Cannondale? Erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare erikiland
  • Start datum Start datum
E

erikiland

Guest
Står i begrepp att köpa ny cykel. Fått tips om att cannondale har extremt bra ramar och är hållbara. Har ngn erfarenhet av dessa? Kvalitetsmässigt? Pris?

Tack på förhand!

1. Jättebra cyklar med annorlunda och kreativa tekniska lösningar.
2. Dyra cyklar.

Sen kan du ju gärna få berätta utförligare om det är en fulldämpad MTB, en nybörjarracer, en pendlarcykel eller en tävlingscykel på proffsnivå du är ute efter så går det lättare att ge tips utifrån det tilltänkta användningsområdet. En liten antydan om hur mycket du är villig att betala hjälper också, eftersom Cannondale gör cyklar som kostar från 6 till 60 tusen.

(fast det är klart, om du undrar om Cannondale gör bra cyklar så kan man nog utgå från att du inte är spekulant på en Six13)

Jag har bara hört talas om dem och fått uppfattningen att de är bra. Skall ha en framdämpad cykel för landsväg (mycket grusväg av något sämre kvalitet) och lättare skogskörning. Tänkte lägga max 8000:-.
Kanske andra märken ger bättre med avseende kvalité/pris? Förslag?

Köper gärna en bra begagnad cykel av god kvalité. Vad bör man tänka på vid beg. köp?

Tack på förhand!

Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> Undvik alla fulldämpade och alla med
> lefty-gaffel. De är nämligen ruskigt fula.

Vad är lefty-gaffel?

Har kört cannondale i 5-6 år och jag kan rekommendera dem när de gäller kvalité på ramar och tekninska inovantioner.
När det gäller priser så skulle jag vilja säga att de är rejält överrreklamerade. Man får betala för dekalerna liksom. Men ska man som du, köpa begagnat så kommer man undan lite billigare. Kolla bara att Headshock-gaffeln är servad ordentligt.

Är det nån speciell modell du har tänkt dig?

Efter att ha ägt min första Cannondale i tio år utan några som helst problem så var det inte mycket att snacka om när jag skulle uppgradera för ett par år sen. Det fick såklart bli Cannondale igen - och då självklart med coolaste gaffeln på marknaden - Lefty.

http://www.golefty.com

Edit: Det nämndes att man betalar för dekalerna, men jag vill inte hålla med. Om man tittar på finish och kvalitet på ramarna så får man precis vad man betalar för. De är enormt genomarbetade med bortslipade svetsfogar etc.

Senast redigerad av en moderator:
Jättebra cyklar tillverkar de, iaf de jag kollat på. Lefty är häftiga, styva och inför 07 enormt lätta också.

Enda nackdelen jag kommer på är att har man väl köpt en Cannondale är man fast och vill inte byta märke sen. (: Inte konstigt att de är lite dyrare än andra när de görs i USA och inte i asien som de flesta andra.

Jag rekommenderar gärna Cannondale's cyklar i allmänhet och deras fulldämpade i synnerhet. Om du söker en begagnad Cannondale tycker jag att du särskilt skall kolla så att framgaffeln inte läcker. Främst tidiga Fatty-dämpare har läckt. Det är en hyfsat kostsam historia att fixa, särskilt eftersom endast ett litet fåtal handlare i Sverige ombesörjer service själva. I de flesta fall skickas gaffeln till Holland med såväl tidsspill som hög slutnota som resultat. I övrigt är det bara att tuta och köra.

/Marcus

Wasabi skrev:
> Undvik alla fulldämpade och alla med
> lefty-gaffel. De är nämligen ruskigt fula.

Det intressanta med uttalandet är att det är en snubbe med en sunk-Nishiki Cascade som dissar?! Hur borta får man vara?

För övrigt...
http://gb.cannondale.com/bikes/06/ce/model-6AS8.html
http://gb.cannondale.com/bikes/06/ce/model-6TS.html

Om du vill ha Cannondale för väg med framdämp.

Tyvärr så har deras Sport Racer-serie försvunnit (de sålde så dåligt) sen ett par år. Där fanns det nästan rena räcers med HeadShock-gaffel.

Stalle

Stalle: Varför får man inte tycka i den här frågan bara för att man har en sunk-Nishiki? Är man borta om man köper en sån? Killen svarade på frågan och motiverade sitt svar, vad mer begär du?

Nu är jag partisk i frågan då jag har en Jekyll själv men jag kan inte annat än rekommendera Cannondale då den har fungerat klockrent för mej.

Cannondale har jättefin finish och tänker längre eller iallafall annorlunda än många andra. De tar betalt för det helt klart, mer än många andra som har minst lika bra finish.

Svets-slipandet är enbart en estetisk grej, ur hållfasthetssynpunkt är det negativt. Men det är snyggt, snyggt!

Banan skrev:
> Stalle: Varför får man inte tycka i den här
> frågan bara för att man har en sunk-Nishiki? Är
> man borta om man köper en sån? Killen svarade
> på frågan och motiverade sitt svar, vad mer
> begär du?

Så du menar att säga att cykeln är ful är att svara på frågan? Men kom igen...

På vilket sätt motiverade han sitt subjektiva omdömme (går subjektiva omdömmen att motviera?)?. Och... jag antar att mitt svar kan betraktas som högst subjektivt. Samma mynt...

Sen så tillför det väl inte tråden så jävla mycket å säga att cykeln är ful? Knappast å säga att nån verkar borta heller men jag kom iaf med lite konstruktiv info i slutet.

Stalle

Cannondale är ett säkert köp, om man köper rätt cannondale. De är inte bäst på något, men de är bra på allt och har ett väldigt brett modellprogram. Jag har inte träffat många missnöjda cannondaleägare.

Själv är jag väldigt glad att jag cashade upp för en cannondale för några år sedan. Den har gått lite över 7000 km i dagsläget och det känns som om det bara är början.

Tompa08 skrev:
> Har kört cannondale i 5-6 år och jag kan
> rekommendera dem när de gäller kvalité på
> ramar och tekninska inovantioner.
> När det gäller priser så skulle jag vilja säga
> att de är rejält överrreklamerade. Man får
> betala för dekalerna liksom. Men ska man som du,
> köpa begagnat så kommer man undan lite
> billigare. Kolla bara att Headshock-gaffeln är
> servad ordentligt.
>
> Är det nån speciell modell du har tänkt dig?

Trams klart du inte betalar för dekalena

Jag är jättenöjd med min Kanondeal iaf

Cannondale hör till MTB pionjärerna. Var på vippen att köpa en i San Diego en gång men avstod i sista stund. Det jag hört från trovärdigt folk är att de dyrare modellerna är jättebra medan de billigare som har s k Coda-komponter är sunkiga.

är det inte nackdel att dom har såpass mycket egna komponenter? (bromsar, dämpare, gafflar)
eller kansk är rikt på aftermarket-delar till även dessa

rejje: Bromsar har de väl inte längre, som tur är verkar det. gafflarna verkar fungera enormt bra. Fattyn har ju en vikt som slår SID men ändå styv och fin. dämpare?

Det är kanske skoj med udda lösningar, i alla fall tills den dag man vill byta ut något och upptäcker att det knappt finns någora alternativ att välja mellan eller att man får specialbeställa. Har man pengar och tålamod är det ju inget problem. :)

Samma gäller även hjul och nav, 32h fälgar och vanliga ekrar kan man hitta nästan överallt, värre med specialhjul med få ekrar och specialekrar.
Inte skoj att få flera veckors cyklande försört för att man måste beställa uuda delar.. :(

Hade nog med problem att hitta någon som hade sadelstolpe hemma i rätt diameter för att passa Reignen. Kanske inget problem om man bor i en större stad med flera butiker som har grejjer hemma men på 'landet' är det svårare..

Cannondale-ramar håller lika bra som alla andra ramar i denna prisklass. tycker man att slipade svetsar är något att betala för så OK, tyck det. Min polare köpte en cannondale Gemini DH som knäcktes första gången har provade den, andra ramen han fick hade fel på vevlagerskålen. Den tredje höll dock. Same shit but different...

Ack! Vad mycken okunskap som samlas på desse forum!

Coda tror jag försvann för fem år sen eller nåt.

Några skivbromsar gör inte C-dale längre (de sätter sin klibba på lite tektro V-bromsar och lvgbromsar men det gör ju alla).

Flera andra tillverkar gör delar till C-dale, Roox, Hope, EigtyAid, Problem Solvers mfl.

Egna dämpare är bara Scalpel som har idag. Och att leverantörer har egenspecificerade dämpare är ju inte ovanligt (Spezialized, Merida, Maverik, Moots har väl och lite till).

Däremot så håller jag absolut med om att HeadShock är lite av C-dales akilleshäl vad det gäller service. Men i övrigt är HeadShock en fantastisk gaffel!

Skönt exempel där med sadelstolpen. Giant har ju lite udda diameter medans C-dale har den i särklass vanligaste diametern (27,2) på nästan alla modeller :-)

Stalle

cerro skrev:
> rejje: Bromsar har de väl inte längre, som tur
> är verkar det. gafflarna verkar fungera enormt
> bra. Fattyn har ju en vikt som slår SID men
> ändå styv och fin. dämpare?

Just det, bromsarna är borta.
Egentligen är jag bara aggro för att jag inte har råd med en fin heldämpad lättvikts xc-cannondale

undrar vad csn säger om jag frågar om jag kan få 24k extra för att köpa en begagnad cykel, helt klart tänkvärt i min värld men......

Kung Stalle skrev:
> Ack! Vad mycken okunskap som samlas på desse
> forum!

Då är det väl bra att det reds ut? ;)

> Flera andra tillverkar gör delar till C-dale,
> Roox, Hope, EigtyAid, Problem Solvers mfl.

Fortfarande inget som de flesta butiker har hemma på hyllan...

> Däremot så håller jag absolut med om att
> HeadShock är lite av C-dales akilleshäl vad det
> gäller service. Men i övrigt är HeadShock en
> fantastisk gaffel!

Ja, det är säkert bra bra grejjer, det säger jag inget om bara att man har det med i ekvationen när man köper cykel, det är ju som sagt kanske inget problem för vissa.

> Skönt exempel där med sadelstolpen. Giant har ju
> lite udda diameter medans C-dale har den i
> särklass vanligaste diametern (27,2) på nästan
> alla modeller :-)

Reignen har fler egenheter som egentligen är mot mina principer men jag ser mellan fingrarna för det tycker jag är värt dom eftergifterna! Fömodligen vad Leftyägare också tycker när de får skicka in gaffeln för service! :)

Det är väl bara det att hade jag vetat det jag vet i dag när jag köpte min första cykel så hade det säkert blivit något annat, trots det är jag relativt nöjd med mina köp genom åren. :)

42Hz skrev:
> Då är det väl bra att det reds ut? ;)

Sjävlklart.

> > Flera andra tillverkar gör delar till C-dale,
> > Roox, Hope, EigtyAid, Problem Solvers mfl.
>
> Fortfarande inget som de flesta butiker har hemma
> på hyllan...

Visst är det så... Håller med om att det är en nackdel. Men att få tag på en styrstam till C-dale brukar inte vara nåt problem. Man kanske inte får exakt rätt men det räddar säkert din semester...

> > Däremot så håller jag absolut med om att
> > HeadShock är lite av C-dales akilleshäl vad
> det
> > gäller service. Men i övrigt är HeadShock en
> > fantastisk gaffel!
>
> Ja, det är säkert bra bra grejjer, det säger
> jag inget om bara att man har det med i ekvationen
> när man köper cykel, det är ju som sagt kanske
> inget problem för vissa.

Men folk köper ju glatt Fox-dämpare (ett servicställe i sverige) och vissa köper Maverik (har det nåt service-ställe?). Och Cannondale har faktiskt två serviceställen i Sverige (om inte fler nu). Och vill man skicka grejjerna utomlands så finns mängder med serviceställen. Så... Ja vad säger man?...

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Så du menar att säga att cykeln är ful är att
> svara på frågan? Men kom igen...
>
> På vilket sätt motiverade han sitt subjektiva
> omdömme (går subjektiva omdömmen att
> motviera?)?. Och... jag antar att mitt svar kan
> betraktas som högst subjektivt. Samma mynt...
>
> Sen så tillför det väl inte tråden så jävla
> mycket å säga att cykeln är ful? Knappast å
> säga att nån verkar borta heller men jag kom iaf
> med lite konstruktiv info i slutet.
>
> Stalle

Ser ingen anledning att racka ner på nån bara för att dom tycker att en cykel är ful.

Sen när måste man tillföra nått med inläggen här?

Banan skrev:
> Sen när måste man tillföra nått med inläggen
> här?

Nä det är tydligt det. Tack för din insats!

Stalle

rejje skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rejje: Bromsar har de väl inte längre, som
> tur
> > är verkar det. gafflarna verkar fungera enormt
> > bra. Fattyn har ju en vikt som slår SID men
> > ändå styv och fin. dämpare?
>
>
> Just det, bromsarna är borta.
> Egentligen är jag bara aggro för att jag inte
> har råd med en fin heldämpad lättvikts
> xc-cannondale

ähh vaddå den ja har har ju ett list pris (oprutat) på 18000 å den väger original in på 13,5 kg

lätt och billig.

Oscar: För många räknas inte 13,5kg som en vikt på en heldämpad lättvikts xc-cannondale. Mer Marathon än XC också. (: Sen är det bättre att lägga till lite så man får en Leftygaffel. (:

Cerro, som du vet håller jag inte med dig ang. leftygaffeln. Personligen, och med anledning av toleransnivån i tråden upprepar jag, PERSONLIGEN tycker jag att det känns som att cykla snett med leftyn. Jag kunde dessutom omöjligt vänja mig vid synen att att bara ha ett gaffelben. Nu gick det att lösa ändå - det var bara att välja en Fatty istället. Jag vill betona att min uppfattning har inget att göra med att en Lefty skulle vara ful, för det tycker jag inte, utan endast att "känslan" aldrig infann sig mellan mig och Leftyn. För övrigt tycker jag att Cannondale gör SNYGGA cyklar. Olika människor gillar olika grejer.

/Marcus

Aaah. Det känns som den här tråden har blivit en kärleksförklaring till Cdale.
Lööööv my Scalpel.
P1010021.JPGy.jpg

jomper skrev:
> Svets-slipandet är enbart en estetisk grej, ur
> hållfasthetssynpunkt är det negativt. Men det
> är snyggt, snyggt!

Å nu vaknade jag ;) GENERELLT sett så är slipning av svets ett sätt att öka livslängden genom att antalet ytdefekter som annars skulle växt sig större då reduceras. Det är dock ingen mirakelmetod :)

Morsning / R

Cannondale är skitdyra i Sverige!
Andra märken skiljer inte lika mycket från USA till Sverige, ska man ha cannondale så ska man ha värsting modellerna för de är bra med inovativa lösningar. De billigare blir en kompromiss då designen ska finnas där men pengarna inte räcker till lösingen för den.

Innan jag blir flamad här så har jag haft 2 st cannondale och jag får tycka vad jag vill, pilutta er alla cannondale nazister!=)

Jan Ullrich skrev:
> Cannondale är skitdyra i Sverige!
> Andra märken skiljer inte lika mycket från USA
> till Sverige, ska man ha cannondale så ska man ha
> värsting modellerna för de är bra med inovativa
> lösningar. De billigare blir en kompromiss då
> designen ska finnas där men pengarna inte räcker
> till lösingen för den.

Såvitt jag känner till är ramarna på de billigare cyklarna i princip identiska med dess dyrare storebröder. Jag tänker främst på Prophet, Rush och Scalpel, men även F-serien. Menar du att det, förutom komponenterna, är någon skillnad på en Rusch 400-ram och en Rush 600-ram? Det vore i så fall en nyhet för mig. Vari består kompromissen? Jag förstår inte hur du menar.

/Marcus

Det är väl bara gafflarna som skilljer de billiga emot de dyra så länge man pratar om samma ram, som Optimo, Rush, Scalpel, Furio, Prophet och så vidare.

Jag tycker inte Cannondale verkar så billiga i Tyskland heller så inte bara i Sverige de är dyra. Men kvalitet kostar ju så, se bara på Turnerägarna som betalar en massa pengar för sina ramar och cyklar.

Var själv inne på att köpa en Cannondale med Lefty gaffel ett bra tag. Men då man inte kan köpa en Cannondale utomlands om man vill att garantin skall gälla och lite andra konstigheter (det finns ju givetvis moraliska aspekter på detta med). Detta har diskuterats ett flertal ggr här på happy sedan 2003 och har för mig att någon generalagent svarade i någon tråd också.

Men Cannondale är annars väldigt intressant, egna innovationer och lösningar. Sånt drar ju tekniken framåt. Dessutom så har ju Lefty gaffeln fått väldigt bra kritik. Allämt så är det ju bra cyklar, har igentligen aldrig sett någon negativ kritik mot deras cyklar förutom priset.

I vilket fall kan man köpa en Cannondale betydligt billigare i England än i Sverige (men då blir det där med garantin). Så tänkte jag göra, ta flyget över till London och köpa en hoj och ta med den hem med flyget.

// Miche

Jag minns inte detlajerna riktigt om jag skall vara ärlig. Men jag vet att det var lite skummiteter med det iaf. vilket gjorde att jag valde bort Cannondale Jekyll 900 som kandidat. Någon annan kanske vet bättre ang. detta?

// Miche

Tillbaka
Topp