Canyon recall

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Canyon recall
Cannondales lista...

2007 C1 Carbon Front Brake
2004-2005 Quick Release Handlebar Bag
Gemini Frame
Zepp XL Stem
Rotor Bolt
Recumbent
Second Carbon Lefty
Recall of all Raven II frames built
Carbon Lefty
Quick Release
Raven II Frame Reinforcement
Raven II Seat Post Clamp
CODA stem quill
CODA brake
CODA quick release skewer assembly
CODA 900 mountain cranks
POLYGON PM-215 seatpost

...inte så ovanligt som man kan tro och även på "dyrhojjar".

//Erik

Canyon recall
lillebrorsan: Även de bästa kan göra fel eller vad försöker du säga? (: Sådan som händer.

2-barnspappan: Sälj din Canyon och köp något bra istället om de är så dåliga istället för att klanka ner på de. Så gjorde jag med min ram (inte Canyon) som inte höll måttet och så jag har ångrat de.

Canyon recall
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> 2-barnspappan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har spytt över Canyon tidigare :)
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/521276/page=1
>
>
> Tack för upplysningen... Av dina knappt 30
> inlägg på happy är de flesta mot Canyon, kan vi
> hoppas på massor med fler roliga inlägg om annat
> - också? :-)
>
> /Leo

Jag har bytt namn, som vissa andra också gjort på grund av anledning.
Heder åt moderatorerna som gjort att vi slipper människor som sysslar med personangrepp.

Antalet inlägg som jag skrivit uppgår kanske till ca 800-900, räknar inte...
Sedan finns det inlägg som 2-barnspappan skrivit som inte är kvar också, bristfälliga raidkort eller något var orsaken...

Klart ni kan hoppas på roliga inlägg! Ja ä int bitter...
Dock slås jag av hur kritik mot Canyon skapar sådana reaktioner!
Tillverkare har väl fått kritik med råge tidigare här på Happy, rätta mig om jag har fel.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Dock slås jag av hur kritik mot Canyon skapar
> sådana reaktioner!
> Tillverkare har väl fått kritik med råge
> tidigare här på Happy, rätta mig om jag har
> fel.

Kritik kan vara både positiv och negativ kritik. Men Canyons återkallelse av gafflarna får åtminstone mig ge dem positiv kritik. Men det skapar ju också reaktioner, som synes. :-)

/Leo

Canyon recall
>
> Kritik kan vara både positiv och negativ kritik.
> Men Canyons återkallelse av gafflarna får
> åtminstone mig ge dem positiv kritik. Men det
> skapar ju också reaktioner, som synes. :-)
>
> /Leo

Ja Canyon har något magiskt över sig :)

Canyon recall
2-barnspappan skrev:

> Jag väljer att hålla mig till saker som
> inträffat och inte potentiella händelser...
>
> Ja hur kan jag klandra Canyon för det?
> För att de tar över ansvaret för en produkt som
> en underleverantör levererat.
> Om sedan Canyon väljer att processa det med
> underleverantören är deras val. Mot konsument
> är det Canyon som är ansvarig. Jämför med
> bilindustrins problem med styrning, bromsar etc.
>
> Du är inne på rätt spår med kvalitetstänkande
> i produktionen, läs det du skrev och tänk igen
> så kommer du att inse vad detta gaffelproblem
> grundar sig i.

självklart har canyon ansvar för det, varför tror du att de återkallar gafflarna, ingen annan här har påstått nått annat. men då de inte producerar gafflarna själv, kan de själva inte vara där och se att varje gaffel, varje aprti håller kvalite, utan det måste ju smolik kunna garantera, vilket de säkert har skrivet i massa kontrakt.

tycker du buntar ihop ansvar och kvalitetskontroll till ett ord.

säg att du bränner en skiva till mig, när jag får den går den sönder pga. att skivan är usel kvalitet. men du har bara producerat det som är på skivan. självfallet är det du som har ansvaret för produkten, det är du som får sköta reklamation osv. men det är fortfarande inte du som har gjort kvalitetskontrollen under tillverkning av produkten. därmot har du säkert skrivit ett avtal mellan dig o tillverkaren, så att du får ersättning för produkter du måste byta vid produktionsfel på dem.

producerar man inte allt själv, så är det jäkligt svårt att ha 100% kvalitetskontroll på allt, utan man måste arbeta med att se till att ens underleverantörer har ett fungerande kvalitetssystem eller skriva kontrakt om hur det ska vara och funka.

har en avslutande fråga till dig som du inte svarade på. om reglagen på din hojj gör sönder, som du köpt av canyon, är det canyons kvalitetskontroll som brustit eller är det campas/shimanos kontroll som brustit?

vem som har ansvaret, det vet vi ju redan, det är canyon, de är de som får byta den, det är de som sen får ta det med campa/shimano. men det är lik förbajjat inte canyons kvalitetskontroll som brustit,utan campa/shimanos kontroll som brustit och det innebär INTE att canyon inte har bra kvalitetskontroll på t.ex. sina ramar som de själva står för produktion av. där de själva står som tillverkare.

jag förstår mycket väl att du ä sur över att din gaffel inte va som du hade tänkt dig. men man blir ju lite fundersam på detta hat mot ett märke kommer på detta sätt. känns ju lite som du tagit allt väldigt personligt och spyr så mycket galla du kan på dem så fort det händer minsta sak.

är för övrigt inget jättefan av canyon heller, ägen ingen. men jag tycker att det är konstigt att klandra canyon för att en underleverantör, som tillverkar gafflar i allmänhet åt dem som vill ha en, klantat sig med ett parti gafflar. jag tycker canyon skött det på ett rätt bra sätt, drar in alla gafflar just in case, även om det långt ifrån är säkert att det ä nå fel på alla.

Senast redigerad av en moderator:
Canyon recall
> har en avslutande fråga till dig som du inte
> svarade på. om reglagen på din hojj gör
> sönder, som du köpt av canyon, är det canyons
> kvalitetskontroll som brustit eller är det
> campas/shimanos kontroll som brustit?
>
Du blandar äpplen och päron. En Smolik Race SL gaffel passar enbart på F8 och F10 ramarna och är unikt konsruerad för Canyons koniska styrrör. Den kan inte användas på någon annan ram och betraktas därmed som en Canyonprodukt.

>
> jag förstår mycket väl att du ä sur över att
> din gaffel inte va som du hade tänkt dig. men man
> blir ju lite fundersam på detta hat mot ett
> märke kommer på detta sätt. känns ju lite som
> du tagit allt väldigt personligt och spyr så
> mycket galla du kan på dem så fort det händer
> minsta sak.

Sur har jag varit, ja.
Numer ser jag med ett leende på det som ett plumt beteende av ett Pro-wannabee märke som sätter prestige framför ett gott rykte med nöjda kunder.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Du blandar äpplen och päron. En Smolik Race SL
> gaffel passar enbart på F8 och F10 ramarna och
> är unikt konsruerad för Canyons koniska
> styrrör. Den kan inte användas på någon annan
> ram och betraktas därmed som en Canyonprodukt.

Jag tror att det var tvärtom. Smolik hade en sådan gaffel och Canyon byggde om (breddade styr-röret) prototypen av F10 för att den skulle passa gaffeln. Jag har för mig att jag läst, eller fått intrycket av detta på antingen Canyons eller Smoliks hemsida. Rätta mig om jag har fel.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:

> Du blandar äpplen och päron. En Smolik Race SL
> gaffel passar enbart på F8 och F10 ramarna och
> är unikt konsruerad för Canyons koniska
> styrrör. Den kan inte användas på någon annan
> ram och betraktas därmed som en Canyonprodukt.
>
>

men det är lik förbajjat inte canyon som tillverkar dem. oavsett om gaffelmodellen isig bara passar på canyon är är det INTE canyon som tillverkar den. därmot har de ansvaret att byta den osv. vid reklamation. självklart så skriver de kontrakt mellan företagen om kvalitetsnivå och ersättning vid fel. säkerligen kommer canyon ställa högre krav på smolik i framtiden, men så länge de inte tillverkar den själv, så är de inte de som genomför kvalitetskontrollen. det är ju en av anledninagrna till att bilindustrin tillverkar många delar själva, för att de då har egen kontroll på om nått går fel och därför att de vid fel inte behöver hålla me o förhandla me andra företag om reklamation.

>
> Sur har jag varit, ja.
> Numer ser jag med ett leende på det som ett plumt
> beteende av ett Pro-wannabee märke som sätter
> prestige framför ett gott rykte med nöjda
> kunder.

du tror du hade blivit annorlunda behandlad om du köpt en specialized, cannondale, trek eller annat märke? hehehe, trevligt att en del kan leva i en drömvärld :D

för övrigt skulle det inte förvåna mig om det var som Sam skriver. Smolik hade den ideén eller konstruktionen o canyon tykte att det var en bra ide o konstruerade en ram för detta

Senast redigerad av en moderator:
Canyon recall
det är ju en av anledninagrna till att bilindustrin
> tillverkar många delar själva, för att de då
> har egen kontroll på om nått går fel och
> därför att de vid fel inte behöver hålla me o
> förhandla me andra företag om reklamation.

Hur många delar som sitter i en Volvo, Saab, Audi, BMW osv tror du tillverkas av dem själva?
Gör de så mycket som 10% själva blir jag förvånad. Finns säkert bilmänniskor här som kan de rätta siffrorna.

Jag skulle bli mycket förvånad om det är samma juridiska person som tillverkar Canyonramarna och som säljer dem. Underleverantörsförhållande igen, om jag har rätt...

> du tror du hade blivit annorlunda behandlad om du
> köpt en specialized, cannondale, trek eller annat
> märke? hehehe, trevligt att en del kan leva i en
> drömvärld :D

Giant, Kona och Bianchi har jag haft och göra med i samband med reklamationer. Klockrena bemötanden och en känsla för att en nöjd kund är den bästa reklamen, trots att det i vissa fall handlat om saker de ej tillverkat. Flertalet komponenttillverkare har jag också kommit i kontakt med i samband med reklamationer. Än så länge är det ingen som skyllt ifrån sig när brister i deras produkter uppdagas.

>
> för övrigt skulle det inte förvåna mig om det
> var som Sam skriver. Smolik hade den ideén eller
> konstruktionen o canyon tykte att det var en bra
> ide o konstruerade en ram för detta

Mycket möjligt, oavsett vem som kom på ideén så verkar det som om den är bra!

Canyon recall
"Än så länge är det ingen som skyllt ifrån sig när brister i deras produkter uppdagas. " - 2-barnspappan

Står det i något som Canyon gett ut att de skyller ifrån sig?

Canyon recall
var uppfattade du det?

Ventilen skrev:
> Har jag uppfattat rätt att man måste skicka med
> ramen också,
> och i så fall varför?
> Ventilen

Canyon recall
>
> Står det i något som Canyon gett ut att de
> skyller ifrån sig?

I de mejl jag har från Marco Fritzsch på Canyon så skyller de på det ena och det andra för att slippa konfrontera ett problem. Det rör ett annat gaffelproblem som jag släppt nu.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> >
> > Står det i något som Canyon gett ut att de
> > skyller ifrån sig?
>
> I de mejl jag har från Marco Fritzsch på Canyon
> så skyller de på det ena och det andra för att
> slippa konfrontera ett problem. Det rör ett annat
> gaffelproblem som jag släppt nu.

Vi märker det.

Canyon recall
<Skrivet av SuperApe idag 14:45

<var uppfattade du det?

I så fall skulle de väl uttrycka sig: skicka in er gaffel, så får du en ny.
Men det kanske kommer i morgon med deras utskick.Jag kanske missuppfattat
sajten FAQ.

Ventilen

Canyon recall
Ventilen skrev:
> skicka in
> er gaffel, så får du en ny.
> Men det kanske kommer i morgon med deras
> utskick.Jag kanske missuppfattat
> sajten FAQ.

Har du läst det här?

Kann ich die Gabel selbst oder von einem Händler vor Ort tauschen lassen?

Bei der Gabel handelt es sich um ein sicherheitsrelevantes Teil des Rades, daher raten wir unbedingt zu einem Austausch in unserem Hause. Sollten Sie dennoch die Gabel selbst tauschen wollen, teilen Sie uns bitte das Modelljahr Ihres Rades, die benötigte Gabelfarbe und die Schaftlänge Ihrer Gabel mit. Eine genaue Anleitung zur Messung der Schaftlänge finden Sie ab Montag, 18.12.2006 hier unter Ein- und Ausbauanleitung. Der Selbstaustausch der Gabel ist nur möglich, wenn Sie uns Ihre alte Gabel mit unterschriebener Haftungserklärung (Download ebenfalls hier ab 18.12.2006) zusenden.

Det står längst ned här:
http://www.canyon.com/austausch/faq.html

Om det behövs använd: http://babelfish.altavista.digital.com/babelfish/tr

/Håkan

Canyon recall
2-barnspappan: sluta slingra dig nu, svara på min fråga :D:D vilket är:

om reglagen på hojjen går sönder, är det canyons fel då? eller rättare sagt, äre canyons kvalitetskontroll som brustit eller är det campa/shimanos?

Canyon recall
babbelfisk funkar ju sådär. "The self exchange of the fork is possible only if you send us your old fork with signed adhesion explanation (Download likewise here starting from 18.12.2006)."

¤%¤#¤%8-= Att det ska vara så svårt att få till en engelsk site.

Canyon recall
Ventilen skrev:
> Har jag uppfattat rätt att man måste skicka med
> ramen också

SuperApe skrev:
> babbelfisk funkar ju sådär. "The self exchange
> of the fork is possible only if you send us your
> old fork with signed adhesion explanation
> (Download likewise here starting from
> 18.12.2006)."
>
> ¤%¤#¤%8-= Att det ska vara så svårt att få
> till en engelsk site.

Här finns det mer info, på engelska
http://www.canyon.com/austausch/downloads/Gabelaustauschanl_en.pdf
OBS PDF

/Håkan

Canyon recall
Tack! Då är det bara att vänta på snigelbrevet från Canyon, sen skicka tillbaka gaffeln. Eller är de så snabba att de drar iväg nya gafflar till kunder utan att vänta in de gamla, vad tror ni? Inte för att jag behöver gaffeln fort just nu, på vintern... :-)

/Leo

Canyon recall
SuperApe skrev:
> Jo, de kan ju skicka en gaffel till mig och sen
> hoppas att jag skickar ner den defekta. :-)

De har ju ingen större nytta va de gamla gafflarna så varför inte??? Efter att de fått ett visst antal som ger ett tillräckligt underlag för eventuell statistisk undersökning av Smoliks utförande så finns det nog inget intresse för de gafflarna....... det enda jag kan tänka mig är att de vill kräva in dem för att undvika haverier som de kan få stämningar på halsen för...?? frågan är hur man garderar sig som företag i detta fall där köparna kanske inte är lika väl kartlagda som tex personbilar.....

Hmmm, lite nyfiken på vilket rättsligt ansvar de eventuellt kan ha det kan ju vara en potentiell mardröm om man skall hårdra det men förmdligen är inte tillverkaransvaret så strakt här?, någon som har koll på konsumentjuridiken?

Canyon recall
jomen, jag tror ju som du , att de nog vill, största möjliga mån och inom rimliga gränser, försäkra sig om att gafflarna verkligen blir utbytta.

cerberos skrev:
det enda jag kan tänka mig
> är att de vill kräva in dem för att undvika
> haverier som de kan få stämningar på halsen
> för...??

Canyon recall
Nej, inte än. Drar nog iväg ett mail och frågar om när/var/hur gaffelns ska skickas. Har läst den engelska PDF filen så länge.

/Leo

Canyon recall
De kommer inte att skicka ut gafflar utan att få tillbaka den defekta. Det skulle definitivt (eller möjligheten finns) mynna ut i att folk säljer dem vid sidan om och där genom ger canyon dåligt ryckte. Så skulle iaf jag resonera och det gör säkerligen företag som vill bestå. Även med omtanken på folket som rullar runt där ute så att de inte skadar sig. Vilket förhoppningsvis är tanken även om ekonomin i dåligt rykte väger tungt.

Sen kan jag hålla med om att det är tråkigt att saker inte passar som vi nog alla kan hålla med om att det vore bra - om det gjorde det.
Jag personligen skulle inte ha något problem med att köpa en canyoncykel om det inte vore för ovissheten med tanke på storlek av ram. Leo körde ju subklungan på vättern runt så det måste vara en snabb cykel? :P

/nattsuddarn

Canyon recall
Fick brev från Canyon idag, på engelska!
De nya gafflarna finns inte tillgängliga före 25 februari.
Man får lägga ut frakten till Tyskland, men Canyon lovar att betala tillbaka den.

/Håkan

Canyon recall
Samma här, fick också brevet idag. Har sedan tidigare via mail fått uppgifter om att skicka in gaffeln första veckan i februari, så jag skickar in min nästa vecka. Tar ju en stund med posten ändå. Hoppas få den nya i början av mars.

/Leo

Canyon recall
Jag är sjukt sugen på en ultimate cf pro 8,0. Dom ligger ju så bra till i pris med att det verkligen inte går att motivera varför man ska köpa en italienare för 15 000kr mer. Bara mina delar till mtbn kommer hem snart så får jag försöka få ihop pengarna till den. Bostadsrätt får bli nästa år=)

Vart och av vem görs canyon ramarna?

Canyon recall
Jan Ullrich: Italienska cyklar är lite bättre, lite snyggare. Om man köper rätt vilket kräver lite koll innan. Vad var det för italienare du jämförde med?

Canyon recall
En cykels prestanda beror inte på vilket land den kommer ifrån. Canyon designas och säljs i tyskland, online. Var ramarna tillverkas är jag inte helt 100:a på, men antagligen på samma ställen som italienska, belgiska, amerikanska och andra ramar tillverkas - oftast i asien.

Hade samma funderingar innan jag slog till på min Canyon F10. Kunde inte komma fram till någon bra motivering varför jag skulle lägga ut 10-15kkr mer på en "märkescykel" än Canyon som är i samma klass rent prestandamässigt. I mitt fall cyklar jag racer "i andra hand" och mtb är den primära cyklingen. Så de sparade pengarna från racerköpet hamnade istället på mtb sidan, där jag inte är lika resonlig alltid. ;-)

/Leo

Canyon recall
cerro skrev:
Jan Ullrich: Italienska cyklar är lite bättre,
> lite snyggare. Om man köper rätt vilket kräver
> lite koll innan. Vad var det för italienare du
> jämförde med?

Jag jämförde just nu inte med någon speciell utan rent allmänt så skiljer det 10-15tkr i pris. Jag håller med att italienska cyklar är snyggare, min gamla De rosa är sjukt mycket snyggare men jag har blivit så gammal nu att jag inte riktigt kan motivera mig skillnaden i pris när man kollar på specerna och de är likasinnade.

>En cykels prestanda beror inte på vilket land den kommer ifrån. Canyon designas och säljs i >tyskland, online. Var ramarna tillverkas är jag inte helt 100:a på, men antagligen på samma ställen >som italienska, belgiska, amerikanska och andra ramar tillverkas - oftast i asien.

>Hade samma funderingar innan jag slog till på min Canyon F10. Kunde inte komma fram till någon bra >motivering varför jag skulle lägga ut 10-15kkr mer på en "märkescykel" än Canyon som är i samma >klass rent prestandamässigt. I mitt fall cyklar jag racer "i andra hand" och mtb är den primära >cyklingen. Så de sparade pengarna från racerköpet hamnade istället på mtb sidan, där jag inte är >lika resonlig alltid. ;-)

/Leo

Nej det görs väl ofta på samma ställe vad det verkar, Jag håller med jag har ruggigt svårt att motivera för mig själv varför jag ska köpa den dyrare hojen annat än att den är snyggare. Jag ska nog prova en canyon jag med. I värsta fall så får jag väl byta ut ramen men jag har ju ändå fått med vassa komponenter till bra pris.

Canyon recall
IMG_0001.jpg ht=480

Då var den gamla gaffeln avmonterad...

IMG_0010.jpg ht=640

...passade även på att väga den, 345gram. :-)

Den nya väger 15 gram mer, men det får man väl leva med då den ska vara lite förstärkt.

/Leo

Canyon recall
<...passade även på att väga den, 345gram. :-)
<Leo

Jag vägde in på 320gr ofärgad, kanke är färgen som väger:))

Ventilen

Canyon recall
Skickade iväg min gaffel för en dryg vecka sedan, den är framme i vaterland och snart skickas den nya. Fick reda på att 25 feb inte är första lev. datum av nya gaffeln, utan att det skickas ut gafflar tidigare än det datumet.

/Leo

Tillbaka
Topp