Curtis, made in a shed (XR650)

F#ck, f###ck, F#UCK!
Fast i bland ska man ha mer tur än man förtjänar. (Får väl bjuda på en Mektabbe De Luxe)

Jag hade lugnt å’ metodiskt börjat pilla med komponenterna. Fler var på väg, så jag hade inte riktigt börjat monteringen.
Endast styrlager å’ vevlager sitter på plats. När jag kom till DVO gaffeln, så mätte jag ut lämpligt antal styrrörspacers att ha som utgångsläge under styrstammen. Sen markerade jag för styrstammens underkant på gaffelns styrrör, och skulle bara vänta in leverans av en styrstam innan jag kapade röret.

Nu kan ni nog ana vart det här ska ta vägen....
Klart som f#n att jag två dagar senare har huvudet under armen, kapar gaffeln enligt markeringen ?
Känslorna av att stå med en sprillans gaffel med för kort styrrör, var en mix av ”jag-känner-mig-dummast-i-hela-världen” och förnekelse, Nej! Det kan inte ha hänt! Styrröret var inte nära av att räcka till, eller ens säljbart.

Vändningen.
Ett panik-mail till DVO, och en fråga om det går att göra något för att rädda gaffeln, eller om jag bara ska köpa en ny, och ha den andra som reservdel och en ständig påminnelse om ögonblickets dumhet.

Geoff på supporten svarar att han ska kolla. En dag senare ligger det en lätt begagnad upper assembly för avsändning.
Kostnad? ehm.. näe... tydligen inte...

Mina kommande gafflar blir DVO. Om de är bäst vet jag inte.
Det skiter jag i, för supporten är absolut VÄRLDSKLASS ?

Generat
PÄLLÄ.S

Wow!! Vilken tabbe! Hur mycket för kort blev det? Kapade du vid övre styrlagret? :-D Bilder??

Men vilken magisk räddning från DVO !! Tummen upp för sådan kundservice!

Allt kan ju inte bara vara mys i den här tråden. Då blir det ju liksom inget drama.
Tack för att du kapade fel!

Och naturligtvis, som i alla bättre såpor, löser dig säg slutändan tack vare en oväntad vändning.
DVO gick numera från 9 till 11 på en 10-gradig skala.

Jag pallade inte att dokumentera eländet. Det skulle tära allt för mycket på min självkänsla.
Utsticket är väl 13 mm. Knappast nå’t att klämma fast en styrstam i...

Valhalla_ sa:
Wow!! Vilken tabbe! Hur mycket för kort blev det? Kapade du vid övre styrlagret? :-D Bilder??

Men vilken magisk räddning från DVO !! Tummen upp för sådan kundservice!

Som terapi för att slippa tänka på gaffel-fadäsen, så gjorde jag en analog mätning av Linkage Leverage Ratio.
Eftersom momentet inte innehåller några skärande eller bearbetande inslag, kändes det lugnt.

Mitt förhandstips på ”ganska linjär” stämde rätt så hyggligt.
Däremot kan jag inte räkna med att få ut 160 mm slag ur en 216/63 mm dämpare. Det landar nog nedåt 150 mm.
Det ser jag inte som något som helst problem. På förra ”Raketen” hade jag 140 mm och det funkade utmärkt.
E18DF560-BDA5-4B15-B148-3C3AD31C5673.jpeg

Jag ska labba lite, och testa mig fram med två olika dämpare.
Huvudnumret är en skapligt progressiv luftburk, DVO Topaz med två air spacers.
Den borde harmoniera ganska fint med länkaget på Curtan.
6357DB7E-3EF0-4368-8F33-8A036680C1A7.jpeg

Extranumret som jag ska testa lite är en linjär fjäder-boingare, Cane Creek Coil IL (beställd före mitt livslånga löfte till DVO)
74111D58-36EF-4E29-9B8F-A7DF9DCEFF4C.jpeg

PÄLLÄ.S

Småpillar ihop hojjen lite sakta.
Valet på dropper föll på en 185 mm Bike Yoke Revive.
Jag har sen tidigare en kortare Revive på BFE’n, å’ gillar bleedfunktionen, och att den har varit helt problemfri i 2 år.

Kabelmontaget är enkelt. Det är bara att hålla koll på måttet 17 mm
3F15B445-02EF-4FA3-A458-DF9C492DE87C.jpeg

Med en customram gick det smidigt att anpassa sadelrör och dropper till sitthöjden.
Marginalen 5 mm var planerad. (Skönt att åtminstone det gick som det skulle....)
8844418C-5A48-40DC-A288-103890EDA52A.jpeg

Stolpen monteras med 5Nm å’ Molycote 1000 pasta. (Bästa någonsin. Funkar på tåg, flyg, båtar, bilar å’ hojjar)
C2D38F0B-E440-4986-8A9E-A4F82FE6F30C.jpeg

Sadeln är en Cromag Lynx, mest för att den sen gammalt passar min rumpa och har lagom inslag av orange.
D52E72DC-AB93-474C-BD0E-12B24B2B5DC5.jpeg

PÄLLÄ.S

Delar av drivpaketet monteras. Jag slår inte till på ett par Cane Creek Titanvevar rakt av.
Jag vill vara helt säker på vevlängden innan jag vågar mig på det.

Rotors RHawk verkade spännande att ha för utprovning.
Ett par 170-vevar med boostaxel blir baseline. Jag brukar gnugga bort färgen på vevarmarna redan efter ett par tramptag.
Så ett par gummiskydd på vevarmarna blir perrfa. Däremot sammanträder juryn just nu huruvida de ska vara svarta eller orange.
Crank Brothers Mallet pedaler har failsafe i många år. Skit samma om de väger som bojsänken.
Jag får alltid i fötterna, och har aldrig ploppat ur vid något hopp. Det räcker för mig.
CE2719E5-8440-41B3-B3F1-CE89955BD79D.jpeg

Med en 34-klinga blir det lite halvtrångt mot både dämparlänkage och kedjestyraren.
Möjligt att det slutar med en 32:a.
22C62727-43E8-430D-B087-844998B0581B.jpeg

PÄLLÄ.S

velovin sa:
I de flesta fall skulle jag röstat på orange, men här gör jag ett undantag: Svart!
+1, de oranga skär sig (åtminstone på min skärm) nåt hiskeligt med cykeln i övrigt!

--------

Förresten, kan du inte ladda upp liiiiiite större bilder än frimärken? :-)

Makten sa:
+1, de oranga skär sig (åtminstone på min skärm) nåt hiskeligt med cykeln i övrigt!
--------
Förresten, kan du inte ladda upp liiiiiite större bilder än frimärken? :-)

Japp, å’ lika illa i verkligheten.
Jo’rå’, Laddar lite större bilder i fortsättningen.

PÄLLÄ.S

Lite fredagsflex, å’ pill på hojjen.

Tunade upp DVO burken med 2 spacers för lite progressivare dämpkurva.
Oerhört smidigt, tar mindre än 1 minut, om man gör det in fält.
3280148D-8F82-4D17-8FDF-A7E0E369695C.jpeg

Sen åkte växelpaketet på. Jag har lite svårt för att kassetten är större än bromsskivan.
Men hur som helst åkte det på ett Eaglepaket. Jag vägrar att ha Insex å’ Torx blandat på hojjen.
Så vajerskruven byttes mot en färgkoordinerad Insex.
36874799-2D67-4894-9FE3-C01A4CDDB10B.jpeg

Bygget börjar närma sig Beta-status.
Jag behöver få hem ett par adapters till Saintbromsarna, sen ska den ut på provrullning.
C2CDBF9F-4CE4-48E4-8A2B-29ACCBC48A21.jpeg

Sulorna blir som utgångsläge ett par Maxxis Minion.
Mest för att jag sen gammalt vet precis hur de funkar, å’ är bra att ha som referens.

Bor i Linköping. Brukar dra enduro vid Ågelsjön. (Norrköping)
Hojparksåkning blir det oftast i Flottsbro (närmast) och Järvsö (roligare)

Den här hojjen ska bli inkörd ordentligt under en veckas shuttle-hojjande runt Malaga första veckan i April ?

Pällä.S

Mini_me sa:
Manurhin2 sa:
Mini_me sa:
PÄLLÄ sa:
Lite ”ful-mek” med ett par M8:or som spacers, så kan den provrullas i helgen ?

PÄLLÄ

Men...om du vänder på adaptern du har och dumpar muttrarna. Vad händer då?
Fler muttrar är mitt tips ...

Jag kanske missat nåt väsentligt högre upp men oket vill väl ner och bak för att ta på hela skivan?

Ja, fast problemet är att skivan slår i botten i bakkant på skivbromsen, så jag behöver ha en högre adapter, eller en 160-skiva.

Pällä.S

PÄLLÄ sa:
Mini_me sa:
Manurhin2 sa:
Mini_me sa:
PÄLLÄ sa:
Lite ”ful-mek” med ett par M8:or som spacers, så kan den provrullas i helgen ?

PÄLLÄ

Men...om du vänder på adaptern du har och dumpar muttrarna. Vad händer då?
Fler muttrar är mitt tips ...

Jag kanske missat nåt väsentligt högre upp men oket vill väl ner och bak för att ta på hela skivan?

Ja, fast problemet är att skivan slår i botten i bakkant på skivbromsen, så jag behöver ha en högre adapter, eller en 160-skiva.

Pällä.S

Aaaahhhhaaaa! Jag somnar om?

Om du inte redan har beställt adapter så skicka din adress i ett pm så lägger jag ett kuvert på lådan idag??

Tillbaka
Topp