Canyon roadlite

Leeches88

Medlem
Canyon roadlite
Hej! Har hittat en roadlite 6.0 från ca 2011 och mina cykelkunskaper är väldigt begränsade,Vet att den har en komplett 105 grupp. Priset ligger på 5000:-

Så det jag undrar är om Canyon är något att ha eller bör jag kika vidare?

/Stefan

Canyon roadlite
Jag har en roadlite från 2011 och är mycket nöjd med den. Men 5000 låter mycket då den kostade runt 11000 ny om jag inte missminner mig. Det är en gammal växelgrupp och hjulen var ingen höjdare. Jag böt mina efter något år.

Canyon roadlite
2011 Roadlite var väl en klassisk kort/brant/hög bockstyrecykel med fälgbroms. Alltså, funktion och ramdesign anno 1993 ungefär. Skillnad i reach mellan minsta och största cykel är 1 cm :) Hjulbas <1 meter. Styrhuvud på omysiga 74,5° känns sådär. Är det vad du söker?

Bilagor

• 2011_RL.png
    2011_RL.png
    53.1 KB · Besök: 41
Canyon roadlite
Absolut inget fel på canyon, duger det åt två team i proffscirkusen så duger det åt vem som helst. Jag tror cykeln du tittar på är en utmärkt nybörjarcykel, givet att den är i bra och fint skick.

Canyon roadlite
Priset på gamla hojar beror väldigt mycket på vilket skick de är och hur mycket som är underhållet och uppdaterat under åren.
Är den original och nerkörd så är det överpriset jävel. Är den hållen i originalskick så är det dyrt. Är den rejält uppgraderad är det billigt. Ramen i sig (ge och ta canyons "standardproblem") är det ju inget fel på (om man har ett uns om vad en väghoj, är vilket vissa skogsmullar missat).

Canyon roadlite
Avgörande är vad TS söker och har för avsikt att använda cykeln till. Samt hur lång TS är och vilken ramstorlek som behövs. Ramen i fråga är rejält omodern jmf med hur en modern bockstyrecykel är måttsatt. Moderna cyklar, nästan oavsett tillverkare, är längre och flackare, har plats för bredare däck, har skivbromsar etc. oavsett om det är en tävlingsracercykel eller en vardagscykel.

Bilagor

• MY19.png
    MY19.png
    105.7 KB · Besök: 45
Canyon roadlite
Sixten Fors sa:
Avgörande är vad TS söker och har för avsikt att använda cykeln till. Samt hur lång TS är och vilken ramstorlek som behövs. Ramen i fråga är rejält omodern jmf med hur en modern bockstyrecykel är måttsatt. Moderna cyklar, nästan oavsett tillverkare, är längre och flackare, har plats för bredare däck, har skivbromsar etc. oavsett om det är en tävlingsracercykel eller en vardagscykel.
I storlek 56-68 tycker jag att den är rätt lik nuvarande Ultimate i geometri, vilka mått är det som är så fel?

Canyon roadlite
mkallstrom sa:
I storlek 56-68 tycker jag att den är rätt lik nuvarande Ultimate i geometri, vilka mått är det som är så fel?
För övrigt så finns väl "nuvarande Ultimate" i flera olika utföranden med olika geometri. Canyon blandar och ger, en del nytt, en del mossigt.

Senast ändrad:
Canyon roadlite
Sixten Fors sa:
mkallstrom sa:
Hur lång? Användningsområde?
En person som skulle överväga en Ultimate i storlek M eller L. Utimate kan man väl använda för all möjlig asfaltscykling, jag skulle kanske inte välja den för pendling, men det är inte för att den är för kort och hög.

Edit: Det vara alltså den här jag jämförde med: https://www.canyon.com/sv-se/road/ultimate/2019/f-ultimate-cf-sl-disc-me.html

Senast ändrad:
Canyon roadlite
Med tanke på att TS tittar på en beg. hoj för 5000kr så tror jag syftet mer är att prova på och komma igång med cykling, snarare än att nörda ner sig i detaljer och att ständigt jaga det senaste modernaste...
Bästa svaret hittills i tråden har GurraG levererat; han har hojen i fråga och tycker den är bra, dessutom har han nog mer erfarenhet och kunskap än de flesta på detta forum.

Canyon roadlite
ooms sa:
Med tanke på att TS tittar på en beg. hoj för 5000kr så tror jag syftet mer är att prova på och komma igång med cykling, snarare än att nörda ner sig i detaljer och att ständigt jaga det senaste modernaste...
+1

ooms sa:
Bästa svaret hittills i tråden har GurraG levererat; han har hojen i fråga och tycker den är bra, dessutom har han nog mer erfarenhet och kunskap än de flesta på detta forum.
+1 på Gurra Gs inlägg

Men glöm inte att det är fråga om två olika användare med nästan samma nick
Gurra G: https://happyride.se/forum/profile.php/1/16115
GurraG: https://happyride.se/forum/profile.php/1/302

/Håkan

Canyon roadlite
Säger inte att Roadlite är dålig eller fel. Det beror på storlek, användningsområde och förväntningar. Så att cykeln löser avsett problem. Det enda jag vet om TS är att han heter Stefan, och jag sedan gissar jag att användningsområdet är cykelpendling. Lite mer bakgrund än så är rimligen inte så dumt innan man kan svara på frågan om det är rätt eller fel cykel, bra köp eller inte.

Canyon roadlite
mkallstrom sa:
Vilket i sammanhanget verkar vara en "äldre" Ultimate geo, med liknande geo som den äldre (2018) Ultimate CF SL non-Disc https://www.canyon.com/sv-se/road/ultimate/f-ultimate-cf-sl-mechanical.html till skillnad från den modernare 2019 Ultimate CF SL non-Disc https://www.canyon.com/sv-se/road/ultimate/2019/f-ultimate-cf-sl-me.html som har fått längre hjulbas, flackare styrhuvud, kortare och brantare sadelrör (just den ramen ser riktigt fin ut). Canyon har fler Ultimategotabeller att välja mellan än vad jag har kalsonger.

Senast ändrad:
Canyon roadlite
Min första landsvägscykel var en roadlite 6.0 från 2011, och den har fungerat till allt från korta nybörjarturer till halvlånga randonneurlopp till tävling. Tycker att 5000 kr är lite väl mycket för en 8 år gammal cykel som kostade 9500 ny, men som andra nämt beror det ju på eventuella uppgraderingar och skicket.

Canyon roadlite
Skippa roadlite sikta på en med Bockstyre. Fitnesscyklar är en dålig kompromiss mer passande för pensionärer som vill känna sig sportiga när dom cyklar till Hemköp.

Canyon roadlite
ooms sa:
konscious sa:
Skippa roadlite sikta på en med Bockstyre. Fitnesscyklar är en dålig kompromiss mer passande för pensionärer som vill känna sig sportiga när dom cyklar till Hemköp.
2011 var Roadlite en racer, dvs med bockstyre.

Så modellen har samma namn men utgått som racer och med rakt styre kallas för fitness.
Massuppfittnad produkt.

PS : Läste inte allt som står i tråden men håller med Sixten, roadlite anno 2011 inget man suktar efter direkt.
Fälgbromsad racer finner man klart bättre alternativa val idag då efterfrågan är mindre än utbudet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp