Cross med skivor

Cross med skivor
En finsk modell. "Rossano Cross 105 Disc" från 2007

cross_105_disc_2007_425.jpg

Cross med skivor
nån som vet om man kan hitta nån av ovanstående för under 10k? Länka gärna, jag har försökt surfa webbutiker hela dan man har knappt hittat en enda en av de ovanstående. Gärna en EUbutik

Cross med skivor
(beror väl lite på din budget men) TiArrow har en Crossram med skivbromsfästen enligt hemsidan 1400g i strl 56.

tiarrowcross.jpg ht=512

Är lite sugen på den måste jag erkänna. Kanske nästa års byggprojekt...

Cross med skivor
Focusen verkar schysst, kollade lite på en i onsdags. Men kollade aldrig på priset, fanns en mycket intressantare Cannondale SuperSIX med Sram Red och sådant bredvid som var intressantare.

Cross med skivor
EMATLAR skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir det någon tullavgigt för cyklar??

Varken tull eller moms om du handlar inom EU. Angivet pris gäller, det är bara ev fraktavgifter som tillkommer och de anges oftast i beställningen.

~K

Senast redigerad av en moderator:
Cross med skivor
OK inga cyklar kan levereras utanför UK, men tillbehör går bra, precis som KUPA skriver ovan.

Går det inte ta hjälp av DHL att leverera cykeln. Wiggle levererar till DHL som levererar hem till Svea? Någon som testat liknande upplägg??

Cross med skivor
lyfter den här igen

Att köpa en Focus från UK är frestande men ev ska jag till USA en sväng under våren och då vill man ju passa på att utnyttja den nya skvalpvalutan: $$$

Är det nåt märke som är extra prisvärt att köpa i staterna? Spontant tänker jag att Cannondale borde vara betydligt billigare där än på vår sida pölen men det är inte ett märke som jag betraktar som sådär jätteprisvärt från första början. Finns det nåt annat märke jag borde titta närmare på om jag är på jakt efter en billig CX med skivbromsar?

Cross med skivor
gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyfter den här tråden igen för jag måste bara
> visa den här cx:en

Det gjorde du rätt i, den var otroligt "rätt" på nått vis...

Cross med skivor
Ser ut som litespeed, samma slope och böjda sadelstag. Stilig titanhojjpa!
-det är i mina ögon en självklarhet att köra CX med skivor. Mitt val hade varit Hope Mini, är det där XT?

Cross med skivor
Tips på crosshjul (för skivor, förstås) och dito däck? Eller bygga hjulen själv, i så fall med vad? Funderar på att antingen skivkonvertera en stålis för vinterträning alt köpa ett Nox-set för ett budget-cross-disc-bygge... :-)

Cross med skivor
Nu har äntligen de sista delarna trillat ner i brevlådan :)
Återstår nu bara att kapa kedjan och justera växlar. Förövrigt så gör den sig bättre i verkligheten än på bild!

Bilagor

• cykeln1.jpg
    cykeln1.jpg
    97.9 KB · Besök: 52
  • cykeln2.jpg
    cykeln2.jpg
    95.7 KB · Besök: 41
  • cykeln3.jpg
    cykeln3.jpg
    74.2 KB · Besök: 42
Cross med skivor
Ramen köptes från fetish för $149 där även styre, styrstam, styrlager inhandlades. Sedan är la det mesta köpt hos CRC och hjulen från tyska ebay, runt en tusing för dem har jag för mig.
Totalt med alltallt från frakter och tull till styrlinda så prickade jag nog 8500 tillslut.
Salig röra av komponenter, fram/bakväxel/kassett shimano 105, vevparti/lager shimano tiagra och reglage campa xenon. Bromsarna är Avid BB7 road.
Vevparti är 34/50 vilket ska bli väldigt kul att testa!

Cross med skivor
andmob: snygg hoj! Bilr nyfiken på matchningen kassett/växelreglage: är bägge niodelade? Hur funkar det?
gandhi: Jag har länge velat bygga en cross med skivbromsar och skulle föredra campa, men har inte trott att det finns nav som tar både campakassett och bromsskiva? Har EVERTIn sådana nav? Vad heter dom?
Mattias

Cross med skivor
"Jag har länge velat bygga en cross med skivbromsar och skulle föredra campa, men har inte trott att det finns nav som tar både campakassett och bromsskiva?"

Royce Racing har ett skivbromsnav som passar 130 mm bakgaffeländar coh man kan välja Campa eller Shimano. Tyvärr är det ganska dyrt (220£, 2630 kr). Gissar att utbudet av 130 mm skivbromsnav inte är så stort eftersom sådana bromsar är förbjudna i crosstävlingar.

För Shimanoanvändare: Phil Wood erbjuder sitt MTB skivbromsnav i 130 mm.

Roycenaven nedan.

disc-hubs.jpg

http://www.genisysconsulting.co.uk/royce-uk/

Cross med skivor
Vet inte vad Everti har för nav på odysseyhojen de visar, men det finns väl lösa frihjulbodys för campa att köpa som tillbehör hos en del av navtillverkarna? T ex DT har ett modulsystem som gör att man kan byta body från shimano till campa på t ex deras 240s-nav. http://www.dtswiss.com/Products/Acc...otor-Conversion-Kit-Campagnolo-240s-road.aspx borde funka tycker jag...

Usch, är riktigt sugen på att bygga en lätt titancross med skivor nu. (must... control... impulse)
~K

[edit]
Kan passa på att kapa tråden lite och fråga om man som normal träningscyklist skulle märka skillnad på en cx och en lvg från t ex TiArrow (lvg-setup på båda)? En cx har ju som regel något längre hjulbas, mindre BB drop och lite flackare gaffelrörsvinkel.
Ex: http://tiarrow.se/bilder/ritningar/CROSS FRAME 560MM(07-6-21).pdf vs http://tiarrow.se/bilder/ritningar/road frame 56cm(07-3-20).pdf

Tillbaka
Topp