Chip/transponder

Chip/transponder
Är den enda möjligheten att abonnera ett chip om man vill köra swecup?

Chip/transponder
Du kan köpa en begagnad ej laddbar mylaps prochip utan abonnemang. Finns firmor som byter batteri i dom för 300 kr, sen funkar den 5-6 år igen.
Tar gärna emot tips på vem som gör det. Har första generationen och det gav dålig signal i höstas. Planen var annars att såga upp det själv, byta batteri och permanent limma ihop det.

Chip/transponder
Nu hänger jag inte med. Är det nya modellen som bara finns för abonnemang eller kräver den gamla modellen också abonnemang?

Alla modeller behöver ett abonnemang.

Det känns som ett otroligt ålderstiget system men har man väl betalat och lyckats aktivera så fungerar det ju väldigt smidigt. Men man kan ju undra varför man valt ett system med abonnemang, på orienteringen har man ju ett liknande system men det kräver inget abonnemang och är väldigt mycket billigare.

Tror/hoppas att abonnemanget täcker kostnaden för utrustningen som klubbarna behöver för att ordna tävlingarna.

Chip/transponder
Tar gärna emot tips på vem som gör det. Har första generationen och det gav dålig signal i höstas. Planen var annars att såga upp det själv, byta batteri och permanent limma ihop det.
Har bara hört att folk fått batteriet utbytt. Googlade lite och hittade några som byter batteri. Jag skall testa att skicka min gamla transponder till en snubbe i estland. Kan återkomma om det funkar :)

Chip/transponder
Har bara hört att folk fått batteriet utbytt. Googlade lite och hittade några som byter batteri. Jag skall testa att skicka min gamla transponder till en snubbe i estland. Kan återkomma om det funkar :)
Grufman borde ju fixa det annars kan jag tänka mig.
(Järfälla, sthlm)
Såg att startkostnaden för rep. kanske var något dyrt för ett batteribyte men måste ju finns närmare om man söker efter verkstäder för elektronik eller kretskortsrepertationer.

Chip/transponder
Du kan köpa en begagnad ej laddbar mylaps prochip utan abonnemang. Finns firmor som byter batteri i dom för 300 kr, sen funkar den 5-6 år igen.
Hej! Söker firma som kan byta batteri i min gamla mylaps transponder, försökte läsa mig till vart man kunde vända sig men hittade inget i denna tråd.
Har du någon länk eller något så vore jag tacksam.

// Christopher

Chip/transponder
Hej! Söker firma som kan byta batteri i min gamla mylaps transponder, försökte läsa mig till vart man kunde vända sig men hittade inget i denna tråd.
Har du någon länk eller något så vore jag tacksam.

// Christopher
Öppnade, bytte batteri och limmade ihop mitt, men det gav ändå ingen signal. Det var rätt mycket mek och antingen blev något skadat eller så var det glapp mot batteriet.
Köpte därför nytt chip från danska cykelförbundet. Då slipper man abonnemang. https://www.cyklingdanmark.dk/medlemmer/chiptransponder

Chip/transponder
Chip/transponder
När jag jobbade med sånt där hyrde vi som regel ut chippen som en del av avgiften för att sköta hela arrangemanget kring tidtagning och resultat. Men det hade väl varit för enkelt för scf.

Chip/transponder
Vad är fördelarna med såna här "transponder"-ship jämfört med dom passiva chip (inget batteri) som använd(s)s av X-Cup, Musettecross cup osv?

Chip/transponder
Vad är fördelarna med såna här "transponder"-ship jämfört med dom passiva chip (inget batteri) som använd(s)s av X-Cup, Musettecross cup osv?
Bättre precision i högre hastighet eftersom du får in signalen tidigare. Huruvida det verkligen behövs kan man säkert diskutera. Men de används för ex motorcyklar också.

Chip/transponder
Huruvida det verkligen behövs kan man säkert diskutera.
För vissa arrangemang tror jag knappt det hade behövts elektronisk tidtagning öht. X-cup ställdes ju in i år pga bristande intresse, för få deltagare för att det skulle gå runt vad jag förstod. Frågan är hur stor del av arrangörens kostnad som är för tidtagningen? Sen är det klart att det är en massa jobb med banan osv ändå.

För säg 20 år sen var ju elektronisk tidtagning verkligen intressant, men nu har alla koll på sina tider själva ändå via GPS. Topp-placeringarna på ett lopp borde man kunna hålla reda på manuellt.

Senast ändrad:
Chip/transponder
Bättre precision i högre hastighet eftersom du får in signalen tidigare. Huruvida det verkligen behövs kan man säkert diskutera. Men de används för ex motorcyklar också.
Efter att ha sett ett par spurtuppgörelse nu tex under SM-veckan, så förstår jag ATT det behövs precision. 2-3 stycken axel mot axel in mot mål i hög hastighet (vet inte hur fort, men ser jättesnabbt ut). Viktigt att det blir rätt. Sen har jag inte någon aning om det hade räckt med ett passivt system. Men det hade varit skönt att slippa (påminna ens 14-åring att) ta med, ladda nån gång, komma ihåg ett nummer och sätta på gaffeln osv.

Chip/transponder
För vissa arrangemang tror jag knappt det hade behövts elektronisk tidtagning öht. X-cup ställdes ju in i år pga bristande intresse, för få deltagare för att det skulle gå runt vad jag förstod. Frågan är hur stor del av arrangörens kostnad som är för tidtagningen? Sen är det klart att det är en massa jobb med banan osv ändå.

För säg 20 år sen var ju eletronisk tidtagning verkligen intressant, men nu har alla koll på sina tider själva ändå via GPS. Topp-placeringarna på ett lopp borde man kunna hålla reda på manuellt.
Jag är med i en förening som tyvärr har slutat arrangera först ett Xc-lopp och sedan ett lvg-motions-lopp (utan tidtagning kanske, när jag tänker efter). Många faktorer som har vägt in förstås, säkert även kostnader för tidtagning, men den absolut största har varit att folk slutade komma.

Chip/transponder

För säg 20 år sen var ju elektronisk tidtagning verkligen intressant, men nu har alla koll på sina tider själva ändå via GPS. Topp-placeringarna på ett lopp borde man kunna hålla reda på manuellt.
Vet ej, jag var sommarjobbare medan jag pluggade så har ingen större insyn i affärsmodellen. Men där jag jobbade sålde vi hela paketet med anmälan, betalning, resultat online, startkuvert om man ville det (har packat alla kuvert till Göteborgsvarvet ett par gånger) etc. Sparade in rätt mycket tråkig admin för arrangören som kunde fokusera på att hålla tävling och slapp leta funktionärer för tråkiga saker. Jag var på arr med mellan 200 och 65000 anmälda. Men de minsta var det bara jag på plats själv, nån projektledare som hade ansvaret var oftast på en annan tävling som gick samma helg och skötte det viktiga därifrån.

Chip/transponder
Vad jag har förstått så går inte de nyare transpondrarna att ladda. När de sätts i datorn handlar det bara om att kolla status. Däremot hålls de under tiden aktiva och dra lite mer batteri än när de bara ligger. Tyvärr motsatt effekt mot att ladda.

Chip/transponder
Vad jag har förstått så går inte de nyare transpondrarna att ladda. När de sätts i datorn handlar det bara om att kolla status. Däremot hålls de under tiden aktiva och dra lite mer batteri än när de bara ligger. Tyvärr motsatt effekt mot att ladda.
Precis så är det. Däremot är det bara att skicka in den till MyLaps om batteriet tar slut så får man en ny (om man har abonnemang kvar).
Ett tips är också att inte ha transpondern på gaffeln hela säsongen - den aktiveras av rörelse, batteriet håller väsentligt bättre om den ligger i en låda till nästa tävling.

Tillbaka
Topp