Canyon Lux

Canyon Lux
Nej jag har inte bytt. Jag tog bort belägg och skivor både fram och bak och gjorde rent med kraftrengöring. Det blev bättre, några mil men nu är miss ljudet tillbaka. Min diagnos är att beläggen är av sämre kvalitet när det blir blött eller lerigt så kommer missljudet och dom tar betydligt sämre. Vet att vatten och lera påverkar alla belägg och skivor mer eller mindre men inte så pass som jag upplever det nu. Tänker prova några andra belägg, får väl beställa något i helgen.

Eller har någon annan något tips eller diagnos?

Canyon Lux
Drömmer om en ny cykel till nästa år och har kikat lite på en lux, men den just nu sjukt långa leveranstiden gör mig lite fundersam. Beställa nu med leverans maj/juni nästa år lockar inte.

Vad tror happyexpertisen; kommer leveranstiderna sjunka framöver, dvs har de ett övergående problem att få fram ramar/cyklar just nu eller får man räkna med att om man väntar med att beställa till efter nyår så hinner man inte få någon cykel alls under 2019?

Canyon Lux
Oggler sa:
Konkurrerar inte superior med Lux? Jag har inte koll alltså. Men är det inte ganska likvärdiga hojar?

Nja. Skulle ju ändå placera luxen ett steg upp i stegen.

Angående tillgång så beror det ju på om det är delar eller ramar de saknar. Är det ramar gissar jag på längre tid. De tillverkar ju inte själva. Utan får duktigt vänta på nästa konteiner. De brukar ju sälja slut rätt tidigt. Inte första gången med canyon

Canyon Lux
Tjoho!
x.JPG

Canyon Lux
Rolf Kristian sa:
Her vel 8.0 race
Enjoy:)

Buttus; hvor mye fikk du framskynnet din leveranse og hvilken model har du bestilt?
Beställde en röd 8 pro i XL den 8e Augusti, planerad leverans var då i mitten på November, nu verkar den komma på måndag så två veckor tidigare då iaf, alltid något. Den var i Danmark sist jag kollade.

Canyon Lux
I morse kom den. Bra tajming att jag är hemma från jobbet sjuk och kunde ta emot den, mindre kul att jag är sjuk och inte kan testa den på flera dagar. Har iaf satt ihop den i snigelfart och kan konstatera att jag är helt nöjd med en XL till mina 188cm, huruvida kortare stam behövs får väl första provturerna utvisa. Vägde den också, 11,6 kg. Om de 300 grammens skillnad mot vad Canyon påstår att deras medium väger är pga storleken eller min våg låter jag vara osagt?
ECC09A9D-5780-41BD-B5E0-BC250F2340E3.jpeg

Edit: stavning

Senast ändrad:
Canyon Lux
Senast ändrad:
Canyon Lux
Känns rätt högt och lågt. Bara 300g från angiven vikt när man har skruvat på bojsänken till pedaler det första man gör liksom. Finns väl ingen MTB som kommer färdigt slanglöst från fabrik? Tex giant anthem kommer ju utan slang dock.

300g skillnad mellan en i extra stor i medium, samt röd lack är väl rätt bra. Kommer säkert spara 150g om det är halvtunga slangar i också. Gucka väger ca 120-180g.

Canyon Lux
Det var dom pedalerna jag hade till hands för att justera sadelnhöjden, de blir inte kvar! Jag har ingen åsikt om vikten, ville bara informera er...

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Det var dom pedalerna jag hade till hands för att justera sadelnhöjden, de blir inte kvar! Jag har ingen åsikt om vikten, ville bara informera er...

Tycker du ska vara nöjd :) din våg kan ju fela desto mer liksom.
Återkom slanglöst så får vi se ?12 kilo med flaskhållare och pedaler är väl ändå ok...?

Canyon Lux
Hei, hadde vært hyggelig med en statusoppdatering fra dere som har fått kjørt litt på Luxen:) Hvordan oppleves den på sti og i bratte bakker? Er vinkelen på gaffelen (69,5) ok eller føles sykkelen litt lite slakk i geometrien?

Canyon Lux
Rolf Kristian sa:
Hei, hadde vært hyggelig med en statusoppdatering fra dere som har fått kjørt litt på Luxen:) Hvordan oppleves den på sti og i bratte bakker? Er vinkelen på gaffelen (69,5) ok eller føles sykkelen litt lite slakk i geometrien?
Väntar otåligt på att all is ska regna bort först... :-( Sedan så blir nog en recension från mig inte så mycket att ha då det enda jag har att jämföra med är fatbiken :-)

Canyon Lux
Då har jag trotsat både förkylning och blåis och gjort några korta lugna testrundor för att justera in allt. För min del så trivs jag bäst med en 60mm vänd stam.

Och grip shift var ju en trevlig bekantskap, det tog inte många minuter innan vi blev bästa kompisar! Men, jag gillar ju tjocka handtag av silicon så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra...? Finns det någon tjockare och mjukare variant av själva "vridhylsan" man kan byta till?

Canyon Lux
Sörmlandsleden sa:
Fortfarande ingen som har fått en ny Lux levererad med XTR 12?

Blev en avbeställning på min (SLX 9.0 Race team), av ett flertal anledningar. Främsta orsaken att leveranstiden flyttades fram till nästa år, om Canyon levererat på det datum jag fick i augusti hade jag inte bemödat mig att skicka tillbaka, tror fortfarande det är en grym cykel.
Då leveransen blev så pass långt framflyttad hann jag resonera, och väga fördelarna mot potentiella nackdelar. Var inte helt 100 att jag valt rätt storlek efter diskussionerna i den här tråden, och efter lite resonerande med mig själv lyckades jag övertyga mig att cykeln jag har duger gott och väl någon säsong till.

Ytterligare en bidragande orsak är att jag inte gillade upplägget att leveranstiden blev framflyttad direkt efter att min förskottsbetalning gått igenom, det var ingen dealbreaker i sig, men oavsett gillar jag inte tanken att ligga ute med en betydande summa i 4-6mån i förskott.
Nu har det inte visat sig helt lätt att få igenom återbetalningen heller, ska inte göra en höna av en fjäder än, det ordnar nog upp sig relativt omgående, men ändock stärker det min suspekta känsla om upplägget kring betalningen.

Canyon Lux
Tråkigt att höra! Har fått besked om leverans kring jul. Kommer att bli jävligt förbannad om det på kort varsel blir uppskjutet. Känns inte som om det finns likvärdiga alternativ i samma prisklass. Får gå upp 20-30 tusen då.

Canyon Lux
Efter att jag kollat lagerstatus typ varenda dag, så plötsligt låg det en LUX CF SL 8.0 RACE TEAM L -Svart/Vit i lager. Så jag slog till, leverans i April. Har inte så bråttom och har inte betalt i förskott.

Canyon Lux
Crossmax sa:
marcus_ec sa:
Efter att jag kollat lagerstatus typ varenda dag, så plötsligt låg det en LUX CF SL 8.0 RACE TEAM L -Svart/Vit i lager. Så jag slog till, leverans i April. Har inte så bråttom och har inte betalt i förskott.
I lager, leverans i april... ligger lagret på månen?

*datumet kan ändras om vi i egenskap av Canyon väljer att prioritera våra influencers, tävlingscyklister och kompisars eventuella kompisars intresse för en lux.

April. Då är den ny i 4 månader eller något sen kommer nästa års modell.

Men den som väntar på något gott :)

Canyon Lux
NickPick sa:
Crossmax sa:
marcus_ec sa:

*datumet kan ändras om vi i egenskap av Canyon väljer att prioritera våra influencers, tävlingscyklister och kompisars eventuella kompisars intresse för en lux.

Detta är verkligen inget unikt för Canyon, skulle jag tex valt Scott skulle den levereras i April...

Canyon Lux
marcus_ec sa:
NickPick sa:
Crossmax sa:
marcus_ec sa:

Detta är verkligen inget unikt för Canyon, skulle jag tex valt Scott skulle den levereras i April...

Scott 2019 har väl också släppts?

Canyon Lux
Supersonic sa:
NickPick sa:
Scott 2019 har väl också släppts?

Jo men när skulle den cykeln som beställs faktiskt levereras?

Ja med tanke på att det har poppat upp ett flertal i Sverige så antog jag att de gick att beställa för den vanliga massan också. I april är det hur man än vrider och vänder på det inte många månader innan nästa modell lanseras, om inte Canyon håller på det för att kompensera. Högt tryck på modellen.
Ganska stort spann att få sin Lux levererad i september 2018 och i april 2019 när det är samma årsmodell kan väl jag tycka, särskilt om de som är b-sponsrade får sina utan väntetid. Efterfrågan bygger ju på knapphet (det gamla knepet, man vill ha det man inte kan få).

Sen är generellt sett årsmodellerna fucked up i cykling, men en begagnad cykel sjunker alldeles för många procent av nypriset på en månad för att man inte ska bry sig.

Jag måste tillägga att hade jag 40k att lägga på en xchoj så hade det lätt blivit en lux. Jag hade redan bestämt mig för annat tyvärr. Den är levererad för över en månad sedan också.

Senast ändrad:
Canyon Lux
Jag har inget emot gripshift men tror ändå att jag ska byta till trigger på min 8 Pro. Vad mer än bara triggern behöver jag köpa om jag vill fästa den på samma klämma som bromsen, om det nu går? Triggern stöder tydligen MatchMaker™ X men det hittar jag inget om på bromsarna, Level TLM

Canyon Lux
Du behöver en liten del som sitter mellan bromsen och växelföraren. Jag har liggande som du kan få om så önskas. Den delen fästs i styresklämman som Levelbromsen fäster i.
Extradelen ser ut som nedan. Troligen ingår den om du köper växelföraren.

Bilagor

• MatchMaker.jpg
    MatchMaker.jpg
    23 KB · Besök: 126
Canyon Lux
Mja jo de är rätt men då får du hela klämman också. Men en sådan sitter ju redan Levelbromsarna med i nuläget. Det du behöver är bara den del jag hade på bilden. Men köp du klämman för högersidan, så får du med allt du behöver och lite till.

Tillbaka
Topp