Cannondale Habit - The Tråd

Prata med kapraali fritid så fixar han en orginal. Det funkar ju med garbaruk el absolut black med men inte perfekt kedjelinje

Hej, kollade med Cannondale supporten. Habits offset skiljer sig inte från andra MTB i deras sortiment som inte har Ai offset.
Fick ett reservdelsnummer som skulle passa. Ett jag hade sett innan som jag misstänkte stämde.
Dock så ser det ut at vara likt Garbaruks variant, offsetmässigt
Ingen som testat och vet att kedjelinjen blir bra?
Ska se om jag hinner ringa innan helgen till kapraali fritid

Är set verkligen 11 mm offset? Nya scalpel har 6 mm. Som syns på bild tidigare i tråd. Det är ju en hel del. Garbaruks vanliga lär ju bli bra

Senast ändrad:
Ser att det ser likadant ut på min klinga. Men när man tittar på specen på en sådan klinga original så säger CAnnondale 6mm offset på klingan på icke AI klinga.
Känns att de utgår från något slags centrumvärde, vilket då på AI klingan gör att den hamnar längre ut bort från ramen (tror jag). Vilket också är rimligt.
Kommer beställa en oval 32t från Garbaruk.
Man får väl ta det med en nypa salt, men de påstår sig ha en optimalare kedjelinje än Cannondale original, för det skilje någon mm på offset mellan original och Garbaruk (icke AI).
Svaret från Cannondales kundtjänst:
"Our non-Ai Spiderrings have a 6mm offset. The part number for the Cannondale 32t spiderring Xsync is CU4041SI32. The Habit's offset is not different from other non-Ai mountain bikes that we offer."
Garbaruks 32t klinga har 4,2mm

Nåja, sen ska det beställas några däck också så småningom... Våren får gärna komma nu.

Köpte du rund eller oval klinga? Tänkte på att tillverkarna på en oval klinga kör mindre offset då den ju är större på vissa ställen än motsvarande rund. Sen att vissa ramar klarar en större utan att ha mindre offset är ju en annan sak

Senast ändrad:
Igår monterade jag nya ovala 34t drevet från garbaruk på min bad habit.
Blev tajt mellan ramen och drevet men det fungera bra.

Bilagor

• IMG_4972.JPG
    IMG_4972.JPG
    238 KB · Besök: 118
  • IMG_4973.JPG
    IMG_4973.JPG
    159.8 KB · Besök: 124
Razzr sa:

Inte för att vara den, men hur många gånger har du gjort inlägg om din annons i forumet? ?

För att svara på frågan, har du inte fått den såld så beror det antingen på, A: att priset är för högt, B: du har inte hittat just den där rätta köparen. C: du har inte väntat länge nog.
Tyvärr är saker inte mer värda än vad folk är billiga att betala för dem. Baksidan av en marknadsekonomi

Ber så mycket om ursäkt. Nu va inläget inte tänkt som ett försäljnings inlägg med tanke på att dom som läser tråden garanterat sett annonsen på diverse ställen.
Jag vill helt enkelt höra vad andra Habit ägare tycker ?

Var inget illa menat allt.
Alltså priset är vettigt men tyvärr är marknaden för dyra cyklar smal o svår. Har du fått få som är intresserade är det nog något av mina alternativ. Rent logiskt är ditt pris bra. Men om ingen bjuder så....
man har genom åren lärt sig att bita i det sura äpplet :-)

Fått cykeln såld än?
Min erfarenhet är också att man måst få till timingen. Jag la ut min hoj flera gånger på facebookgrupp. Men hade inte bråttom, verkade vara mer sug nu på våren, då försvann den direkt. Sen är Blocket också sånt. där får man fler svar än på FB, men även fler oseriösa sådana.

Nåja, nu till mina funderingar,
Jag har nu fått cykla ett tag på min Habit. Det är onekligen en fantastiskt rolig cykel, den klättrar oerhört bra märkte jag på senaste motionsloppet med en hel del stök. Har bytt till 32 drev från Garbaruk, men skulle nog kunna byta till ett 34. (där är jag osäker på dock om inte ovalt blir lite för tungtrampat, då en oval varierar i tyngd). Kanske hade det gått lite fortare till. Hade 34 på förra hojen, men kände där att mjölksyran kom tidigare, mend et var 29 tums hjul. Har för mig att jag läst att ett det samma utväxling känns olika på 29 och 27,5.
Nu var inte detta ovan som jag skulle dra, utan jag funderar på om det skulle vara värt att byta hjulset. På fruns hoj ska vi definitivt göra det, tror att hennes väger över 2000g om jag minns rätt från mina anteckningar.
Jag gillar cykeln skarpt, dock så slits jag mellan att den är väldigt rolig men emmellanåt "långsam" i förhållande till dem jag cyklar med som alla sitter på XC 29or både HT och FS. Mina hjul känns också rätt tunga, tror mina väger 1800-1900g.
Å ena sidan vill man ha roligt, å andra sidan vill man känna speed och kunna haka på. (OK motorn behöver vässas en hel del). Men så funderar jag på om jag ändå inte skulle valt 29 XC heldämpad bara för att hänga på bättre. (Scalpel SI, Spark, etc), alternativt bara acceptera att tiderna är sämre och man är långsammare.. Huvusyftet är ändå att ha skoj. Men jag gillar speed. :) Dundra nerför med denna är oerhört skoj, även klättra.
Här verkar ändå vara några som bytt hjul på sina Habit och kanske kan dela med sig av erfarenhet? Belv det en markant skillnad i hastighet, effektivitet? tillräckligt för att inte behöva ha en XC raket i stallet? :)

Har kollat ut hjul som väger cirka 1300 (Tune nav och Trace fälg eller BOR).

Passar även på att kolla me er andra, har ni haft knak och knirr från ert vevparti, vevlager? Jag fick det nyligen, rejält sådant, dock så märkte jag att drevet inte satt fast helt, värsta knaket är borta, men det knirrar när jag trampar hårt. Funderar på om jag inte fått skit in i lagren? Dum som man var tänkte jag att det vore ju bra att blåsa luft för att torka cykeln. Men jag kanske blåst in skit i lagren genom detta....

det är som du säger, 29:or rullar snabbare. jag märker det också när jag cyklar med polare som har det. däcksval spelar också in så klart! Jag bytte hjul på min habit och märkte en markant skillnad i hur cykeln kändes. den svarar mycket snabbare när man trycker på och känns "poppigare" men så vidare värst mycket snabbare blev jag inte...
ang. knak så har jag haft lite knak i cykeln, dock så kom mitt ifrån bakdämparinfästningen. jag tog bort den gjort rent och satte tillbaka allt så vart det tyst.

Jag kör Bad Habit Carbon 2, WTB scraper i40 -fälgar, Rocket ron liteskin 27,5x2,8"- 13,3kg.
Hade förr Scalpel Team 2014 Enve-hjul - 9,8kg.

Fy fanken va mkt roligare mina träningspass är nu :) sjukt rolig hoj! Bytt till längre styrstam me så jag sitter som på min fd Scalpel.

Jag kör ovalt absolute Black 36T å 10-42 bak, kan va en aning trögt i vissa mördarbackar, 34 hade vart mer optimalt. Dock väntar jag på en hjuluppsättning från Tune som jag hoppas kommer i veckan, 27,5". 1360g. Så 36T blir ju lite lättare me mindre däck. Nuvarande 2,8" får ju samma diameter som 29".

Grynning:
Tack.
Lättare hjul borde ändå innebära att man orkar behålla en högre hastighet längre tid.:)
Tror att vi böärjar med att byta ut hjulen på fruns hoj, då de är tyngre än mina.

Laxel: 36t. Jam jag bytte till 32 från medföljande 30, Kan eventuellt tänka att jag kanskekan gå på 34, får se.
Jag har nog inte så starka ben, men sen gillar jag att trampa med hög kadens. Min hoj väger nog nu 12,5 drygt efter byte till Rocket Ron Liteskin.
Det blev skillnad mot Nobby Nic Snakeskin som satt på innan. Visst Nobby Nic kändes trygga på vintern och när det är blött.

Hojen är sjukt skojig, jag gillar geometrin eller hur man sitter på den. Har bara kort suttit på en Scalpel SI, men den positionen gillade jag inte alls.
Man kanske skulle fått Cannondale att göra Habit som kan ha 29 och 27,5. (Ja jag vet går på Bad Habit, men ville inte ha en 27,5 plus hoj. mest för viktens skull).
Utan att ha testat typ Scott Spark RC, och andra XC heldämpade så känns det rätt svårt att byta bort denna geometri.

Tjena
Jag har också beställt en hjuluppsättning från Tune som jag väntar på, 29" och kommer att köra på 2.25 fram och bak på den uppsättningen.
och behålla 40mm 27,5" hjulen (med nobby nic 3.0) för att kunna byta med beroende på vad och vart man ska ut och köra.
Kör med en oval 34T klinga fram som passar mig bra, och 11-46 bak
Hoppas på att komma ner lite till i vikt, från nuvarande 11,72kg med nya hjuluppsättningen.

Bulldog76 sa:
Grynning:
Tack.
Lättare hjul borde ändå innebära att man orkar behålla en högre hastighet längre tid.:)
Tror att vi böärjar med att byta ut hjulen på fruns hoj, då de är tyngre än mina.

Ja så borde det vara men jag har kråkben! ;) ångrar inte mitt byte! Gick från ca 2200g ner till ca 1500g så det är klart att det blev skillnad. :)

Vad blev det för hjul?
Verkar bli antingen Ryde Trace XC fälg, BOR XMD333 eller NoTubes Crest med Troligen Tune nav.

Sen har jag hittat ett par hjul från Superlight bikeparts med Tunenav som väger 1170 g . ska bara klara 70 kilos förare, men det passar frun som ligger på under 60

Bulldog76 sa:
Vad blev det för hjul?
Verkar bli antingen Ryde Trace XC fälg, BOR XMD333 eller NoTubes Crest med Troligen Tune nav.

Sen har jag hittat ett par hjul från Superlight bikeparts med Tunenav som väger 1170 g . ska bara klara 70 kilos förare, men det passar frun som ligger på under 60

Kör på american classic wide lightning.

Startade en tråd om hjubygge och diskussion.
Att få ner vikten på hojen vore rätt trevligt. Dock så är det ävl en ska som jag inte alls vill spara vikt på och det är dropperposten, den använder jag jämt och finner den väldigt rolig att ha.

Ok, så den är ganska lätt med tanke på att det är en trailcykel. Men den största posten är ju hjulen som kan skicka ner cykeln under 12kg sträcket om du byter. Å andra sidan är det ju fostrande med lite vikt... ;)

Jo, på så sätt är det ju det, lätt för att vara Trail. Men man är omgiven av XC hojar med den geometrin och lätta.
Men jag har väldigt kul på Habit. Den var skitkul på senaste loppet. Käkar sig uppför backarna med lätthet och grymt kul . Vikt är inte allt, med min förra fsi på under 10 kg var det inte alltid man kom upp lika lätt.

:)

Det har diskuterats en del i andra forum om att habiten har dåliga kullager i länkaget, idag fick jag erfara att det kan vara så... två lager helt trasiga så ingen cykling idag eller de närmsta dagarna. Nåja det går ju att beställa nya bättre lager som tur är!

grynning sa:
Det har diskuterats en del i andra forum om att habiten har dåliga kullager i länkaget, idag fick jag erfara att det kan vara så... två lager helt trasiga så ingen cykling idag eller de närmsta dagarna. Nåja det går ju att beställa nya bättre lager som tur är!
En fråga, hur vet man att man har dåliga lager i länkaget?
Jag har knäppanden från bottendelen av hojen tycker det är vevpartiet och misstänker dåliga lager där. Men det skulle kunna komma från länkaget?

Bulldog76 sa:
grynning sa:
En fråga, hur vet man att man har dåliga lager i länkaget?
Jag har knäppanden från bottendelen av hojen tycker det är vevpartiet och misstänker dåliga lager där. Men det skulle kunna komma från länkaget?

Ja det skulle det kunna göra. Jag har haft liknande ljud på min hoj, har plockat isär länkaget och rengjort och då försvann det men nu var det kört! Det var var bara smulor kvar av kullagerna.

Jag råkade ut för lagerhaveri på min också. Precis som föregående talare blev det småsmulor av lagret.
Lbs trodde det berodde på att det var för hårt åtdraget. Jag hade inte rört det så det lär vara fel från montering i fabrik. En liten stund innan haveriet började det knaka ganska kraftigt från vad som lät som det kom från styrhuvudet. Knakljud fortplantas i ramen och det är ofta svårt att avgöra var det kommer ifrån. Efter åtgärd har jag kört många mil utan ljud eller nytt haveri.
Kolla vad det står på skruvarna vad det står för rekommenderat moment. Det ska inte dras hårt alls.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp