Cyclocross/Gravel för ca 11000.- Tips önskas!

Så kul med geometrihysterin här på Happy.
Som att den är livsavgörande.
Stor humor.
Hur svårt kan man göra det att cykla liksom?
:D

Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
julgus sa:

Måste du påminna?
Hade förträngt den. Ungarna ska vist ha julklappar i år också.

Du får fokusera på det negativa, att den är kort och hög, är utrustad med 5mm qr och har några år på nacken.

Tempest kanske är tempting då?
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXT...-gravel-road-bike-sram-rival-1-hrd-700c-wheel

wukkaN sa:
Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
julgus sa:

Måste du påminna?

Du får fokusera på det negativa, att den är kort och hög, är utrustad med 5mm qr och har några år på nacken.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXT...-gravel-road-bike-sram-rival-1-hrd-700c-wheel

Vill du att Fjärdebrunns barn ska bli utan julklappar i år, va!? Du måste ju tänka lite på barnen, baaarnen!

Peth sa:
wukkaN sa:
Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
julgus sa:

Måste du påminna?

Vill du att Fjärdebrunns barn ska bli utan julklappar i år, va!? Du måste ju tänka lite på barnen, baaarnen!

En glad förälder är en bra förälder ;) Barn behöver lära sig att livet är orättvist.

Jag sitter redan gärna kort och lågt. Långa ramar är för gubbar med självinsikt. Det har inte jag. Lite högre styre på en lite kortare ram är roligt. Lättare att rejsa med. Så har jag min rajser. Där alla rekommenderar en 56 sitter jag gärna 20 timmar på en 54.

Äldsta grabben tjänar mer på betting än vad jag gör på slavarbete. Han kan köpa julklapparna.

wukkaN sa:
Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
julgus sa:

Måste du påminna?

Den där du!
Jämför med min Supersix 54. Då är den 5 mm kortare och knappt 20 mm högre. Jobbigt läge.

Tack för era tips. Beställde precis en ON-One i titan. Kul som fan! Och min bror beställde en likadan så det bli en episk unboxing inom kort...!

Bilagor

• CBOOPICKRIV1_P1.jpg
    CBOOPICKRIV1_P1.jpg
    66.2 KB · Besök: 44
julgus sa:
Tack för era tips. Beställde precis en ON-One i titan.
julgus sa:
On-One Pickenflick SRAM Rival 1 Cyclocross
Grattis, hoppas du blir nöjd med den
Baserat på den geotabell jag har hittat verkar Pickenflick inte ha den bästa geometrin för en pendlare,
men det blir alltid kompromisser om man inte skall måttbeställa sin ram,
och det är du som ska vara nöjd med cykeln, inte jag.

Tyvärr måste även jag instämma med emmer
emmer sa:
En smula stöldbegärligt kan man tro :-)
Hoppas du får ha kvar den

/Håkan

Angående geometrin så kan det kan säkert vara sant. Hursomhelst ska jag ha den för cyclocross & träning också - eller rättare sagt så kommer den användas mer för detta än pendling. Jag har ordnat med min arbetsgivare att jag få ta in min cykel så stöldrisken är eliminerad, iallafall då jag är på jobbet.

HåkanC sa:
julgus sa:
Tack för era tips. Beställde precis en ON-One i titan.
julgus sa:
On-One Pickenflick SRAM Rival 1 Cyclocross
Grattis, hoppas du blir nöjd med den
Baserat på den geotabell jag har hittat verkar Pickenflick inte ha den bästa geometrin för en pendlare,
men det blir alltid kompromisser om man inte skall måttbeställa sin ram,
och det är du som ska vara nöjd med cykeln, inte jag.

Tyvärr måste även jag instämma med emmer
emmer sa:
En smula stöldbegärligt kan man tro :-)
Hoppas du får ha kvar den

/Håkan

Kom igår. Mys. Har inte provat än - stirrar bara på den... En närbild på svetsfog.. made in Yorkshire.. helheten plåtar jag imorgon för den intresserade och en prel rapport om upplevelsen vid provkörning.. Borstad titan.. hmm.. kladdiga fingrar syns ser jag!

Bilagor

• 47576491_358088738083352_5345950504910323712_n.jpg
    47576491_358088738083352_5345950504910323712_n.jpg
    82.5 KB · Besök: 39
Det blev en kortare tur idag pga regn. Trevlig sak, klart trevlig geometri o det blir inga problem alls att pendla med den. Hjulen känns inte riktigt så rappa som jag kanske skulle önska och tydligt är att man sparat in här. Däcken har jag ingen erfarenhet av Vittoria Revolution G+ men de får ju bra betyg verkar det som. Ångrar mig lite nu att jag inte valde snäppet bättre hjul... Mycket bra bromsar o SRAM drivlina genomgående vilket fungerar väldigt bra. Sadeln får jag byta vad det lider, aningen för smal men först ska den skjutas fram någon cm.

I övrigt en väldigt komfortabel upplevelse, vibrationsfri, tyst, behaglig - även på kullersten men klart livlig i kurvor o med fin respons.
Hög finish och väl ihopskruvad! Rekommenderas!

Bilagor

• 20181209_111158.jpg
    20181209_111158.jpg
    338.2 KB · Besök: 37
  • 20181209_111209.jpg
    20181209_111209.jpg
    188.5 KB · Besök: 30
julgus sa:
En närbild på svetsfog.. made in Yorkshire.
julgus sa:
Trevlig sak, klart trevlig geometri o det blir inga problem alls att pendla med den.
…..
I övrigt en väldigt komfortabel upplevelse, vibrationsfri, tyst, behaglig - även på kullersten men klart livlig i kurvor o med fin respons.
Kul att du blev nöjd med den, men är den verkligen svetsad i England?
Jag trodde "alla" On One och Planet X-ramar tillverkades i Asien.
Nu är jag iofs en av dem som inte tycker att VARi världen ramen är svetsad är lika viktigt som HUR den är svetsad,
och baserat på bilderna verkar det inte finnas ngt att klaga på.

julgus sa:
Hjulen känns inte riktigt så rappa som jag kanske skulle önska och tydligt är att man sparat in här. Däcken har jag ingen erfarenhet av Vittoria Revolution G+ men de får ju bra betyg verkar det som. Ångrar mig lite nu att jag inte valde snäppet bättre hjul.
En tyvärr inte ovanlig upplevelse som många påstår kan bero på onödigt flexiga hjul kombinerat med tunga däck + slangar.

Hoppas bara att du får ha kvar den länge.

/Håkan

[

Hoppas bara att du får ha kvar den länge.

/Håkan[/quote]

Ett par Yosemiteklibbor och rosa styrlinda så är den din för alltid!

/T

HåkanC sa:
julgus sa:
En närbild på svetsfog.. made in Yorkshire.
julgus sa:
Trevlig sak, klart trevlig geometri o det blir inga problem alls att pendla med den.
…..

>> Kul att du blev nöjd med den, men är den verkligen svetsad i England?
>> Jag trodde "alla" On One och Planet X-ramar tillverkades i Asien.
>> Nu är jag iofs en av dem som inte tycker att VARi världen ramen är svetsad är lika viktigt som HUR den är svetsad,
>> och baserat på bilderna verkar det inte finnas ngt att klaga på.

Pickelflick sägs vara från fjärran östern, men andra ramar som Planet-X sålt genom åren har kommit från både USA och England. Min egen Planet-X Sportive från 2012 någon gång är till exempel i själva verket en specialversion av Lynskey Sportive (där de snålat in på detaljarbete på ramen)

Tillbaka
Topp