Cannondale Habit - The Tråd

Carbon1 ombyggd med xx1 eagle

Bilagor

• 20160917_201908.jpg
    20160917_201908.jpg
    408.5 KB · Besök: 123
  • 20160924_174840.jpg
    20160924_174840.jpg
    317.3 KB · Besök: 109
Bulldog76 sa:
SE modellen i S väger 13. men den har MAgic Mary framdäck som väger 1250g som ryker till våren till förmån för något som väger hälften så mycket.

Vanliga Magic Mary i Snake skinn väger runt 900g, så du behöver nog inte ha så himla bråttom att bli av med det :)

Det första som byts på min är däcken. Inte direkt höstkompetenta däck för ett regnigt Göteborg som standard.
Första provturen gick utanför Borås där det är gott om rötter och ok att det är svårt med grepp på blöta rötter men herregud vilken skillnad mot Spec Butcher som jag kör som vinterdäck på min 26a.
Lutar just nu åt Butcher fram och Purgatory bak, båda GRID. Sedan byts Purgatory mot Slaughter till sommarn tänkte jag.

Ni som kör Habit.
Hur trivs cykeln på stigarna? Däcken verkar vara klena som beskrivits. Men i övrigt?
Är den snabb? Hur upplevs klättringar uppåt? Knixiga partier? Stenar?
Nedför?

kvarren sa:
Ni som kör Habit.
Hur trivs cykeln på stigarna? Däcken verkar vara klena som beskrivits. Men i övrigt?
Är den snabb? Hur upplevs klättringar uppåt? Knixiga partier? Stenar?
Nedför?
Jag har visserligen bara hunnit med 4 rundor på den, mend en blir roliga och roligare. Laborerar med dämpartryck osv. Den är riktigt kul på de där stökiga partierna vi har här. Jag upplever däcken inte som klena. Bra grepp på lera, blött och stenar. Å andra sidan så är jag van vid att köra på samma underlag med Racing Ralph däck där man inte har grepp alls i vissa lägen och bakänden svänger hit o dit. :)
Några hg lättare så blir den riktigt kul tror jag.

TheBRand: allright jag kollade på r2 bike och hittade den vikte, mend et var downhill varianten. :), vet inte vilka exakt vilket som sitter på SE modellen.

Senast ändrad:
Finns nog en del justermån på luften i däcken på min men jag tycker nog att Pacestar är för hårt gummi när det blir blött på stock och sten. Iaf för min tekniknivå =). Greppet i lättare lera, lösare och packad jord/grus är det inget fel på.

Återkommer med mer intryck efter att jag fått några fler rundor på den.

Den.är riktigt allsidig. Tycker den passar bäst på tekniskstig och klättringen är det inga problem med speciellt inte om man låser dämpningen (om det inte är allt för stökigt) Habiten har ju väldigt kort kedjestag och gaffeln en offset på 55 så den är mycket lekful och svänger dit man vill. Min är till salu om någon är sugen ? Storlek M

Razzr sa:
Den.är riktigt allsidig. Tycker den passar bäst på tekniskstig och klättringen är det inga problem med speciellt inte om man låser dämpningen (om det inte är allt för stökigt) Habiten har ju väldigt kort kedjestag och gaffeln en offset på 55 så den är mycket lekful och svänger dit man vill. Min är till salu om någon är sugen ? Storlek M

Hade du inte redan haft 4 st i år? Varför säljer du dem direkt? Om man får fråga :-)

Har åkt Habit sen i våras, en Carbon 1 i till största del originalutförande. Lite andra skivor och däck bara.

Kan inte säga annat än att jag är otroligt nöjd! Den absolut roligaste cykel jag testat för den typ av cykling jag ägnar mig åt (allt från lugn och fin stigcykling till klart hårdare utförsåkning och väldigt mycket hopp och lek).
Väldigt kvick cykel på smala, tekniska stigar. Grymt snabbstyrd och lättreagerad utan att kännas nervös, som man kan uppleva en del hojar.
Scalpelen upplevs helt klart rappare på transportsträckorna efter vägen, inget snack om det. Ska man cykla fort på dom sträckorna eller på släta fina stigar är det helt klart Scalpelen man ska gå på, den är ett spjut där.
(Åkte dock Cykelvasan på 3.04 på min Habit med 30T klinga i år, klart snabbare än när jag åkt på HT tidigare år, så påstår man att Habiten skulle vara långsam får man nog tänka om...)

Men, Habitens allra största styrka är fortfarande hur otroligt rolig den är. Som sagt det absolut roligaste jag åkt, enormt lekfull cykel som man ofta förvånas över hur tufft och snabbt det går att åka med den utför dåliga, stökiga stigar.

Har ni inte testat en Habit så gör det! Cannondale brukar ju dessutom vara ganska duktiga på att erbjuda hojar att testa.

IMG_2328.JPG

IMG_1621.JPG

Som andra här är dock även jag lite sugen på att skaffa en Bad Habit, fastnade direkt för greppet i fethjulen efter ett litet snabbtest. Men hur det blir med den saken får framtiden utvisa..

Imponerande tid på Vasan!! Jag har nu beställt en Bad Habit Carbon 2. Leverans början på mars.

Nån som vet om de finns stora 650b dubbdäck? Skulle vilja ha ett fram iaf. Vet att Ice Spiker Pro finns i 2,35 -breda men vet inte om dom stannar kvar på 40mm-fälgar?! (Innerbredd)

Laxel sa:
Imponerande tid på Vasan!! Jag har nu beställt en Bad Habit Carbon 2. Leverans början på mars.

Nån som vet om de finns stora 650b dubbdäck? Skulle vilja ha ett fram iaf. Vet att Ice Spiker Pro finns i 2,35 -breda men vet inte om dom stannar kvar på 40mm-fälgar?! (Innerbredd)

Kolla Nokians nya däck. Tungt som faan, men i verkligheten över 3".

eirisch sa:
Laxel sa:

Jag brukar va rätt grym på googla, men några stora Nokian me dubbar kan jag tusan inte hitta :( länka gärna!

Laxel sa:
eirisch sa:
Laxel sa:

Jag brukar va rätt grym på googla, men några stora Nokian me dubbar kan jag tusan inte hitta :( länka gärna!

*blipp*

https://evaldsmtb.se/host-vinter/du...tyres-dubbdack-tire-fat-freddie-3-0-w348-27-5

soderblom sa:
Hur ligger Habit till storleksmässigt? Vad har ni valt för ram i förhållande till er längd?

Är man runt 180cm så känns det som på gränsen mellan en M och en L när jag jämför mått mot andra cyklar jag är bekant med. Svår trade-off när man inte vill ha för kort reach och inte heller ligga utsträckt som på en XC-raket.
http://www.pinkbike.com/news/cannondale-habit-carbon-se-review.html

Jag är 182cm och cyklar på en L. Provade en M men tyckte den kändes liten, har inte ångrat mig.

Fått hem ett fat Freddie 27,5x3,0 nu.. 1380g

På min kommande bad habit carbon 2 jag beställt valde jag XL. Jag är 187 med långa ben å armar. Grenmått 93. Tanken är dock att använda cykeln till allt + skaffa ett till hjulpar till lopp (29") å köra lätta racedäck. Får se först hur allt känns..

Soderblom, dina 180cm borde väl behöva Large. På medium sitter du nog väldigt upprätt.
Bättre isåfall å köra extra kort styrstam på stor ram än lång styrstam på för liten ram när de gäller XC/Trail/Enduro-cykel. Man vill ju ha styret så nära gaffelröret som möjligt.

grynning sa:
soderblom sa:
Hur ligger Habit till storleksmässigt? Vad har ni valt för ram i förhållande till er längd?

Är man runt 180cm så känns det som på gränsen mellan en M och en L när jag jämför mått mot andra cyklar jag är bekant med. Svår trade-off när man inte vill ha för kort reach och inte heller ligga utsträckt som på en XC-raket.
http://www.pinkbike.com/news/cannondale-habit-carbon-se-review.html

Jag är 182cm och cyklar på en L. Provade en M men tyckte den kändes liten, har inte ångrat mig.

Jag är 171 och kör en bad habit i storlek M

Laxel sa:
lassbo sa:
Jag är 171 och kör en bad habit i storlek M
Nöjd me din hoj? Vilken modell kör du? Trögt å klättra me plusdäck?

Ja jag är jättenöjd.
Carbon 1
Nej klättringen är det inget fel på (där är det motorn som sätter stopp) där jag känner att jag tappar gent mot polarna på xc hojar är, släta hårda underlag där dom rullar bättre (och jag får trampa) och släta sugande underlag typ vårgrusväg med tjälsläpp.
På stökiga stigar fungerar den utmärkt, skulle stigen också luta lite nedför så går den fruktansvärt bra!
Kommer att lägga på smalare däck till våren, troligen rocket ron 2,6.

Bilagor

• IMG_3874.JPG
    IMG_3874.JPG
    579.5 KB · Besök: 119
lassbo sa:
Ja jag är jättenöjd.
Carbon 1
Nej klättringen är det inget fel på (där är det motorn som sätter stopp) där jag känner att jag tappar gent mot polarna på xc hojar är, släta hårda underlag där dom rullar bättre (och jag får trampa) och släta sugande underlag typ vårgrusväg med tjälsläpp.
På stökiga stigar fungerar den utmärkt, skulle stigen också luta lite nedför så går den fruktansvärt bra!
Kommer att lägga på smalare däck till våren, troligen rocket ron 2,6.

Oj glömt svara, tack för svaret! Låter lovande detta :) har du testat montera 2.2 eller 2.4 breda däck på dina fälgar?

Race King racesport 2.2 borde väl funka då dom inte har några större dubbar på sidorna som tuggar sig ner i underlaget som många andra smalare däck kanske gjort.
Syftar på att köra me lätta däck till t.ex. cykelvasan utan att behöva köpa smalare fälgar :)

Tänkte köpa däck till våren. nåt som är mer lättrullat och lättare än nuvarande setup.
Tänker Racing Ralph fram oh bak , eller rocket ron bak typ. Frågan r vilken bredd man ska gå på? 2.1 2.25 eller bredare? Jag har Ralph med 2.1 bredd på min hardtail..
Vill få cykeln snabbare och mer lättrullad, lite mer åt XC kanske. Behöver få ner vikten lite lännsd et som, cykla transportsträckor är inte kul med varken Nobby Nicarna som jag har eller Magic Mary

Någon som har bytt drev? Jag tycker nog att 30t är för litet, trampar ut snabbt. Tänkte skaffa ett 32t.

BEhöver dock få lite bättre väder så man kan testa hojen ordentligt. Inte blivit så många turer, så så jäkla van har jag inte blivit än

Bulldog76 sa:
Tänkte köpa däck till våren. nåt som är mer lättrullat och lättare än nuvarande setup.
Tänker Racing Ralph fram oh bak , eller rocket ron bak typ. Frågan r vilken bredd man ska gå på? 2.1 2.25 eller bredare? Jag har Ralph med 2.1 bredd på min hardtail..
Vill få cykeln snabbare och mer lättrullad, lite mer åt XC kanske. Behöver få ner vikten lite lännsd et som, cykla transportsträckor är inte kul med varken Nobby Nicarna som jag har eller Magic Mary

Någon som har bytt drev? Jag tycker nog att 30t är för litet, trampar ut snabbt. Tänkte skaffa ett 32t.

BEhöver dock få lite bättre väder så man kan testa hojen ordentligt. Inte blivit så många turer, så så jäkla van har jag inte blivit än

Kör rocket ron fram å racing Ralph bak! Fram är de viktigare me lite bättre grepp. 2,25 eller 2,35!

Senast på min fd Scalpel körde jag den setupen, med 2,35. Bra rull!
Även Continental race king race sport kan du köra som bakdäck, rullar riktigt bra. (Å X-king fram) 2.2or.

Jag körde 34T på min Scalpel. 10-42 bak. Även testat 36T, men de va i trögaste laget i stök å bök uppför.

På min kommande bad habit carbon 2 har jag beställt ett Ovalt 34T.

Ok, tack för input.
Då märker man skillnad i rull på såna däck och de som var på som följde med då...
Jag har bara kört Racing Ralph fram och bak på min FSI, har klarat mig hittills, men kunde vara skönt med lite bättre grepp fram.
34 oval hade jag på min FSI ett tag, gillade det, men blev trött i benen snabbare och vissa backar var för jobbiga (42-10). men tänkte at det är ju bra träning med tyngre:)
Kändes ultralätt när jag bytte tillbaka till 32t drevet. Blir nog ett orange 32t oval til att börja med från Garbaruk. Matchar min hoj som är grön med orange text. :)

Här ser ni skillnaden

Bilagor

• 14429265_1659461877703027_1339622608_n.jpg
    14429265_1659461877703027_1339622608_n.jpg
    60.7 KB · Besök: 128
  • 14454626_1659461844369697_1262279779_n.jpg
    14454626_1659461844369697_1262279779_n.jpg
    77.5 KB · Besök: 83
Bulldog76 sa:

Själv sitter jag och funderar på om jag ska köpa mig ett par 2,6':or och slänga på min!

Razzr sa:
Här ser ni skillnaden
Skillnanden var ganska tydlig. Cannondales ring känns lite dyr. Annars hade jag nog köpt en sån. Fast jag gillade ovalt när jag testade.

grynning sa:
Själv sitter jag och funderar på om jag ska köpa mig ett par 2,6':or och slänga på min!
Såg i en tråd på MTBR en som hade slängt på 2,6or och jämfört vikten. Marginell ökning bara
http://forums.mtbr.com/cannondale/cannondale-habit-981004-post13036344.html#post13036344

Bulldog76 sa:
Razzr sa:
Här ser ni skillnaden
Skillnanden var ganska tydlig. Cannondales ring känns lite dyr. Annars hade jag nog köpt en sån. Fast jag gillade ovalt när jag testade.

grynning sa:
Såg i en tråd på MTBR en som hade slängt på 2,6or och jämfört vikten. Marginell ökning bara
http://forums.mtbr.com/cannondale/cannondale-habit-981004-post13036344.html#post13036344

Jepp såg det jag med! Ställde frågan där för någon månad sen men då fick jag inget svar men nu var det någon som testat och det verkade ju funka finfint!

Tillbaka
Topp