Commencal?

Commencal?
stor o stor, de uppför sig lite olika, det gör de. men det beror även på vinklar på ramen, alltså geometrin skiljer ju mellan olika märken. sen kan ju vikten på ramarna skilja en hel del, om det är scott scale du tänker på, så väger den ramen runt 1000 gram, medans commencal ramen kanske väger 1300-1400 gram, MEN i gengäld så kanske commencalen ahr bättre komponenter, då ramen inte är lika dyr och det är ju inte sagt att ramen är sämre bara för att ramen kostar lite mindre

Commencal?
det låter väldigt spännade : )
Men jag kollade upp det och Scott Scale 20 väger 10kg och Commencal Flame väger 10,5.
Det är ju ingen stor skillnad, trots att scale är kolfiber och det är inte commencal

Commencal?
jag hade nog tagit commencalen om priset va detsamma, visst är scalen en riktigt fin hojj, fin ram osv. men commencalen känns lite roligare. men sanningen är at du inte blir besviken oavsett vilken av dem du väljer.

Commencal?
Är det någon som vet någon nätbutik i europa eller någon butik i Sverige som säljer Commencal Flame?
Cykloteket vet jag, men finns det någon mera?

TACK!

// Patrik Sagman

Commencal?
Commencal är säker fina cyklar. Men du verkar inte vara hundra på vilken hoj du ska ha? Hur länge har du cyklat och hur vill du cykla i fortsättningen? Anledningen till frågan är att om du precis har blivit frälst av mtb cykling och nu letar efter en ny "andracykel" så är det lätt hänt att man köper en XC-racer som man fort växer ur om man inte enbart ska köra fort och tävla med den?

Om du gillar snabba fina stigar och även lite mer stök och teknisk cykling, då ska du kolla på hardtails med 100-130mm fjädring fram. En sådan cykel håller för lite hårdare tag än en ren XC-racer, om du får för dig att hoppa och leka lite också. Kona Hoss är en sådan cykel, men kanske lite väl tung för skogen. Det finns andra hojar/ramar som funkar bättre, t.ex. Cove Handjob, DMR Switchback eller Cotic Soul.

Åtminstone många som cyklar happy rides i Göteborg har just gått från XC-racers till lite mer grovkalibriga cyklar med +2.3" däck, både hardtails och heldämpade. Därav reflektionen och tankarna om att tipsa dig kolla på "nästa nivå" av cyklar innan du bestämmer dig.

/Leo

Commencal?
Jag har tänkt mig att skaffa ny cykel till sommaren, men jag vill vara ute i god tid för att hitta den rätta.
Jag har cyklat några månader just nu, men jag har hållt på i stora delar utav livet med det, bmx och annat.
Jag vill att den nya cyklen ska fungera bra i skogen och även vara duglig på vägarna.
Det verkar som att både SCOTT SCALE och COMMENCAL FLAME har 100mm fjädring.
Men är 100mm fjädring för klent för lite mers skogskörning?

Finns det föresten någon KONA som är bra för XC?
Det känns som att deras geometri inte riktigt liknar någon annan XC hoj?

Mvh Patrik Sagman

Commencal?
PAT-MAN skrev:
-------------------------------------------------------
> Men är 100mm fjädring för klent för lite mers
> skogskörning?
Många som kör singlespeed har stela gafflar. Jag som är ganska kass på att cykla har 100mm på min NRS och 80mm på min singlespeed och det funkar fint, iaf för normal stigcykling. Men skogskörning är ju ett ganska brett spektra...

Men som Leo sa, är du intresserad av att köra långlopp/grusväg eller mer teknisk stig, kanske lite utför eller inte?? De flesta MTB's funkar ju att rulla på asfalt/grusväg men det är ju bra om man har ett fokusområde för sin cykel.
Jag köpte egentligen fel cykel för den terrängen jag cyklar mest i, men det funkar finfint iaf, men det beror nog mer på att jag är fegare än min cykel.

Senast redigerad av en moderator:
Commencal?
XC kan delas upp i rätt många delar, huvudsakligen två, de här:

* XC-tävling, här funkar en lätt cykel med runt 80mm slaglängd perfekt, hardtail eller heldämpad.

* XC-stigcykling, det är nog det vi håller på med när vi kör Happy Rides i Göteborg. Egentligen fungerar vilken hoj som helst, faktiskt. Helstel, framdämpad eller heldämpad. Men gillar man tekniska(stökiga, steniga, rotiga, branta) stigar så är det inte fel med över 100mm fjädring. Själv kör jag en hardtail med 130mm fjädring fram på vintern och en heldämpad med 150mm fram/178mm bak på sommaren.

En XC-cykel gjord för tävling är lättad till max, den har en uppgift i sitt liv och det är att ge sin ägare maximalt med fart med hjälp av den muskelkraft som används för att förflytta den. En styv och responsiv cykel, då får man ner all energin i backen. Komfort, det existerar egentligen inte utan får anses som bonus om det skulle vara bekvämt också. :-) Lätta fina delar, som gör sitt jobb bra under tävlingen.

En XC-stigcykel är lite tyngre, tål lite mer och har som sin uppgift att ge sin ägare stort leende på läpparna när det går undan i skogen. Här får man mer komfort och dämpning, grymt grepp med hjälp av lite bredare däck. Delarna kan fortfarande vara relativt lätta, men de mest utsatta delarna som ram, gaffel och hjul är lite starkare än på en lätt XC-tävlingscykel. En cykel som tål att köras fort, även när underlaget är rejält ojämnt.

Bara att välja, vilken cykel är du sugen på? XC-tävling eller XC-stigcykling?

/Leo

Commencal?
varför då inte en Giant trance från www.s-tec-sports.de , är man bara ute i tid, så är de okay att ha o göra med. de brukar ta lite tid på sig, men de kostar lite, tar postförskott.

en Trance har ju lite mer fjädringsväg, men är ändå lite XC.

för under 20 000 kr:
giant_trance_silber_gross.jpg

för ca 22 000:
giant_trance_big.jpg

duger inte slaget i en trance, så kanske en Regin för 20 000:
giant_reign_gross.jpg

Commencal?
Då är det XC-stigcykel som jag är ute efter.
Men vad har du då för råd om vilken cykel jag borde ha?
Det ska vara en hardtail för jag gillar inte fullsuspension hojar.
Jensen visade några Giant cyklar, men dom kändes inte rätt ( Tack ändå )
Är SCOTT SCALE då inte en cykel för XC-stigcykling eftersom det bara var 100mm fjäder och väldigt lätt?
Har du något annat förslag på kompletta hojar som passar för just XC-stigcykling?

Tack för hjälpen!

// Patrik Sagman

Commencal?
Lofi skrev:
> Vad är det för skillnad på XC och
> XC-stigcykling?

Tjena!

Nån buff-nörd som försöker vara bror-duktig.. Inte mer än så.. vilken jävla hoj som helst duger.. det är bara frågan om hur man anpassar sig själv.. jag har klättrat förbi folk med hardtails på en super8 med 42 klinga fram.. så att skilja på en hoj med 80 eller 100mm slag är som att bråka om det är 22 eller 23 mg koffein i en kopp kaffe..

Commencal?
hehe okej, nu blir jag förvirrad.
Vem har rätt och vem har fel egentligen?
Jag tittade precis på Ghost cyklar är dom bra för XC?
Jag undrar också om Scott Scale 20/30 fortfarande är bra?
något annat tips på komplett cykel för XC körning?

// Patrik Sagman

Commencal?
XC=CrossCountry=Stigcykling allt är egentligen samma, men när man ska tävla så skiljer det sig lite. Därav försökte jag skildra vad det finns för olika XC cyklar.

En del av Konas cyklar är helt klart mer åt XC-stigcyklingshållet än XC-tävling. Hinner inte kolla upp vettiga alternativ ikväll, men så här ser min XC-stigcykel ut åtminstone. Det som kännetecknar den är 130mm fjädring fram, breda 2.3-2.4" däck, lite starkare ram än för ren XC-tävling - en Cotic Soul. Har byggt ihop den själv, det är det som gäller om man ska ha en lite annorlunda skogshoj.
soul.jpg

Fin cykel i sunkig soffa. :-)

/Leo

Commencal?
Kneecap skrev:
> Lofi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för skillnad på XC och
> > XC-stigcykling?
>
> Tjena!
>
> Nån buff-nörd som försöker vara bror-duktig..
> Inte mer än så..

Alltid lika trevlig som vanligt... Antar att du menar mig?

> vilken jävla hoj som helst
> duger.. det är bara frågan om hur man anpassar
> sig själv.. jag har klättrat förbi folk med
> hardtails på en super8 med 42 klinga fram.. så
> att skilja på en hoj med 80 eller 100mm slag är
> som att bråka om det är 22 eller 23 mg koffein i
> en kopp kaffe..

Visst, det är cyklisten och inte cykeln det handlar om, till en stor del. Det finns säkert många som skulle klättra förbi dig på en damcykel också. :-)

/Leo

Commencal?
Men cykelpojkar nu ska vi inte bråka :)
Folk bråkar alltid i mina trådar!

jag vill bara ha lite exempel på Hardtail XC hojar :)
Och gärna veta ifall Scott Scale 20/30 vore något fin fint att satsa på ???
priset på en hoj ska vara 20000 - 25000:-

/Patrik

Commencal?
PAT-MAN skrev:
> jag vill bara ha lite exempel på Hardtail XC
> hojar :)

Denna har du redan nämnt på flera ställen och den verkar ju vara fin http://www.scottusa.com/product.php?UID=9673
Varför inte hänga på trenden med 29" genom en http://www.konaworld.com/bikes/2k7/KULA29/index.html
eller motsvarande i 26" http://www.konaworld.com/bikes/2k7/KULAPRIMO/index.html
Eller en Tysk genom att köpa en http://www.canyon.com/mountainbikes/index.html?b=113
Jag tror att Daner tar in http://www.ninerbikes.com/showroom.html om du nu skulle vilja köra med 29"
Eller så köper du en http://www.on-one.co.uk/index.php?m...op=view_page&PAGE_id=198&MMN_position=289:289

Andra har du redan nämnt som verkar vara fina och det finns hur månge fler som helst.

Dvs, det finns hur många olika märken/modeller som helst.

Hade du tänkt att köpa lokalt eller från utlandet? Prioriterar du att kunna fixa eventuella garantiärenden lätt eller är det inte viktigt för dig?

Commencal?
När det gäller garanti och annat är det väl alltid bäst om jag kan köpa den inom Sverige.
Men det är självklart inte det viktigaste.
Jag känner att det mesta lutar emot SCOTT SCALE 20/30, men jag får känslan av att SCOTT SCALE är väldigt stel bara av att jag tittar på den. Men jag måste väl förstås testa en innan jag kan avgöra det.

Kona har jag kollat på en hel del och jag gillar verkligen utseendet och jag har även testat några olika, och gillat dom. Men geometrin och vikten ger mig en känsla av att dom inte är bra på vanliga vägar, stämmer det?
KONA CALDERA är en riktigt skön och snygg hoj tycker jag, men componeterna kanske inte är dom bästa.
Men är ramen på KONA CALDERA något att ens bygga vidare på?

// Sagman

Commencal?
Kona Calderas ram är det nog inget fel på men ska du ändå byta ut gaffeln och andra prylar kan du lika gärna köpa t.ex. en Kona Kula direkt. Se här: http://www.konaworld.com/bikes/2k7/KULAPRIMO/index.html
Jag har själv haft en Kona Muni Mula 1998 och körde en hel del långlopp på den. Min bästa placering på Finnmarksturen (sub 200, sub 5 tim) gjorde jag på den hojen som jag upplevde var snabb både i skogen och på grusvägarna. Geometriskt skiljer sig måhända Kona från "normalhojen", men bara till det bättre i så fall. Nu har jag en hoj med fultysksramen Poison Zyankali, som har nästan samma ramvinklar som Kona Kula Primo.

Commencal?
Vill du sitta så här
050605%201538%20IMG_3796%20Curt.jpg

eller så här
race.jpg

Om det sen är 80, 100, 150 eller 0 mm fjädringsväg har mindre betydelse för hur kontrollerad framfarten på stigen blir.

Normal-setupen på Caldera är den första bilden, och Scale på den andra.

Commencal?
PAT-MAN skrev:
> När det gäller garanti och annat är det väl
> alltid bäst om jag kan köpa den inom Sverige.
> Men det är självklart inte det viktigaste.
> Jag känner att det mesta lutar emot SCOTT SCALE
> 20/30, men jag får känslan av att SCOTT SCALE
> är väldigt stel
bara av att jag tittar på den.
> Men jag måste väl förstås testa en innan jag
> kan avgöra det.
?
>
> // Sagman

vad menar du med det? du vill inte ha heldämpat utan vill ha en stel ram, en hardtail, men du är orolig att den blir för stel? alltså som en hardtail? :D

men här är väll ett annat bra exempel på hojj, haridtal som du vill ha, för 18000:
xtc_hybrid_large.jpg

Commencal?
Kan bara kommentera vad jag själv tycker om min Scale, om det är rätt cykel för dig eller inte vet inte jag. Det är som redan nämnts inte någon milsvid skillnad mellan en aluram och en kolfiberram, det som bestämmer hur de känns att åka på är ju hur materialet använts. Men Scalen är trots allt den ram som tar udden av stötarna mest av de olika ramar jag haft (förutom min heldämpade). Jag har även haft en Cuberam av alu som var i stort sett lika stötupptagande men den var istället väldigt mjuk och sladdrig och flexade en hel del. Scotten är styv och rapp när man ska dra igång men ändå lite mjuk på ett sätt som inte känns störande. Scalen har helt klart en bra ram för xc-svettoåkning men kanske inte den bästa om man vill köra mycket nerför och mest stökig terräng. Nu har ju Scott visserligen ändrat geometrin lite till i år och slängt på en 100mm gaffel så den blir lite mer förlåtande mot underlaget. Vill du sitta som på den undre bilden som oxr visat så är Scalen helt klart en toppkandidat, men som sagt du måste fundera över vad du ska ha cykeln till, sen är det ju så att Scaleramen är ganska dyr och det gör att Scott ofta har enklare komponenter jämfört med vissa andra märken i samma prisklass.

Commencal?
Jag menade att den såg allmänt stel ut :)

Men jag skulle bara vilja fråga en sak till, är en KONA CALDERA ram tillräckligt bra för att Bygga vidare på fram över?

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp