Canyon Neuron 2019

andbjo52

Ny medlem
Neuron AL 7 eller AL 6?
Jag är på väg att köpa min första FS då jag i stort sett bara cyklar stig. Grusväg och asfalt endast som transportsträcka. Har idag en Focus Whistler HT från 2016 kostade då 8 k. Räcker det med en AL 6 eller får jag så mycket för de extra 4 k så att är det är dumt om jag inte lägger på det? Eller borde jag köpa något annat i samma prisklass?

Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Nya Neuron ser trevligare ut en den gamla. Nu med 130 mm slaglängd fram/bak, 67,5° HA (styrhuvud) och 74,5° SA (sadelrör). Alla storlekar levereras med 50 mm stam vilket blir bra.
neuron-al-7.png

Men det är något konstigt med storlekarna. S och XS båda med 27,5" hjul och 428 mm CS (kedjestag) har lika långa sadelrör på 440 mm vilket är jättelångt för ramstorleken, det är en längd som passar Mediumram. Reach 398 resp 418 mm är bra men sadelröret gör XS totalt ointressant oavsett kroppslängd (om man vill ha dropper stolpe) och S nästan användbar till 155-160 cm och helt ok för 160-167 cm cyklist.

M till XL har 29" hjul och 440 mm CS vilket blir bra.

M och L har båda 480 mm sadelrör vilket är ok för Large men för långt för Medium. Reachmåtten 435 mm resp 455 mm är bra för respektive storlek. Jag skulle säga Medium för 170-175 cm och Large för 175-185 cm cyklist.

XL med 520 mm sadelrör och 475 mm reach blir bra för 185-195 cm cyklist. Hjulbas 1123 mm enligt geotabellen är förstås felaktigt, det skall nog vara 1223 mm. Edit: nu korrigerat på Canyon's web

Längre än 195 cm, köp en annan cykel.

17300 kr AL6. 14,4 kg med Ø32 mm RS Recon-gaffel SLX 11 vxl, billig MT200-bromsar (3-finger), enklare Mavicfälgar på Deorenav, NN 2,25" Performance fram/bak. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-6-0.html

21600 kr AL7. 13,4 kg med Ø34 mm Foxgaffel, GX Eagle med xD kassett (bra!), fram sitter en billig och tung plåtklinga (150 kr, 142 gram) med 30 tänder, byte till aluminiumklinga (300 kr, 78 gram) med 34 tänder rekommenderas, MT400-bromsar (2-finger, ok) med fulskivor, vettiga Mavic XA Trail hjul med 30 mm bredd fram men bara 25 mm bak (wtf?), Nobby Nic 2,35" Evo (bra) fram och Performance (snålt) bak. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-7-0.html

Värt 4300 kr extra? Solklart, värt varenda krona! Neuron AL7 är faktiskt riktigt prisvärd, jämfört med liknande cyklar från andra märken. Värt att notera är att 2018 Neuron AL8 med liknande specifikation kostade 25500 kr, den var rätt prisvärd den med faktisk. Hatten av för Canyon som har sänkt priset på nya cykeln som är vassare än den gamla! Nya 2019 Neuron AL7 är ett vettigt köp om storleken passar. XS och Medium är konstiga. Small är ok. Large och XL är bra måttsatta.

Man kan hoppas att det är felaktig data i geotabellen angående längden på sadelrören...

Bilagor

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Grym genomgång!
Sålde min process 134 precis och är in between bikes så i samma situation som TS. Processen kändes ju otroligt kul de dagar då benen var pigga och man hade medsol och hemlängtan. Men annars var det mest tröttsamt att släpa runt 15 kg #enduro på stigåkande i Sthlm. Jag velar mellan en Neuron, Stumpy ST, Scott Spark och en HeiHei mfl, typ. Vill inte lägga mer än 25 tusen. På kravlistan står stigcykel 29", 120-130 slag fram och liknande bak, dropper och mest pang för pengarna. Kommer bara cykla stigcykling typ Hellas. Är 178 cm och 70 kg. Tips?

Fredde78

Medlem
salle sa:
Grym genomgång!
Sålde min process 134 precis och är in between bikes så i samma situation som TS. Processen kändes ju otroligt kul de dagar då benen var pigga och man hade medsol och hemlängtan. Men annars var det mest tröttsamt att släpa runt 15 kg #enduro på stigåkande i Sthlm. Jag velar mellan en Neuron, Stumpy ST, Scott Spark och en HeiHei mfl, typ. Vill inte lägga mer än 25 tusen. På kravlistan står stigcykel 29", 120-130 slag fram och liknande bak, dropper och mest pang för pengarna. Kommer bara cykla stigcykling typ Hellas. Är 178 cm och 70 kg. Tips?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=67839
Fin cykel. Äger en likadan själv fast i xl

salle

Aktiv medlem
Fredde78 sa:
salle sa:
Grym genomgång!
Ok! Hur funkar den när det går lite utför? Tänker att den är skoj på platten och säkert klättrar kanon men man kanske får lite otb-känsla när det blir småstökigt utför?

Fredde78

Medlem
salle sa:
Fredde78 sa:
salle sa:
Grym genomgång!
Ok! Hur funkar den när det går lite utför? Tänker att den är skoj på platten och säkert klättrar kanon men man kanske får lite otb-känsla när det blir småstökigt utför?
Har svårt att svara på det, cyklar stig uppför och utför och har inte så många cyklar att jämföra med. Men det är 68 graders ha och det finns ju absolut flackare som säkert känns bättre utför. För mig så känns det mer som slaglängden begränsar när jag gör dåliga val.

Sixten Fors

Ny medlem
salle sa:
Grym genomgång!
Tack. Med 178 cm funkar Neuron AL 7 i Large bra. Säkert trevlig för den cykling du beskriver och välutrustad/prisvärd. Cykeln är "bara" Kategori 3 klassad.
2018-10-2201.16.18.png

Man kan alltid hoppas att du med dina lätta 70 kg slipper nyttja ramgarantin :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Väger också 70 och har en Nerve 2014 som har stått ut med mycket! Väldigt nöjd med den faktisk. Jag snikade och tog instegsmodellen (6.0) dock, har uppgraderat drivlina och satt på sänkstolpe, annars helt original. Med det i åtanke så kanske jag borde ha lagt lite mer från början istället :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Nya Neuron ser trevligare ut en den gamla. Nu med 130 mm slag...
Ville bara säga tack för en riktigt bra genomgång av cykeln!

För en som är 185 cm lång är då L fortfarande lagom eller är XL "bättre"? Kanske är personlig preferens det som avgör...

larsaw

Aktiv medlem
SocialGimp sa:
Sixten Fors sa:

För en som är 185 cm lång är då L fortfarande lagom eller är XL "bättre"? Kanske är personlig preferens det som avgör...
Skulle absolut gå upp till XL!
Beror iof lite på hur aggressivt du vill sitta/framföra din hoj.

SocialGimp

Aktiv medlem
larsaw sa:
SocialGimp sa:
Sixten Fors sa:

Skulle absolut gå upp till XL!
Beror iof lite på hur aggressivt du vill sitta/framföra din hoj.
Är inte speciellt aggressivt lagd och det blir mest grus/asfalt om sanningen ska fram även om viljan finns att köra i mer stök.

Det är bara det att jag lånade ett par cyklar från Decathlon en gång (2 av de dyraste som var helt ok trots allt). På den ena, som faktiskt var L, fick jag känslan att jag fick sträcka mig väldigt långt framåt vilket inte kändes helt vant eller skönt. Kanske det är så på lite mer XC-orienterade hojar?

salle

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
salle sa:
Grym genomgång!
Tack. Med 178 cm funkar Neuron AL 7 i Large bra. Säkert trevlig för den cykling du beskriver och välutrustad/prisvärd. Cykeln är "bara" Kategori 3 klassad.

Man kan alltid hoppas att du med dina lätta 70 kg slipper nyttja ramgarantin :)
:)

SocialGimp

Aktiv medlem
NickPick sa:
Känns kanske inte som att en nerve är för dig?
Jo, detta blir nästa steg efter HT. Verkar vara en kanoncykel att köra lite mer inspirerat med. Men jag vill inte ligga som ett streck över cykeln.

Ser på Canyons hemsida att storlek L ska passa snubbar med längd 182-192 cm. Verkar ju vara spot on för min längd på 185 cm? Har läst på andra ställen att Canyons storlekstabeller brukar stämma ganska bra (jag vet att man inte bara ska titta på total-längd).

NickPick

Aktiv medlem
SocialGimp sa:
NickPick sa:
Jo, detta blir nästa steg efter HT. Verkar vara en kanoncykel att köra lite mer inspirerat med. Men jag vill inte ligga som ett streck över cykeln.

Ser på Canyons hemsida att storlek L ska passa snubbar med längd 182-192 cm. Verkar ju vara spot on för min längd på 185 cm? Har läst på andra ställen att Canyons storlekstabeller brukar stämma ganska bra (jag vet att man inte bara ska titta på total-längd).
Ditt användningsområde verkar väl inte stämma riktigt menade jag. Grusväg och asfalt.
Jag är 1cm kortare och skulle också ha valt large.

En nerve är ju en nerve. Skönt att dom gör en ny (äntligen) :)

SocialGimp

Aktiv medlem
NickPick sa:
SocialGimp sa:
NickPick sa:

Ditt användningsområde verkar väl inte stämma riktigt menade jag. Grusväg och asfalt.
Jag är 1cm kortare och skulle också ha valt large.

En nerve är ju en nerve. Skönt att dom gör en ny (äntligen) :)
Har historiskt varit mycket grus o asfalt, mkt transportsträckor här. Min tanke är att ta bilen till lite roligare ställen med ny hoj. Ledsen för min otydlighet.

Tycker detta verkar vara precis en så'n allround-hoj som jag är ute efter. Lagom slag, vikt och geometri. Borde funka för det mesta tycker jag. Håller med om att det var på tiden denna fick en uppdatering.

Sixten Fors

Ny medlem
SocialGimp sa:
Framför allt skall man inte lita blint på reklamen. Med dina 185 cm ligger du mellan L och XL och kan cykla på båda. Large med 1195 mm hjulbas och 455 mm reach funkar helt ok för det du beskriver, och eftersom cykeln har en 50 mm kort stam som standard kommer nog körställningen inte alls att upplevas som utsträck eller lång. Snarare tvärt om faktiskt, 455+50=505 mm. Jag är 194 cm kort och trivs med ca 540 mm till styret, vilket inte heller är någon extremt lång/utsträckt sittposition. Jag skulle till mig själv välja XL med 60-70 mm stam.

Min granne (45 år, 187 cm, 76 kg) gubbcyklar rådjursstig på en 2018 Neuron AL 8 i XL, också med Fox34 och GX Eagle (som då kostade 25500 kr). Den har 476 mm reach och levererades med 70 mm styrstam (476+70=546 mm), som vi har bytt till 45 mm stam (476+45=521 mm) vilket funkar utmärkt för honom.

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Ngn som har koll på hur lättservad Foxgaffeln är om man vill göra det själv? Typ ytterbensservice iaf. Har bara haft RS-gafflar tidigare.

Sixten Fors

Ny medlem
salle sa:
Ngn som har koll på hur lättservad Foxgaffeln är om man vill göra det själv? Typ ytterbensservice iaf. Har bara haft RS-gafflar tidigare.
Har en 130 mm Fox34 på min Spark, men den är så ny att den inte har fått 1:a service ännu. För övrigt en utmärkt gaffel till 29" 130 mm tillämpning, mellan Reba och Pike för lite kortare resp. längre slaglängd.

SocialGimp

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
SocialGimp sa:
Framför allt skall man inte lita blint på reklamen. Med dina 185 cm ligger du mellan L och XL och kan cykla på båda. Large med 1195 mm hjulbas och 455 mm reach funkar helt ok för det du beskriver, och eftersom cykeln har en 50 mm kort stam som standard kommer nog körställningen inte alls att upplevas som utsträck eller lång. Snarare tvärt om faktiskt, 455+50=505 mm. Jag är 194 cm kort och trivs med ca 540 mm till styret, vilket inte heller är någon extremt lång/utsträckt sittposition. Jag skulle till mig själv välja XL med 60-70 mm stam.

Min granne (45 år, 187 cm, 76 kg) gubbcyklar rådjursstig på en 2018 Neuron AL 8 i XL, också med Fox34 och GX Eagle (som då kostade 25500 kr). Den har 476 mm reach och levererades med 70 mm styrstam (476+70=546 mm), som vi har bytt till 45 mm stam (476+45=521 mm) vilket funkar utmärkt för honom.
Tack för sifferexercisen!

Jämför man med min nuvarande budget-Vitus så har den 450 mm reach samt 50 mm stam = 500 totalt. Hjulbas 1172,5 mm. En Neuron i Large blir ngt större. Tycker man sitter ganska ok på Vitusen men det kan ju bero på att jag är van och inte vet bättre.

Får fundera...

Sixten Fors

Ny medlem
Om Vitus är en HT kan det vara intressant att tänka på att en HT får längre reach när gaffeln komprimeras, medan en FS behåller samma geo/reach om/när den fjädrar lika mycket fram och bak. En FS har ofta lite längre reach än en HT. Kan vara därför?

Neuron L är inte fel, inte XL heller.

Mattemos

Ny medlem
Jag är svinnöjd med min 2018 8.0 ,är 196cm och tycker inte XL känns för liten. Funderar på att gå upp till 34t klinga då 30t varvar ur för snabbt. Är det någon som vet om 34t får plats på neuron?,är ju inte överdrivet utrymme till chainstay eller vad det kallas

andbjo52

Ny medlem
Tack för alla tips och råd lyckades äntligen komma ur klickångesten och slog till på en Neuron 7:a igår fick bli en L var 185 om jag sträckte ut ordentligt men man blir ju inte längre utan snarare kortare. Kommer som en sen julklapp, de säger att de ska skicka den 31 dec men fan tror. Den kommer få stå och skina i garaget några månader man kommer ju vara sjukt sugen när det drar ihop sig i vår.

Sixten Fors

Ny medlem
Mattemos sa:
Jag är svinnöjd med min 2018 8.0 ,är 196cm och tycker inte XL känns för liten. Funderar på att gå upp till 34t klinga då 30t varvar ur för snabbt. Är det någon som vet om 34t får plats på neuron?,är ju inte överdrivet utrymme till chainstay eller vad det kallas
34T klinga har 8,1 mm större radie än 30T. Det borde funka. Jag har 34T på mina två 29" cyklar med GX Eagle, passar mig perfekt.

Martinmat

Aktiv medlem
Dubbisar så slipper du vänta till våren

andbjo52 sa:
Tack för alla tips och råd lyckades äntligen komma ur klickångesten och slog till på en Neuron 7:a igår fick bli en L var 185 om jag sträckte ut ordentligt men man blir ju inte längre utan snarare kortare. Kommer som en sen julklapp, de säger att de ska skicka den 31 dec men fan tror. Den kommer få stå och skina i garaget några månader man kommer ju vara sjukt sugen när det drar ihop sig i vår.

SocialGimp

Aktiv medlem
andbjo52 sa:
Coolt! Väntar på en recension senare och speciellt vad du tycker om storleken!

Sixten Fors

Ny medlem
SocialGimp sa:
andbjo52 sa:
Låter som att den väntan kräver 5 mån tålamod... :)
Vem vet, cykeln kanske är slutsåld i din färg/storlek inom en månad.

salle

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
salle sa:
Har en 130 mm Fox34 på min Spark, men den är så ny att den inte har fått 1:a service ännu. För övrigt en utmärkt gaffel till 29" 130 mm tillämpning, mellan Reba och Pike för lite kortare resp. längre slaglängd.
Har du koll på vad som skiljer i geo mellan Neuron och Spark?

SocialGimp

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
SocialGimp sa:
andbjo52 sa:
Låter som att den väntan kräver 5 mån tålamod... :)
Vem vet, cykeln kanske är slutsåld i din färg/storlek inom en månad.
:)
Får hoppas den levereras lite snabbare än så. Jag kommer ändå inte uppgradera förrän om ett halvår ungefär, kanske ännu längre.

Sixten Fors

Ny medlem
Det finns bara Boost gafflar (om vi pratar riktiga gafflar) och 2018 Neuron hade förstås Boost fram redan förra året. Bak däremot var det non-boost 12x142 TA, eller vad jag förstått 5x135 QR speziale (se bild nedan) på billigare 2018-modellerna, som gick att bygga om till 12x142 TA.
2018_QR.png

Nedre fästet för bakdämparen ser ut att ha flyttat ner en bit samtidigt och övre länken har fått annan form, nya installationsmåttet är Metric 210 mm (x50 eller x55 mm), medan 2018 års modell (vad jag kan se) hade en kortare bakdämpare med non-metric mått. Det framgår inte jättetydligt i beskrivningen av cyklarna, men ett annat bevis är att det för satt Monarch (non-metric) och numera Deluxe (metric) på cyklarna. Metric är bra!
2018_shock.png

Det finns en stor risk att baksvingen 2019 är exakt samma som 2018, alltså en non-boost 12x142 TA baksving. Däremot är framtriangeln ombyggd med det jettelååånga sadelröret på vissa ramstorlekar, samt att övre länken har modifierats. 2018 sadelrör var från XS till XL 360-395-440-480-520 mm och 2019 är det 440-440-480-480-520 mm. XS har alltså fått 80 mm längre sadelrör, Small och Medium +40 mm. Wtf? Trist om det fortfarande är 12x142 TA men ändå inte hela världen på cykeltypen. Krångligare att köpa nya hjul när hjulset aldrig säljs "udda" fram/bak.
2018_Sving.png

2019_Sving.png

Med reservation för fel, vilket kan hända även mig.

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Canyon Neuron storlek XS och S levereras ju (och byggs speciellt för) som bekant med 27,5"-hjul istället för 29". Är det någon som vet om det får plats 2,6" breda däck i en sån? T.ex. Nobby Nic 27,5x2,6? Eller är det vanliga max ca 2,35"/2,4" som gäller? Skiljer ju inte många millimeter.

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Alfsomfan sa:
Jag har ställt frågan till Canyon om hur stora däck som får plats i ramen. Jag har inte fått svar än, meddelar här vad svaret är.
Okej bra! Är själv väldigt sugen på en Neuron 6.0 2019 som första heldämpade hoj under nästa år, men det hänger på om 2,6" får plats.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer