Cannondale Habit - The Tråd

Mitt knakljud verkar komma när jag trampar och aldrig när jag rullar eller står, så därför misstänker jag att det inte är länkaget. utan lagren i vevpartiet. Får se när jag orkar montera isär det och kolla.

Bulldog76 sa:
Mitt knakljud verkar komma när jag trampar och aldrig när jag rullar eller står, så därför misstänker jag att det inte är länkaget. utan lagren i vevpartiet. Får se när jag orkar montera isär det och kolla.

Låter misstänksamt likt det jag hade! Första gången räckte det att ta loss dämparen och göra rent där andra gången fick jag fixa resten av länkaget. Men prova vevpartiet det kan ju vara där också.

Bulldog76 sa:

Så låter min också! Jag hoppas på att ljudet på min cykel är borta efter ramutbytet.

Haft samma ljud, men det var lager till länken som driver dämparen som var slut. Kunde se stort spel i ledpunkten med om man stod still och flexade ramen genom att trycka på pedalen med vevarmen i bottenläge.

Samma erfarenhet på ramar av liknande konstruktion när DU-bussningen i dämparen varit utsliten. Ljud som uppkommer när man trampar pga snedbelastning av länkaget.

soderblom sa:
Haft samma ljud, men det var lager till länken som driver dämparen som var slut. Kunde se stort spel i ledpunkten med om man stod still och flexade ramen genom att trycka på pedalen med vevarmen i bottenläge.

Samma erfarenhet på ramar av liknande konstruktion när DU-bussningen i dämparen varit utsliten. Ljud som uppkommer när man trampar pga snedbelastning av länkaget.

Whaaaat??? Slut? På din Habit du köpte i vintras/våras?
Vilket smäck i så fall....

glitch sa:
soderblom sa:

Whaaaat??? Slut? På din Habit du köpte i vintras/våras?
Vilket smäck i så fall....

Mm, skräplager. Dog efter 2 månader. Fick en näve kulor i handen när jag demonterade. Läst om många jänkare med samma erfarenhet på MTBR.

Aj, det låter ju inte bra, jag som råkade impulsbeställa en habit för att prova MTB. Är tekniskt oduglig på att meka. Lite ångest får jag när man läser detta...

Kan man hoppas på dylikt går på garanti?

CX Grand Prix sa:
Aj, det låter ju inte bra, jag som råkade impulsbeställa en habit för att prova MTB. Är tekniskt oduglig på att meka. Lite ångest får jag när man läser detta...

Det är ingen dålig cykel så du behöver inte ångra dig! :) slitage går dock inte på garanti fast om mina lager hade pajat efter ett par månade hade jag nog försökt! Mina höll över ett år iallafall.

grynning sa:
CX Grand Prix sa:

Det är ingen dålig cykel så du behöver inte ångra dig! :) slitage går dock inte på garanti fast om mina lager hade pajat efter ett par månade hade jag nog försökt! Mina höll över ett år iallafall.

Skönt att höra, nu kan jag sova i natt! Leverans på tisdag! Hoppas det är hyfsat enkelt att skruva ihop den...

Det gick bra till slut. På det hela taget var det en enkel operation att få cykeln körklar. Oerhört nöjd efter en rejäl runda igår. =)

Hur bra är priset på Habit Carbon 3:an hos Biketown (22900:-)? Är det såna rabatter som dyker upp med jämna mellanrum eller är detta något i hästväg? :)

Tja, priset ligger väl i betraktarens öga. Jag kan väl tycka att det priset är bra. Det går att hitta liknande, men då från rea i tysk webbshop. Så kanske inte jättevanligt.

Ok. Är helt färsk på mtb öht. Har nyss börjat och har köpt en ht (Cube Ltd Pro), men blir ändå lite sugen på Habit Carbon 3 till det priset :)

Hur gjorde du? Fick min Habit 3 i veckan och skivan ligger emot lite där fram. Annars fantastisk cykel. Kanonerbjudande. Kostar ju 35000 på alla andra ställen.

Vet inte om den är kvar, men jag vet en som säljer en medium Habit Carbon 2 som bara rullat 100m. Den har sen stått still. 30k skulle den nog kosta. Pm för info om nån e sugen.. Jag har själv en annars e de ett kanoners också.
Är detta för.mycket av en annons tar jag givetvis bort texten

smalanningen sa:
Hur gjorde du? Fick min Habit 3 i veckan och skivan ligger emot lite där fram. Annars fantastisk cykel. Kanonerbjudande. Kostar ju 35000 på alla andra ställen.

Du behöver centrera om oket.
Lossa oket, trycka in kolvarna (med beläggen kvar) med typ en platt smörkniv helst inte metall för att skona beläggen.
Montera tillbaka oket men låt skruvarna vara precis så lösa att du kan rucka oket i sidled lätt.
Snurra hjulet och dra i bromshandtaget tills det nyper fast. Håll handtaget intryckt och dra försiktigt fast oket.
Är man för snabb/hårdhänt kan ibland oket flytta sig när man drar fast det.
Nu bör du ha ett centrerat ok :)

Hej på er!
Behöver hjälp med att hitta vilka 29" hjul som passar min bad Habit carbon2.

Fram 110x15 front (lefty), bak XD driver 148x12 (Ai Offset dish)

Har ni länkar eller någon som har en uppsättning hjul till salu?

Jag behöll mitt baknav på min Bad habit Carbon 2 å bytte till DT Swiss XM 421 29" -fälg, 25mm innerbredd. Inbillar mig att de går lättare på Vasan nu me RaceKing racesport 29" bak ??
Fram behåller jag WTB-scraper i40. Men är lite sugen på att köpa ett framhjul från Tune med Cannonball 2.0 -nav å samma fälg som bak.

Bilagor

• IMG_4176.JPG
    IMG_4176.JPG
    393.3 KB · Besök: 79
Nu har jag ingen habit men väl en scalpel-si. När det gäller hjul, skulle jag framför allt byta pga baknaven, det skulle inte vara en del jag behållt me tanke på allt man läst o sett om cannondales egna baknav (förutsatt att ens hoj kommer med sådant, cannondale men tillverkat av formula).

Har bad habit boost baknav och Ai förskjutningen? Då skulle jag tro att man får luta sig mot custom byggda. Många butiker har som val att få cannondale Ai förskjutning på baknavet. Handlar väll mest om vad du tänkt dig lägga ut och vad du efterfrågar.

Senast ändrad:
big_n sa:
Hej på er!
Behöver hjälp med att hitta vilka 29" hjul som passar min bad Habit carbon2.

Fram 110x15 front (lefty), bak XD driver 148x12 (Ai Offset dish)

Har ni länkar eller någon som har en uppsättning hjul till salu?

Tjena
jag har en bad habit carbon 1 och beställde 29" från Tune
http://tunesverige.se/butik/race-2-0-mk3/
8000:- fick maila då det inte går att beställa just den specen som passar bad habit på deras sida.
ett STORT minus... tog 3 månader att få dom från att jag beställde.
och kan än så länge inte uttala mig om hur dom är, inte test än, kanske hinner till helgen.

Bilagor

• 19512557_10154546032020951_1504799388_n.jpg
    19512557_10154546032020951_1504799388_n.jpg
    88.2 KB · Besök: 90
Senast ändrad:
Om man är 179 cm och har ben som snarare är korta än långa, tror ni att strl M passar då?
Skall tillägga att jag köpte en för stor cykel sist och inte vill göra om det misstaget på nästa cykel.

Bromptonomaden sa:
Om man är 179 cm och har ben som snarare är korta än långa, tror ni att strl M passar då?
Skall tillägga att jag köpte en för stor cykel sist och inte vill göra om det misstaget på nästa cykel.

Kan du jämföra måtten med den för stora mot habiten? Eller finns ingen geotabell att hitta till den gamla?

Tycker du att speshen är stor helt klart en medium. Har du testat kortare styrstam på den?

Är ju rätt långa kedjestag på den också vilket inte brukar göra den mer villig att lyfta framhjulet.

Tack för svar!
Jag har inte testat kortare styrstam. Det skulle säkert förbättra känslan och hanterbarheten men eftersom jag ändå är inne på att byta till fs snålar jag lite...
Beslutsånghästen gnäggar! Egentligen borde jag inte alls lägga en halv förmögenhet på en ny cykel men samtidigt vet vi ju alla att en ny cykel gör en till en lyckligare människa. Eller hur!? ;)

Medium lär passa bra. Om du har korta ben (lång överkropp) så kan ju reachmåttet bli för kort om du kör för liten ram. Jag är 187 med storkben på 93cm å kör XL, dock med 110cm styrstam ist för 60. Men jag gillar att sitta mer race. Du ångrar dig aldrig att byta från HT till FS!

Nja, att en FS alltid är roligare än en HT kan jag väl inte hålla med om.
Jag har gått från HT till FS, och har en HT igen, fast har klart FS. Båda har sina tjusningar. Att få den farten man får med en XC race HT är riktigt kul. En annan aspekt i FS vs HT är att många (säger inte alla, men upplever det så.) köper en enklare HT, och sen byter till en dyr FS. Då är det nästan självklart att man upplever en HT som extremt stötig, och inte rolig i jämförelse.
Men har man kört fina HT med inbyggt flex i ram och sadelstolpe osv så är inte skillnaden enorm. Jo, om man ger sig in i värsta stökeriet.
Alla har sina olika användningsområden.
Gillar dock min Habit, helt klart, men jag älskar även min HT. Hoppet till FS var inte så enorm tyckte jag men när jag väl cyklade en billigare aluht och jämförde, ja då var det inget snack att FS var totalt överlägsen.

Jaja, nu blev det off topic.
Är inte Habit lite "mindre" i storlekarna än andra Cannondale och andra. Jag är i gränslandet mellan s och m, men tycker s är alldeles för liten i Habit.

Hade tänkt slå till på binetowns rea med en cannondale habit 3 carbon men den tog slut i min storlek. Fick bli en cannondale bad habit 1 istället. Inte gjort några ändringar än men den går väldigt bra i skogen där jag bor. Cyklat på Järvafältet med mycket sten och rötter och den rullar på som om det vore slätt.

Nån som vet hur det funkar i högre hastigheter nerför typ i flottsbro/hammarbybacken?

Bilagor

• IMG_0236.JPG
    IMG_0236.JPG
    766.3 KB · Besök: 114
Jag har kört flottsbro, med min habit iof, det funkar. Det finns säkert bättre cyklar till det ändamålet om man bara ska cykla nerför flottsbro men habiten grejar det utan problem och jag kan inte tänka mig att bad habit skulle vara sämre.

Ny hoj! Crankbrothers Highline dropper, XT trail pedaler så här långt, inväntar Rocket Ron 3" och ergon ge1 grips. Fick tejpa om båda fälgarna för de var kass tejpade och höll inte tätt. 50mm bred gorilla tejp passar utmärkt, ett varv. Slangarna som satt i vägde 610g ihop...

Bilagor

• WP_20170721_17_00_21_Pro.jpg
    WP_20170721_17_00_21_Pro.jpg
    592.4 KB · Besök: 78
Tillbaka
Topp