Cyckel Till Träningen

kaipartai

Ny medlem
Cyckel Till Träningen
Tjenare! Jag är inne på min pappas inloggning och jag har en fråga: Jag ska börja cyckla till träningen och det är en halv mil genom skog, och då undrar jag vad ska jag ha för cyckel?

Cyckel Till Träningen
Grabben fyller tretton i april, antingen cyklar han på vägen eller på väldigt lätta skogsstigar, små rötter är väl det svåraste. Men han gillar ju att hoppa lite ibland, och är väl som grabbar i den åldern ganska hårdhänt mot cykeln! Finns ju mycket billiga dirthojar på blocket nu, 2000-5000kr. Å ena sidan tycker han inte att han behöver växlar, men å andra sidan kanske han hänger med farsgubben ut i skogen ibland och då skadar det ju inte med litehjälp, ( än så länge!).

Cyckel Till Träningen
En renodlad dirt är nog ingen höjdare att cykla några distanser på, med tanke på hur sittställningen brukar vara. Kanske går att få till hyfsat om man drar upp sadeln, men det blir aldrig någon XC-raket.

Växlar eller inte är en alldeles för infekterad fråga för att jag ska våga säga något...

Cyckel Till Träningen
Tack för svar, men nu blev vi ännu mer förvirrade! I maj-juni blir det längre till träningen, kanske ska titta på nåt mer XC-orienterat iaf! Hans plastmorsa har en Commencal Combidisc, lite mer upprätt sittställning, men ändå XC, det kanske är rätt! Nägon som vet fler modeller med liknande egenskaper?

Cyckel Till Träningen
Kanske over budget men kolla in Marins Dirt/Dual/sortiment. Jag tycker det ser ut att vara riktigt schyssta mellanting mellan dirt och stigcyklar. Funkar sakert bade till traningen, motionera med pappa och leka med polarna.

http://cykelnetto.se/shop/show_cat.asp?cat_id=1455&head_id=1454

Denna Northside Trail 2008 verkar billigast for 5200 (men finns inte mindre an M)
northside.jpg

/Johan

Cyckel Till Träningen
Har kollat runt lite, budgeten blir lite stramare; Commencal Max Max för 2200:- på cykloteket blir det nog, singlespeed, V-bromsar och förhoppningsvis en bra dirtram med stel stålgaffel. Sedan kan man ju alltid uppgradera om man tycker det behövs! Känns betydligt mindre "smäckigt" med en enkel hoj, än en plastig med skitdämpargaffel och usla växlar!

Tillbaka
Topp