Cyklar vi på för stora cyklar?

etnica

Aktiv medlem
Hehe,
mätte på skoj mina medium ramar och de är isf. 10-15cm för långa båda två för mina 175cm.

175 cm ger i stort sett altiid mitimellan i geo tabeller för M/L men vet inte om jag skulle gå ner på small ramar och 12cm är för mycket att justera med spacers/setback. Baserat på "multiply your height in centimeters by 4.47"

stigfinnare

Aktiv medlem

Spindelbenen

Aktiv medlem
Alltså, helt ovetenskapligt så har jag typ alltid valt en mindre modell än vad tabellerna har föreslagit. Endast baserat på att jag tycker att jag har suttit bättre på den mindre modellen. Så länge det känns rätt så borde det ju bli rätt tänker jag. Och jag är fortfarande (kanske helt ovetandes om vad jag kunde ha fått) nöjd.

Berk

Aktiv medlem
Jag som är 179 cm och därmed mellan M/L och L tyckte att L var för små föd mig. Men då har jag relativt lång överkropp. 475 mm reach är lagom, men stack är lågt, så effektiva reach blir kortare med flera spacer under stammen.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag som är 179 cm och därmed mellan M/L och L tyckte att L var för små föd mig. Men då har jag relativt lång överkropp. 475 mm reach är lagom, men stack är lågt, så effektiva reach blir kortare med flera spacer under stammen.

Samma längd och väldigt långa armar. Jag känner mig iof nöjd men jag har ju inte cyklat på en M/L så vem vet om det hade varit bättre.. Men det tål att tänkas på när cyklarna blir längre om man ska gå ner i storlek istället.

Fundadores

Aktiv medlem
Någonstans går gränsen men 450mm reach på medium känns fortfarande snålt. Även om reach ökar så verkar sta öka snabbare så det blir trängre och trängre om man vill kunna sitta ner och cykla.

Nej, beror ju helt på cykel o hur man cyklar. Sittcyklar man mest är det ju risk att det känns trångt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Någonstans går gränsen men 450mm reach på medium känns fortfarande snålt. Även om reach ökar så verkar sta öka snabbare så det blir trängre och trängre om man vill kunna sitta ner och cykla.
Nja, jag vet inte jag. Min gamla Nucleus som står nere i Spanien har 450 mm (reach) i Large o den känns inte för liten för mig som är 185 cm. Nu har jag inte cyklat på den på 1 år så jag kanske känner annorlunda nu när jag har hojat runt på en massa större cyklar... :unsure:

jonte987

Aktiv medlem
Nja, jag vet inte jag. Min gamla Nucleus som står nere i Spanien har 450 mm i Large o den känns inte för liten för mig som är 185 cm. Nu har jag inte cyklat på den på 1 år så jag kanske känner annorlunda nu när jag har hojat runt på en massa större cyklar... :unsure:
Det beror väl på proportioner och preferenser också. Jag behövde 70mm stam på en sentier M så jag har räknat på ETT utifrån det

Edit. Och sentier har flack sta så om man jämför med en modernare cykel så blir den modernare än kortare sittande.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag tyckte ju överlag att dagens 29 tum kändes som slagskepp i jämförelse med de gamla 26 tummare från 90-talet jag cyklat på. Samtidigt går ju dagens cyklar över rot och sten och tekniken blir ju helt annorlunda på en FS än en helstel hoj. Det är mer om man skulle kunna få ut ännu mer av 29 tum med en mindre ram.

SocialGimp

Aktiv medlem
När jag tänker efter så sköt jag nog bak sadeln på Nucleusen så långt det gick... Men 470 i reach brukar kännas ok för mig (185 cm) på de flesta cyklar (utom Hightowern som kändes lite trång av ngn anledning).

kais01

Aktiv medlem
Nu kör jag varken månntäjnbajk eller orkar lyssna på amerikan med mundiarre men går det inte att lyssna på den egna kroppen om cykeln passar?
jag tyckte de var ovanligt koncisa för att vara amerikaner, och dessutom verkade de förfäkta egna åsikter ist f att papegoja diverse marketing bs om det senaste. sevärt.

intressant att de kommer fram till på cm samma som jag experimenterat fram på egen hand. även jag är 175, och kör small. ovanligt, men det har känts bra, så kört på det.

2C4DAE31-4D7D-4DF9-91A7-D3297A88544E.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag tyckte ju överlag att dagens 29 tum kändes som slagskepp i jämförelse med de gamla 26 tummare från 90-talet jag cyklat på. Samtidigt går ju dagens cyklar över rot och sten och tekniken blir ju helt annorlunda på en FS än en helstel hoj. Det är mer om man skulle kunna få ut ännu mer av 29 tum med en mindre ram.
Jag kan hålla med där! Jag brukar gilla när det är korta kedjestag o rentav mullet, det bästa av 2 världar tycker jag. Rullar över saker bra men är ändå lite snärtig när man vill. Kanske inte snabbast men roligast (enligt min smak).

SocialGimp

Aktiv medlem
Jaså, varför är det så på emtb? Jag har mest sett det på HT. Sen har det kommit några med flip chip istället. Tex process x tror jag.
Vanligt o vanligt, har sett det på några stycken men enligt min alldeles egna spaning så verkar det vanligare på eMTB. Det är oxå vanligare med mullet på eMTB vilket kanske är svaret på frågan varför det finns justerbara kedjestag.

Oavsett så är det ju kul att testa lite olika varianter av hjulstorlekar men även däcksstorlekar.

EDIT: Ta min spaning med en nypa salt förresten. Det kanske inte är så jäkla vanligt trots allt när jag tänker efter. Dags att lägga sig förmodligen...

jonte987

Aktiv medlem
Vanligt o vanligt, har sett det på några stycken men enligt min alldeles egna spaning så verkar det vanligare på eMTB. Det är oxå vanligare med mullet på eMTB vilket kanske är svaret på frågan varför det finns justerbara kedjestag.

Oavsett så är det ju kul att testa lite olika varianter av hjulstorlekar men även däcksstorlekar.
Ja, det är helt säkert pga mullet. Frågan är då varför mullet är vanligare på e.
Min frus HT kommer att funka som en låg 27.5 eller en hög 29a med justerbara CS. Förhoppningsvis kommer det att vara lärorikt. Mullet funkar men det kommer att bli väldigt slack.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ja, det är helt säkert pga mullet. Frågan är då varför mullet är vanligare på e.
Min frus HT kommer att funka som en låg 27.5 eller en hög 29a med justerbara CS. Förhoppningsvis kommer det att vara lärorikt. Mullet funkar men det kommer att bli väldigt slack.
Mullet-hojar brukar ha lite större däcksbredd bak, men inte alla. Tror det är en trendgrej men det kanske gör de lite mer snärtiga eftersom eMTB oftast är ganska sävliga p g a vikten. Bara ren spekulation återigen naturligtvis...

yonsson

Aktiv medlem
En artikel på Pinkbike om Lees RAD mått. I den formeln här så tas ju hänsyn till stack m m men inte hjulbas.

Man kan ju stirra sig blind på olika mått. Pratar vi trail/enduro så är nog stack och standover sällan något problem. Jag kollar också reach när jag tittar på olika modeller men när gaffelvinkel skiljer sig mellan 66* och 64* blir det ju andra mått som blir intressanta.

Fundadores

Aktiv medlem
Man kan ju stirra sig blind på olika mått. Pratar vi trail/enduro så är nog stack och standover sällan något problem. Jag kollar också reach när jag tittar på olika modeller men när gaffelvinkel skiljer sig mellan 66* och 64* blir det ju andra mått som blir intressanta.

Absolut. Det jag tar med mig är väl att kunna stå balanserad på cykeln. När cykeln blir så lång att man blir framtung har det gått för långt. Sen har man ju olika cykelstil. Jag skulle inte lyckas med manuals och bunnyhopp över trädstammar i skogen även om jag hade en mindre cykel. Är man däremot tekniskt skicklig kan man nog tjäna på en mindre mer manövrerbar cykel. Gissar att det ligger bakom tillverkarnas storleksrekommendationer, de flesta sittcyklar uppför o på platten och har mer nytta av stabilitet nerför än en poppig hoj att trixa med.

SocialGimp

Aktiv medlem
Så är det kanske. När cyklar drar åt det "extrema" så kanske andra mått blir mer viktiga.

Kände det när jag testade en Spesh Status en gång. Den hade en gaffelvinkel på under 64 tror jag, hade korta kedjestag o det var en mullet men ändå var den längre i storlek L än en Levo SL i XL. Det tog ett litet tag att vänja sig vid den cykeln även om jag fortfarande tror att reach-måttet var ganska relevant även där.

SocialGimp

Aktiv medlem
Jaså, varför är det så på emtb? Jag har mest sett det på HT. Sen har det kommit några med flip chip istället. Tex process x tror jag.
Nu är jag vaken igen men en ngt fräschare hjärna. Det var inte justerbara kedjestag jag tänkte på som är vanligare på eMTB (har bara stött på en eller två vad jag minns) utan mullet. Flip chips verkar vara lika vanligt på både MTB o eMTB. Sorry for the confusion.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Back in the days så var mantrat att alltid köpa en mindre storlek om man hamna de mitt emellan.
Tiderna förändras. Snart vänder det.
Stalle
Precis, just för att det kan vara lättare att få en mindre storlek passa med längre stam än att en större storlek skulle kunna passa :)

Så har jag gjort, med mina 180 cm är jag oftast mitt emellan de där tabellerna :( tar nästan alltid Medium.

Senast ändrad:

Konsensus

Aktiv medlem
Jag tycker det är en hets utifrån absolut sista snacket, det gör ju inte att gårdagens cyklar är helt felanpassade. Den stora massan bryr sig inte om varken ramlängd, ramhöjd eller vinkeln på sadelröret. Utifrån min egna preferens i ämnet tycker jag att min HT var för stor när jag köpte den 2016, idag när jag är en bättre cyklist med starkare rygg så är den nu helt perfekt, t.om. att jag fläskat på en 90mm stam.
Min XC fullgung är bra i storleken med 46cm i ramlängd, jag valde en kortare stam 4 cm och ett styre med lite offset med en framgaffel på 120mm för att få en mer lekfull cykel att bröta runt i spåren med, om jag mot förmodan ställer upp som motionär i ex. CV eller annat lättare/snabbare lopp, då byter jag stam på min FS till en längre och ett rakare styre, helt enkelt för att få en bättre manglarposition. Sittposition och cykelmått har så många parametrar med cykelkunskap, typ av cykling, styrka i bål och rygg och kroppsform. För en okunnig cyklist är det en djungel att få hyfsat rätt från början.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag tycker det är en hets utifrån absolut sista snacket, det gör ju inte att gårdagens cyklar är helt felanpassade. Den stora massan bryr sig inte om varken ramlängd, ramhöjd eller vinkeln på sadelröret. Utifrån min egna preferens i ämnet tycker jag att min HT var för stor när jag köpte den 2016, idag när jag är en bättre cyklist med starkare rygg så är den nu helt perfekt, t.om. att jag fläskat på en 90mm stam.
Min XC fullgung är bra i storleken med 46cm i ramlängd, jag valde en kortare stam 4 cm och ett styre med lite offset med en framgaffel på 120mm för att få en mer lekfull cykel att bröta runt i spåren med, om jag mot förmodan ställer upp som motionär i ex. CV eller annat lättare/snabbare lopp, då byter jag stam på min FS till en längre och ett rakare styre, helt enkelt för att få en bättre manglarposition. Sittposition och cykelmått har så många parametrar med cykelkunskap, typ av cykling, styrka i bål och rygg och kroppsform. För en okunnig cyklist är det en djungel att få hyfsat rätt från början.

Jo det är nog tyvärr sant. Man behöver cykla på ett par cyklar (och då menar jag inte prova på asfalt utanför butiken) för att få en känsla vad som är rätt. Känns ändå som om många i denna tråd väljer en mindre storlek än en större när de är på gränsen. Gissar att det har med erfarenhet att göra.

jonte987

Aktiv medlem
Fast om man inte ska opti-noja alls så kan man skita i köpa en modern hoj helt och hållet istället för att köpa för små ramar och köra med 90mm stam. Min cyclepro 2001 fungerar utmärkt, det enda är att jag skulle vilja ha växel med clutch och byta från 100 till 120 mm stam. (Redan på den tiden sålde dumjävlarna på mig en för liten ram)

jonte987

Aktiv medlem
Stalle does not agree.
Folk är väl möjligen olika. Dels i kroppen och dels hur man vill ha hojen.

EDIT, Det är dessutom möjligt att jag har "fel" preferenser men jag vill kunna sträcka ut mer när jag sitter ner än jag kan på de medium jag haft. Mer spännande är kanske att det problemet verkar vara konstant mellan 2001 och 2021. Självklart stammen inräknat.

yonsson

Aktiv medlem
Sen kan man köra med offset och/eller längra stam och vara glad för det med då faller de moderna koncepten?
96CCD3EC-411F-429E-AD0F-0F6765A9CEB7.jpeg

Jag har ingen aning om vad som är ”rätt” rent teoretiskt för mina 183cm, men 480mm reach och 33mm stam funkar kanon för mig. Hojen känns stabil men jag når bak så jag kan lyfta fronten vid dropp. Kortare ram och längre stam går såklart också, men viktfördelningen blir ju annorlunda. Jag gillar den kvicka känslan med kort stam.

jonte987

Aktiv medlem
Visa bilaga 472715
Jag har ingen aning om vad som är ”rätt” rent teoretiskt för mina 183cm, men 480mm reach och 33mm stam funkar kanon för mig. Hojen känns stabil men jag når bak så jag kan lyfta fronten vid dropp. Kortare ram och längre stam går såklart också, men viktfördelningen blir ju annorlunda. Jag gillar den kvicka känslan med kort stam.
Det låter rätt rent teoretiskt. Jag skulle få mer beslutsången för Medium på 455 på mina 176cm

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer