Cube Stereo 150 C62 ??

ANTR

Aktiv medlem
Cube Stereo 150 C62 ??
Hej,
jag är egentligen inte alls i cykelköpartankar, men så sprang jag förbi den här Cuben på XXL idag.
Jag rider runt på en 5 år gammal Trek Slash 8 med 27,5", och den funkar väl egentligen mer än utmärkt i Stockholm med omnejd. Det enda jag känner ibland är att man vill ha lite större hjul, eftersom jag tror att jag tjänar mycket på det. Jag är inte så poppig och hoppig, jag vill mer bröta på nerför (och uppför).

Jag jobbar heltid, men frugan studerar och ungarna ska ha ipads och kläder och sånt, så det är väl egentligen inte riktigt läge att krita en ny hoj.
Dock kunde jag typ nästan motivera det med att jag kan sälja Slashen samt putta in en blygsam sparad peng. Så att det inte blir riktigt så mkt pengar varje månad.

Cuben då. Är den inte ganska fin, med hyfsade komponenter på? Vad tycker Happy-eliten?
Det enda jag tvekar på är väl kanske bromsarna.
Är ju lite brantare HT angle (1 grad) än min slash, men å andra sidan vinner man ju mkt med större hjul.
i övrigt är den ganska lik (nåja det har väl hänt en del på 5 år).

tacksam för feedback :)

Edit: den kostar 38600 riksdaler

Cube Stereo 150 C62 ??
Cube Stereo har bra komponenter, och framförallt hjul, både i Race och TM utförande.
Geometrien är dock inte helt modern, reach är nästan samma som på din Slash, medan de flesta nya cyklar är längre.

Cube Stereo 150 C62 ??
Cube Stereo har bra komponenter, och framförallt hjul, både i Race och TM utförande.
Geometrien är dock inte helt modern, reach är nästan samma som på din Slash, medan de flesta nya cyklar är längre.
Glömde skriva att jag har ju drömt lite om en Slash 8 -21, men den går väl inte att få tag på nu...
Noterade att samma storlek men årsmodell 5 år senare har växt både på längden och på höjden.
Behöver jag köpa en storlek mindre?

Och hjulen på Cuben ja, bra hjul tror jag!
Jag är sugen på den, men vad missar jag egentligen med kortare reach? Jämfört med modernare geo.

Cube Stereo 150 C62 ??
Tycker det är en fantastisk cykel. Har kört två år på min nu. Året runt i både sol, lera, snöblask etc etc och inte behövt byta mer än vevlger och dropper-reglaget. Visst, Inte världens längsta cykel men jag kan lova att det inte kommer vara reachen som sätter gränsen?

Cube Stereo 150 C62 ??
En längre cykel ger mer stabilitet utför och uppför. Cyklen blir lite trögare i tajta kurvor. Det finns en lång tråd om det:
De flesta föredrar fördelarna av längre cykeln.

Trek Slash 2021 finns på lager hos några svenska butiker, beroende på storlek. Slash är mycket flackare och längre en Stereo och därför mer utförsorienterad.

Cube Stereo 150 C62 ??
Jag gick ifrån Mega Tr 275 till Reactor 290 förra året. Det är rätt stor skillnad på hojarna på pappret men i verkliga livet upplever jag inte skillnaderna så hysteriskt stora. En idé är väl att lägga pengarna på barnvakt eller skicka frugan till spa så du får mer tid i skogen istället. Nästa år kanske det kommer ut massor av begagnade covid-hojar för bra priser ;)

Cube Stereo 150 C62 ??
Betyder det att någon typ av lån/finansiering är inblandat? I så fall låter det väl som en dålig idé i nuvarande läge, med högra priser och cykelbrist mm..
Ja jag måste ju krita den isf. Det är inte att föredra men jag har lite pengar undanstoppat och några kronor för slashen får man väl.
Det puttar jag in där sen.

Nu har jag fått ny-cykel-hangup och kan inte riktigt släppa det.
Den finns i min storlek och är jättefin!

Men som någon annan sa, kanske bättre att spara lite till och köpa en ny Slash eller liknande nästa år.

Cube Stereo 150 C62 ??
Kör också cube c62 sl 29 2017 och är nöjd. Har även en Cube Fritzz 2009 och är nöjd. Cube gör bra cyklar där jag tror att du också kommer bli nöjd =). Min nästa cykel kommer även i framtiden också bli en Cube i kolfiber av någon typ =). Cube är inte direkt idioter:
och deras fabrik/huvudkontor

Cube Stereo 150 C62 ??
Så är det någon som vill köpa min Slash :)
XTR 1X11
XT-vevar
Shimano Zee bromsar 180/160
Bonty kolfiberhjul fram, ombyggt med feta DT-ekrar.
Storlek M/L
RS Pike/Monarch 160/150

Ska lägga ut den sen, men svårt att prissätta tycker jag.

Tillbaka
Topp