Canyon Lux

Canyon Lux
Supersonic, jag tror kanske vi pratat om olika saker? Det här följde med:
IMG_4821.JPG

Canyon Lux
Intressant
Den här lilla fästet som kallas Matchmaker till växeltriggern (monterat på bromsens klämma) finns i både vänster och höger-utförande. Jag har alltid använt det i vänster-utförande, på högersidan. Funkar perfekt för mina fingrar.

Canyon Lux
Så, nu är min som jag vill ha den och redo för våren.
Kortare stam, annat styre och trigger shifter. Jag hade egentligen inget emot gripshift som så, men kändes lite konstigt efter jag satte på ESI extra chunky, att inte hela handen fick vila på samma material.
Upptäckte också vid bytet att Canyon inte varit så noga med växeljusteringen, samtliga tre skuvar behövde justeras om...
3EB50745-2491-4A87-9B49-EEDC17FEADFF.jpeg

Canyon Lux
Xtr verkar vara ett stort problem. Vet att scott på deras spark rc pro med xtr, bytt från xtr vevar till Raceface och ändå skjutit leveranserna av hojar. Detta pga att det verkar vara störst problem med att få tag i vevar och klinga

Canyon Lux
marcus_ec sa:
Ja och se på "fan" Canyons hemsida har suddat bort vevpartiet på XTR-hojarna och nu skrivit i SPEC: VEVPARTI RACEFACE NEXT SL G5

Inte så förvånande. Frågan är ju då om Raceface kan leverera mängderna när både scott och canyon ska ha och sen har de ju haft problem me tillförlitligheten på tidigare modeller

Canyon Lux
Fick nytt tråkigt leveransbesked idag på "min" LUX CF SL 8.0RT 19 M bk/wh. Beräknad leverans var 11-15 feb och det kunde jag leva med, men ny beräknad leverans 22-26 april var som ett slag i magen. Skittråkigt! Inte ett ord om vad det beror på eller nån kompensation eller nåt i den stilen heller. Så jag får ta en rejäl funderare nu. Nån som har tips på vettiga alternativ?

Canyon Lux
Skulle fått min 24- 28 december. Fick besked idag att leverans sker tidigast första veckan i maj 2019. Beställde 9 augusti 2018.

Borde då vara modell 2020??

Jävligt dåligt, samma leverans som om jag beställt idag.

Detta innebär att jag avbeställer. Kommer nog inte att beställa Canyon igen. Lite tråkigt att ligga ute med över 50 tusen i fem månader.

Canyon Lux
Supersonic sa:
Hmm undrar hur pass dessa XTR-problem drabbar andra cykeltillverkare, det är ju knappast enbart Scott och Canyon som XTR-hojar i sin linje. https://www.brujulabike.com/delays-shimano-xtr/

Cannondale har ju en med nya xtr, men de kör ju utan Vevpartiet, som verkar vara det som ställer till det och där verkar det ju tuffa på.

Angående välja annat. Problemet är ju att få är så prisvärda som deras värsta var/är.
Men detta är ju dåligt. Speciellt den dåliga kommunikationen.

Canyon Lux
Bumpar tråden med en bild och plötsligt slår det mig att det är väldigt många vajrar/slangar. Nu har jag av olika anledningar inte kört så många mil på min än men aldrig kännt behov av lockouten så de kanske man kan ta bort?

09FB5098-4C20-47DE-96B7-4B7CE2E34F82.jpeg

Canyon Lux
Någon som vet om det sitter några tokens i dämparna (RockShox Deluxe RLR och SID RLC) på en XL 8.0 Pro Race? Trots ett sag på närmare 30 så lyckas jag inte bottna dämparna hur hårt jag än försöker, vilket känns som lite slöseri med slaglängd...

Canyon Lux
Då avbokade jag min Canyon LUX CF SL 8.0 RACE TEAM. Framflyttad till slutet på Maj. Tack och adjö... Blev en Orbea OIZ istället och levereras inom 2v!

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Bumpar tråden med en bild och plötsligt slår det mig att det är väldigt många vajrar/slangar. Nu har jag av olika anledningar inte kört så många mil på min än men aldrig kännt behov av lockouten så de kanske man kan ta bort?

Om man eftersträvar estetik låter man väl inte plastskivan vid kassetten sitta kvar??! =)

Lockouten använder jag nog mer än växlarna det lilla jag cyklat på min MTB (som inte är en Lux). Sen beror det kanske på om man bara kan låsa helt eller om det är tre steg som på min.

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Någon som vet om det sitter några tokens i dämparna (RockShox Deluxe RLR och SID RLC) på en XL 8.0 Pro Race? Trots ett sag på närmare 30 så lyckas jag inte bottna dämparna hur hårt jag än försöker, vilket känns som lite slöseri med slaglängd...
Kan meddela att det satt en i dämparen som jag nu plockat bort. Är sjuk så har inte hunnit testa IRL än men vid lite torrhoppande i garaget så går den nu djupare och verkar passa mina 75 kilo bättre.
Gaffeln låter jag bli tills det blir bart och man törs pressa lite...

Canyon Lux
Någon med XTR som fått sin levererad ännu?
Såhär i efterhand känns det än mer rätt att man valde att avbeställa, var lovad leverans i aug förra året men känns inte som man haft en cykel idag ens om man låtit ordern legat kvar.

Fick loss en Scalpel med XTR av LBS istället, vilket blev bättre på alla sätt och vis, så personligen blev det bra att Canyon strulade till det här (stor del är Shimanos fel såklart, men ändå)

Hoppas ni som väntar hinner få en cykel innan säsongen drar igång på allvar.

Canyon Lux
Fick mejl igår om att cykeln kommer nästa vecka =). Blir bra till slut, vi har ca 50 cm snö kvar så enda problemet med förseningen blev irritationen. Hoppas du blir nöjd med Scalpel cykeln!

Canyon Lux
ironace sa:
Fick mejl igår om att cykeln kommer nästa vecka =). Blir bra till slut, vi har ca 50 cm snö kvar så enda problemet med förseningen blev irritationen. Hoppas du blir nöjd med Scalpel cykeln!

Skönt att du får den under april åtminstone, väldigt trist om det skulle dröja ända in i juni när man ser fram emot ett nyköp.

Vilken modell har du pågång?
Vore intressant om du vill uppdatera med lite bilder och vikt när du väl har den.

Visst är det Raceface vevparti dom skeppar XTR-modellen med? Eller har dom fått på den temporära MT900-veven?

Canyon Lux
Såg nån på fejan som fått sin xtr lux (beräknad leverans var egentligen om en månad)

Den kommer med Raceface next. Som typ alla tillverkare som tänkt ha xtr från början bytt till.

Canyon Lux
Fick min i tisdags men har inte packa upp den ännu. vad innebär det att dom bytt till Raceface Next i stället för XTR? Bättre eller sämre?

Canyon Lux
Jes sa:
Fick min i tisdags men har inte packa upp den ännu. vad innebär det att dom bytt till Raceface Next i stället för XTR? Bättre eller sämre?

Likvärdigt skulle jag säga. Möjligen lättare. Det man väll kan anmärka på är väll att de haft en del problem med tidigare generationer i hållbarhet.

Canyon Lux
Trauman sa:
Började på att sätta ihop min 8.0 race igår. En fråga dock, jag har ingen erfarenhet av rockshox men jag känner ingen större skillnad på dämparna i öppet eller stängt läge. Förstår om den inte skall bli helt stel men det är ju ingen skillnad alls. Jag har pumpat i rekommenderat med luft i båda osv. Är låsningen något som jag får ställa in själv eller skall det vara klart från fabrik?
Hur gick det med detta? Min gaffel blir helt stel när jag låser men inte dämparen, den kan fortfarande röra sig något, till 20% ungefär. Ska den göra det? Törs inte spänna vajern mer heller, jag tycker hjulet ser lite vekt ut när man rör på reglaget?

Canyon Lux
Jag fick spänna vajern på gaffeln två gånger. Det gled ur sitt ”läge” en gång efter också men det var antagligen för att jag inte vågade dra så pass hårt som det behövdes. Sedan dess har det fungerat kanon.
Dämparen har aldrig varit nå problem med. Den ”saggar” en del i låst läge men inte 20 %. Jag upplever den som stel. Men jag tänker att det är samma problem där för dig som för mig med gaffeln. Släpp ur all luft, släp på vajern dra den igen pumpa i luft och komprimera den några gånger och pumpa därefter i mer luft igen och prova ingen om det funkar.

Canyon Lux
Jag fick härom dagen leveransbesked för min XTR-utrustade Lux. Den ska komma i nästa vecka, vilket är en månad tidigare än vad som utlovats. Håller tummarna för att jag får ett XTR vevparti, mest för att jag tycker det är huggarns stiligt...

Canyon Lux
arraksboll sa:
Jag fick härom dagen leveransbesked för min XTR-utrustade Lux. Den ska komma i nästa vecka, vilket är en månad tidigare än vad som utlovats. Håller tummarna för att jag får ett XTR vevparti, mest för att jag tycker det är huggarns stiligt...

Även fast det är borttaget ur specen på hemsidan? ?

Canyon Lux
Jensen sa:
arraksboll sa:

Hoppet dör inte så lätt. Fast det är klart, om andra redan har fått cyklar levererade med RaceFace istället för XTR, som det ju faktiskt stod om i tråden, så är det väl noll procents chans att min skulle vara ett undantag.

Canyon Lux
arraksboll sa:
Jensen sa:
arraksboll sa:

Hoppet dör inte så lätt. Fast det är klart, om andra redan har fått cyklar levererade med RaceFace istället för XTR, som det ju faktiskt stod om i tråden, så är det väl noll procents chans att min skulle vara ett undantag.

Samtidigt, finns ju ännu typ inga klingor till xtr. Så de vevarna känns lite ”handikappade” ännu

Canyon Lux
Tog en första tur på min XTR-utrustade Lux igår och känner mig allmänt nöjd. Rätt annorlunda sittställning mot min förra, med styret 3 cm högre och 2 cm kortare reach (sadel till styre). Kändes bra på stig, mindre bra på grusväg. Jag tänker att jag ska testa någon gång till innan jag ger mig på några ändringar.

Jag är 168 cm men har väldigt korta ben, sadelhöjd 65,7 cm. Köpte en S. Man kan ju hävda att jag hade passat bättre på en M men det hade inte funkat med det långa sadelröret. På S har jag mindre än 3 cm marginal innan stolpen inte kan sänkas mer.

Någon som har plockat bort den där svängskyddsmackapären under styrstammen? Behöver man en annan skyddsbricka i det läget?

Tillbaka
Topp