cyclocross vs racer

mindful

Ny medlem
cyclocross vs racer
Hej!

For en MTB-akare som funderar pa att kopa nanting att aka Vattern-runt samt pendla pa med. Vad ar skillnaden mellan dessa hojtyper? Vilken rekommenderas?

Tacksam for svar!

cyclocross vs racer
cyklocross ska tydligen vara snabbare och man kan ha stänkskärmar. Det lärde jag mig i den stora cyklocrosstråden som finns någonstans.

cyclocross vs racer
Upup skrev:
-------------------------------------------------------
> cyklocross ska tydligen vara snabbare och man kan
> ha stänkskärmar. Det lärde jag mig i den stora
> cyklocrosstråden som finns någonstans.

plus att du på en CX kan ha kraftigare däck, ja t o m dubbat vilket kan vara trevligt ur pendlarsynpunkt.

Sen finns det en nackdel som jag märker av, nämligen flaskställ!
Har bara plats för ett ställ på min CX ("riktiga" crossar kan helt vara utan skruvar för flaskställ), men det kan ju lösas med flaska i bakfickan eller som jag har, en camelback på ryggen.
I övrigt har är jag mycket nöjd med denna sorts cykel som går att anpassa till de mest skiftande aktiviteter!

cyclocross vs racer
Det finns diverse "fulcrossar" som har finesser såsom flaskställsfästen och skivbromsar.
Kona Dew Drop eller Nishiki Cross Road t.ex. Skivbromsar omöjliggör tävling i cyclocross, men för VR borde det inte vara några hinder.

cyclocross vs racer
Crossen går bäst på grusväg och leriga gräsmattor
Landsvägscykeln går bäst på asfalt.

Det funkar att köra grus med en lvg-hoj men det funkar bättre att köra asfalt med en CX (med racerdäck).

Om det är VR eller andra lopp som är målet så är det landsvägscykel som gäller. Om det är pendling/grusväg som är målet så är det CX. Mitt intryck är att prispressen är bättre på lvghojar iom att volymerna är större.

cyclocross vs racer
tänkte precis säga det, känns som att man betalar lite extra för att det är en "cross" körde grusvägar med en kona paddy wagon för ett tag sen med nån sorts crossdäck som inte var så höga utan mer slicks, gick skitbra.

cyclocross vs racer
Så länge det inte är lerigt behövs inga nobbar på däcken, men det är skönt att ha lite bredare däck med inte så många kilo luft i om du ska bomba på gruset.

Edit: tänka rätt och skriva fel är en dålig metod.

Senast redigerad av en moderator:
cyclocross vs racer
Savitt jag kan forsta anser man att en LV ar battre for LV-cykling o en CX ar battre for CX-cykling. Inte sarskilt forvanande! ;o) Men vilken ar den basta komprimissen om man vill bade hoja typ Vattern-runt samt pendla till jobbet med den? Och jag fattar inte riktigt skillnaden, varfor kan man inte ha dubbdack pa en LV-hoj? Vad ar det mer som skiljer, nanting med bromsarna eller vad (kanner mig mer hemma med diskbromsar, men dessa ar icke tillatna i Vatternrundan)?

cyclocross vs racer
En CX med räserhjul funkar, men de flesta LVG-ramar har för lite clearence (utrymme) för tjocka däck. På min pendelräser har jag numer (som jag skrev i en annan tråd) 28mm-däck och de går in precis och då är det slicks, men nobbar hade det inte funkat alls.

Bromsarna på en CX är cantileverbromsar, de har andra fästen på ramen och gaffeln än bromsarna på en räser.

cyclocross vs racer
captain8track skrev:
> fulcross is the shit annars, funderar på att ta
> min ultima o fulcrossa till med rakt styre, borde
> bli en tight vintercykel.

Rakt styre? Vad är det då kvar som gör att du kallar den fulcross?

mindful skrev:
> varfor kan man inte ha dubbdack pa en LV-hoj?

utrymmet i ramen/gaffeln är gjort för smala däck, inte för breda (dubb)däck. Så generellt sett så går det inte.

> ar det mer som skiljer, nanting med bromsarna
> eller vad (kanner mig mer hemma med diskbromsar,
> men dessa ar icke tillatna i Vatternrundan)?

Är inte skivbromsar tillåtna på motionslopp som VR?

cyclocross vs racer
mindful skrev:
> vilken ar den basta komprimissen om man vill bade
> hoja typ Vattern-runt samt pendla till jobbet med
> den?

I så fall är en cross bäst. Den blir lika snabb som en räser om du sätter på räserdäck och du får plats med bredare däck och skärmar för pendlingen. Crossen kan du cykla på året runt, det går inte med räsern.
/J

cyclocross vs racer
mindful skrev:
> Skivbromsar ar INTE tillatna pa VR...
>
> Kolla pa:
> http://www.cyklavaettern.com/default.aspx?lang=1

Fel. Var kollar du nånstans egentligen?

"Cykel
Vanlig tvåhjulig cykel samt tandemcykel är godkända. HPV:s, trehjuling, roller eller motordriven cykel är ej tillåtna. "Thriathlon-", "Delta-" och "Tjurhorns-" eller liknande styren samt lösa styren sk. "Spinachi" eller liknande är ej tillåtna. Styrändarna måste vara tillsatta. Täckta hjul godkänns ej."

Senast redigerad av en moderator:
cyclocross vs racer
Sprockets skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fulcross is the shit annars, funderar på att
> ta
> > min ultima o fulcrossa till med rakt styre,
> borde
> > bli en tight vintercykel.
>
> Rakt styre? Vad är det då kvar som gör att du
> kallar den fulcross?
>
>

näh, alltså toppröret är härliga 58cm, jämfört med min "räser" som hade 55cm på en 56a (som var för stor) nu gillar jag visserligen sitta utsträckt men får ju ha en riktigt kort stamm för att det ska funka med drop tror jag, har ju skådats cx'ar med "rakt" styre dock. Var ju tänkt som en riktig vintertwistare...

lopes.jpg ht=426

cyclocross vs racer
captain8track: Snyggare när Todd Wells gjorde det på sin GT cx i Las Vegas förra året, med kolfiberhjul bak och riktigt styre. :D

cyclocross vs racer
cerro skrev:
> captain8track: Snyggare när Todd Wells gjorde det
> på sin GT cx i Las Vegas förra året, med
> kolfiberhjul bak och riktigt styre. :D

jo, fast det var ju inte riktigt poängen...

Tacka fan för mountainbikes.

Tillbaka
Topp