Coilkonvertering - Vorsprung smashpot etc

Är sugen på att smashpotta min Öhlinare. Har lite svårt att få bra info från svensk åf’s hemsida. Finns det nån här att få hjälp av inför köp? Skulle vara najs att slippa köpa utanför Sverige.

Vilken gaffel är det du har? Öhlins har ju egna coilsatser till flera gafflar.
RXF36 m2.
Öhlins verkar inte riktigt ha kläm på sina grejer just nu.
De skrev för några år sedan (citera mig inte på det) att de tänker fortsätta med fjädergafflar men att det just nu (dvs då) inte gick pga underleverantör.
Min gaffel står det AIR only på gaffelbenet. Men när jag frågar Öhlins säger dom att det går att konvertera. Smashpot säger lika. Så varför ens bry sig att köpa en klibba med AIR only??

Jag har köpt två smashpot med några års mellanrum från trekstore gbg och fått bra hjälp av dem.
Hur gjorde du? Krävs det besök i butik?
Hemsidan lämnar lite att önska som man säger så..
Hade hoppats på att få kontakt med nån från butiken här.

Hur gjorde du? Krävs det besök i butik?
Hemsidan lämnar lite att önska som man säger så..
Hade hoppats på att få kontakt med nån från butiken här.
Jag mailade och frågade vad de hade hemma och om de tyckte jag tänkte rätt om fjäderhårdhet. Fick svar samma dag och la sen en beställning på hemsidan.

Jag mailade och frågade vad de hade hemma och om de tyckte jag tänkte rätt om fjäderhårdhet. Fick svar samma dag och la sen en beställning på hemsidan.
Ok, snyggt.

Jag väntade några veckor och fick kryptiskt svar. Det orkar man ju inte hålla på med.

Gick inte att bygga om min gaffel heller. All cred till @Preacher som hjälpte mig kolla upp det. Mycket bra service.

Efter lite kontakter fram och tillbaks hittade jag en svensk åf som hade Smashpot v2 hemma med rätt fjäder.

Jag har dock fastnat på punkt 11. Man ska justera förspänningsmuttern så att glapp försvinner med minimal förspänning.

Det finns dock inte gängor nog för det så frågan är vilket fel jag gjort. Med muttern i ändläge så är det fortfarande massor av förspänning.

170mm siktar jag på och jag har trippelkollat 30mm bussningar, 9mm utstickande gänga och 40mm plastbussningar.

Jag är för övrigt vääldigt noggrann och gillar att övertänka så jag misstänker att jag oroar mig för mkt.

Nån som har en idé?
IMG_0419.webp

Senast ändrad:
Efter lite kontakter fram och tillbaks hittade jag en svensk åf som hade Smashpot v2 hemma med rätt fjäder.

Jag har dock fastnat på punkt 11. Man ska justera förspänningsmuttern så att glapp försvinner med minimal förspänning.

Det finns dock inte gängor nog för det så frågan är vilket fel jag gjort. Med muttern i ändläge så är det fortfarande massor av förspänning.

170mm siktar jag på och jag har trippelkollat 30mm bussningar, 9mm utstickande gänga och 40mm plastbussningar.

Jag är för övrigt vääldigt noggrann och gillar att övertänka så jag misstänker att jag oroar mig för mkt.

Nån som har en idé?
Visa bilaga 780540
Redde du ut detta och vad var lösningen?

Tillbaka
Topp