Cykel för DH och hellas...?

Har kört xc i många år och börjat snegla på lite mer fjädringsväg. All respekt åt xc cykling men när orken tryter(=lat) att jaga pallplatser och flåset är inte vad den en gång va så är det lätt att finna glädje i att åka mer nerför. Jag åker till åre och kanske nåt annat ställe per år för att åka DH och hittills har det varit hyrcyklar. Problemet är att vardagsglädjen får man från hellasskogarna och även om jag slutat jaga sekunder på platten så finns det fortf kraft i benen. Om jag nu lutar åt att försöka hitta en kompromisscykel. Har ni ideer? Min scott spark är snabb på stigen men oj vad det är gött med riktig dh när det kommer brant stök. I en butik försökte jag favorisera en Enduro men säljaren var inte på min linje och menade att det är alldeles för gungigt på hellas. Måste finnas massa alternativ. Shoot. Alt? Förd/nackd?

Kan du inte bara köpa en beggad Dh eller enduro typ Capra?

Så har du kvar Sparken.

Annars typ enduro 29a hade jag satsat på som Santa Cruz hightower LT, Bird AM9, nya YT Capra, Whyte S150

Köp nåt modernt! Jag kör själv en pole 150. Har haft två specialized enduro, en corratec The opiate. Mängder av HT. Funkar fint i bike parks och i hellas. Jag brukar få vänta på folk med XC cyklar, just sayin. Eller varför inte nya Scott genius med lockout på styret? Mycket trevlig cykel det med! Pivot har några roliga modeller. Yt Capra? Många i hellas cyklar på totalt överbyggda cyklar men har riktigt kul och cyklar fort.

Möjligheterna är många och jag tror att du möjligtvis pratade med en säljare som kanske var XC cyklist eller har andra ambitioner än dig?

Det optimala vore ... tror jag motsv stumpjumper och full dh men jag är inte gjord av stålar. Då 90% är i hellas så sättet att göra det roligare är att ta sig an stökpartierna... kör en hel del motorenduro så mkt fjädring är kul. Mao mer fjädring till hellas och så får den gärna funka för dh.

Det billigaste alternativet måste ju vara att behåll Sparken och köpa en 26 DH beggat. De är mycket svårsålda och därmed billiga. Så har du en hoj för skogen och en hoj för HBB/Fobban/Haga/Järvsö/Åre.

Jag är på samma linje men tog i höstas mellansteget från epic till en Camber och det har gett en rejäl injektion i cykelglädjen igen. Trivs superbra på Cambern och har nog aldrig cyklat så mycket någon tidigare vinter. Med sänkstolpe fick jag även mersmak på dödsbranterna och uppgraderade gaffeln till en dual position pike 110/140 som gör den ännu bättre både utför och uppför. Med 140 läget på stig och utför och 110 i tuffa stigningar eller mer renodlad XC cykling.
Även jag har testat lite DH på hyrhojar och sneglade inför bytet åt enduro hållet men fick samma råd som du, vilket nog är rätt i mitt fall. Likväl gnager den där frågan, hur skulle det vara med ännu mer fjädring och 27,5.
Tillslut var jag tvungen att testa så köpte mig en helt ok utrustad entrylevel enduro.
Fick den i fredags och första intrycket är att
cykeln känns skum, låg, lång (1195mm) och tung (14,5kg)med högt BB (-5mm) och känslan sitter på mer än i som 29er samt med 170mm fjädringsväg fram får man passa sig så man inte flyger över styret när gaffeln dyker läbbigt djupt, som en hästjäkel som försöker få av sin ryttare. Kort kedjestag 425mm gör den ändå pigg och rolig. Men det ställer samtidigt krav på föraren att alltid flytta vikten rätt annars kan det lätt gå över styr eller bakhjul när fjädringen spelar dig ett spratt med sina ovant långa rörelser.

Gårdagens spångsmala packade gångstigar eller ocyklingsbara djupsnö när man hamnade utanför var väldigt långt ifrån idealiskt provcyklingsföre men ändå inte helt döfött. Fanns lite liv i den trots de rätt suspekta och ovan känslan av det galet breda (800mm) styret, enorma massan och små hjulen när man kommer från en rapp å snabb 12kg 29" stigätare.

Även om det är väl tidigt är min tes är förstärkt, en modern 29” 110-130 fram/bak cykel måste va det absolut bästa och roligaste, mest allround man kan ha, lättcyklat och tryggt, man sitter lågt mellan dom stora lättrullande hjulen, snabbt och flexibelt och klarar i princip allt men kanske inte ytterligheter som ren XC tävling eller enduro på allra bästa sätt men inte långt ifrån och väldigt förlåtande för misstag.

Jag kommer behålla min Camber men ska ge enduron en ärlig changs i sommar och ser det som ett roligt utvecklingssteg att lära sig nyttja och behärska den fullt ut.

Bilagor

• 2018_03_11_14_07_00.jpeg
    2018_03_11_14_07_00.jpeg
    151.1 KB · Besök: 56
Köp en all mountain trail cykel med flack geometri så får du kul både i åre och hellas. Grym nedför, ok uppför, ok på platt!

Nu vet jag inte vilken nivå du kör på i åre, men man kommer riktigt långt med en 150/160mm trail hoj där.
För att behöva en riktig dh hoj där behöver man pusha hårt och köra downhill banan :)

Jag åkte mycket i åre redan för 8-9 år sen och då hyrde de ut trail hojjar och de funka bra. Finns fortfarande de som gör det.
Sen är de klart att det är nice med en riktigt fet dh hoj på viss nedfarter, men helt ärligt så är som flesta av åres nedfarter roligare med en trailhoj som är mer lekfull.
Tycker jag iaf! :)

Själv åker jag mycket i både åre/järvsö och hellas med en Trek Remedy. Funkar kanon!

Tack MickeMud för utförligt svar. Snygg bild. Jag känner igen mig i ditt resonemang. Föret nu kan jag tycka är mer träning än kul så inväntar med spänning en rapport av dig när du blir vän med hojen,.. möjligen när det är lite mer bart.

mattiasf. Jag är en glad amatör som gillar tekniskt. Åker mestadels brant i ÅRE vilket blir svart där de flesta leder funkar,.vissa branter känns spontant som lite läskiga att ta sig an med annat än en DH cykel men va fasiken. De andra lederna är roliga d med. Nötte SHIMANO med min Spark i Somras och det var oxå kul. Inte så man laddar i hoppen men d går. Kul o höra att du kör d mesta med din Remedy.

Om du känner att du lättare vill göra otb och bli avkastad pga lång fjädringsväg och flack enduro hoj borde du nog se över dinna inställningar låter det som.

Magnus.Bovall sa:
Om du känner att du lättare vill göra otb och bli avkastad pga lång fjädringsväg och flack enduro hoj borde du nog se över dinna inställningar låter det som.
Absolut, väntade mig faktiskt den kommentaren. Nu var det min första tur och började med allt löst, det gick inte speciellt fort heller på det tröga underlaget. Stannade några ggr och ökade returdämpn lite och även kompet för att känna. Men hur man än vänder på det så går det inte att komma ifrån att mer fjädringsväg ger större rörelser och lastväxlingar än en med kortare. Kör man t.ex. ner för en stökig brant och missar lite, bromsar upp mot en större bumling och får lite framvikt dyker en långslagig mer än en kortslagig. 27,5 med lågt bb dropp står man högre och närmare hjulaxlarna jmf med 29er. Det kräver mer av utövaren än en kortslagigare 29a där du står tryggt djupare bra bit under hjulaxlarna. Tycker det är stor skillnad i egenskaper totalt sett.
Men ska bli kul att ösa på när snön försvinner, jag lovar att rapportera.

Magnus.Bovall sa:
joonas.castren@gmail.com sa:
Magnus.Bovall, kan du utveckla?

Bara för att man åker 150-170mm fjädring fram bak så skall inte gaffeln dyka helt okontrollerat lika väl som att bak fjädring med lite längre slag inte skall kasta dig av cykeln

Cykla i skogen för mig är skoj och lek, jag rör mig i väldigt varierande terräng och försöker ibland optimera inställningarna fram och bak efter terrängens variation mellan lägena lös, trampläge och hård. Ibland vill man ha det hårt och trampeffektivt för att komma effektivt frammåt mot ett mål, ibland leker man i dödsbranter och vill ha det extra plushigt. Ibland får man för sig att cykla lite på bakhjulet där på stigen i skogen och det kan bli spännande med alla fs när det är ojämnt och bakdämpen kickar ut och så ligger man där å sprattlar :-) Vad jag försöker säga är att ju mer fjädring, fjädringsväg och finesser ju mer kräver det av dig som användare.

Aldrig upplevt det du beskriver och jag tycker ändå att jag är nybörjare så har inte tekniken som du verkar tycka att man behöver.

Hörni, de får bli att jaga en all mountain / trail för att lyfta skogscyklingen. Sparken måste omsättas för att få in lite kulor. Tror att vardagscyklingen får sig en rejäl skjuts med "roligare" hoj i hellas, och kommer funka alldeles utmärkt även nerför. På min nivå så att säga. Jag har haft lite paus när motorenduro tatt mer tid så måste bara läsa på mig om alla dessa alternativ. Men för det mesta är väl komponenterna som avgör bara ramtillverkaren är någotsånär känd? Eller?

MickeMud sa:
Magnus.Bovall sa:

Bara för att man åker 150-170mm fjädring fram bak så skall inte gaffeln dyka helt okontrollerat lika väl som att bak fjädring med lite längre slag inte skall kasta dig av cykeln

Cykla i skogen för mig är skoj och lek, jag rör mig i väldigt varierande terräng och försöker ibland optimera inställningarna fram och bak efter terrängens variation mellan lägena lös, trampläge och hård. Ibland vill man ha det hårt och trampeffektivt för att komma effektivt frammåt mot ett mål, ibland leker man i dödsbranter och vill ha det extra plushigt. Ibland får man för sig att cykla lite på bakhjulet där på stigen i skogen och det kan bli spännande med alla fs när det är ojämnt och bakdämpen kickar ut och så ligger man där å sprattlar :-) Vad jag försöker säga är att ju mer fjädring, fjädringsväg och finesser ju mer kräver det av dig som användare.

Om bakdämparen kickar dej av cykeln så har du för lite returdämpning. Ställer du in din endurocykel korrekt ska du se att du kan kötta på i skogen med en helt annan trygghet än med din stigcykel. Promise!

Jimel sa:
Aldrig upplevt det du beskriver och jag tycker ändå att jag är nybörjare så har inte tekniken som du verkar tycka att man behöver.

Det var just det jag fösökte få fram, en mindre avancerad (mindre fjädringsväg) cykel är mer förlåtande än en med mycke.
Själva vitsen med lång frädringsväg är att nyttja den, den ska ställas in så att den jobbar i hela sin längd för din vikt och din typ av cykling. Detta i sin tur kräver justering av inställningar av komp och retur och luftkammare.Olika dagar cyklar man olika krävande terräng som kan kraäva justering, kräva är fel, men det blir roligare och den funkar ännu bättre i varje situation om du gör det.
Har man 170mm fram och komprimerar denna 50% i en situation blir det 85mm. Har du 120mm blir det 60mm. 25mm extra dipp ger ytterligare brantare vinkel frammåt och rotation av vikten frammåt du kanske inte var beredd på och kompenserade för med bakåtflytt av dig själv.
Jag har inte sagt att detta är ett problem för mig, bara kontstaterat och belyst egenskaperna. Något som alla kanske inte tänkt på.
Det är inte heller något man måste ha, men alla tycker olika och vissa föredrar att cykla på nischade cyklar mot ett visst användningsområde, t.ex enduro.
Man kan ha supekul på en helstel men nu vill jag utveckla utförscyklingen i dom lokala dödsbranterna :-)

R-P sa:
MickeMud sa:
Magnus.Bovall sa:

Om bakdämparen kickar dej av cykeln så har du för lite returdämpning. Ställer du in din endurocykel korrekt ska du se att du kan kötta på i skogen med en helt annan trygghet än med din stigcykel. Promise!

Jag tror dig helt och fullt och just det är syftet med mitt nyförvärv.

MickeMud sa:
Jimel sa:

Det var just det jag fösökte få fram, en mindre avancerad (mindre fjädringsväg) cykel är mer förlåtande än en med mycke.
Själva vitsen med lång frädringsväg är att nyttja den, den ska ställas in så att den jobbar i hela sin längd för din vikt och din typ av cykling. Detta i sin tur kräver justering av inställningar av komp och retur och luftkammare.Olika dagar cyklar man olika krävande terräng som kan kraäva justering, kräva är fel, men det blir roligare och den funkar ännu bättre i varje situation om du gör det.
Har man 170mm fram och komprimerar denna 50% i en situation blir det 85mm. Har du 120mm blir det 60mm. 25mm extra dipp ger ytterligare brantare vinkel frammåt och rotation av vikten frammåt du kanske inte var beredd på och kompenserade för med bakåtflytt av dig själv.
Jag har inte sagt att detta är ett problem för mig, bara kontstaterat och belyst egenskaperna. Något som alla kanske inte tänkt på.
Det är inte heller något man måste ha, men alla tycker olika och vissa föredrar att cykla på nischade cyklar mot ett visst användningsområde, t.ex enduro.
Man kan ha supekul på en helstel men nu vill jag utveckla utförscyklingen i dom lokala dödsbranterna :-)

Men det är en 160mm hoj jag har och jag brukar använda iaf 90% utav fjädringsvägen.

Typ en Jekyll då? På den hoppar man ju mellan två slaglängder med ett knapptryck.

Men blir ju aldrig som en ren dh utförs. Men man borde ju komma nära. Frågan är hur det håller osv

Senast ändrad:
Om fjädringen skapar en rotation på cykeln gör du något galet.

Dämparna rör sig av två anledningar:
1. Du kör på ett hinder, tex en sten. Fjädringen motverkar att cykeln kastas uppåt/bakåt av stenen. Även om dämparen rör sig 170 mm så är det hjulet som rör sig uppåt och inte du som rör dig nedåt.

2. Cykeln komprimeras av ett hopp/dropp/kompression i marken. I detta fall rör sig cykeln nedåt, men så länge vi pratar heldämpade cyklar med normal inställning rör det sig ungefär lika mycket fram och bak, dvs det skapas ingen rotationsrörelse.

Det du beskriver kan dock uppstå till följs av bromsning, om du kör med mjuk gaffel med lite lågfartskompression. Då kan du få en dykande känsla, särskilt om du bromsar i utförslöpor och tex samtidigt som du kör på ett hinder.

Men å andra sidan. Det problemet borde varit ännu större på en xc-hoj. För där slänger samma åkteknik dig över styret direkt istället för att sagga ihop gaffeln.

Till TS: en modern trailhoj är extremt kompetent. Jag har bakgrund inom DH racing och kör regelbundet liftburen utförsåkning. Till i år har jag köpt en Transition smuggler med 120 mm bak och 140 mm fram. Den kommer jag ha till allt och tror att det kommer funka utmärkt.

Jimel sa:
Men det är en 160mm hoj jag har och jag brukar använda iaf 90% utav fjädringsvägen.

Det är bara att gratulera om du aldrig OTB:at trots nybörjare. Du är antagligen född på en MTB i skogen utan att veta om det eller så måste du kanske ta dig utanför comforzonen. OTB ingår i gamet som en riktig cyklist. ?
Men vi behöver inte vara överens om allt men vi kan väl vara överens om fysikens lagar, ju mer fjädringsväg, ju större rotationsrörelser frammåt-bakåt kan förekomma.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Av: H.
Det du beskriver kan dock uppstå till följs av bromsning, om du kör med mjuk gaffel med lite lågfartskompression. Då kan du få en dykande känsla, särskilt om du bromsar i utförslöpor och tex samtidigt som du kör på ett hinder.

Exakt, vi är överens :-)
Sånt kan hända i f.a. utförslöpor.
Jag har bara cyklat i skogen i tio år så det kan hända fortfarande om något går lite fel, när man provar gränser.
Prova gränser är ju en stor del av gamet och utvecklingen.

Hörni, de får bli att jaga en all mountain / trail för att lyfta skogscyklingen. Sparken måste omsättas för att få in lite kulor. Tror att vardagscyklingen får sig en rejäl skjuts med "roligare" hoj i hellas, och kommer funka alldeles utmärkt även nerför. På min nivå så att säga. Jag har haft lite paus när motorenduro tatt mer tid så måste bara läsa på mig om alla dessa alternativ. Men för det mesta är väl komponenterna som avgör bara ramtillverkaren är någotsånär känd? Eller?

Nja, det är rejält med skillnad mellan ramtillverkarna med tanke på geometri och länkage. Så ram och dämpare är nog det som påverkar mest egentligen. Kommer du upp i pris så är komponenterna som regel bra.
Min rekommendation är att satsa på något som har ca 130mm dämp bak och kanske 140mm fram, men med en längre och flackare geometri. Med rätt geometri och bra dämpare så blir Hellas kul, och du klarar fint av större berg också.
Pole är ett alternativ, och nya Flaremax från Cotic ser riktigt bra ut och är inte så himla dyr (och där kan du anpassa komponenterna).

Senast ändrad:
MickeMud sa:
Jimel sa:

Det var just det jag fösökte få fram, en mindre avancerad (mindre fjädringsväg) cykel är mer förlåtande än en med mycket.

Aah, då har jag fått en förklaring på varför alla kör stökig dh med helstelt ??

Knä-Ola sa:

Nja, det är rejält med skillnad mellan ramtillverkarna med tanke på geometri och länkage. Så ram och dämpare är nog det som påverkar mest egentligen. Kommer du upp i pris så är komponenterna som regel bra.
Min rekommendation är att satsa på något som har ca 130mm dämp bak och kanske 140mm fram, men med en längre och flackare geometri. Med rätt geometri och bra dämpare så blir Hellas kul, och du klarar fint av större berg också.
Pole är ett alternativ, och nya Flaremax från Cotic ser riktigt bra ut och är inte så himla dyr (och där kan du anpassa komponenterna).

FlareMAX'n ser verkligen helrätt ut numera, samt nya Transition Smuggler: https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3301879/page=12#msg-3301879

Sen verkar nya Whyte S-150 och Orbea Rallon vara trampvänliga och roliga hoj (trots att dom har lite väl mycket slaglängd för att vara optimala i Hellas/Gbg)

Senast ändrad:
larsaw sa:
Knä-Ola sa:

FlareMAX'n ser verkligen helrätt ut numera, samt nya Transition Smuggler: https://happyride.se/forum/read.php/1/3033040/3301879/page=12#msg-3301879

Sen verkar nya Whyte S-150 och Orbea Rallon vara trampvänliga och roliga hoj (trots att dom har lite väl mycket slaglängd för att vara optimala i Hellas/Gbg)

Ja, mycket kul på gång nu :)
Eller en Nicolai G13 om man skal ta det ett steg till :)

Knä-Ola sa:
larsaw sa:
Knä-Ola sa:

Eller varför inte custom-stål från Peru... ;)

larsaw sa:
Knä-Ola sa:
larsaw sa:
Knä-Ola sa:

Köstom trumfar ju alltid :)
Bygger du det nu?

MickeMud sa:
Jag håller inte med.
Om man drar detta resonemang till sin spets innebär det att en 100 mm XC är mer förlåtande än en 200 mm DH. Måhända att den är mer förlåtande på en slät, platt stig (förlåtande mot ben och lungor) men knappast i ett svart DH-spår.

MickeMud sa:
Men vi behöver inte vara överens om allt men vi kan väl vara överens om fysikens lagar, ju mer fjädringsväg, ju större rotationsrörelser frammåt-bakåt kan förekomma.

Mja. Större rotation med båda hjulen kvar i backen, ja. Men det är ju inget som gör cykeln mer svårhanterlig eller nervös. En kortslagig hoj kommer i samma situationer vilja sparka bakut och få bakhjulet att lätta.

Om du upplever en långslagig hoj som mer benägen att kasta dig över styret gör du nåt galet. Antingen är inställningarna fel eller så är din position på cykeln fel.

En intressant sak är att jag mycket sällan far över styre på min helstela fatbike eller min 200/210mm DH-cykel.
Däremot flyger jag huvudstupa titt som tätt på min 70graders HT med 60mm gaffel och min 160mm AM cykel.
En detalj i det kan vara att när AM cykeln är hopfjädrad fram, men inte bak så får den en gaffelvinkel i klass med min HT.
Fatbiken känns för övrigt säkrast av alla i brant stök om man håller ner farten.

H. sa:
MickeMud sa:

Mja. Större rotation med båda hjulen kvar i backen, ja. Men det är ju inget som gör cykeln mer svårhanterlig eller nervös. En kortslagig hoj kommer i samma situationer vilja sparka bakut och få bakhjulet att lätta.

Om du upplever en långslagig hoj som mer benägen att kasta dig över styret gör du nåt galet. Antingen är inställningarna fel eller så är din position på cykeln fel.

Om MickeMuds resonemang ska stämma kräver det att båda cyklarna har samma (statiska) gaffelvinkel, vilket inte är sant. Även om en endurohojj med 160mm bottnar fram kan den i princip vara flackare än en XC-hojj med 120mm slag.

Vidare kan vi väl konstatera att "vitsen med lång fjädringsväg" inte är att använda den hela tiden.

Senast ändrad:
Knä-Ola sa:
larsaw sa:
Knä-Ola sa:
larsaw sa:
Knä-Ola sa:

Köstom trumfar ju alltid :)
Bygger du det nu?

https://happyride.se/forum/read.php/1/3308826/page=1 :D

Najs! Det är ju några nivåer mer spännande än min Geometron :)

Nä det tycker jag inte, möjligen gällande spänningsmomentet om utifall min ram kommer att knäckas vid första bästa bottning... Med en Nicolai behöver du INTE oroa dig för det...

Är lite inne på samma tankar.
Har en 150mm trailhoj nu. Funkar bra i stök, mindre bra nedför riktigt branta partier. (67,5 gaffelvinkel)

Inne själv på något med 160/170mm fram max 65/65,5 i gaffelvinkel.

Siktar på:
YT capra 27,5"
Commencal meta v4.2

Dessa hojar är relativt likvärdiga i reach och wheelbase.

Med minst pike som framgaffel.
Hojarna kostar runt 25-40k beroende på alu, carbon.

Många har försökt genom decennierna. Gör det inte. Köp en cykel optimerad för det du cyklar till vardags. Hyr för speciella tillfällen då den inte passar. Eller köp en till om du har råd tid och plats. Roligare att ha rätt grejor för det man gör. Att vissa cyklar är hemma överallt är bara marketing.

erik h sa:
Många har försökt genom decennierna. Gör det inte. Köp en cykel optimerad för det du cyklar till vardags. Hyr för speciella tillfällen då den inte passar. Eller köp en till om du har råd tid och plats. Roligare att ha rätt grejor för det man gör. Att vissa cyklar är hemma överallt är bara marketing.

Jag håller faktiskt inte med här..
Utveckla gärna hur min Supreme SX (180/180) hämmar mig på stigarna kring Göteborg.
Jag klättrar upp för samma tekniska uppförsbackar som på mina gamla Canyon Strive (160/160) och min Nerve (100/100).
Visst den väger något kilo mer. Men så länge jag kommer upp och har roligt så är det inte ett problem eller?:)

Tillbaka
Topp