Cannondale Scalpel 2021 SE

Jag är inte hundra såld på deras lilla tändsticka som håller ihop baktriangeln

min du menar flexande horstlänken så är den ju rätt bred och det är ju inte första gången de gör detta. Kolla första Scalpel. Funkade ju bra där. Och det var typ 20 år sen, hänt massor sedan dess. Är ju inte märkligare än att det funkar på en lauf gaffel

För egen del för mycket som talar emot fast jag skulle vilja älska SE modellen:
- för flack sadelrörsvinkel
- presshit
- AI vilket sabbar möjligheten att byta hjul med de andra cyklarna hemma
- för kort reach

Tycker Allebike Alphan har mest rätt hitills, där stör jag mig egentligen bara på att det är 30.9 stolpe.

Ska bli spännande vad de gör med nya Sparken, känns som det är läge nu att släppa den.

För egen del för mycket som talar emot fast jag skulle vilja älska SE modellen:
- för flack sadelrörsvinkel
- presshit
- AI vilket sabbar möjligheten att byta hjul med de andra cyklarna hemma
- för kort reach

Tycker Allebike Alphan har mest rätt hitills, där stör jag mig egentligen bara på att det är 30.9 stolpe.

Ska bli spännande vad de gör med nya Sparken, känns som det är läge nu att släppa den.
Om pressfit går bort, vilket jag delvis kan förstå, så går ju det mesta bort idag ;-) alphan har väll det Oxå. Om än i shimano version.
Bara av nyfikenhet undrar jag, byter du ofta hjul med vänner?

Om pressfit går bort, vilket jag delvis kan förstå, så går ju det mesta bort idag ;-) alphan har väll det Oxå. Om än i shimano version.
Bara av nyfikenhet undrar jag, byter du ofta hjul med vänner?

Inte med vänner, men mellan cyklar. Har tre hjulpar mellan två hojar just nu. Två av dessa hjulpar är likadana gällande nav och fälgar men har olika däck då det ena paret är på Ripmon och det andra på Tallboyn. Har likadana kassetter och ofta olika däckkombo med lite köttigare på Ripmohjulen, då är det rätt nice att kunna swappa hjulen rakt av t.ex. om det är grisigt ute och jag vill ha greppigare gummi på stigcykeln.
Sen är det skönt att ha "reservhjul" om nåt ska fixas / riktas / grejjas med.

Cannondale tror ju att folk blir märkestrogna med deras konstiga lösningar. Snarare tvärt om.

vilka konstiga lösningar menar du då mer än lefty som ju är valfritt eller Ai? Som teknik är jag inte beredd att hålla med att Ai är konstig. Det är egentligen rätt smart. Det krångliga är ju att inga andra kör det. Samtidigt, det är ju absolut inga special delar för fem öre. Men lika långa ekrar överallt på cykeln, höger, vänster, fram och bak med bättre vinkel på ekrarna på drivsidan bak.

Det är ingen som klagar på specialized tex som genom åren har haft mer special.

man behöver ju inte gilla det. Men det är ju inte så att det är mycket konstiga standarder på en cannondale, mer än lefty på vissa modeller. Men går ju lika lätt att sätta dit en vanlig. Speciellt nu när lefty har koniskt styrrör

Edit: kom på en sak där de faktiskt kör udda standard och där man kunde önska sig annat. Vevlagret. Pf30A83. De kunde ju hållt sig till bb386 eller något i alla fall.

Senast ändrad:
Jo folk klagar på specialized när dom har konstiga standarder, därför kör dom oftare med riktiga axlar och gänget vevlager, det efterfrågas. Brain kommer dom hålla kvar vid och det är väldigt bra.

Inte en levande själ utom en Cannondale fanboy vill ha eller behöver varken lefty eller ai. Jag har själv haft båda senast i år så jag vet.

Skönt att det äntligen kom en ny scalpel iaf. Får se om ramen håller ihop ???

Jo folk klagar på specialized när dom har konstiga standarder, därför kör dom oftare med riktiga axlar och gänget vevlager, det efterfrågas. Brain kommer dom hålla kvar vid och det är väldigt bra.

Inte en levande själ utom en Cannondale fanboy vill ha eller behöver varken lefty eller ai. Jag har själv haft båda senast i år så jag vet.

Skönt att det äntligen kom en ny scalpel iaf. Får se om ramen håller ihop ???

så brain är toppen fast man är fast med det, det är toppen. Men lefty är skit fast man kan byta bort den?Märklig logik. Speciellt när båda standarderna har sina tekniska fördelar. Anar jag att det mer handlar om tycke o smak ?. 142+ nav var toppen med (ja du kunde ju låna andra hjul men ingen kunde låna ditt hjul, så visst, för dig var det toppen ?)

har Oxå haft båda. Har nog faktiskt kört mer med ”vanlig” gaffel och utan Ai. Men inte sitter jag o säger att det är skit för det, när det bara grundar sig på att det inte passar mig. Lätt att säga att det är skit när man inte behöver komma med någon konstruktiv kritik. Då förstår jag mer glitch som sitter på flera uppsättningar hjul, då passar inte Ai för honom.

Senast ändrad:
Spesh har väl på senare år insett detta. Var väl när stumpyn kom som de tom. själva drev med no more proprietary standards. Cannondale fortsätta på ingenjörsspåret istället för att lyssna på kunden.

Spesh har väl på senare år insett detta. Var väl när stumpyn kom som de tom. själva drev med no more proprietary standards. Cannondale fortsätta på ingenjörsspåret istället för att lyssna på kunden.

du menar att de slutat med Brain?

men visst, cannondale kör vissa annorlunda lösningar. Men oftast är de väl motiverade och som i fallet med hjul är det ju egentligen inga special delar. Sen kunde man kanske önskat att de körde samma Ai på tex habit och Scalpel.

du menar att de slutat med Brain?

men visst, cannondale kör vissa annorlunda lösningar. Men oftast är de väl motiverade och som i fallet med hjul är det ju egentligen inga special delar. Sen kunde man kanske önskat att de körde samma Ai på tex habit och Scalpel.

När stumpyn lanserades gjorde de ett stort nummer i media om att man frångått sina egna udda lösningar och gick till gängat vevlager, stamdarddämpare mm.
Brain finns ju inte på Stumpyn.
Sen håller de så klart fast vid vissa egna grejer som future shock mm.

När stumpyn lanserades gjorde de ett stort nummer i media om att man frångått sina egna udda lösningar och gick till gängat vevlager, stamdarddämpare mm.
Brain finns ju inte på Stumpyn.
Sen håller de så klart fast vid vissa egna grejer som future shock mm.

således har de ju inte övergett det rakt över. Utan bara på vissa modeller.

Är det inte så att spez traditionellt designat med lågt anti squat för att minimera pedal kickbacks och därför behövt minimera pedal bob genom adderad funktion i dänparen (brain)? Så har jag förstått olika genomgångar av fjädringssystem och märkesfilosofier genom åren. Spez nya cyklar kanske har mer traditionell anti squat och då hålls pedalbob i schack genom detta istället och brain är överflödig. Bara spekulerar. Kanske är ren teknikdriven design vs kostnadsdriven design med.

Visste inte om det. Min StumpJumper från 2000 hade så mycket pedal-bob att jag sålde den och köpte en HT istället, även om den hade bara 75 mm fjäderväg bak. Min nya XC/Trail FS med 105 mm fjäderväg har så lite pedal-bob att jag inte använder lockouten als. Men kanske hade alla cyklar samma problem för 20 år sen och är nästan alla bra nuförtiden.

Tillbaka
Topp