Canyon nerve al 6.0

Steekarn13

Ny medlem
Canyon nerve al 6.0
Hej igen, är "Canyon nerve al 6.0" en bra cykel för både skog och vanlig gata? Vad jag menar med skog är rötter, stenar och hopp. klarar den det? Finns det någon annan heldämpad cykel i samma prisklass? (OBS 27.5" eller 26" endast.)

Canyon nerve al 6.0
Skulle isf vara den här: www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-120-27%2C5-7.0-463795/wg_id-7249
Lite dyrare men en väldigt likvärdig cykel. Kanske till och med lite bättre.

Canyon nerve al 6.0
Nu får du ge dig med att skapa trådar om samma sak. Ställ följdfrågor i trådarna du skapat istället, man kan liksom inte skapa en ny tråd för varje cykel man undrar över. Men ja, den borde fungera mer än väl till det! Med reservation för hoppen, Canyon specificerar dropp/hopp till max 60cm och även om det kanske kan utvidgas till 100cm om du är en lätt 13-åring är det ju ingen cykel byggd specifikt för att hoppa med. Vet du med dig att du ska hoppa högre än så (och landa platt), är det kanske inte rätt cykel för dig.

Canyon nerve al 6.0
AX3L

Har en nerve 6.0 själv och har gjort missen som dom flesta påpekar att köp en dyrare cykel direkt, men man visste ju inte om man blir hooked och det blev jag :-) om man nu vill hoppa mer än dom där 60cm vilken hoj ska man titta på ? Har någon tråd här på forumet om några jag tittat på. Kör mest stig men vill att den klarar lite högre hopp också.

Canyon nerve al 6.0
Mtb nisse sa:
AX3L

Har en nerve 6.0 själv och har gjort missen som dom flesta påpekar att köp en dyrare cykel direkt, men man visste ju inte om man blir hooked och det blev jag :-) om man nu vill hoppa mer än dom där 60cm vilken hoj ska man titta på ? Har någon tråd här på forumet om några jag tittat på. Kör mest stig men vill att den klarar lite högre hopp också.

Valfri cykel med lång fjädringsväg i en prisklass som passar?

Eller en cykel för stig och en för stora hopp?

Canyon nerve al 6.0
Mtb nisse sa:
AX3L

Fast en Nerve kan du ju verkligen bygga vidare på. Skillnaden mellan 6-9 är ju i allt väsentligt komponenterna (ramen och dämpare är samma), och även om det kostar lite mer att köpa delarna löst så finns många fynd från tyska sidorna och du får exakt vad du vill ha samt kan spara gamla fälgarna osv till vinterhjul alt sälja. Jag har själv en 8.9 och är toknöjd!

Bra fråga. Mer fjädringsväg brukar vara synonymt med tåligare, men ska man ha cykeln till att hoppa med så är det nog tyvärr snarare en DH man ska kolla på. Spectral har ju visat sig mindre bra på det också.

Canyon nerve al 6.0
Eller en enduro. Men går det verkligen inte att kombinera en stigcykel som klarar lite hopp? Inte så att jag hoppar mega höga men mer än 60cm iallafall. Kanske en med 140mm dämpare? Tänkt upp till 30.000kr.

Canyon nerve al 6.0
Klart det gör.
Canyon gör snygga och smäckra och tunna ramar. De är lätta men det kommer med ett pris, så de (Canyon) sätter drop-gräns på ramarna, olika för olika "kategorier".

Mtb nisse sa:
Eller en enduro. Men går det verkligen inte att kombinera en stigcykel som klarar lite hopp? Inte så att jag hoppar mega höga men mer än 60cm iallafall. Kanske en med 140mm dämpare? Tänkt upp till 30.000kr.

Canyon nerve al 6.0
Mtb nisse sa:

Notera att maxvikten är rätt hög på en Nerve också, och rimligen är max dropp beräknat på det. Eftersom kraften blir mycket större beroende på hur mycket man väger så finns det kanske lite spelrum beroende på hur du ser ut. Men Spectral har väl ungefär så mycket travel och som sagt, de svingarna har ju gått på löpande band tyvärr. Att det sen verkar gå på garantin är ju en annan sak iof.

Tillbaka
Topp