Canyon Sverige - hur få tag på dem?

Sospikey

Medlem
Hej alla!
Jag sitter just nu med en transportskadad hoj från Canyon. De har inte gjort ett lysande jobb med packningen, om vi säger så.... Jag vet, jag vet, skyll mig själv att handla där! Kartongen var "oskadad", ett klämmärke stort som en 1-krona. Men tyvärr är fästet till bakbromsen böjt.
Jag fick tag i Stefan förra veckan, på tisdagen. Jag tog bilder, beskrev felet och fyllde i deras skadeblankett.
Jag har ringt, mailat men utan ett ljud tillbaka sen dess. Nu börjar jag få nog. Med risk för att låta som Sverker; SKA DET VARA SÅ HÄR!!!!???

Synd! du har hittat Canyons STORA svaghet... extremt dålig service när de väl fått betalt och levererat. Mig skickade de 2st trasiga hojar, sedan avbeställde jag och fick efter lite småtjafs tillbaka pengarna. Sedan dök en till hoj upp!?!? som de inte verkade ha koll på.. jaja..
Synd på din hoj! hoppas det löser sig

Om Canyon och Stefan:
Stefan är ngn slags ombud för Canyon och har företaget Peleton HB 969726-2757. Adress Strandvägen 6A 74631 i Bålsta. Där finns ingen affär utan bara hans bostad där garaget ibland agerar provcyklingscentral. Stefan har tele 076-xxx xx xx eller 070 xxx xx xx. Dessa uppgifter är offentliga då jag hittade dem direkt via sökning på nätet. Hoppas du får tag i honom och att det löser sig.

Edit: Andras telefonnummer får man leta rätt på själv / jomper

Senast redigerad av en moderator:
En gissning:

Skälet att han inte kunnat svara kan nog vara att han varit nere på Eurobike i Tyskland, där förmodligen nästan alla från Canyon varit. Så ta det lugnt så lär ett svar dyka upp rätt snabbt nu när alla mässorna är över.

Yepp, jag fick tag på honom. Han har varit på Eurobike och nu har han semester. Han var dock förvånad över att hans kompanjoner inte hört av sig till mig. I ärlighetens namn fick jag ett autogenererat mail förra veckan där de sa att de skulle till Eurobike och hade "därför begränsade svarsmöjligheter". Jag får väl ge dem morgondagen att fixa denna mess-up då...

Jag hade strul med min MTB efter jag hade betalat och såg ingen stor svaghet alls=) Fick svar på mailet 1 timme senare och några dagar efter det var problemet löst. Men alla kan väl inte ha den tur eller otur som andra har =)

Jaha, blev uppringd av en Johan idag. Han har kollat lite på mitt case, men var inte så insatt. Efter att jag förklarat att det var en heldämpad hoj jag köpt förstod han att man kunde byta den snea bakswingen. Han kunde inte lova någonting alls, utan att fråga mamma Tyskland. Inget svar idag. 7 dagar utan funkande cykel, räkningen fortsätter...

Jag ringde idag (igen), ingen som svarar. 3 gånger räckte tyckte jag. Jag drog ett mail, som jag fick svar på. De har skickat mail till mamma Tyskland, men hon har inte svarat. Och jag som trodde att de har telefoner i Tyskland också?!

Hehe, jag har samma problem med den finska agenten. Svarar inte i telefon. Jag har ringt kanske 50 gånger utan svar. Fick äntligen efter drygt fyra veckor (utlovat 2) order confirmation igår. Priset var dock fel, så nu vet jag inte att om jag ska betala det utlovade priset eller vänta på den riktiga räkningen? Hmm, kanske jag borde ringa agenten? Aj fan, det går ju inte för någon sådan jävla service finns inte.

Ringde Canyon i tyskland, men de sa att jag måste ha kontakt med min agent.

Jävla Kafka-soppa.

Canyon bara MÅSTE få koll på det här, annars kommer det på sikt att sänka försälningssiffrorna. Folk köper kanske första cykeln därifrån, men tvekar andra gången.

Min erfarenhet av att handla från Canyon så här långt.

Första hojen: Räser från Canyons outlet. Inga problem. Snabb leverans och allt flöt.

Andra hojen: MTB med modell som var Expressbike. Inga problem. Snabb leverans och allt flöt.

Tredje hojen: Räser från Outleten. Fick fel beställningsbesked avsett till annan person. Mailade svar och fick direkt rätt uppgifter. Cykeln kom snabbt och bra, och man ringde till och med upp från Canyon Sverige och kollade att cykeln kom fram så som den skulle och allt allt var till belåtenhet. En väldigt snygg gest från Canyons sida tycker jag.

Generellt kan man väl säga att ifall man beställer en cykel som de har för direktleverans, är man rätt safe. Så deras Expressbikes och cyklar från Outleten kommer rätt snabbt (har kommit tre veckor från att jag lagt beställningen). Har ingen erfarenhet av att beställa cyklar som de inte har för direktleverans så där har jag ingen åsikt. Att försöka ringa dem är rätt lönlöst. Däremot är de väldigt snabba på att svara på mail. Har själv fått svar kl 23.00 en vardag, samt direkt svar på en fråga, en söndag.

Jepp,

4 veckor som det hittills tagit är ingen katastrof, men jag ringde före beställning och då sa de max två veckor. Vilket borde betyda att de hade ramen så gott som leveransklar i min storlek.

Och jag kan acceptera förseningar om någon villa svara i telefon.

Men vad ska man göra? Skriva mail och klaga?

Kanske det vore en god idé för på basen av saker jag läst på happy så går det i alla fall att få kontakt med agenten i Sverige. Agenten vi har här i Finland ger jag inte mycket för...

Senaste informationen just nu är att Canyon "nog" kommer att byta ut bavxäxeln!? Mamma Tyskland hade inte riktigt fattat att det var bakväxel och bakswing som fått stryk. Tydligen är det inte lätt att få mailsvar så de kanske måste RINGA till Tyskland. 9 dagar är det nu!

Tjah bara de i slutändan ser till att du får en fungerande produkt är det väl något som kunde ske vid handle från vilken webshop som hellst inte bara Canyon.

Jorå, jag kan ringa. De svarar 1 gång av 8 ungefär. Och då kan de inte lämna något svar, för Hanz eller Fritz eller Helga har inte svarat på mail i Tyskland, tydligen. Och "han som svarar" är inte där/sjuk/VAB:ar eller nåt. Hänger du med?

Trixet är att vara rak och tydlig med vad man förväntar sig utan att bli hysterisk och börja skrika.
Du motarbetar bara dig själv om du börjar med personangrepp och svordomar.

författaren "tkb" är klockren i sin recention av Canyon på butiksrecentionssidan
länk: http://happymtb.org/forum/butiker/reviews.php?s=123&cat=0&hide=0

Själv tycker jag det är dags för kompensation efter första misstaget en affär gör! och yes har jobbat i affär, har eget företag. Tycker det är för många jönsar där ute som låter kunderna vänta alldeles för länge.
Canyon = 2mån leveranstid om alls.. lycka till!

Spaulding skrev:
-------------------------------------------------------
> Trixet är att vara rak och tydlig med vad man
> förväntar sig utan att bli hysterisk och börja
> skrika.
> Du motarbetar bara dig själv om du börjar med
> personangrepp och svordomar.

Du har helt rätt, jag skulle inte be någon fara och flyga. Men jag är mycket tydlig, ganska saklig men får ändå vänta... Det är frustrerande och jag är inte riktigt van (och jag handlar för +15 000 utomlands varje år) vid så seg hantering.

Scott tokig skrev:
> Tjah bara de i slutändan ser till att du får en
> fungerande produkt är det väl något som kunde
> ske vid handle från vilken webshop som hellst
> inte bara Canyon.

Jag hoppas ju evinnerligt att de ska klara just det. Deras track record hos mig ser just nu inte så bra ut. Snart 2 veckor för att få ett svar. Jösses.

Visst kan det hända var som helst. Min erfarenhet av näthandel hittills är dock att man fixar det ganska snabbt. Det är nog det jag är mest förbannad över är, väntan och åter väntan.
Jag vill ju nöta stökig stig på min nya hoj med all bling-bling på!!!!
http://www.canyon.com/flash/bike/images/spectral-ax-9/c-f-black/wallpaper.jpg

Mamma Tyskland har vaknat! Jag får en ny bakväxel, men de vill reparera bakswingen då de inte har några i reserv. Jag hoppas vid Gud att jag aldrig kör sönder något då!? De kommer att "muta" mig med växelöra/-ron, cykelkläder och en voucher på ännu okänt belopp för strulet. Jag tar för givet att frakten ersätts. Låter det rimligt eller ska man sikta högre?

Du får frakten betald upp till ett visst belopp, kommer inte ihåg vad det var men jag tror att de ersätter upp till 30€ eller nått sånt.

Håller tummarna för dig, råkade ut för bekymmer jag med när ny fs beställdes men supporten i sverige skötte det bara fint.
Håll huvet kallt bara men gör det klart för dem att du är missnöjd så ordnar det sig nog.
(själv blev jag helt vansinnig när jag blev drabbad men jag lät verbala utbrott stanna här på forumet och försökte vara trevlig mot supporten, man vill ju helst inte bränna broarna innan man har blivit kompenserad).
Lycka till!!

Du har ju i alla fall en cykel.

Och din agent svarar i alla fall i telefon.

Och tyskarna ljuger inte åt dig och lovar leverans inom två veckor (och nu 5 veckor senare har jag inte ens fått en räkning).

På måndag ringer jag och avbokar min beställning.

Nu väntar jag bara på information om VAR jag ska skicka grejerna och OM/HUR de ska märkas på något sätt. Jag kommer att dokumentera allt runt detta (bilder) och hålla alla tummar som finns att paketet tar sig till Tyskland och tillbaka utan problem och helst före JUL. Såg förresten att Canyon har REA nu så jag har betalat €200 "för mycket" för min cykel som jag fortfarande inte kan använda. Tjoho!!!

castrello skrev:
> Du har ju i alla fall en cykel.
>
> Och din agent svarar i alla fall i telefon.
>
> Och tyskarna ljuger inte åt dig och lovar
> leverans inom två veckor (och nu 5 veckor senare
> har jag inte ens fått en räkning).
>
>
> På måndag ringer jag och avbokar min
> beställning.

Också Canyon? Eller någon annan bra och duktig tysk firma?

Jepp. Canyon.

castrello skrev:
> Hehe, jag har samma problem med den finska
> agenten. Svarar inte i telefon. Jag har ringt
> kanske 50 gånger utan svar. Fick äntligen efter
> drygt fyra veckor (utlovat 2) order confirmation
> igår. Priset var dock fel, så nu vet jag inte
> att om jag ska betala det utlovade priset eller
> vänta på den riktiga räkningen? Hmm, kanske jag
> borde ringa agenten? Aj fan, det går ju inte för
> någon sådan jävla service finns inte.
>
> Ringde Canyon i tyskland, men de sa att jag måste
> ha kontakt med min agent.
>
> Jävla Kafka-soppa.
>
> Canyon bara MÅSTE få koll på det här, annars
> kommer det på sikt att sänka
> försälningssiffrorna. Folk köper kanske första
> cykeln därifrån, men tvekar andra gången.

Ännu inget svar, jag vet att det är helg. De har svarat sent på kvällar och så tidigare så....
Dagarna bara rullar iväg, detta är en sån j-la energitjuv just nu. Usch!

Jag har terroriserat de telefonnummer jag har och fick tag i Stefan. Han gav mig all info jag behövde så nu har jag skickat swingen och växeln med Posten idag. Nu händer det ju nåt! Denna väntan är av ett annat slag.

I går var paketet framme i Koblenz, och uthämtat, enligt Posten. Nu blir det intressant att se om de kan förbättra sig vad gäller service och snabbhet. Jag har i mail till Canyon Sverige krävt att få information om hur det går, trackingnummer på sändningen tillbaka etc. Vi får se?!

Du kan inte bli förbannad på att ingen svarar på dina mail, det har jag insett nu efter att jag jobbar på ett ställe där jag får 100+ mail riktade till mig om dagen och ibland hinner man inte svara på alla. Outlook engineering liksom, man måste jobba också.. Vill du ha svar så ring först(uppenbarligen Canyon tyskland) och klaga sedan! Det var ett jävla gnäll i den här tråden och jag tycker du borde lagt hälften av energin på någon som faktiskt kan hjälpa dig istället.

Westman skrev:
> Du kan inte bli förbannad på att ingen svarar
> på dina mail, det har jag insett nu efter att jag
> jobbar på ett ställe där jag får 100+ mail
> riktade till mig om dagen och ibland hinner man
> inte svara på alla. Outlook engineering liksom,
> man måste jobba också.. Vill du ha svar så ring
> först(uppenbarligen Canyon tyskland) och klaga
> sedan! Det var ett jävla gnäll i den här
> tråden och jag tycker du borde lagt hälften av
> energin på någon som faktiskt kan hjälpa dig
> istället.

Tack för din feedback! Ja, det är gnäll. Varför gnäller jag? Jag är utan cykel och Canyons kvarnar mal i mitt tycke alldeles för långsamt.Har du läst mina inlägg? I Tyskland kan de bara i allmäna ordalag ge mig svar, de hänvisar alla specifika frågor till den svenska agenten. Det nummer som anges till den svenska agenten leder i 8 fall av 10 till telefonsvarare. Jag skickar mail eftersom de i Sverige helst vill ha det så (och där svarar de i alla fall). Det är möjligt att jag missat något, vem skulle jag kontakta för att få snabb och bra hjälp, tycker du?

Senaste info är att grejer preliminärt ska skickas i slutet av nästa vecka. Ja du, vad ska man säga?
Och ja Westman, det är gnäll. Tjut då.

Sospikey skrev:
> Senaste info är att grejer preliminärt ska
> skickas i slutet av nästa vecka. Ja du, vad ska
> man säga?
> Och ja Westman, det är gnäll. Tjut då.

Hehe. Jag förstår din frustration, tro mig. Man vill ofta ha sina nya cykelgrejer senast igår.. I det här fallet verkar det inte finnas så mycket att göra åt saken, så klaga på om det hjälper! ;)

Jag gnäller också. För jag får inte ens en räkning. Idag är det 24/9 och jag beställde 12/8. 2-3 veckor skulle det ta...

Och här i Finland svaras det inte på mail eller på telefonsamtal.

castrello skrev:
> Jag gnäller också. För jag får inte ens en
> räkning. Idag är det 24/9 och jag beställde
> 12/8. 2-3 veckor skulle det ta...
>
> Och här i Finland svaras det inte på mail eller
> på telefonsamtal.

Det suger häst k*k! De har schyssta hojjar, tänk om de hade en serviceorganisation som var lika bra. Då skulle de ha en femma i bedömning. Men de finns andra handlare/affärer som ÄR intresserade av våra pengar, eller hur?
Har du kollat Sparbuch? Ring Tyskland och prova att beställa direkt!?

Jag har fått ett nytt besked, grejerna ska gå i slutet av denna vecka. Jag hoppas verkligen det blir så!!!

Grejerna kom igår. Det var 3 saker som skulle åtgärdas. En trasig bakväxel, en repig OCH böjd bakswing. 2 av 3 grejer var åtgärdade. De hade inte fixat det sneda fästet till skivbromsen. Jag funderade på att skicka tillbaka eländet igen (i ungefär 10 sekunder) men valde sedan att skita i det. Risken för att de skulle göra rätt nästa gång är rätt liten, anser jag. Jag fixade det själv, så nu fungerar hojjen!
Canyon Sverige fick ett tydligt mail igår kväll där jag listade de krav jag ställer mot Canyon. Det ska kosta att strula med kunder!

Sen eller felaktig leverans är skäl för kompenstation. Först har leverantören rätt att åtgärda/laga felet. Omgående. Nu har dom haft sin chans och smällt den. Så då har du egentligen rätt att häva köpet. Om du vill.

På det så har du sumpat en massa cykel-tid. Då du inte kan påvisa ngn ekonomisk förlust (om du inte kör elit?) iom sen/felaktig leverans hamnar allt i en gråzon. Det du kan göra då är att försöka enas om en rimlig kompenstaion med leverantören. Om denne inte går med på det kan du återigen häva köpet. No worries. Du har konsumentköpslagen på din sida.

Det jag tycker är mest imponerande är att de inte förstår att diskussion-forum som detta blixtsnabbt kan fula ner deras varumärke ganska ordentligt. Antar att Canyon är i en skakig uppstartsfas och att det går "för" bra, eller dåligt och då är sådana här fel ganska vanliga. Och det "ser" man ju inte på internet.

(Kör själv med en Canyon, som jag köpte begagnad...)

Som tur var sålde jag inte min Epic innan Spectralen kom. Om så hade varit fallet hade jag fanimig åkt ner till Koblenz och kickat some German ass!

Jag funderar allvarligt på att skriva ned mina upplevelser med Canyon och skicka som rekommenderad post till Herr Chef på Canyon och samtidigt publicera brevet på svenska, tyska och engelska cykelnätsidor. "Får" man göra så?

PS. Premiärtur idag. Hojen är en Spectral 9.0. Alert och rapp jämfört med min Epic. Inte alls gungig, inte ens i öppet läge. Skitväder dock, blöt och kallt. Breeeett styre (68,5) som inte kändes för brett?
DS.

Tillbaka
Topp