CX köpråd 20k

Blizen

Medlem
CX köpråd 20k
Hejsan, jag skulle vilja ha eran kompetens när det gäller cx cyklar. Har kikat på lite olika modeller och har svårt att bestämma mig. Kommer användas som pendling, grus åka, långturer, dåligt väder hoj istället för landsväg cykeln. Funderar lite på att ha en med Sram Rival är det värt dom extra pengarna istället för 105 grupp? Max jag kan tänka mig att lägga ut ca 20k.

Dom jag har kollat på är:

Specialized Crux Sport E5

CANNONDALE CAADX

Ridley X-Ride

Trek crockett

Canyon Inflite

Rose?

Tacksam för tips ! //Mvh

CX köpråd 20k
Jag har en Rose PRO dx 3000 som jag är väldigt nöjd med och kan rekommendera.
Det jag tycker är ett plus med Rose är att man kan välja komponenter man själv vill ha på cykeln vid orderläggning.

CX köpråd 20k
Jag har CruX sport e5:an med 105 och praxis Alba 2D fram.

Har hunnit med 13 mil ungefär med denna. Hydrauliska skivbromsarna är fantastiska och cykeln är rätt styv och snabb när man trycker på uppför.

Tracer sport-sulorna funkar bra på hårdare stig, grus och asfalt. Mindre bra i tajtare kurvor med lite lös sand eller liknande.

Men jag kommer nog uppdatera hjulen från OEM Axis Elite framöver.

Allmänt är jag väldigt nöjd med Cruxen, snygg är den också!

OBS - hade ev önskat annat crank som är kompatibelt med någon Effektmätare som stages eller liknande.

Bilagor

• IMG_3026.JPG
    IMG_3026.JPG
    516.2 KB · Besök: 38
CX köpråd 20k
lundatok sa:
Pendling och grusåka?

Jag hade tittat efter
- Öglor för skärmar
- Plats för Schwalbe Marathon Winter + skärmar
- Hydrauliska bromsar

+1

Och tittat ordentligt på Rose, när man köpt till allt som inte passar perfekt från alla andra cyklar kommer relevant Rose kommit väldigt billigt undan...

CX köpråd 20k
Bra point där skärmar kan ju vara skönt om man ska pendla.. Jag var sugen på crux men antar det inte går att sätta skärmar på den cykeln. Ska kolla in Rose då många värkar vara nöjda med deras cyklar.

CX köpråd 20k
De Rose-cyklar jag sett i verkligheten på pendlarparkeringar (olika DX) och annorstädes ser otroligt fina ut. Typ wow. Jag får aldrig den där riktiga vill-ha känslan när jag tittar i katalogen och på hemsidan.

Titta även på Kona Rove ST och Private Jake. Kanske tom Sutra LTD. Den sistnämnda blir sannolikt mitt nästa cykelköp.

CX köpråd 20k
Blizen sa:
Bra point där skärmar kan ju vara skönt om man ska pendla.. Jag var sugen på crux men antar det inte går att sätta skärmar på den cykeln. Ska kolla in Rose då många värkar vara nöjda med deras cyklar.
Kan kolla på fruns Crux när jag kommer hem. Den är jättefin, hon har en sån som Zhientex har ovan och är sjukt nöjd med den. Hon cyklar både grus och asfalt med sin.

CX köpråd 20k
Jag använder en Inflite bl.a. till det du tänkt. Valde Rival med singelklinga fram, spannet känns helt ok även om man trampar ur lite väl tidigt. Men det är inget rejellt problem om man inte försöker använda den som ren lvg-jonne. Dock upplever jag att det är lite väl långt mellan växlarna ibland.

Det som jag verkligen inte gillar är "dubbel-tap" systemet. Jag kommer inte alls överens med det och trots många mil så blir det regelbundet felväxlingar, inte sällan när man minst önskar det.

I övrigt är reglagen som sådana inte så så charmiga, men här har jag ingen erfarenhet av andra frabrikat för hydraliska bromsar så svårt att värdera. Fula är dom iaf men gör sitt jobb.

Med det sagt så hade jag ändå valt samma igen då jag fortfarande lever i tron att det är en fördel med singelklinga vid riktig CX, vilket är planen att använda den till oxå. I annat fall skulle jag helt klart hellre kört med framvägen och en mer tätstegrad kassett.

I övrigt kan jag verkligen förstå att vissa vill ha skärmar. Jag har dock aldrig saknat det och har inga planer på att krångla dit några.

CX köpråd 20k
Tjena, har en Canyon Inflite Al 9.0 S, alltså med Ultegra rätt igenom. Grymt nöjd med den, använder den som dåligt väder, vinter hoj, cyklar lite grusvägar. Har bytt till 35mm Conti Cykelcross Speed däck som gör att det kan vara rätt dåliga vägar, grusvägar att cykla på. Monterade även på skärmar ( Canyons egna ) som gör det mycket torrare på hösten.
För mej så passar den perfa, såg att Canyon har lite rabatt på den just nu, 15.299:- ligger den på.

Ha de bäst, lycka till // Raceit

CX köpråd 20k
Hur är det i jämförelse med att cykla landsväg med dessa CX-modeller.
Det prats även om gravelbike, är det någon skillnad.

Länge sen jag ägde en ren landsvägshoj men suget att äga en sån istället finns vid sidan om mina 2 MTB (Spark 900RC och Vintercykeln Canyon CF8.9) har blivit större då jag skulle vilja ha lite variation i träningen.

Såg bra priser på Endurace nu!

Tillbaka
Topp