CO2-pump på flyget

CO2-pump på flyget
Det enklaste måste ju vara att ringa flygbolaget och kolla med dem?
Rent generellt gäller väl att brandfarliga eller trycksatta behållare inte får medtagas hur som helst, men det är ju inget problem att ha med sig en tändare i bagaget.

CO2-pump på flyget
Om du tänker på trycket så är det maximalt en bar som skiljer uppe coh här nere. Så hur det hänsendet e det knaoppast någon fara.

Men det finns väll vissa regler om att skicka med posten inte är helt bra alltid? Jag har för mig att vissa webbutiker inte gör det ivf.

CO2-pump på flyget
Dom CO2-patronerna klassas som icke brandfarliga aerosoler, du får ha med dig max 50 ml för att inte överskrida gränsen och bli klassat som DGR(Dangerous Goods Regulations).

//Källis

CO2-pump på flyget
Small compressed gas cartridges
(Up to 2 in life vests and 2 spares. The spares must accompany the life vests and presented as one unit)

Hur tolkar man det där? Får man ha en patron med sig utan flytväst? Måste man ha flytväst med sig för att få ha fler än en patron med sig? Får man som mest ha 4 patroner med sig?

CO2-pump på flyget
för att vara på den säkra sidan visar du upp patronerna när du checkar in. annars är risken att dom stoppar väskan i säkerhetskontrollen och du får välja mellan att stanna kvar med väskan eller åka utan. eller så kommer du fram och din väska står fortfarande kvar i sverige. har sett det många gånger.

CO2-pump på flyget
Enligt DGR boken här på jobbet är det som sagt helt okej upp till 50ml.

Men sen är det som sagt inte säkert att personalen i säkerhetskontrollen kan sin sak(DGR).
Jag skulle nog inte ha patronerna i handbagaset utan i väskan som checkas in.

//Källis

CO2-pump på flyget
Hej
Har ring SAS och prata med incheckningen och det skall vara ok. Även som handbagage. Jag tar den i handbagaget då det värsta som kan hända är att dom tar patronerna. Är ju inte så mycket pengar trotts allt. Vill inte riskera att de bryter upp resväskan.

Skrev ut denna som jag tar med mig och visar upp. http://www.tsa.gov/assets/pdf/prohibited_items_brochure.pdf

I'll let you know.

/TJ

CO2-pump på flyget
Jag hade fem (5) patroner i min hårdskalsväska tillsammans med cykeln. Jag blev inkallad till bagagehanteringen för att öppna min incheckade väska och lyfta ut tre av patronerna då det endast är tillåtet att medföra totalt 2 patroner oavsett om dessa ligger i incheckat bagage eller handbagage. Om jag hade lagt 2 i väskan och 2 i handbagaget hade det sannolikt slunkit igenom. Tror inte bagageröntgen och säkerhetskontrollen kommunicerar med varandra i det avseendet.

CO2-pump på flyget
Intressant att inte kvicksilvertermometrar (och andra saker med metalliskt kvicksilver) står med i listan. Visserligen har det inte med flygsäkerhet att göra i akut perspektiv (dvs samma flygning), men i långa loppet...

CO2-pump på flyget
Hej.

Att fråga SAS, eller vilket bolag det än må vara du skall flyga med är tyvärr meningslöst.
Jag jobbar som flygplatskontrollant på Arlanda, flygbolagens servicepersonal har i regel inte så stor koll. De svarar gärna vad de tror ska uppröra passageraren minst, för att undvika konfrontation.

Fråga i incheckningen om du får checka in den som specialbagage, där en cykel/barnvagn eller dyl skulle ha lämnats in.
Där pratar du sedan med flygplatskontrollanten "vakten" som står där och förklarar vad det är i väskan.
Ska inte vara några problem alls.

Tyvärr så fungerar säkerheten på flygplatser på många olika sätt, men jag hoppas det går bra!

CO2-pump på flyget
Vicelead, så du menar att flygplatskontrollanten har koll på vad som är DGR eller inte och vilken mängd som går innom Limited quantity" DGD:n, yeah right!

Eftersom jag fastnar(rätt ofta men inte alltid) i kontrollen(grind 1) när jag passerar in med cykeln och har en CO2 patron i ryggan....

//Källis

CO2-pump på flyget
Hej igen,

Kul diskussion det här:

Fick följande svar på mail från en person som jobbar som Inspektör Farligt gods
Luftfartsavdelningen

"En CO2-cykelpump är inte tillåtet att ta med på flyg, varken som incheckat
eller handbagage. Dessa patroner måste sändas som frakt enligt farligt gods
reglerna."

Ingen tycks veta. Vi får testa och se...

/TJ

CO2-pump på flyget
Källis skrev:
-------------------------------------------------------
> Vicelead, så du menar att flygplatskontrollanten
> har koll på vad som är DGR eller inte och vilken
> mängd som går innom Limited quantity" DGD:n,
> yeah right!
>
> Eftersom jag fastnar(rätt ofta men inte alltid) i
> kontrollen(grind 1) när jag passerar in med
> cykeln och har en CO2 patron i ryggan....
>
>
> //Källis

Jag menar att kontrollanten som står vid Spec-incheck har koll på vad som får ta den vägen in. Alt. vad Han släpper in.

Vad DGR och DGD står för har jag däremot ingen aning om. :)

Däremot har jag inte sagt att det är ok att ta med genom säkerhetskontroll, inte heller Grind 1, för det tror jag inte..

CO2-pump på flyget
Tjatte, du får ta med CO2 patroner om mängde är mindre än 50ml, sitter här med DGR boken och läser innantill så killen på Luftfartsavdelningen far med lite osanning.

Men självklart kan man inte begära att varken flygplatskontrollanten eller personalen i incheckningen ska ha fullständig koll på DGR, DGR boken är tjock som två telefonkataloger ;)

Vill du slippa eventuellt strul skippar du CO2 patronerna och nöje dig med pump eller köper CO2 patroner när du kommer fram.

//Källis

CO2-pump på flyget
geologen skrev:
> Intressant att inte kvicksilvertermometrar (och
> andra saker med metalliskt kvicksilver) står med
> i listan. Visserligen har det inte med
> flygsäkerhet att göra i akut perspektiv (dvs
> samma flygning), men i långa loppet...

Ja det är lite lustigt.
Det är troligen inte kvicksilvers toxiska egenskaper som är den största faran i ett flygplan. Kvicksilver är tämligen reaktivt med aluminium och bildar ett amalgam med Al. Aluminiumet i denna förening är inte stabilt utan kommer långsamt att oxideras. Oxiden kommer att falla av från Al-amalgamet och blotta nytt Hg, som ånyo legerar sig med mer nytt aluminium, och så upprepas processen....

Genom denna process kan ganska små mängder Hg förstöra stora mängder Al. En process som man vill undvika i ett flygplan.

/Pelle

Senast redigerad av en moderator:
CO2-pump på flyget
Det är precis av den här anledningen(osäkerheten av vad som är DGR eller inte DGR) som många www-butiker inte skickar CO2 patroner och punkalagningsspray för att slippa allt strul med retunerade sändningar.

//Källis

CO2-pump på flyget
Tjatte skrev:
> Tack Källis
>
> Är DGR boken internationell? EU?
>
> /Henrik

Ja, det är International Air Transport Association (IATA) som ligger bakom reglerna, idag har organisationen mer än 270 medlemmar från 140 länder.

//Källis

CO2-pump på flyget
Rent fysiskalisk så skall det inte vara ngt problem. Även om lastrummet inte är trycksatt så blir inte tryckskillanden mellan planet och marken mer än en bar. Om patronen inte klarar det så vill inte jag ha den under röven då jag cyklar. Jag skulle nog hellre ha den i handbaget än i väskan för att inte få väska öppnad.

CO2-pump på flyget
Jeg har to gange blevet kaldt ned til bagagehåndtering for at tage patroner ud af min kuffert.
Derfor bruger jeg dem ikke mere når jeg rejser fra Kastrup.

CO2-pump på flyget
geologen skrev:
> Intressant att inte kvicksilvertermometrar (och
> andra saker med metalliskt kvicksilver) står med
> i listan. Visserligen har det inte med
> flygsäkerhet att göra i akut perspektiv (dvs
> samma flygning), men i långa loppet...

VAd har du fått det ifrån?? Kvicksilver är definitivt otillåtet, både i kabin och lastrum.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Sakerhetskontroll/Forbjudet-ombord/

Ej tillåtet att medföra till behörighetsområden eller i flygplanskabinen
Utdrag ur kommissionens förordning (EG) nr 820/2008 punkt 4.1.1.1:

e) Kemikalier och giftiga ämnen
Alla kemikalier eller giftiga ämnen som utgör en risk för passagerarna eller personalens hälsa eller luftfartygets säkerhet, inbegripet följande:

Syror och baser, t.ex. i våtcellsbatterier ur vilka vätska kan spilla ut
Frätande eller blekande ämne som kvicksilver och klor
Sprejer som tillfälligt försätter folk ur stridbart skick, t.ex. tårgas, pepparsprej
Radioaktivt material, t.ex. medicinska eller kommersiella isotoper
Gifter
Smittsamma eller biologiskt farliga material, t.ex. infekterat blod, bakterier och virus
Material som kan självantändas
Brandsläckare

Passagerare får inte medföra följande föremål till behörighetsområden eller i flygplanskabinen:

Ej tillåtet att medföra i lastrumsbagaget (incheckat bagage)

Utdrag ur kommissionens förordning (EG) nr 820/2008 punkt 5.2.3.1:

Följande föremål får inte medföras i lastrumsbagaget:

Sprängämnen, inbegripet detonatorer, sprängrör, granater, minor och spränganordningar
Gaser: propan, butan
Lättantändliga vätskor, inbegripet gasolin, metanol
Lättantändliga fasta ämnen och reaktiva ämnen som magnesium, braständare, fyrverkeripjäser och bloss
Oxidationsmedel och organiska peroxider, inbegripet blekmedel och reparationssatser för bilkarosser
Giftiga eller smittsamma ämnen, inbegripet råttgift och infekterat blod
Radioaktivt material, inbegripet medicinska och kommersiella isotoper
Frätande ämnen, inbegripet kvicksilver och bilbatterier
Komponenter till bränslesystem för fordon som har innehållit bränsle

CO2-pump på flyget
Två patroner i resväskan utan några som helst problem. Nu väntar cykling i Italien och Apperninerna i en vecka. Därefter Granfondo Cinque Terre. Hoppas inte jag får punka:-)

/TJ

Senast redigerad av en moderator:
CO2-pump på flyget
> Lättantändliga vätskor, inbegripet gasolin,

Gasolin?

Gasolin%27.jpg

Tillbaka
Topp