Canyon Neuron 2019

Frippe99

Medlem
Canyon Neuron 2019
Nu när våren närmar sig och det börjar torka upp i skogen vill jag byta ut Forecasterdäcken, gillar dom verkligen i blöta o leriga förhållanden men känns lite tungruillade nu. Har alltid gillat Maxxis Ikon men vill kanske ha lite mer kantgrepp på Neuronen., funderar på någon form av kombo mellan Maxxis Ikon / Ardent Race i 2.35. Tips, erfarenheter ?
Jag körde ardent race fram och ikon bak på min Neuron förra sommaren båda i 2,35 bredd. Tyckte det fungerade bra så länge det var torrt. Rullade även mycket bra på cykelvasan 😊

Canyon Neuron 2019
Intressant video Om killarna inte är sponsrade av Vitus så verkar det som att det är en bra instegcykel. Kanske lägga mellanskillnaden på pedaler, hjälm och annat nödvändigt istället.
Blir kanske för mycket Mythique i Neuron tråden. Men förutom saknad av lock-out så finns det en issue med dropper post. Det korta sadelröret, pga designen , ställer till det med max höjden (tror jag) på droppern. Kan vara värt att undersöka. Men det verkar gälla personer som är lite kortare.

Sitter själv i lite samma tankar och försöker väga in det roliga i att cykla bröt och stök och utför med en trail hoj men där verkligheten är att det blir mer på flacken fast med bröt och stök och då kanske den mer XC liknande Neuron passar. Ska man köpa cykel för det man cyklar eller köpa cykel för det man tycker är superskoj att cykla...?

Mback72

Aktiv medlem
Canyon Neuron 2019
Nu när våren närmar sig och det börjar torka upp i skogen vill jag byta ut Forecasterdäcken, gillar dom verkligen i blöta o leriga förhållanden men känns lite tungruillade nu. Har alltid gillat Maxxis Ikon men vill kanske ha lite mer kantgrepp på Neuronen., funderar på någon form av kombo mellan Maxxis Ikon / Ardent Race i 2.35. Tips, erfarenheter ?
Har alltid varit imponerad över hur Racing Ralph klarar skiftande förhållanden. Hade gamla modellen de två senaste säsongerna. Till i år har jag köpt nya kombon Racing Ralph/Racing Ray 2,35. Ska bli spännande att testa när förhållandena blir de rätta för en solskenscyklist som mig.

Wåhlis

Medlem
Canyon Neuron 2019
Någon som vet när canyon fyller på med hojjar nästa gång? Tjejen vill ha en Neuron men allt är sold out. Ny modell på g?

Pissemugg

Medlem
Canyon Neuron 2019
Nu är premiärturen runt kvarteret avklarad!
Lite tankar kring hojen såhär efter 5 minuters cykling:

Jäklar vad stor den känns! Har sadeln på lägsta inställningen och med droppern upp så har jag rakt ben med hälen på pedalen så den är väl korrekt enligt instruktionsboken (som för övrigt är på 1232 sidor, skämtar inte, en old school telefonkatalog). Måste parkera den med drop sadeln nere så att jag kommer upp på den någorlunda enkelt igen 😂 Känns nästan som att jag borde ha beställt en medium istället för large...

Krävdes lite improvisation för att sätta ihop den då instruktionerna inte gick att följa till punkt och pricka. Men det va inte rocket science precis

Lite udda med nerväxlingen, man måste pilla in ett finger för att trycka neråt på spaken, men antar att man vänjer sig.

Tycker den är relativt lätt, iaf om man jämför med cyklar jag kört senaste 20 åren.

Ser fram emot att komma ut i skogen nu under veckan!

BA58DE44-39F0-417E-A956-4AEC1DD7B63F.jpeg

jonteq

Medlem
Canyon Neuron 2019
En fråga om sag, vad räknar man procenten på, är det det specificerat slag eller uppmätt slag? Tycker inte de sammafaller riktigt.

Mback72

Aktiv medlem
Canyon Neuron 2019
En fråga om sag, vad räknar man procenten på, är det det specificerat slag eller uppmätt slag? Tycker inte de sammafaller riktigt.
Vad är det som inte sammanfaller? Gaffeln har väl specat 130mm och jag skulle bli förvånad om det är något annat i verkligheten. Bakdämparen är specad 50mm (CF) eller 55mm (AL). Vad ramen har för slag är oväsentligt när du mäter sag.

jonteq

Medlem
Canyon Neuron 2019
Vad är det som inte sammanfaller? Gaffeln har väl specat 130mm och jag skulle bli förvånad om det är något annat i verkligheten. Bakdämparen är specad 50mm (CF) eller 55mm (AL). Vad ramen har för slag är oväsentligt när du mäter sag.
Precis, den är specad till 55 mm, men om man mäter längden från toppen till botten (där gummiringen sitter) är den inte 55. På gaffeln stämmer det fint. Men antar att det är 55 man ska räkna på?

Mikael74

Medlem
Canyon Neuron 2019
Kört på min CF 8.0 ett tag nu och börjar få till inställningarna. Kör lite mer luft i framdämparen och mer retur än rekommenderat så uppför sig den riktigt bra. Bytte till Maxxis Ikon 2.35 fram/bak vilket gjorde gigantisk skilland på torra stigar, går riktigt fint!

jonteq

Medlem
Canyon Neuron 2019
Ska byta framklinga på min 2019 AL7. Behöver man avdragare för att få loss vevarmen? Lossat 8mm sexkant på drivsidan men det sitter hårt

Mback72

Aktiv medlem
Canyon Neuron 2019
Ska byta framklinga på min 2019 AL7. Behöver man avdragare för att få loss vevarmen? Lossat 8mm sexkant på drivsidan men det sitter hårt
Bara att fortsätta gänga ut 8mm insexen tills det lossnar. Den är dragen med 54Nm så den sitter bra. Kom ihåg att dra den med samma moment när du sätter tillbaka så du inte tappar vevarmen och förstör passningen mellan vevarm och axel.

jonteq

Medlem
Canyon Neuron 2019
Bara att fortsätta gänga ut 8mm insexen tills det lossnar. Den är dragen med 54Nm så den sitter bra. Kom ihåg att dra den med samma moment när du sätter tillbaka så du inte tappar vevarmen och förstör passningen mellan vevarm och axel.
Fått loss insexen, den satt hårt. Får dock inte av vevarmen. Sitter som berget

Mback72

Aktiv medlem
Canyon Neuron 2019
Fått loss insexen, den satt hårt. Får dock inte av vevarmen. Sitter som berget
Du ska fortsätta gänga ut insexen tills den tar stopp mot den yttre brickan (där texten om 54Nm står) och sedan fortsätta gänga tills vevarmen pressas av axeln. Du ska alltså INTE lossa den yttre brickan. Den fungerar som avdragare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer