Canyon Lux

Canyon Lux
Jag funderar på att ur min synvinkel uppgradera min Lux 8.0 med XT bromsar. Antar att jag behöver adaptrar för att dom skall gå att montera på ramen, i så fall vilken/vilka adapter behöver jag?

Canyon Lux
Lux cf 8.0 2020 (spec enligt Canyons websida nedan)
DRIVLINA
  • Bakväxel
    • SRAM XO1 Eagle
  • Växelreglage
    • SRAM X01 Eagle Trigger 12s
  • Kassett
    • SRAM XG-1295 Eagle 10-50 12s
  • Vevparti
    • Truvativ Stylo Carbon DUB 34T
  • Vevlager
    • SRAM Pressfit DUB
  • Kedja
    • SRAM GX Eagle 12s

Canyon Lux
Undrar om Canyon ångrar att de valde den gaffelvinkel de gjorde med 70 grader när de utformade senaste LUXen.
Redan i det läget var ju den vinkeln en äldre version och andra tillverkare bytte till flackare. Canyon valde ändå gå sin egen väg med att behålla 70. Nu har det bara gått ett par år och LUX-hojens vinkel känns plötsligt väldigt daterad när övriga nu tar ett kliv ytterligare mot 67-68 grader.

Jag ska säga att jag själv ägt ett gäng LUXar genom åren och vet att det är väldigt bra hojar, även den senaste hade jag väldigt kul på. Och jo MVDP kör den på världscupen så jag vet att den går att köra även i tuffare terräng. Men ändå, för oss vanliga dödliga med bristande tekniskhet i cyklingen kan geometri spara fysisk och psykisk energi när man slipper gå på gränsen.

Canyon Lux
Undrar om Canyon ångrar att de valde den gaffelvinkel de gjorde med 70 grader när de utformade senaste LUXen.
Redan i det läget var ju den vinkeln en äldre version och andra tillverkare bytte till flackare. Canyon valde ändå gå sin egen väg med att behålla 70. Nu har det bara gått ett par år och LUX-hojens vinkel känns plötsligt väldigt daterad när övriga nu tar ett kliv ytterligare mot 67-68 grader.

Jag ska säga att jag själv ägt ett gäng LUXar genom åren och vet att det är väldigt bra hojar, även den senaste hade jag väldigt kul på. Och jo MVDP kör den på världscupen så jag vet att den går att köra även i tuffare terräng. Men ändå, för oss vanliga dödliga med bristande tekniskhet i cyklingen kan geometri spara fysisk och psykisk energi när man slipper gå på gränsen.
Precis därför jag sålde min Lux och köpte en Allebike Alpha istället.

Canyon Lux

Har du provat Canyon Neuron?

Canyon Lux
69.5 grader står det nu på hemsidan.
Har de uppdaterat cykeln eller är det samma som ni säger var 70 grader?
Jag har en merida one twenty idag men är kanske suger på nåt rappare. Men är rädd att jag kommer ogilla den branta vinkeln.

Canyon Lux
69.5 grader står det nu på hemsidan.
Har de uppdaterat cykeln eller är det samma som ni säger var 70 grader?
Jag har en merida one twenty idag men är kanske suger på nåt rappare. Men är rädd att jag kommer ogilla den branta vinkeln.

Vissa modeller har 1cm längre gaffel och därmed 0,5 grader flackare gaffelvinkel.

Tillbaka
Topp