Cannondale? Erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare erikiland
  • Start datum Start datum
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svets-slipandet är enbart en estetisk grej, ur
> > hållfasthetssynpunkt är det negativt. Men det
> > är snyggt, snyggt!
>
> Å nu vaknade jag ;) GENERELLT sett så är
> slipning av svets ett sätt att öka livslängden
> genom att antalet ytdefekter som annars skulle
> växt sig större då reduceras. Det är dock
> ingen mirakelmetod :)
>
> Morsning / R

Skulle ett haveri inträffa ute i industrin typ en ställning brakar, hiss kollapsar mm. Så är det svetsen man tittar på i första hand. Varför skall man slipa en svets? Rent av estetiska skäl samt för att dölja något. Det är A-måttet som avgör en porfri svets hållfastiget.

Är det synliga porer i en svets så har du helt rätt att man skall slipa svetsen. Och då helt för att lägga en ny svets. Vem vill vistas på en konstruktion med en deffekt svets.

// Miche

LasseN skrev:
> Cannondale har världsomfattande garanti, gäller
> dock endast första ägaren.
>
> /krokus

Ok, som sagt så minns jag ej detaljerna riktigt.

Men innan vet jag iaf att man inte kunde skicka efter en Cannondale från England, Tyskland mm, det fanns restriktioner på det. Men de kanske har ändrat på det och då är/var det billigare att köpa från England t ex.

// Miche

Miche: Cannondale får enbart säljas genom återförsäljare som kan garantera att cykeln fungerar perfekt innan ägaren får cykeln. därför det kan vara lite jobbigt att köpa via nätet och så.

cerro: Ok, det gäller fortfarande. Kan på sätt och vis förstå det ur kvalitets aspekter och ur Cannondales ftg policy.

// Miche

LasseN: Jo jag kommer faktiskt ihåg när ni projekterade detta och om jag minns rätt så hade du och en viss mail kontakt eller typ frågor och svar i någon tråd här på Happy. Så här i efter hand, är du nöjd med din Cannondale?

Som sagt tänkte själv ta flyget över till London för att köpa en. Men det las på is i ett par år både köpandet och cyklande av olika anledningar. Och under denna tid smög önskan över till en annan cykel.

// Miche

Miche: Nöjd - ja dee jag väl. Hade jag inte haft okristligt mycke me pengar just då...allt över 15.000 spänn för en cykel är för mycket.
Sen så är det alldeles för mycket cykel för den cykling jag använder den till...
...ja kunde ju köpt 267 st BigMac i stället...

Fredrik Larsson: Din höftning med priserna stämmer inte - inte på långa vägar...
...men det kan vi ta verbalt när vi träffas...man ska inte skriva för mycket...

/krokus

1599€ ger 14822kr enligt google-calculator. www.cykelspec.se har 33000kr som pris för en Prophet MX2.

Vidare har canyonen bättre bromsar, bättre växelreglage, bättre bakväxel, bättre framväxel, bättre framdämpare, bättre bakdämpare och i övrigt likvärdig utrustning.

Vidare så tror iallafall jag att horstlink är bättre än singlepivot.

Hittar du en Prophet MX2 för 15000kr ny så får du gärna säga till.

>Såvitt jag känner till är ramarna på de billigare cyklarna i princip identiska med dess dyrare storebröder.

Så om man betalar 70-80 tkr för teammodellen (eller vad den nu kostar i år) så är det enda som skiljer dekaler/lack och dyrare delar?

Vilka dyra cyklar ni köper. Gav 600 kronor för min Cannondale M800 från -93. Har bromsar antagligen ingen fått att fungera längre än till ICA med bibehållen bromsverkan och en baksving Cippolini brukade knäcka före frukost (dom hade samma konstruktion på racermodellerna).

Nu visste inte säljaren att det var en Cannondale då den var spraymålad och varit en vända hos Polisens hittegods innan han fick den.

Och faktiskt betalade jag för dekalerna då jag lackade om den och köpte nya dekaler på eBay.

Fredrik Larsson skrev:

> Vidare har canyonen bättre bromsar, bättre
> växelreglage, bättre bakväxel, bättre
> framväxel, bättre framdämpare, bättre
> bakdämpare och i övrigt likvärdig utrustning.

Möjligt, men canyonen väger över 14 kg och att lätta den till samma vikt som cannondalen kostar betydligt mer än mellanskillnaden i pris.

när de gäller skillnaden på ramarna så har jag för mig att de billigare rammodellerna har mindre bearbetade rör = dvs något högre vikt..sen så vet jag inte om det kan ha någon positiv inverkan på styvheten att reducera rör?

äger för övrigt en F600 -01 som ja inte kunde vara mer nöjd med! :D

Senast redigerad av en moderator:
Efter viss efterforskning tror jag mig veta att samtliga modeller Scalpel har värmebehandlat 6061 T6 aluminium. Därutöver har samtliga modeller carbon i baksvingen. Team Replica-ramen har tilläggsbeteckningen SI, vilket betyder att den kommer med SI vevar och vevlager. Annars skall ramen vara densamma, medan komponenterna och därmed priset modellerna emellan skiljer.

http://news.pghtech.org/teq/teqstory.cfm?id=854

/Marcus

Tillbaka
Topp