en 25:a när du kommer ner bör det ju gå att fixa där. Finns ju en och annan cyklist på Mallorca på våren ...

Camp Mallorca
Hej

Tack för svaret!

Jag är väl medelbra just nu...typ "cykla vättern på 10-11 timmar" bra hehe.
Kan tänka mig att jag kan få stå upp rätt mycket om jag kör 39/25 så jag tror jag ska köpa en 12/27 kassett till våren.

Behöver man en längre kedja dock också? Och vad händer om man råkar använda stora fram och 27:an bak? Kan bakväxeln gå av då eller?

mvh M

Camp Mallorca
Jäklar också Mange, är det storsatsning på gång från ert håll? Kanske man kommer och möter er på Mallis! Jag kör på 34-23 som lättas just nu. Behövs faktiskt användas rätt ofta.

Camp Mallorca
Tjena Dan!

Jag och markus åker, följ med. 9-19 April Camp mallorca!=)

34/23 = 1,48
39/25 = 1.56
39/27 = 1,44

Alltså är 39/25 tyngre än 34/23, och alltså kommer jag att behöva 39/27 eftersom du är en bättre cyklist än mig.
Det avgjorde saken haha.

Visst tänker jag rätt?

/M

Camp Mallorca
Grymt, jag ska försöka hänga med. Tar bara 1.5-2 timmar för mig, med båt :-)

Jag antar att ni har tänkt cykla en hel del där. Vad jag upplevt av att cykla bergigt hela dagarna är, att man bör tänka ekonomiskt på benen. Annars blir det rätt så kämpigt på slutet.

Camp Mallorca
magdogg skrev:
> Jag är väl medelbra just nu...typ "cykla
> vättern på 10-11 timmar" bra hehe.
> Kan tänka mig att jag kan få stå upp rätt
> mycket om jag kör 39/25 så jag tror jag ska
> köpa en 12/27 kassett till våren.

Med den kapaciteten tycker jag absolut det låter som en klok idé att lägga på en 27:a (såvida du inte vill bli "en riktig kärring" som jag och satsa på kompakt - då blir det dock betydligt dyrare).

Även om jag har stött på personer som varit missnöjda över att de lagt på för lätt växel när de åkt och cyklat i litet rejälare backar så är det betydligt vanligare att det är åt andra hållet. Har sett mer än en person förbanna att han/hon inte skaffat lägre/tillräckligt låg utväxling och därigenom fått slita ont. I synnerhet om man ska cykla mycket och inte ha så många vilodagar, vilket lätt blir fallet om man är iväg någonstans med härligt kuperad terräng, så tycker jag det är skonsammare att låta benen gå litet fortare men med lägre motstånd än att behöva ta i för kung och fosterland för att få runt pedalerna.

Som mycket inom cykling är det dock litet individuellt vad man föredrar och det är möjligt att mina råd inte alls passar dig, så ta dem med en nypa salt ...

Camp Mallorca
Precis, jag tror också att det kan vara klokt att safe:a med lite lättare utväxling. Såg dock nyss att Campa inte har ngn tiodelad 12/27 kassett som jag hade för mig (bara 13/26, vilket inte ger så mycket).

Så isåfall måste det nog bli en 13/29...men jag vet inte om jag måste byta bakväxel då, lite väl dyrt kan det bli.

Camp Mallorca
Skall Ni cykla MTB på mallis ?

39/25 räcker för landsvägen, backarna är inte speciellt branta eller långa.

Jag har kört med 39/23 men rekommenderar 39/25.
Med lättare utväxling gård det bara långsammare, -inte lättare ;-)

Skulle det inte funka så köp nytt på plats

Senast redigerad av en moderator:
Camp Mallorca
Magdogg: Med er tjuvträning på varmare breddgrader, så kommer väl jag att få svårt att hänga på i sommar... :)

Fast vad är väl cykling på Mallorca när man kan köra ett 20 mils randonneurlopp i början av april istället... :)

Camp Mallorca
Det blev tyvvärr inget Camp Mallis för mig pga skada, men jag ser fram emot att följa med om ett år.

Ni som är där, hur har ni det???

Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är galet sugen och anmäler mig direkt när
> jag blir av med min efterhängsna skada.
> Om jag åker dit så är målet även att köra
> lite simträning, det ska ju finnas en
> 25-meters-bassäng nära hotellet.

Camp Mallorca
Men, hallååååå?!?

Var det något plan från Mallorca som kraschade i helgen, eller varför är alla mallis-åkare så tysta?
Berätta om vad ni upplevde, hur backarna var, vädret, maten, kränkningar, tyskar mm...

Camp Mallorca
Det var jättebra, var där 14dgr....första gången för mig, lite ovant med så långa backar men det gick bra (körde 39-26, lite väl tungt för mina knän om man ville ta det lugnt i backarna, jag är ingen bergsget med mina 90kg..hehe)

Vädret har vart helt ok, 4-5 soldagar, annars mest molnigt och nån enstaka skur beroende på var man åkte...
Sjuhelvetes massa cyklister överallt...mycket tyskar att rejsa med i backarna =)

Senast redigerad av en moderator:
Camp Mallorca
Jag var där i tio dagar, första gången för mig. Tycker det var suveränt, Sa Calobra var mäktigt även om det var väldigt tungt att trampa upp där med 39-25...men mer benmuskler till mig antar jag!

Camp Mallorca
Förresten, här är Sa Calobra banprofilen för er som är intresserade, från min VDO Z3 dator=)

/M

Bilagor

• 090414 - Mallorca (Sa Calobra).jpg
    090414 - Mallorca (Sa Calobra).jpg
    60.4 KB · Besök: 49
Camp Mallorca
Jag tolkar kurvan som att du cyklade upp från Selva-hållet och efter SaCalobra åkte du mot Pollenca. Utgick du från Alcudia eller Can Picafort?

Tillbaka
Topp