CK för ensamma fetton?

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka blir vi då?
>
> Mamme?
> Rising?
> mzi!
> LilleNo!
> BOFH?
> Kaffekask?

Jag skulle nog inte klara en sån monsterrunda. Kanske mot slutet av säsongen eller nästa ;)
Tack för erbjudandet dock!

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> Jag tror inte anledningen till att alla
> annonserade landsvägsturer är över 20 mil eller
> går i över 35km/h beror på att domännamnet
> innehåller bokstäverna m, t & b. Jag kan inte se
> något samband alls, faktiskt.
>
> I går pratade jag lite med en kompis om att dra
> ut en söndag och köra till Mariefred och ta
> båten tillbaka. Vill man göra det till en
> heldagsutflykt så kan man köra via Trosa och
> vill man ha en snabbare tur kan man svägna av vid
> Södertälje. Från Norvelo till Mariefred är det
> strax under 14 mil.
>
> Det finns bra fika i Saltå kvarn (5.5 mil), i
> Trosa kan man äta glass (8 mil) i Gnesta finns
> det ett fik (10.5 mil) och sedan har de bra glass
> i Mariefred (13.8 mil). Och bärs. Och
> ångbåtsbiff på båten hem.
>
> Jag tror att jag kan dra ihop ett gäng som både
> är trevlig och som inte är så benägna att dra
> upp hastigheten för mycket.

+1

CK för ensamma fetton?
BOFH skrev:
> Jag skulle nog inte klara en sån monsterrunda.

Möt upp i Södertälje?

CK för ensamma fetton?
pLu skrev:

> Möt upp i Södertälje?

Om jag förstod kartan rätt så blir det runt 100km från Södertälje till Mariefred, vilket jag iofs har cyklat förut (CV), men jag vetetusan om jag inte skulle börja sinka er väldigt efter 60-70km när benen ger upp. Sen finns det väl lite logistiska problem med att utgå från Södertälje som skulle behöva lösas.

Däremot kanske jag skulle kunna ansluta när ni rullar förbi mig och så hänga på i 20-30km eller nåt och sen vända. Det var lite oklart vilken dag som avsågs? Nästa helg kan jag inte och sen är det midsommar. (Den här helgen ska jag cykla med en kompis i Nyköping).

CK för ensamma fetton?
BOFH skrev:
> pLu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Möt upp i Södertälje?
>
> Om jag förstod kartan rätt så blir det runt
> 100km från Södertälje till Mariefred, vilket
> jag iofs har cyklat förut (CV), men jag vetetusan
> om jag inte skulle börja sinka er väldigt efter
> 60-70km när benen ger upp. Sen finns det väl
> lite logistiska problem med att utgå från
> Södertälje som skulle behöva lösas.
>
> Däremot kanske jag skulle kunna ansluta när ni
> rullar förbi mig och så hänga på i 20-30km
> eller nåt och sen vända. Det var lite oklart
> vilken dag som avsågs? Nästa helg kan jag inte
> och sen är det midsommar. (Den här helgen ska
> jag cykla med en kompis i Nyköping).

Du kan cykla med mig!
Jag orkar intr hålla mer än 22 om det Verkligen blir nödvändigt.

kommande vecka cyklar jag alla dagar i veckan, tre pass om dagen så något borde vi väl kunna skrapa ihop :)

CK för ensamma fetton?
Haha, har följt din hen-tråd med stor underhållning och imponeringsgrad.
Som sagt jobbar jag långa dagar, men det är klart att jag vill dra mitt strå till stacken och ge dig massa poäng.

Jag jobbar i Norrtull och bor i Skärholmen. Om jag åker hemifrån mig till stan och sen hem över tranebergsbron -> brommaplan -> Jungfrusund så blir det lite över 40 km har jag för mig. Kan tänka mig att ta den vägen hem från jobbet i Norrtull typ onsdag-torsdag om du vill. (Blir nog bara 30k då, men du ska väl hem också)

CK för ensamma fetton?
Idag har jag cyklat lvg med en god vän som inte rullat en meter i år. Han har cyklat långt mycket mer än mig i sin ungdom, bl a treriksröset->smygehuk.

Om jag ska sammanfatta upplevelsen så var det bra mycket roligare att cykla med en kompis även om det blev mer av en vilotur än träning. Rullsnittet blev blygsamma 22 km/h, men jag fick rulla och vänta in rätt ofta och när rundan var klar kände jag mig inte det minsta trött. Dock börjar det kännas lite i benen att jag cyklat varje dag i 3 veckor nu, lite stel.

Hursomhelst har dagens tur slagit bort alla tvivel om att jag inte skulle palla med en nybörjargrupp, så nu ska jag bara försöka få ihop schemat och sen blir det att provcykla med en klubb.

När det gäller Mariefredsresan så insåg jag att jag faktiskt bara är helt upptagen på lördag nästa vecka så om ni ska cykla på söndag får ni gärna plocka upp mig på vägen och så kör jag så länge jag tror mig orka. Hela distansen är för skrämmande.

CK för ensamma fetton?
Kom ihåg att kroppen behöver vila också, det är ju den ena tredjedelen av all träning (utöver själva motionen, samt kosten). Annars uteblir lätt resultat.

CK för ensamma fetton?
BOFH skrev:
> När det gäller Mariefredsresan så insåg jag att jag faktiskt bara är helt upptagen på
> lördag nästa vecka så om ni ska cykla på söndag får ni gärna plocka upp mig på vägen
> och så kör jag så länge jag tror mig orka. Hela distansen är för skrämmande.

Jag har knappt cyklat i år så om datumet funkar för mig så fuskar jag med pendeln till Södertälje och möter upp dig där, så cyklar vi till gula kiosken på Nyköpingsvägen och inväntar förstärkning.

CK för ensamma fetton?
Från Skärholmen är det inte så långt till Stuvsta, och därifrån går pendeltåg söderut. Jag skulle tro att vi är på plats någonstans mellan halv tio och tio i Pershagen. Men ska ni ändå cykla iväg från Södertälje så är det väl trevligare att ses nere vid Saltå kvarn än på Tempo? Det är typ en mil från Pershagen till Saltå, så där är vi väl en 20-25 minuter senare skulle jag gissa.

CK för ensamma fetton?
Kan man parkera vid Saltå kvarn?
Jag tänker mig att jag på så sätt får fler landsvägsmil och slipper förortsmilen. Eller är jag tråkig då?

Nackdelen är väl att jag absolut måste vända tillbaka i så fall. Fast jag är rätt säker på att jag inte vill/orkar cykla till Mariefred ändå.

(Och med risk för att låta som en komplett idiot så har jag aldrig åkt pendeltåg och tycker det verkar jättekrångligt att skaffa sig ett SL-kort)

CK för ensamma fetton?
Det finns en parkeringsplats vid Saltå kvarn, men om du ska cykla med oss så finns det ingen bra runda du kan köra, utan det blir samma väg tillbaka.

Du behöver inte SL-kort för att åka pendeltåg utan du kan köpa en enkelbiljett på Pressbyrån.

CK för ensamma fetton?
Det allra bästa isf är väl pendeln till Södertälje, eller till och med Järna om nu Saltå kvarn var på tapeten? Klart som katten att du kommer orka till Mariefred därifrån! Om du vill är förstås en annan femma.

Att lösa biljett på pendeln är inte raketkirurgi, du kommer klara det.

CK för ensamma fetton?
@mzi: Jag kommer norrifrån och möter upp vid Norvelo, är det satt någon starttid och kommer någon annan dit (söderut är rena bermudatriangeln för mig)?

@BOFH: Bilparkering vid Saltå kvarn borde fungera, det var gott om plats sist jag var där. Man kan ju höra/förklara för personalen i cafeét också (vi kommer ju att vara kunder där).

Pendeltåg & cykel är inte så krångligt på helgerna/lågtrafik, men man får inte kliva av/på mellan Stockholm Södra - Karlbergs station och ej heller ta med cykel under rusningstid vardagar. Nya biljetten (blå plastkort) laddar man vid inköp med en viss sträckning på resa (zoner) och det är lite krångligare än den gamla remsan. Men bilen är ju bekvämare & enklare.

Tilläg: bättre tips ovan (rising & mzi)

Senast ändrad:
CK för ensamma fetton?
Äh, sluta oja dig och HTFU. ;-)

En hel del av mina soloturer går inte snabbare än 25 kilometer i timmen.

... och ändå är jag god nog och cykla en och annan 30-milare

... och ändå är jag god nog att hålla över 30 i snitt i en bra klunga.

Spårvägen kör sina söndagsturer från Källbrink kl. 9, masa dig dit och testa dina vingar.

Och tänk på att dina 25 i snitt på soloturer innebär mellan 27-30 i snitt i en normal klunga.

- men tänk på att köra i klunga kräver lite invänjning.

CK för ensamma fetton?
LilleNo skrev:
> Pendeltåg & cykel är inte så krångligt på
> helgerna/lågtrafik, men man får inte kliva
> av/på mellan Stockholm Södra - Karlbergs station

Stockholm Södra och Karlberg går bra, det är bara på Stockholm Central man inte får kliva av/på med cykel.

CK för ensamma fetton?
Alla helger efter denna borde det funka på Mälaröarna. Det är bara halva april, hela maj och första veckorna i juni som är helknasiga, sedan slutar alla cykla till nästa år igen.

Jag hade tänkt åtta vid Norvelo, då kan man hålla 20km/h i totalsnitt (28km/h i rullsnitt) och ändå vara framme i Mariefred med lite marginal. Jag vet att Beiti och Janne ska köra, så jag tror de startar från Norvelo. Jag kommer nog också starta därifrån, men jag har inte riktigt bestämt mig än (bor på Hägerstensvägen, så det bli att åka fram och tillbaks samma väg...)

Ska du med Patrik? Du kanske vill ha revansch på den där skylten?

CK för ensamma fetton?
Du har så rätt DT (jag blandade ihop det med var man kunde kliva på ist för Centralen) och för säkerhets skull paste:ar jag texten från SL:s sida:

Ta med cykel på tåg
Det här gäller för cyklar på pendeltåget och Saltsjöbanan:

•Du får aldrig ta med cykeln på pendeltåget till eller från Stockholms central eller Arlanda.

•I rusningstrafik, klockan 6-9 och 15-18, får cykeln inte följa med på Saltsjöbanan, eller på sträckorna Jakobsberg - Västerhaninge och Uppsala - Tumba på pendeltågen. Under helger gäller inga tidsbegränsningar.

•Andra resenärer har alltid företräde före cyklar. Om det är trångt på tåget kan du alltså få vänta tills det finns plats. I mitten av tåget brukar det vara mindre trångt.

•Tänk på dina medresenärer! Cykla inte på plattformar och stationer och ha din cykel under uppsikt under resan så att den inte skadar eller smutsar ner.

CK för ensamma fetton?
Fast å andra sidan så är ju Centralen den enda stationen mellan Södra och Karlberg, så du hade ju också rätt om man ser det så. ;-)

CK för ensamma fetton?
Men i samma stund det blir en CK så är man ju inte ensam längre, så jag röstar på "Långsamma fetton CK" ;)

FÖ försökte jag hänga på Spårvägens sk nybörjar-alla-ska-med-tur en gång, och den upplevelsen bekräftade alla mina fördomar om cykelklubbar. Det var ett par år sedan, men då för tiden höll jag 25 km/h själv utan problem och blev ändå avhängd inom 30 minuter... Jag har cyklat själv sedan dess.

Med det sagt låter ju turen som planeras på söndag fin! Släpper ni in "Ensamma tanter" också?

CK för ensamma fetton?
Självklart! Jag har lagt in massor med slack i planeringen också, så att ingen ska bli avhängd. Men det betyder också att om man prompt måste cykla snabbt så får man göra det själv.

CK för ensamma fetton?
Lola skrev:
> Men i samma stund det blir en CK så är man ju
> inte ensam längre, så jag röstar på
> "Långsamma fetton CK" ;)
>
> FÖ försökte jag hänga på Spårvägens sk
> nybörjar-alla-ska-med-tur en gång, och den
> upplevelsen bekräftade alla mina fördomar om
> cykelklubbar. Det var ett par år sedan, men då
> för tiden höll jag 25 km/h själv utan problem
> och blev ändå avhängd inom 30 minuter... Jag
> har cyklat själv sedan dess.
>
> Med det sagt låter ju turen som planeras på
> söndag fin! Släpper ni in "Ensamma tanter"
> också?

Ensamma fetton CK funkar om man råkar vara singel också. Nätdejtingträsket har inte så många cyklister så detta kanske är en bra kombo...

För min del är det bara trevligt om fler hänger på. Jag skulle gärna se att man kunde få ihop ett glatt gäng som nöjer sig med runt 50-60km. Som nån noterade ovan är jag lite mesig inför långdistanser :) Så om nån känner för att haka på några mil och sen vända tillbaka samma väg så får ni sällskap av mig!

CK för ensamma fetton?
Söndag är helt kört för mig men jag hänger på nästa fettorunda.

BOFH, du fixar tio mil i en grupp om du får ligga på rulle.

CK för ensamma fetton?
BOFH, du klarar utan problem 10-14 mil. Det är bara precis när man sitter hemma som distanserna är långa. När man väl är ute och rullar och ligger och tjôtar i kön så tickar kilometrarna på.

CK för ensamma fetton?
Dessutom är vägen till Mariefred väldigt lättåkt, så om man ligger sist i klungan så är det i princip omöjligt att bli avhängd ens om man försöker. Med reservation för eventuell stark kantvind.

CK för ensamma fetton?
Jag följer med intresse denna tråd och är eventuellt på en liten tur om det finns plats på vägen :).

Cyklade halvvättern igår, fan va kul det var. Som mest hade jag kört 11 mil utan stopp innan och hade då ett snitt på dryga 26. På hv var jag nästa uppe i 31 snitt på 14,6 mil och då hade jag inte ens behövt tömma mina båda vattenflaskor jag hade med mig. Det är mao en jävla skillnad om man får lite "hjälpryttare".

Det blir fler lopp för min del kan jag säga.

CK för ensamma fetton?
Kanon att ni är så uppmuntrande. Jag ska fundera på saken och se om jag kan ordna någon slags skjuts till Saltå.

Hur funkar båten från Mariefred om jag bestämmer mig för att bita ihop? Finns det någon absolut sista tid man måste vara framme? Var anländer båten i Stockholm? Finns nån hemsida man kan titta på för priser o s v?

Jag inser att jag har låtit lite tramsig i denna tråd och skulle vilja förklara mig lite. Dels har jag inte cyklat 100km förut förutom på CV vilket jag tyckte var jobbigt och dels...

OT/Ursäkter/Undanflykter:
En av anledningarna till att jag är skeptisk till att fara långt är att jag under 2013 har gått ner cirka 20 kg i vikt. Jag har lidit av en del hälsoproblem, bl a diabetes, men tack vare att jag skurit bort kolhydrater ur kosten har mina blodvärden återgått till normala. Det är helt fantastiskt att ha en jämn blodsockerkurva igen och när jag når min målvikt tänker jag börja äta på ett lite mer balanserat sätt, men just nu är jag helt enkelt osäker på vad jag klarar. Jag vet att jag kan köra 50km på enbart mina egna fettlager och förmodligen klarar jag mer än så, men det skulle vara tragiskt att behöva sätta sig i vägkanten efter säg 60 km och undra hur tusan man skall ta sig hem.
-Slut på ursäkter.

Om nån är nyfiken är jag 185 och väger strax under 100 idag och mår bättre än jag gjort på många många år. Det går faktiskt utmärkt att leva på ett begränsat kolhydratintag så länge som energin kommer från annat. Jag har dock gett mig på detta i samråd med läkare som noga kontrollerar att allt är som det ska. Och hittills har det gått bättre än väntat.

CK för ensamma fetton?
Jag tror det var Björn Ferry som åkte i OS eller nåt VM på en LCHF-diet. Han fick t o m medalj tror jag. Kolhydrater verkar inte vara krav för prestation om man vänjer kroppen men för mig blir det väldigt mkt carbs i kosten.

CK för ensamma fetton?
Men det var nog inte strikt LCHF. Så fort det blir fråga om riktig idrott med ilskna konkurrenter så brukar det bli svårt att helt ignorera kolhydraterna. Eller omvänt, om du ska köra hårt i 10 mil så finns det knappast några dåliga hälsoeffekter av att fylla på med kolhydrater. Men om du tänker köra hårt i 0 mil så har du inte gjort dig förtjänt av den mängd kolhydrater som du ändå äter varje dag, av gammal vana.

CK för ensamma fetton?
Prellar söndan, avvaktar lite förhandling hemma och så har jag lite jobbgrejer som måste hända under helgen. Om jag hänger med kommer jag ligga på ditt hjul ända till högerkurvan, mzi. Hela dagen.

Överväger att cykla tillbaka, eller åtminstone till en pendeltågsstation beroende på hur det blir med tid på eftermiddagen.

CK för ensamma fetton?
Båten har en panna som eldar på en vattentank. Kokande vatten bildar ånga som expanderar och som i sin tur driver en turbin som driver propelleraxeln. Den rörelsen får båten att flytta sig genom vattnet. Båten flyter på grund av att den pressar bort mer vatten än båten själv väger.

... eller var det inte det du undrade? :-) Nä, båten går 16.30, så senare än så kan man inte dyka upp. Båten kostar 190kr och tar 2.5h hem, så man träffar Stadshuskajen kl 20.00. Den brukar vara ganska punktlig. Mer info finns på deras hemsida.

Om du är rädd för insulinnivåer så kan du ändå äta medan du motionerar, det är när du inte motionerar som du måste tänka på ett jämnt kolhydratintag.

Vi kan säkert knuffa dig om det skulle vara så. Eller bjuda på en bar eller banan.

Kul att du mår så bra! Jag tror som sagt att det inte är något problem att klara av den här turen. Om du ändå inte ska moffa i dig kakor så kan du ju ta kortare pauser och rulla vidare före oss i lugn takt så kommer vi kanske ikapp dig senare. Det finns oändliga möjligheter.

CK för ensamma fetton?
Vid vilken tid planerar ni att passera Liljeholmsbron? Jag tänkte stå på krönet så jag har hjälp av nerförsluten för att få häng, och sedan hoppas jag ligga sist hela vägen till Mariefred :)

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> båten går 16.30, så senare än så kan man inte
> dyka upp. Båten kostar 190kr och tar 2.5h hem,
> så man träffar Stadshuskajen kl 20.00.

Går båten genom en tidszon också? ;-)

CK för ensamma fetton?
Det är egenligen en TARDIS :-)

Båten tar tre och en halv timme och börjar åka halv fem och är framme åtta!

CK för ensamma fetton?
Lola skrev:
> Vid vilken tid planerar ni att passera
> Liljeholmsbron?

Det beror lite på när vi kommer iväg såklart, men det kan inte ta mer än 20 minuter från Vanadisrondellen till Liljeholmsbron. Så runt halv nio?

> häng, och sedan hoppas jag ligga sist hela vägen
> till Mariefred :)

Det kommer bli trångt längst ned i kön verkar det som! :-)

CK för ensamma fetton?
mzi skrev:
> Båten har en panna som eldar på en vattentank.
> Kokande vatten bildar ånga som expanderar och som
> i sin tur driver en turbin som driver
> propelleraxeln.

Är S/S Mariefred verkligen turbindriven? Jag skulle gissa att hon har en traditionell ångmaskin.

CK för ensamma fetton?
Jag trodde man hade moderniserat den, men om man läser lite noggrant så är den byggd samtidigt som båten - 1897 och är en kompoundångmaskin precis som du sa, Vic.

Edit: Det där var visst för Fritiof och inte för Mariefred. Där står det bara att hon fick en ny maskin 1983. Nu måste jag googla ännu mer.

Senast ändrad:
CK för ensamma fetton?
Låter som det blir en väldigt trevlig tur.

Måste köpa mig en racer snart så man kan åka med.

@BOFH: Jag pendlar söderut från lindhagen till segeltorp varje dag. Om du vill ha sällskap på hemvägen via Jungfrusund är det bara att säga till. Jag har som sagt ingen racer men rullsnitt upp till 30km/h är inga problem.

Tillbaka
Topp