Fundadores
Aktiv medlem
Cyklar vi på för stora cyklar?
Jag vet inte, borde jag ha köpt en Trek M/L istället för L på min Fuel EX?
Jag vet inte, borde jag ha köpt en Trek M/L istället för L på min Fuel EX?
Jag fick rådet i LBS att köpa den mindre när jag köpte min första, och inför andra cykeln läste jag också https://www.singletracks.com/beginners/pros-cons-sizing-sizing-mountain-bike-frame/Prod & cons, naturligtvis men jag köper inte mantrat att alltid köpa den större storleken om man ligger mellan två storlekar.
Jag som är 179 cm och därmed mellan M/L och L tyckte att L var för små föd mig. Men då har jag relativt lång överkropp. 475 mm reach är lagom, men stack är lågt, så effektiva reach blir kortare med flera spacer under stammen.
Någonstans går gränsen men 450mm reach på medium känns fortfarande snålt. Även om reach ökar så verkar sta öka snabbare så det blir trängre och trängre om man vill kunna sitta ner och cykla.
Har köpt en marino baserat på en honzo esd i medium men med lite flackare sta för att sitta bekvämare. Borde funka för både mig och frun. (M är 168-178).Nej, beror ju helt på cykel o hur man cyklar. Sittcyklar man mest är det ju risk att det känns trångt.
Nja, jag vet inte jag. Min gamla Nucleus som står nere i Spanien har 450 mm (reach) i Large o den känns inte för liten för mig som är 185 cm. Nu har jag inte cyklat på den på 1 år så jag kanske känner annorlunda nu när jag har hojat runt på en massa större cyklar...Någonstans går gränsen men 450mm reach på medium känns fortfarande snålt. Även om reach ökar så verkar sta öka snabbare så det blir trängre och trängre om man vill kunna sitta ner och cykla.
Det beror väl på proportioner och preferenser också. Jag behövde 70mm stam på en sentier M så jag har räknat på ETT utifrån detNja, jag vet inte jag. Min gamla Nucleus som står nere i Spanien har 450 mm i Large o den känns inte för liten för mig som är 185 cm. Nu har jag inte cyklat på den på 1 år så jag kanske känner annorlunda nu när jag har hojat runt på en massa större cyklar...![]()
jag tyckte de var ovanligt koncisa för att vara amerikaner, och dessutom verkade de förfäkta egna åsikter ist f att papegoja diverse marketing bs om det senaste. sevärt.Nu kör jag varken månntäjnbajk eller orkar lyssna på amerikan med mundiarre men går det inte att lyssna på den egna kroppen om cykeln passar?
Jag kan hålla med där! Jag brukar gilla när det är korta kedjestag o rentav mullet, det bästa av 2 världar tycker jag. Rullar över saker bra men är ändå lite snärtig när man vill. Kanske inte snabbast men roligast (enligt min smak).Jag tyckte ju överlag att dagens 29 tum kändes som slagskepp i jämförelse med de gamla 26 tummare från 90-talet jag cyklat på. Samtidigt går ju dagens cyklar över rot och sten och tekniken blir ju helt annorlunda på en FS än en helstel hoj. Det är mer om man skulle kunna få ut ännu mer av 29 tum med en mindre ram.
Faktiskt ganska vanligt på eMTB numera men även t ex Fuse har de i de finare modellerna. Inte mig emot!Justerbara CS är nästan en nödvändighet 2021.
Jaså, varför är det så på emtb? Jag har mest sett det på HT. Sen har det kommit några med flip chip istället. Tex process x tror jag.Faktiskt ganska vanligt på eMTB numera men även t ex Fuse har de i de finare modellerna. Inte mig emot!
Vanligt o vanligt, har sett det på några stycken men enligt min alldeles egna spaning så verkar det vanligare på eMTB. Det är oxå vanligare med mullet på eMTB vilket kanske är svaret på frågan varför det finns justerbara kedjestag.Jaså, varför är det så på emtb? Jag har mest sett det på HT. Sen har det kommit några med flip chip istället. Tex process x tror jag.
Ja, det är helt säkert pga mullet. Frågan är då varför mullet är vanligare på e.Vanligt o vanligt, har sett det på några stycken men enligt min alldeles egna spaning så verkar det vanligare på eMTB. Det är oxå vanligare med mullet på eMTB vilket kanske är svaret på frågan varför det finns justerbara kedjestag.
Oavsett så är det ju kul att testa lite olika varianter av hjulstorlekar men även däcksstorlekar.
Mullet-hojar brukar ha lite större däcksbredd bak, men inte alla. Tror det är en trendgrej men det kanske gör de lite mer snärtiga eftersom eMTB oftast är ganska sävliga p g a vikten. Bara ren spekulation återigen naturligtvis...Ja, det är helt säkert pga mullet. Frågan är då varför mullet är vanligare på e.
Min frus HT kommer att funka som en låg 27.5 eller en hög 29a med justerbara CS. Förhoppningsvis kommer det att vara lärorikt. Mullet funkar men det kommer att bli väldigt slack.
Man kan ju stirra sig blind på olika mått. Pratar vi trail/enduro så är nog stack och standover sällan något problem. Jag kollar också reach när jag tittar på olika modeller men när gaffelvinkel skiljer sig mellan 66* och 64* blir det ju andra mått som blir intressanta.En artikel på Pinkbike om Lees RAD mått. I den formeln här så tas ju hänsyn till stack m m men inte hjulbas.
![]()
Lee McCormack's Guide to Bike Set-Up - Pinkbike
Lee McCormack tells you what he thinks the most important measurement is when setting up your bike.m.pinkbike.com
Back in the days så var mantrat att alltid köpa en mindre storlek om man hamna de mitt emellan.Pros & cons, naturligtvis men jag köper inte mantrat att alltid köpa den större storleken om man ligger mellan två storlekar.
Man kan ju stirra sig blind på olika mått. Pratar vi trail/enduro så är nog stack och standover sällan något problem. Jag kollar också reach när jag tittar på olika modeller men när gaffelvinkel skiljer sig mellan 66* och 64* blir det ju andra mått som blir intressanta.
Så är det kanske. När cyklar drar åt det "extrema" så kanske andra mått blir mer viktiga.Man kan ju stirra sig blind på olika mått. Pratar vi trail/enduro så är nog stack och standover sällan något problem. Jag kollar också reach när jag tittar på olika modeller men när gaffelvinkel skiljer sig mellan 66* och 64* blir det ju andra mått som blir intressanta.
Nu är jag vaken igen men en ngt fräschare hjärna. Det var inte justerbara kedjestag jag tänkte på som är vanligare på eMTB (har bara stött på en eller två vad jag minns) utan mullet. Flip chips verkar vara lika vanligt på både MTB o eMTB. Sorry for the confusion.Jaså, varför är det så på emtb? Jag har mest sett det på HT. Sen har det kommit några med flip chip istället. Tex process x tror jag.
Precis, just för att det kan vara lättare att få en mindre storlek passa med längre stam än att en större storlek skulle kunna passa :)Back in the days så var mantrat att alltid köpa en mindre storlek om man hamna de mitt emellan.
Tiderna förändras. Snart vänder det.
Stalle
Jag tycker det är en hets utifrån absolut sista snacket, det gör ju inte att gårdagens cyklar är helt felanpassade. Den stora massan bryr sig inte om varken ramlängd, ramhöjd eller vinkeln på sadelröret. Utifrån min egna preferens i ämnet tycker jag att min HT var för stor när jag köpte den 2016, idag när jag är en bättre cyklist med starkare rygg så är den nu helt perfekt, t.om. att jag fläskat på en 90mm stam.
Min XC fullgung är bra i storleken med 46cm i ramlängd, jag valde en kortare stam 4 cm och ett styre med lite offset med en framgaffel på 120mm för att få en mer lekfull cykel att bröta runt i spåren med, om jag mot förmodan ställer upp som motionär i ex. CV eller annat lättare/snabbare lopp, då byter jag stam på min FS till en längre och ett rakare styre, helt enkelt för att få en bättre manglarposition. Sittposition och cykelmått har så många parametrar med cykelkunskap, typ av cykling, styrka i bål och rygg och kroppsform. För en okunnig cyklist är det en djungel att få hyfsat rätt från början.
Stalle does not agree.(Redan på den tiden sålde dumjävlarna på mig en för liten ram)
Folk är väl möjligen olika. Dels i kroppen och dels hur man vill ha hojen.Stalle does not agree.
Sen kan man köra med offset och/eller längra stam och vara glad för det med då faller de moderna koncepten?
Det låter rätt rent teoretiskt. Jag skulle få mer beslutsången för Medium på 455 på mina 176cmVisa bilaga 472715
Jag har ingen aning om vad som är ”rätt” rent teoretiskt för mina 183cm, men 480mm reach och 33mm stam funkar kanon för mig. Hojen känns stabil men jag når bak så jag kan lyfta fronten vid dropp. Kortare ram och längre stam går såklart också, men viktfördelningen blir ju annorlunda. Jag gillar den kvicka känslan med kort stam.