Cykel för tung kvinna

Cykel för tung kvinna
Roligt att du köpte cykel! Jag tror det är i princip omöjligt att ha sönder en cykel av normal kvalitet trots lite övervikt. Framförallt när det i början kanske inte alltid går så fort.

Belastningen som en vältränad och stark 90-kiloscyklist utsätter cyklar för vid max effektuttag uppför eller i en spurt, eller vid fullt ös nedför drop, berms och hopp är förmodligen rejält mycket större.

Hoppas du fastnar för cyklingen - det kommer vara en rolig resa med mycket utveckling på flera olika fronter förmodligen! Lycka till!

Edit: cyklar går ju sönder ändå emellanåt, av flera olika anledningar, men oroa dig inte för vikten i nuläget!

Senast ändrad:
Cykel för tung kvinna
n3wton sa:
Roligt att du köpte cykel! Jag tror det är i princip omöjligt att ha sönder en cykel av normal kvalitet trots lite övervikt. Framförallt när det i början kanske inte alltid går så fort.

Belastningen som en vältränad och stark 90-kiloscyklist utsätter cyklar för vid max effektuttag uppför eller i en spurt, eller vid fullt ös nedför drop, berms och hopp är förmodligen rejält mycket större.

Hoppas du fastnar för cyklingen - det kommer vara en rolig resa med mycket utveckling på flera olika fronter förmodligen! Lycka till!

Edit: cyklar går ju sönder ändå emellanåt, av flera olika anledningar, men oroa dig inte för vikten i nuläget!

Tack för den fina uppmuntringen! God jul! :)

Cykel för tung kvinna
Leffe sa:
Tycker du gjorde rätt som valde en mtb! Med kvalitetsdäck så rullar de riktigt fint på asfalt också. Kör hårt!
+42.

Tyvärr är den rådande uppfattningen här på Happy att man absolut inte får/kan använda en MTB på asfalt. Svaret är motsatsen, det går alldeles utmärkt. ??

Gällande däck kan jag rekommendera Continental Race King Protection 2.2".

Cykel för tung kvinna
Örjan Lax sa:
Leffe sa:
Tycker du gjorde rätt som valde en mtb! Med kvalitetsdäck så rullar de riktigt fint på asfalt också. Kör hårt!
+42.

Tyvärr är den rådande uppfattningen här på Happy att man absolut inte får/kan använda en MTB på asfalt. Svaret är motsatsen, det går alldeles utmärkt. ??

Gällande däck kan jag rekommendera Continental Race King Protection 2.2".

De råden beror nog mer på att det är onödigt dyrt med underhåll på en FS med svindyr 1x drivlina och kassetter med 10t drev som håller till affären och tillbaka. Många lager och servicepunkter för att ge en förmåga man inte behöver på asfalten.

Att det går bra att cykla med mtb med lämpliga däck på asfalt tvekar nog få om. Race king på min gamla HT29 med relativt smalt styre utgör en väl fungerande cykel för grus/asfalt - synd bara att man blir så skitig då det är svårt att få till fungerande stänkskärmar på många mtb.

Cykel för tung kvinna
Hej! Har hållt på att montera cykeln nu, det går fint förutom att jag verkligen INTE får loss bulten för att sätta dit en bekvämare sadel.

Har tagit i för kung och fosterland men den vägrar röra på sig. Mina händer är förstörda, haha!

HUR ska man göra för att få loss skiten?

Se bild: https://imgur.com/a/bsaTHI8

:(

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Hej! Har hållt på att montera cykeln nu, det går fint förutom att jag verkligen INTE får loss bulten för att sätta dit en bekvämare sadel.

Har tagit i för kung och fosterland men den vägrar röra på sig. Mina händer är förstörda, haha!

HUR ska man göra för att få loss skiten?

Se bild: https://imgur.com/a/bsaTHI8

:(
Försök att förlänga nyckeln med ett rör eller välj en längre nyckel. Ju längre nyckel desto bättre hävstång. (Tänk även på att vrida moturs)

Cykel för tung kvinna
Jag har dragit moturs i en timme och testat smörja bulten och den rör sig inte. Jag är också väldigt extremt förvånad då alla videor jag sett verkar gå lätt som en plätt. >_>

Cykel för tung kvinna
Låt stolpen sitta kvar i cykeln om du inte redan gör det.
Kolla annars om nån har en spärrnyckel med bits. Borde inte behövas men vem vet.

Edit. Om bättre verktyg behövs beror så klart vad du har nu.

Senast ändrad:
Cykel för tung kvinna
Som Fjärdebrunn skrev: säkerställ att du försöker skruva ur åt rätt håll. Det är lätt att blanda ihop riktningarna när man skruvar under sadeln, och skruven är åt "fel" håll. Har själv gjort det misstaget.

Cykel för tung kvinna
Värme är en bra grej att testa. Det är också bra att vara säker på att man drar moturs i skruvens riktning och inte ovanifrån. Med lite hävstång genererar man ganska lätt tillräckligt moment för att dra av skruven.

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Jag har dragit moturs i en timme och testat smörja bulten och den rör sig inte. Jag är också väldigt extremt förvånad då alla videor jag sett verkar gå lätt som en plätt. >_>

Jag antar att smörja betyder 5 56 eller motsvarande annars så rekommenderas smörja med 5 56 och vänta, luta även cykeln så att oljan får hjälp av gravitationen att nå gängan. Kan du fortfarande få in nyckeln utan att den går runt så är ett bra trick att tryck ner nyckeln i botten och knacka på den med en hammare (detta får dock göras om man är säker på att nyckeln är i bott annars runddrar man muttern).

Cykel för tung kvinna
instämmer med värme och kapillär krypolja t ex 5-56. som fått verka till exempel över natten.

det kan även hjälpa att knacka på bulten med en lätt hammare. knacka dock inte nära hålet för insexnyckeln, då kan man drabbas av att smida in kanten på hålet så att nyckeln inte går i.

Cykel för tung kvinna
Jag har testat med WD40, det var det enda jag hade hemma. Har sprutat med sadeln upp och ner för att det ska sjunka in ca 5 gånger nu. Har även testat värme som någon föreslog men det funkar fortfarande inte. Jag ger upp för idag, mina händer svider. Får testa imorgon, får jag inte till det går jag till en cykelaffär och frågar om hjälp.

Cykel för tung kvinna
Vid det här laget borde du runddragit skruven. När så sker brukar jag svära rejält därefter filar jag utsidan av skruven så att jag får två motstående platta sidor. Därefter tar jag familjens största skiftnyckel och drar loss skruven. Det funkar alltid. Oklart varför kanske har 5 56 hunnit funka eller så blkr skruven rädd för nästa steg.

Cykel för tung kvinna
Dom flesta får mer eller mindre ont av en ny sadel. Om du fortfarande får ont efter 10 till 15h så kan det vara en indikation på att du behöver en ny sadel. Baken behöver vänja sig.

Cykel för tung kvinna
Cykel för tung kvinna
PKJoacim sa:
Dom flesta får mer eller mindre ont av en ny sadel. Om du fortfarande får ont efter 10 till 15h så kan det vara en indikation på att du behöver en ny sadel. Baken behöver vänja sig.
+1
Första rundorna på våren får jag alltid lite ont i baken, men sedan när den vant sig är sadeln perfekt.

Cykel för tung kvinna
rinimoj sa:
Det löste sig tillslut, fick hjälp på en cykelbutik. Han fick ställa sig på verktyget för att den skulle lossa, helt sjukt.

Så hårt ska det inte behöva sitta, normalt går något sönder på en cykel när det krävs sådant våld. Troligen måste den varit låst med en felaktig gänglåsning, för om man använder rätt så behövs inga jättekrafter. En momentnyckel för cykelbruk kan vara något att skaffa framöver om du börjar skruva själv mera. Då vet du att alla skruvar är dragna lagom hårt.

Tillbaka
Topp