2-barnspappan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag väljer att hålla mig till saker som
> inträffat och inte potentiella händelser...
>
> Ja hur kan jag klandra Canyon för det?
> För att de tar över ansvaret för en produkt som
> en underleverantör levererat.
> Om sedan Canyon väljer att processa det med
> underleverantören är deras val. Mot konsument
> är det Canyon som är ansvarig. Jämför med
> bilindustrins problem med styrning, bromsar etc.
>
> Du är inne på rätt spår med kvalitetstänkande
> i produktionen, läs det du skrev och tänk igen
> så kommer du att inse vad detta gaffelproblem
> grundar sig i.
självklart har canyon ansvar för det, varför tror du att de återkallar gafflarna, ingen annan här har påstått nått annat. men då de inte producerar gafflarna själv, kan de själva inte vara där och se att varje gaffel, varje aprti håller kvalite, utan det måste ju smolik kunna garantera, vilket de säkert har skrivet i massa kontrakt.
tycker du buntar ihop ansvar och kvalitetskontroll till ett ord.
säg att du bränner en skiva till mig, när jag får den går den sönder pga. att skivan är usel kvalitet. men du har bara producerat det som är på skivan. självfallet är det du som har ansvaret för produkten, det är du som får sköta reklamation osv. men det är fortfarande inte du som har gjort kvalitetskontrollen under tillverkning av produkten. därmot har du säkert skrivit ett avtal mellan dig o tillverkaren, så att du får ersättning för produkter du måste byta vid produktionsfel på dem.
producerar man inte allt själv, så är det jäkligt svårt att ha 100% kvalitetskontroll på allt, utan man måste arbeta med att se till att ens underleverantörer har ett fungerande kvalitetssystem eller skriva kontrakt om hur det ska vara och funka.
har en avslutande fråga till dig som du inte svarade på. om reglagen på din hojj gör sönder, som du köpt av canyon, är det canyons kvalitetskontroll som brustit eller är det campas/shimanos kontroll som brustit?
vem som har ansvaret, det vet vi ju redan, det är canyon, de är de som får byta den, det är de som sen får ta det med campa/shimano. men det är lik förbajjat inte canyons kvalitetskontroll som brustit,utan campa/shimanos kontroll som brustit och det innebär INTE att canyon inte har bra kvalitetskontroll på t.ex. sina ramar som de själva står för produktion av. där de själva står som tillverkare.
jag förstår mycket väl att du ä sur över att din gaffel inte va som du hade tänkt dig. men man blir ju lite fundersam på detta hat mot ett märke kommer på detta sätt. känns ju lite som du tagit allt väldigt personligt och spyr så mycket galla du kan på dem så fort det händer minsta sak.
är för övrigt inget jättefan av canyon heller, ägen ingen. men jag tycker att det är konstigt att klandra canyon för att en underleverantör, som tillverkar gafflar i allmänhet åt dem som vill ha en, klantat sig med ett parti gafflar. jag tycker canyon skött det på ett rätt bra sätt, drar in alla gafflar just in case, även om det långt ifrån är säkert att det ä nå fel på alla.