Chris King nav problem

captain8track

Aktiv medlem
Chris King nav problem
Har problem med mitt Chris King disc nav, kasseten är seg bakåt vilket resulterar i att kedjan blir slapp, samt känns det tungt och dra runt "rätt håll". Dessa nav är ju hyffsat dyra och det borde väll gå att justera känns det som?

Chris King nav problem
Är navet inoljat som det ska? King har nån speciell ringdrive lube, men jag gissar på att det går bra med andra sorter med..

Chris King nav problem
Detdär är klassiskt för CK nav. Pröva att kolla lagrerna i själva boddyn. Annrs så påverkar det hur hård lagerspänning du kör med. Men det är kinkigt, för hård lagerspänning så blir det så som du beskriver coh för lös så glappar det upp mycket snababre.

SOM sagt tidigare. CK är inte helt ok.

Chris King nav problem
Ville skrev:
-------------------------------------------------------

> SOM sagt tidigare. CK är inte helt ok.

Som DU sagt tidigare Ville, bör tilläggas.

Chris King nav problem
Jilster skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > SOM sagt tidigare. CK är inte helt ok.
>
> Som DU sagt tidigare Ville, bör tilläggas.

tja, jag är ju inte ensam om det. Men vill du ha det så så inte mig emot.

Chris King nav problem
Jag har förövrigt en anan lösning på problemet.

Kör singelspeed, då märks det inte:), Kedjestyrare kan nog tabort problemet med:)

Chris King nav problem
Ville skrev:
> Jag har förövrigt en anan lösning på
> problemet.
>
> Kör singelspeed, då märks det inte:),
> Kedjestyrare kan nog tabort problemet med:)

Kränkt?

Chris King nav problem
Jag hade samma problem på mitt Fulcrum nav. Då var det det yttersta lagret i bodyn som var trögt/tjärvt. Fick ett nytt på garantin sen fungerar det utmärkt.

Chris King nav problem
Ja va ju förfan i duschen!

Som Jilster sa så går inte service att köpa sig fri från, hur dyrt det än är..

Folk får gärna tycka att det är dåligt men mitt har gått över 4 år trial och jag köpte det beggat, har badat med det i saltvatten förra sommmaren och de behövdes ingen service för det, när jag öppnade det så var det helt torrt inuti vilket inte något annat lager va på cykeln.

Men om ni tycker det är kasst så ska ja inte säga emot för ja orkar inte längre men alla mina mtbs kommer gå med kingnav i bak.

Chris King nav problem
Men Martin, du behöver varekn ta detta eprsonligt eller hettsa upp dig:)

Ingen säger att CK är ren skit. Däremot är det flera som kanske inte tycker det är värt sina pengar, eller ivf inte så bra som du tycker det är.

Jag har själv reagerat över att tätningarna in i själva huvudnavet fungerar jättebra, men det tar lixom inte bort andra problem. Dessutom tycker jag inte att packningarna in i boddyn är lika bra.

För problemet som är i tråden tror jag dom flesta som kört CK märkt. Men självklart finns det undantag.

Du aldrig att märka det på din trialhoj eftersom du kör singelspeed. Det tar helt bort problemet.

Sen är det en väldig skillnad på att doppa cyklen i vatten någon gång eller att cykla med navet i lera flera gånger i veckan. Jag gissar att lera sliter mer på packningarna.

Jag hålla dock garanterat med Martin om själva packningarna. Efter ca 1 års tid med mitt var det fortfarande vitt fett på insidan!! Men kanske är det just detta som gör att navet går trögt?..packnigarna kanske är så täta att det går trögt?

Och om man kan köpa sig fri från service är kanske en diskution i sig, men det går helt klart köpa billigare nav med mindre service. Dock får man betydligt färre POE.

Chris King nav problem
Ska bli intressant att se hur navet på dh-hojen håller de går i leriga miljöer..
Förövrigt kostar ett King nu 2278kr från Aspire inkl frakt det tycker inte jag är extremt dyrt när ett hope kostar runt 1500.
Sen så sa du i en annan tråd att garantin ska tas med en nypa salt men i kings fall så har ju ivf lill-erik bevisat att deras service är grym. Körde sönder styrlagret 2 gånger och fick reservdelar båda gångerna, behövde inte ens betala frakten. Efter andra gången så sa dom att om han kör sönder det igen får han betala frakten så ja tror nog man kan lita på garantin även för nav sålänge man inte kör trial på det.

Sen hetsar ja inte upp mig =)

Chris King nav problem
singlespeed är inget för mig, service är tråkigt. Men jag har en polare som är utrustad med en nitisk meck till far, han får kika på det. Ikväll börja det låta som en skördetröska med, så får väll ta mig i kragen och ordna det...

men om jag skulle göra det själv, hur gör jag?

Chris King nav problem
captain8track skrev:
> singlespeed är inget för mig, service är
> tråkigt. Men jag har en polare som är utrustad
> med en nitisk meck till far, han får kika på
> det. Ikväll börja det låta som en
> skördetröska med, så får väll ta mig i kragen
> och ordna det...
>
> men om jag skulle göra det själv, hur gör jag?

Skärp dig. Det är ju ett av de mest lättservade nav som finns. Dessutom dräller det med instruktionfilmer på deras hemsida. Det fixar du lätt

Chris King nav problem
örgelgörgel skrev:
> Ska bli intressant att se hur navet på dh-hojen
> håller de går i leriga miljöer..
> Förövrigt kostar ett King nu 2278kr från Aspire
> inkl frakt det tycker inte jag är extremt dyrt
> när ett hope kostar runt 1500.
> Sen så sa du i en annan tråd att garantin ska
> tas med en nypa salt men i kings fall så har ju
> ivf lill-erik bevisat att deras service är grym.
> Körde sönder styrlagret 2 gånger och fick
> reservdelar båda gångerna, behövde inte ens
> betala frakten. Efter andra gången så sa dom att
> om han kör sönder det igen får han betala
> frakten så ja tror nog man kan lita på garantin
> även för nav sålänge man inte kör trial på
> det.
>
> Sen hetsar ja inte upp mig =)

Jag tror inte jag har utryckt mig angånde CK,s garanti specefikt någon gång,,..har jag?

Även om jag tycker dom var totalt ohjälpsamma när jag försökte handla grejejr av dem.

Men det är nog som på många andra företag, det beror vem man pratar med.

Tillbaka
Topp