Canyon Neuron 2019

Hakana1

Medlem
Mback72 sa:
Hakana sa:
Canyon står för ny ram... eller fel jag menar kedja =)

Har varit nöjd med deras bemötande i de olika kontakter jag haft med dem. Kvicka, medgörliga. Hojen är kanon när man väl får upp farten.

Fick på ett kedjelås. Men kanske är något fel eller snett. Vid belastning löper det ok.
Är det en ny kedja är något galet om det ser ut sådär. Är bara kedjelåset nytt kan den gamla kedjan ha delat lite på sig vid haveriet så att den är för bred för kedjelåset. Kör så nöter det kanske till sig, men jag skulle inte köra med en stel länk i kedjan. En ny kedja inkl. lås kostar ~250kr, så varför chansa? En hoppad kedja vid fel tillfälle kan bli dyrt både för kropp och cykel.
Ja, det är lite styvt där vid låset märker jag och kedjan hade nog delat sig lite, men gick att klämma. Borde man byta kedja alltså och pilla? Har ny kedja på ingång. Lite surt när allt är nytt.

I övrigt verkar den ok, märker inget när cyklar och belastar.

Bilagor

Mback72

Medlem
Hakana sa:
Mback72 sa:
Hakana sa:
Canyon står för ny ram... eller fel jag menar kedja =)

Har varit nöjd med deras bemötande i de olika kontakter jag haft med dem. Kvicka, medgörliga. Hojen är kanon när man väl får upp farten.

Fick på ett kedjelås. Men kanske är något fel eller snett. Vid belastning löper det ok.
Är det en ny kedja är något galet om det ser ut sådär. Är bara kedjelåset nytt kan den gamla kedjan ha delat lite på sig vid haveriet så att den är för bred för kedjelåset. Kör så nöter det kanske till sig, men jag skulle inte köra med en stel länk i kedjan. En ny kedja inkl. lås kostar ~250kr, så varför chansa? En hoppad kedja vid fel tillfälle kan bli dyrt både för kropp och cykel.
Ja, det är lite styvt där vid låset märker jag och kedjan hade nog delat sig lite, men gick att klämma. Borde man byta kedja alltså och pilla? Har ny kedja på ingång. Lite surt när allt är nytt.

I övrigt verkar den ok, märker inget när cyklar och belastar.
Skulle inte köra en meter med det där kedjelåset. Det är sönderbrutet och kan åka isär när som helst.

Bilagor

Hakana1

Medlem
Tack!
Slängde på ett nytt kedjelås precis innan läste detta. Det gick lättare den här gången.

Det är lite styvt fortfarande, med ett litet gupp när låset går på dreven. Det märks mer när det är lite kraft. Då kan även kedjan hoppa ned på högre växlar när trampar bakåt.

Vid mer kraft märks inget, då flyter allt.

Men så här ska det alltså inte vara?

Ursäktar om frågar om detta. Men jag lär mig lite samtidigt.

Skulle kunna betala för en grundkurs i MTB-mekande.

Borde kanske fortsätta i annan tråd?

Bilagor

Mback72

Medlem
Hakana sa:

Den ska röra sig och kännas som vilken annan länk som helst i kedjan. Jag röstar för ny kedja och nytt lås.

Hakana1

Medlem
Mback72 sa:
Hakana sa:

Den ska röra sig och kännas som vilken annan länk som helst i kedjan. Jag röstar för ny kedja och nytt lås.
Tack - då vet jag! Lärt mig lite nytt här med frågor och mek.
Småpengar för slippa älta och få en säker tur.

ers

Medlem
Har läst någonstans här att 34t fungerar men minns inte vem det var. Själv kör jag 32t och tycker nog det räcker för mig...

Torbjörn85

Ny medlem
lukeduke sa:
Är det någon som monterat en 34t klinga på sin CF och kan svara på om det passar? Ser aningen tight ut...
Haft en diskussion med canyon om detta. De sa att 34T funkar men att skulle det bli en skada av det så går det ej att hävda garanti då drevet är större än rekommendationen som är max 32. Jag har själv satt dit 32 och tycker det funkar bra.

lukeduke

Ny medlem
Torbjörn85 sa:
lukeduke sa:
Är det någon som monterat en 34t klinga på sin CF och kan svara på om det passar? Ser aningen tight ut...
Haft en diskussion med canyon om detta. De sa att 34T funkar men att skulle det bli en skada av det så går det ej att hävda garanti då drevet är större än rekommendationen som är max 32. Jag har själv satt dit 32 och tycker det funkar bra.
Okej, då kanske det är dumt att tvinga på en 34. Kanske testar en 32 då och ser hur det känns och ser ut, tack :)

Mikael74

Medlem
Någon som har en 2020 i XL eller kan räkna fram lägsta sadelhöjd med droppen monterad i botten dvs mått vevlager centrum - mitt sadel med droppen i högsta position ?, lyckas inte få fram det...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer