Canyon Lux

Canyon Lux
Dessutom finns det möjlighet till både direkt-chatt, telefon och e-post med kontaktformulär via hemsidan för att bekräfta eventuella frågor.

Canyon Lux
Örjan Lax sa:
Dessutom finns det möjlighet till både direkt-chatt, telefon och e-post med kontaktformulär via hemsidan för att bekräfta eventuella frågor.

Ville bara kolla om någon som redan har beställt har som har bra koll. Verkar ju vara ganska vanligt att det blir framskjutet från lovade datum om man läser i tråden.

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Tubeless på en 8 pro med XR1501 fälgarna, är dom redan tejpade? Annars tips på bra och passande tejp, ventiler och gucka?
Jag äger inga XR1501 men alla mina andra DT Swiss fälgar har kommit med tejp förmonterad & tubeless ventil ingick också, så, 100% säker XR1501 också kommer med tejp & ventiler när det t.om ingår i deras billigare hjul

Senast ändrad:
Canyon Lux
JesperA sa:
BuTTuS sa:
Tubeless på en 8 pro med XR1501 fälgarna, är dom redan tejpade? Annars tips på bra och passande tejp, ventiler och gucka?
Jag äger inga XR1501 men alla mina andra DT Swiss fälgar har kommit med tejp förmonterad & tubeless ventil ingick också.

Inga av mina dt fälgar har haft tejp förmonterat. Glad är jag för det. Sjukt svårt att få i nipplarna då....

Canyon Lux
marr sa:
JesperA sa:
BuTTuS sa:
Jag äger inga XR1501 men alla mina andra DT Swiss fälgar har kommit med tejp förmonterad & tubeless ventil ingick också.

Inga av mina dt fälgar har haft tejp förmonterat. Glad är jag för det. Sjukt svårt att få i nipplarna då....
Ja jo, men vi snackade om kompletta hjul, inte lösa fälgar så fälg-tejp monteras förslagsvis på fälgarna & inte på navet eller runt ekrarna så, ja.

Canyon Lux
Cykeln hade slang vid leverans och inga lösa ventiler följde med. Var hos en kompis ikväll som konverterade, och hans ventiler tätade inte utan att dra fast dom hååårt med tång, därav den frågan.
Och tejpen, enklast för mig är ju om någon som redan vet svarar så slipper jag av med däcken igen ;-)

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Cykeln hade slang vid leverans och inga lösa ventiler följde med. Var hos en kompis ikväll som konverterade, och hans ventiler tätade inte utan att dra fast dom hååårt med tång, därav den frågan.
Och tejpen, enklast för mig är ju om någon som redan vet svarar så slipper jag av med däcken igen ;-)

Fråga din kompis! Men ärligt. Är dom stansade så är det ju klart. ;)

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Du fick ju redan svar, vilket du inte litar på, så vem ska du lita på? Iaf, av med däcket är ju onödigt, tar 5 sekunder att ömma på luft, sen tryck ihop däcket med handen så ser du ju fälgbanan & tejpen.

Canyon Lux
BuTTuS sa:

Knep är ju att pressa ner ventilen inifrån när man skruvar åt muttern på ventilen. Då brukar man klara sig utan någon tång

Canyon Lux
Jensen sa:
BuTTuS sa:

Knep är ju att pressa ner ventilen inifrån när man skruvar åt muttern på ventilen. Då brukar man klara sig utan någon tång

+1
Tång brukar inte vara så lyckat att använda, blir svårt att ta bort ventilen i fält när man får punktering och behöver ha dit en vanlig slang.

Apropå tips på tätningsvätska så har jag till i år bytt till Orange Seal endurance, verkar funka riktigt bra än så länge (inga punkteringar och vätskan håller sig flytande).

Canyon Lux
Har precis köpt en Lux CF 6.0 och var ut på premiärturen igår. Det är min första heldämpade och jag är lite fundersam över dämparfunktionen. När jag låser dämparna (dvs avaktiverar fjädringen) så blir bakdämparen tämligen stum, men gaffeln fjädrar ganska mycket. På min förra hoj, också med en Rockshox Reba RL (dock 100 mm i travel i stället för 110 mm på Luxen) så var gaffeln verkligen stum när jag låste den. Hur fungerar det här på era hojar? Är gaffeln tämligen stum i låst läge?

Canyon Lux
goran_johan sa:
Har precis köpt en Lux CF 6.0 och var ut på premiärturen igår. Det är min första heldämpade och jag är lite fundersam över dämparfunktionen. När jag låser dämparna (dvs avaktiverar fjädringen) så blir bakdämparen tämligen stum, men gaffeln fjädrar ganska mycket. På min förra hoj, också med en Rockshox Reba RL (dock 100 mm i travel i stället för 110 mm på Luxen) så var gaffeln verkligen stum när jag låste den. Hur fungerar det här på era hojar? Är gaffeln tämligen stum i låst läge?
Åt mig är det precis tvärt om, gaffeln blir jättestum men bak fjädrar lite. Dock andra dämpare på min eftersom det är en 8 pro så det kanske inte går att jämföra... Men testa att spänna wiren till gaffeln lite då? borde väl vara typ så här

På tal om dämpare, vilka tryck kör ni med? Jag väger kring 71kg och har testat mig fram till 60PSI fram och 100 bak vilket jag tycker låter lite? Men då går den ganska mjukt men utan att bottna (för det mesta). Jag tävlar dock inte och det är ganska snälla stigar häromkring.
Edit: har dessutom plockat bort en token ur bakdämparen

Senast ändrad:
Canyon Lux
Jag kan inte tänka mig att den ska fjädra så mycket som den gör. Vill verkligen att bägge dämparna ska vara väldigt stumma när jag låser dem. Irriterar mig väldigt mycket på en massa gung när man cyklar på väg. Ska testa att spänna wiren, tack för tipset.

Hade problem med gaffeln när jag fick cykeln för några veckor sedan. Den säckade ihop och bottnade av statisk belastning utan att luften pös ut ur gaffeln. Fick montera lös gaffeln och skicka in den för reklamation. Den åkte till Danmark för genomgång, och nu funkar den. Måste ha varit någon internt läckage mellan kamrarna i gaffeln.

Jag väger typ 87 kg och har runt 130 psi fram. Bak var SAGen rätt bra, så den har jag inte rört än.

Canyon Lux
SmartSelect_20190703-131704_TrailHead.jpg

Jag kör 95psi, och max rebound - 14. Väger 78kg vid PRD. Men blir mobbad för att jag har för mjuk gaffel.

Rock Shox appen säger 114psi.

Canyon Lux
ironace sa:
Jag kör med ca 60 psi fram, tog bort 2st token i framdämparen och det blev mycket bättre. Väger ca 66 kg. Bak har jag sämre koll på trycket tyvärr.
Vilken cykel/gaffel har du? Vilken skillnad upplever du utan tokens? Jag tycker min gaffel (rockshox SID RLC) är okänslig för småstök, ska man då plocka bort eller lägga till tokens eller påverkar dom bara längre ner i slaget?

Canyon Lux
Jag har Lux CF SL 8.0 Race Team med FOX 34 Stepcast Performance Elite gaffeln. Märkte att jag aldrig fick den att bottna trots rätt sag, släppte till 50 PSI men då började gaffeln bete sig konstigt. Det satt tre tokens orginal och jag tog ut två och pumpade till drygt 60 PSI. Nu kan jag använda hela slaglängden och den känns bra över småstök. Det är bara att testa, går fort att ta bort eller sätta tillbaka.

Canyon Lux
BuTTuS sa:
ironace sa:
Jag kör med ca 60 psi fram, tog bort 2st token i framdämparen och det blev mycket bättre. Väger ca 66 kg. Bak har jag sämre koll på trycket tyvärr.
Vilken cykel/gaffel har du? Vilken skillnad upplever du utan tokens? Jag tycker min gaffel (rockshox SID RLC) är okänslig för småstök, ska man då plocka bort eller lägga till tokens eller påverkar dom bara längre ner i slaget?

Genom att sätta i fler tokens ska du kunna ha mer sag (lägre tryck?) och ändå inte bottna gaffeln lika lätt. Det borde göra den mer känslig.

Färre tokens ger möjlighet att utnyttja större del av slaget utan att öka sag.

Canyon Lux
BuTTuS sa:
goran_johan sa:
Åt mig är det precis tvärt om, gaffeln blir jättestum men bak fjädrar lite. Dock andra dämpare på min eftersom det är en 8 pro så det kanske inte går att jämföra... Men testa att spänna wiren till gaffeln lite då? borde väl vara typ så här

Det där löste problemet. Nu är gaffeln stum i låst läge, precis som jag vill ha den.

Canyon Lux
BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Någon som vet om det sitter några tokens i dämparna (RockShox Deluxe RLR och SID RLC) på en XL 8.0 Pro Race? Trots ett sag på närmare 30 så lyckas jag inte bottna dämparna hur hårt jag än försöker, vilket känns som lite slöseri med slaglängd...
Kan meddela att det satt en i dämparen som jag nu plockat bort. Är sjuk så har inte hunnit testa IRL än men vid lite torrhoppande i garaget så går den nu djupare och verkar passa mina 75 kilo bättre.
Gaffeln låter jag bli tills det blir bart och man törs pressa lite...

Hur har det gått hittills med dämparn?

Senast ändrad:
Canyon Lux
hermannjoh sa:
BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Någon som vet om det sitter några tokens i dämparna (RockShox Deluxe RLR och SID RLC) på en XL 8.0 Pro Race? Trots ett sag på närmare 30 så lyckas jag inte bottna dämparna hur hårt jag än försöker, vilket känns som lite slöseri med slaglängd...
Kan meddela att det satt en i dämparen som jag nu plockat bort. Är sjuk så har inte hunnit testa IRL än men vid lite torrhoppande i garaget så går den nu djupare och verkar passa mina 75 kilo bättre.
Gaffeln låter jag bli tills det blir bart och man törs pressa lite...

Hur har det gått hittills med dämparn?
Jo nu är jag nöjd, kör med 60/100PSI fram/bak till mina 71 kilo (har gått ner lite sen sist ser jag :-) )
Framgaffeln funkar nu bättre ochså efter att ha haft cykeln upp och ner ett tag...

Canyon Lux
Hej
Hoppas detta är rätt tråd för min fråga.
Har en lux CF SL 7.0 och har fått en pipande, gnisslande ljud i baktriangeln(cyklat ca 120mil xc/grus) trodde det kom från dämparen först, men såg vid inspektion att det är lite spel i ena sidan av läckaget (en av bultarna som håller triangeln) har inte tagit bort bulten än, men det verkar vara en gummipackning där, vilket skulle kunna förklara det gnisslande ljudet. Vet någon vart jag kan köpa reservdelar till den? canyon har denna på hemsidan https://www.canyon.com/sv-se/gear/c...cf-mounting-kit-main-pivot-gp0126/170925.html men den är inte till de skruvarna jag menar och är dessutom slut vad det verkar ?!
Antar detta är ramspecifika reservdelar. Har ringt /mailat Canyon, men får inte tag på dem och inget svar på mail än.

Canyon Lux
Funderar på om jag ska skaffa mig ett begagnat hjulpar att ha fetare däck på till de få gånger jag vill köra lite stökigare stigar, men vad får plats i en Lux? Canyons tabell säger max 2,3" men mitt ögonmått tycker att det borde gå mycket bredare än så, någon som testat? Och är det 29" eller 27,5" jag ska hålla utkik efter för att få i max bredd?

Canyon Lux
Samma här,har piskat runt på diverse tävlingar iår och den har funkat klockrent. Inget gnissel eller knarr från länkade eller dylikt.
Har väl blivit ca 50-60 svinade mil. :)) Riktigt nöjd helt enkelt!

Canyon Lux
Hej
Slänger ut ett par frågor här i tråden.
Undrar om någon testat med bredare hjul på sin Lux?
Har fn 2.25 men skulle gärna ha 2.35. Enligt spec så är 2.3 max bredd, men undrar någon vet om 2.35 funkar?

En annan fråga. Jag har en Lux 7.0 2019, med xt m8000 grupp och tänker uppgradera till xt m8100 men skulle helst slippa köpa nytt vevparti. Om någon vet ifall det finns framdrev till m8100 som passar på m8000 vevparti?

Canyon Lux
Senast ändrad:
Canyon Lux
BuTTuS sa:
Elven sa:
Hej
Slänger ut ett par frågor här i tråden.
Undrar om någon testat med bredare hjul på sin Lux?
Har fn 2.25 men skulle gärna ha 2.35. Enligt spec så är 2.3 max bredd, men undrar någon vet om 2.35 funkar?
Det lär inte vara några problem alls https://happyride.se/forum/read.php/1/3620818/3627195#msg-3627195
Edit: https://happyride.se/forum/read.php/1/748581/3627211#msg-3627211

2.3 måste väl ses som en riktlinje med ganska mycket töj. Hur brett däcket blir i verkligeten kan ju variera stort med fälgbredd, tillverkare, mm. Om det står 2.25 eller 2.35 på däcket ska man nog inte stirra sig blind på.

Canyon Lux
Hej
Min Lux CF 7.0 (2019) behöver nya styrlager. Var lite knackig känsla i styrningen när jag testade häromdagen och visade sig vara rostigt och dant när jag öppnade.
Har kikat på sprängskissen från canyon, men den visar inte några lager utan bara cykelns alla skruvar och moment ?
Vet någon av er vilken typ av styrlager, samt vilka dimensioner det är som gäller ?

Är väldigt nöjd med min canyon, dock så skulle de kunna lagt lite mer tid på eftermarknaden, mer detaljerade beskrivningar på cyklarna och en uppdaterad hemsida med reservdelar.

Tillbaka
Topp