Canyon recall

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Canyon recall
Min är redan på väg.Noga att man skickar med intyg, att man tar på sig ansvaret om man gör arbetet
själv. (finns färdigt formulär att ladda ned, glöm ej att skicka med bankens BIC nummer för frakten) Väldigt snabba och trevliga med e-post

Ventilen

Canyon recall
Ventilen skrev:
-------------------------------------------------------
> <...passade även på att väga den, 345gram. :-)
>
> <Leo
>
> Jag vägde in på 320gr ofärgad, kanke är
> färgen som väger:))
>
> Ventilen

Ventilen,det finns modernare vågar än bessman numera :o)
Jag har ju tidigare sagt att jag ville kontrollväga gaffeln och nu är jag ännu mer angelägen att få väga den nya.

/G

Canyon recall
<Gurra skrev

<Ventilen,det finns modernare vågar än bessman numera :o)
<Jag har ju tidigare sagt att jag ville kontrollväga gaffeln och nu är jag ännu mer angelägen att få <väga den nya.

Kan väl bara säga:Modern våg på 1 gr nog.
Modernt material i gaffeln, inget "gjutjärn" som förr

Kontrollvägd mot Ultimate Alpine Digital Scale

Vad har du för våg?. Från någon gammal nedlagd järnvägsstation?

Ventilen

Canyon recall
Ventilen skrev:
> <Gurra skrev
>
> <Ventilen,det finns modernare vågar än bessman
> numera :o)
> <Jag har ju tidigare sagt att jag ville
> kontrollväga gaffeln och nu är jag ännu mer
> angelägen att få <väga den nya.
>
> Kan väl bara säga:Modern våg på 1 gr nog.
> Modernt material i gaffeln,
> inget "gjutjärn" som förr
>
> Kontrollvägd mot Ultimate
> Alpine Digital Scale
>
> Vad har du för våg?. Från
> någon gammal nedlagd järnvägsstation?
>
> Ventilen

Matuppvägningsvåg, stulen från Viktväktarna, nykalibrerad vid försvinnandet :o)
Alla dina andra prylar är vägda på den vågen.

/G

Canyon recall
Ska du väga min fina gaffel på en flottig viktväktarvåg, kommer ju vikten att bli snedvriden.

Ventilen

Canyon recall
2-barnspappan skrev:
> Dock slås jag av hur kritik mot Canyon skapar
> sådana reaktioner!
> Tillverkare har väl fått kritik med råge
> tidigare här på Happy, rätta mig om jag har
> fel.

Jag är ett stort frågetecken. Varför blir Leo och andra sura när du gnäller på Canyon???. Jag blir sur på alt som inte funkar. Här åker vi på plastik i hög fart i lycra. Man MÅSTA kunna lita på prylarna!
Leo har du aktier i Canyon :-)

Canyon recall
Randonneur skrev:
> 2-barnspappan skrev:
> > Dock slås jag av hur kritik mot Canyon skapar
> > sådana reaktioner!
> > Tillverkare har väl fått kritik med råge
> > tidigare här på Happy, rätta mig om jag har
> > fel.
>
>
> Jag är ett stort frågetecken. Varför blir Leo
> och andra sura när du gnäller på Canyon???. Jag
> blir sur på alt som inte funkar. Här åker vi
> på plastik i hög fart i lycra. Man MÅSTA kunna
> lita på prylarna!
> Leo har du aktier i Canyon :-)

Nej, däremot har jag en Canyon cykel och är nöjd med den. Jag litar på cykeln till 100%, annars hade jag inte blåst nerför bergsvägarna i alperna i somras. Om sedan Canyon upptäcker ett litet antal gafflar som är utanför ritningstoleranserna och då beslutar att återkalla SAMTLIGA gafflar för byte, det tycker jag är bra. Inga sura miner här inte. Varför bryr du dig om tråden om du inte har en Canyon? ;-)

/Leo

Canyon recall
Ironi

När man köper en Canyon ingår det en specialkurs på en liten gård i en by som börjar på en knut.
Efter den kursen älskar man sin Canyon över allt annat och skänker 10% av sin inkomst till Canyonfabriken.

Sonen åt upp min kursinbjudan så jag fick inte tillfälle att gå den kursen men många av mina Canyonkompisar har gått den och jag trodde inte att ett cykelmärke kunde påverka en människa så mycket.

Slut på Ironi

Alla är vi olika och vi lever i ett fritt land och vi får tycka vad vi vill om vad vi vill!

Canyon recall
2-barnspappan och Randonneur: varför får man inte tycka att det är bra att canyon återkallar allt, när de upptäkt att en leverans haft lite knapert med kolfiber utan att bli anklagad för att vara "fanatisk" över ett märke?

det är väll bara bra att de återkallar o ersätter. hade de inte gjort det,eller tagit betalt för det, ja då hade det varit dåligt.

2-barnspappan är ju fortfarande sur för det där problemet me hans hojj :D tar ju varenda chans som kommer till att klaga på canyon :P

Canyon recall
För att styra tråden till praktiska problem: vad skickade ni iväg era gafflar i för paketering? Har inte hittat nån lämplig kartong ännu...

I monteringsbeskrivningen står att man helst ska ha nån slag friktionssmet på kolfibret innan man drar fast styrstammen på den nya gaffeln - är det överkurs eller nåt att följa slaviskt?

/Kalle, Canyon-fanatiker

Canyon recall
KalleA skrev:
> I monteringsbeskrivningen står att man helst ska
> ha nån slag friktionssmet på kolfibret innan man
> drar fast styrstammen på den nya gaffeln - är
> det överkurs eller nåt att följa slaviskt?

Jag tycker att det är överkurs, jag fick ju en ny F99a förra året,
(ett Syntace-utbyte som var mkt mindre omdebatterat här) som jag monterade 'torrt'

Om du vill vara noggrann rekommenderar jag i 1a hand en momentnyckel, det är viktigare.

Men om du vill ha både hängslen och livrem säljer cyclecomponents.com en 20g spruta för 40:-
TACX029.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-52&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

De har även en 80g burk för 75:-
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-52&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Men jag kommer att montera min styrtapp utan, igen.

/Håkan

Canyon recall
Jensen skrev:
> 2-barnspappan och Randonneur: varför får man
> inte tycka att det är bra att canyon återkallar
> allt, när de upptäkt att en leverans haft lite
> knapert med kolfiber utan att bli anklagad för
> att vara "fanatisk" över ett märke?

Jo, det kräver mod att återkalla. Det känns också som att Canyon hellre återkaller än bara "ta risken och hoppas att inget händer". Shimano och snabbkopplingarna är ett tydigt exempel på hur man inte ska göra - jag vänter efter 8 månader fortfarande på min ersättare (istället var jag "tvungen" att köpa snygga Hope snabbkopplingar).

Egentligen får Canyon bara en positiv reaktion på en negativ händelse. Prof stallen involverade i förre årets doping skandaler har fortfarande mer eller mindra samma sponsorar.

Ingen medie täckning = negativ
Vilken som helst täckning = positiv.

Därför är sponsorerna kvar. Det handler om "brands" och att synes med sitt brand. För fasan! det funkar jo!. Har varit inne på hemsidan pga denna tråd.

För att liksom gnälla på. Gnälla gnälla. Gnäll. När man köper en cykel pryl, blir man, förutom glad, också mindre tjock i plånboken. Cykel material teknologi filtrerar ner från många andra industrar (militär, space osv). Alltså teknologin är inte helt ny, bara designen är ny. Sen skickar man riktningarna på design och accepterade toleransar till Asien och litar på jättarna där som bara spytar ut delar.
Självklart mår produktionen ibland illa, men om Shimano, Canyon, etc, satt lite fler pengar på quality control då behövde dom ju aldrig återkalla. Önske tänkanda kanske.

Själv har jag bara haft en enda seriös failure: en bruten carbon sadelstolp - jag lästa aldrig cykel tidningen där dom publicerade återkallelsen. Canyon har, om jag förstår rätt, gjort rätt, genom att göra personliga utskick.

(klistra på komihåg listan: köp svensk ordbok)

Do you forgive me Leo, or do I have to buy a Canyon first :-)

Canyon recall
Jensen skrev:
> 2-barnspappan är ju fortfarande sur för det där
> problemet me hans hojj :D tar ju varenda chans som
> kommer till att klaga på canyon :P

Jag är absolut inte sur, snarare väldigt tillfreds över min nya racer! :-)

Canyoncykeln är förpassad till trainercykel och kommer att efter ombyggnad fungera som pendlarhoj, stå ute, bli blöt, få rostiga skruvar. Det duger den till i alla fall, förutsatt att den där satans gaffeln kommer någon gång.

Visst är det bra att de återkallar, inget snack men det är inte det jag vänder mig emot.
Tydligen förstår inte vissa vad kvalitetsarbete är...

Canyon recall
HåkanC - Tack för svaret, det blir antingen sprutan eller nån fin momentnyckel... har chansat när jag justerat styrstammen hitills men det känns sådär.

/K

Canyon recall
KalleA skrev:
> det blir antingen sprutan eller nån fin momentnyckel.

Jag tycker att du kan nöja dig med en BILLIG momentnyckel.
Jag har en från Biltema för 200:- som tyvärr inte finns längre,
men hos http://www.micro.se finns det momentnycklar för inte särskilt mycket pengar.

Den här för 359:- brde fungera.

45601.jpg

http://www.micro.se/index.asp?jump=http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=50760
Området: 0,23-2,3KPM är c:a 2,3Nm-23Nm

OBS
Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av den

/Håkan

Canyon recall
2-barnspappan skrev:

>
> Visst är det bra att de återkallar, inget snack
> men det är inte det jag vänder mig emot.
> Tydligen förstår inte vissa vad kvalitetsarbete
> är...

tydligen förstår inte vissa att när man inte tillverkar delen själv, får man förlita sig på kvalitetsarbetet som tillverkaren av delen har/gör. hur stor och omfattande man kräver att testen ska vara, det får man reglera i avtal mellan företagen. det är som sagt jävligt svårt för canyon att se att det ä lite tunt me material på ett visst parti gafflar de får levererat, då det inte syns från utsidan. utan de får lita på tillverkaren när den säger att det håller. sen kan man ju utföra egna tester, och det har de garanterat gjort, MEN då det inte var fel på alla partier som levererats, så kan nått felexemplar pasera, då man inte kan testa alla.

Canyon recall
KalleA: Skickade min gaffel i en wellpapplåda, som moddats lite så att den passade precis. Storleken var runt 75x15x15. Bubbelplastade gaffeln, sen i lådan och iväg.

/Leo

Canyon recall
Jensen skrev:
> 2-barnspappan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Visst är det bra att de återkallar, inget
> snack
> > men det är inte det jag vänder mig emot.
> > Tydligen förstår inte vissa vad
> kvalitetsarbete
> > är...
>
> tydligen förstår inte vissa att när man inte
> tillverkar delen själv, får man förlita sig på
> kvalitetsarbetet som tillverkaren av delen
> har/gör. hur stor och omfattande man kräver att
> testen ska vara, det får man reglera i avtal
> mellan företagen. det är som sagt jävligt
> svårt för canyon att se att det ä lite tunt me
> material på ett visst parti gafflar de får
> levererat, då det inte syns från utsidan. utan
> de får lita på tillverkaren när den säger att
> det håller. sen kan man ju utföra egna tester,
> och det har de garanterat gjort, MEN då det inte
> var fel på alla partier som levererats, så kan
> nått felexemplar pasera, då man inte kan testa
> alla.

Tänk om världen vore så enkel!
Då hade vi inte behövt vårt ISO-certifikat.
Att säga att vi litar på att våra underleverantörers kvalitetsarbete räcker föga...

Dock hoppas jag att du och mina övriga Canyonkompisar får sina gafflar snart så vi slipper detta problem.

Canyon recall
Till 2-barnspappan m fl.
Jag köpte för ett tag sedan en "fultysk" racer av märket Red Bull från firman Roseversand. Cykeln är utrustad med SRAM:s nya Force landsvägsgrupp. Nu har SRAM med en veckas mellanrum återkallat först frambromsen, sedan bakbromsen, pga någon "metallurgisk" tveksamhet angående materialet i fästbultarna som är av titan. Roseversand administrerar utbytet på normalt sätt, via personliga utskick och naturligtvis kostnadsfri transport för kunderna.

Nu är frågan, analogt med en del tidigare åsikter i denna tråd, kan man kritisera Red Bull/Roseversand för att SRAM haft bristande kvalitetskontroll vid tillverkningen?

Som ni säkert förstår har jag min åsikt klar, och jag har ingen förståelse för vissa personers långsinta offentliga ältande av ett upplevt dåligt bemötande. Ta ett djupt andetag, slappna av och GÅ VIDARE! Har man inga större problem i livet än det där småtjafset så vill jag gratulera.

Canyon recall
2-barnspappan skrev:

>
> Tänk om världen vore så enkel!
> Då hade vi inte behövt vårt ISO-certifikat.
> Att säga att vi litar på att våra
> underleverantörers kvalitetsarbete räcker
> föga...
>
> Dock hoppas jag att du och mina övriga
> Canyonkompisar får sina gafflar snart så vi
> slipper detta problem.

du menar alltså att canyon ska testa varje gaffel de får från underleverantör? eller hur hade du tänkt att det praktiskt skulle gå till, utan att de börjar tillverka gaffeln själv då?

för övrigt så äger ja ingen canyon, så det borde ju tala för att ja inte skriver en massa för canyon bara för att ja själv äger en.

Canyon recall
IMG_0001.jpg ht=448

Det kom ett paket idag, eller rättare sagt i onsdags, men var inte hemma då DHL försökt leverera det hem till dörren. Fick istället hämta ut det på "posten" idag. Leveransen var ca två veckor försenad, gaffeln skulle ha skickats runt den 25:e, men skickades den 13:e mars och den var här och vände den 14:e. Så DHL leveranstiden kan man inte klaga på, men Canyon har segat sig lite. Nåja, min racersäsong har inte börjat än, så den kom ändå i tid. :-)

IMG_0004.jpg ht=336

I paketet låg det en gaffel, lite fett för montering, monteringsanvisningar och ett miniverktyg.

IMG_0007.jpg ht=336

Och visst är det en ny gaffel, Smolik Motivation Race SLX.

IMG_0011.jpg ht=336

Upp på vågen och se, den nya väger 5 gram mer ungefär, ca 350 gram. (OBS ingen superexakt våg) :-)

IMG_0015.jpg ht=544

Så, där satt den på plats också, racern är klar för nya äventyr. Gaffeln var kapad i rätt längd också.

IMG_0043.jpg ht=336

Miniverktyget var trevligt, ett Topeak Mini 9. Har sedan tidigare ett Topeak Super Chaintool så den var ett bra komplement! :-9

/Leo

Tillbaka
Topp