Campa EPS

• Trådstartare Trådstartare PG
  • Start datum Start datum
Campa EPS
Kul att de kommer till skott. Känns som att de testat prototyper i en halv evighet?

Framväxeln såg redigt stor ut, men i övrigt var det ju prydligt.

Campa EPS
bsod skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt! Men lite skeptisk ändå till italiensk
> finelektronik...
Den ska iaf fungera ner till 1m djup i vatten :-) T

Campa EPS
Varför vill man ha elektroniska reglage som efterliknar känslan i mekaniska? Jag tycker att de skulle gå åt motsatt håll, om man nu ändå ska gå med elektriskt system.
Men de ser ut att ha lyckats med en snyggare bakväxel än Shimano.

//edit lär vara för dyra för mig :(

Senast ändrad:
Campa EPS
GurraG skrev:
> Nu suger det i någons köptarm antar jag :o)
>
> /G

mycket :D

Campa EPS
Kom nu inte och säg att de är själfulla. De är italienska, från Berlusconiland. Monterade av rödvinsfyllon som röstat på Berlusconi. Lika dålig kvalitet som alla alfor jag ägt (3 st).

Campa EPS
KentS skrev:
> Ni som har elektroniska reglage, jag har aldrig
> fattat varför man skulle vilja ha det. Vilka
> fördelar finns?

Sjukt mjuka, precisa och fina växlingar. Har en framväxel som aldrig skrapar i (iaf inte på Dura-ace). Inget slitage på vajrar. Dessutom lika lätt att växla oavsett om det är fram, bak, upp eller ner.

Campa EPS
cerro skrev:
> KentS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som har elektroniska reglage, jag har aldrig
> > fattat varför man skulle vilja ha det. Vilka
> > fördelar finns?
>
>
> Sjukt mjuka, precisa och fina växlingar. Har en
> framväxel som aldrig skrapar i (iaf inte på
> Dura-ace). Inget slitage på vajrar. Dessutom lika
> lätt att växla oavsett om det är fram, bak, upp
> eller ner.

D.v.s. funkar precis som vanliga campa-växlar, fast man måste böka med batteri ;-)

Campa EPS
Det verkar ju inte så lovande att Record-gruppen ska ligga prismässigt som DA Di2, dvs snordyr. Och då finns det uppenbarligen en marknad för ännu dyrare prylar i form av Super Record som jag inte ens begriper varför någon vill köpa. Då vill det till att det skiljer mer mellan grupperna än ett hekto i vikt. Skillnaderna mellan de mekaniska Record- och SR-grupperna idag är ju rena skämtet. Det finns inget som motiverar SR-gruppens pris, man får knappt någonting extra. Inte ens proffsen, som får betalt för att köra med grejerna kör ju med SR rakt igenom.

Campa EPS
+1, där borde det kunna tillföra mer, kanske för liten marknad för att komma i ett tidigt skede

greblleM skrev:
> Jag vill ha elektroniska MTB-växlar! :S

Campa EPS
Möjligheterna för hemmekande verkar vara större med elektriska växlar än mekaniska.

Om det inte sitter elektronik i knappar/reglage borde det vara enkelt att kombinera Campas EPS-knappar med Shimanos Di2-växlar.
Eller tvärtom för den som föredrar det.

/Håkan

Campa EPS
Mer videos från Campa
http://eps.campagnolo.com/en/technologies

Historien om Campas EL-växlar
http://eps.campagnolo.com/en/history

"Batteritid: ca 2000 km Laddtid: 1,5 tim Livslängd: 500 laddningar så även med en laddning i veckan håller batteriet i många år men till skillnad från Shimano plockas batteriet hos Campagnolo inte av utan laddas på cykeln.

Vikt: Record EPS 2,184 g och Super Record EPS 2,098 g lite lättare än Dura-Ace Di2.

Pris: Record EPS i nivå med Dura Ace Di2 och Super Record EPS dyrare."
http://www.cykla.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=642

Campa EPS
Sådär, till salu hos S-tec nu... 3099€ för Super Record och 2800€ för Record.
RecordEPS.jpg

http://s-tec-essence.eshop.t-online.../?ObjectPath=/Shops/Shop38023/Products/CSREPS

//Kristoffer

Campa EPS
Hade Record EPS hamnat i samma prisklass som DA Di2 så hade det verkligen kliat i köpfingret men nu var det lite väl blodigt :(

Får vänta tills det kommer för en struntsumma på Alibaba... eller kanske till o med ett gruppköp ;)

//Kristoffer

Campa EPS
Jag tycker ändå att den största tankevurpan är att man måste "ladda cykeln". Detta enär batteriet en går att ta loss. Känns lite Fiat Uno faktiskt.

Campa EPS
bsod skrev:
> Snyggt! Men lite skeptisk ändå till italiensk
> finelektronik...

det är inte så att du har ägt en italiensk synth?

Campa EPS
teddo: Borra i ramar brukar fungera fint. Har borrat i Look 555, Basso Diamante. Har borrats i Cannondale SuperSIX på jobbet med ett par gånger.

Campa EPS
teddo skrev:
> Någon som har köpt och hunnit montera?
> Några erfarenheter av att borra i ramen osv?

Liiiite för dyrt för mig. Däremot suktade jag lite på Athena EPS. Men det ser smutt ut.

Campa EPS
cerro skrev:
> teddo: Borra i ramar brukar fungera fint. Har
> borrat i Look 555, Basso Diamante. Har borrats i
> Cannondale SuperSIX på jobbet med ett par
> gånger.

Tack för de betryggande orden.
Min ram (Cinelli Pro Best Of) ska vara förberedd för Di2 men jag har inget hål i downtuben där batteriet ska sitta så jag antar att det måste borras ett där? Och inget hål i sadelröret vid framväxeln heller.
Vet du om jag måste byta ut lagerskålarna för att sätta in en sån där hylsa som jag sett i instruktionsvideon?

Campa EPS
Hur har de tänkt med batteri och kabel till framväxel om det inte finns hål redan då? Vadå för lagerskålar, hylsa och i vilken instruktionsvideo?

Campa EPS
Nja jag vet inte hur de hade tänkt, men det såldes kompletta di2 med den ramen vet jag. Har dock inte sett några närbilder så jag vet inte hur det är tänkt:
2011-cinelli-Best_Of_Italo_Di2-road-bike.jpg

Det finns installations-video på EPS.campagnolo.com där stoppar de in en hylsa som ska hindra sladdarna att trilla ned mot veven (antar jag).

Campa EPS
är den sådan så finns det ju hål för vajrar, Hylsa runt vevlagret fungerar ju med en bit mjukplast med att trycka runt, fungerar iaf fint på SuperSIX Di2 :)

Campa EPS
cerro skrev:
> är den sådan så finns det ju hål för vajrar,
> Hylsa runt vevlagret fungerar ju med en bit
> mjukplast med att trycka runt, fungerar iaf fint
> på SuperSIX Di2 :)

Tack.

Jag har beställt nya lagerskålar med en sådan där specialhylsa, men jag är lite orolig att det inte ska gå att byta press-fit-lagerskålarna så jag kanske inte får in den. Men då tar jag väl någon plast som du säger.

Min ram är som på bilden, men det är som sagt inget hål där batteriet sitter och inget vid framväxeln eller uppe vid styrröret där sladdarna går in, men där är det bara att borra då?

Idag sitter ju växelvajrarna under downtuben, och jag misstänker att det kan finnas ett hål för en sladd om jag tar bort det fästet. Samma på undersidan av bakgaffeln.

Campa EPS
Tack för supporten.

Det är väl i princip två hål jag behöver göra:

Skrmavbild2013-02-05kl.18.57.33.png

Något särskilt jag borde tänka på med dessa?

Har du några tankar kring hålet på downtuben vid batteriet?

cerro skrev:
> press-fitskålar är inga problem att byta, Och
> finns det inte hål går det bra att borra med
> lite eftertanke.

Campa EPS
IMG_7858.JPG

Allt klart. Nu kan snön försvinna tack.

Det var lite smånervöst att sätta borren i ramen, men det gick rätt lätt ändå.
Växlar som en dröm.

Tillbaka
Topp