Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Det är ju mina cyklar och hållare i bilden ovan.
Jag köpte hållarna på Biltema för ungefär tre år sedan, de verkar dock ha utgått ur Biltemas sortiment numera. Riktigt trist för de är bra.

Cykel i lägenhet
Okej det var synd för dom var bra mycket snyggare än dom andra som finns nu.
Är det någon där ute som vet var jag kan få tag på liknande, säg gärna till!

Har tänkt köpa sådana eller "hänga-cykeln-lodrätt-på-väggen"-hållare, sprang på någon som påstod att det var dåligt för dämparen (??).

Mvh
Victor

Cykel i lägenhet
eklöf skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej det var synd för dom var bra mycket snyggare
> än dom andra som finns nu.
> Är det någon där ute som vet var jag kan få
> tag på liknande, säg gärna till!
>
> Har tänkt köpa sådana eller
> "hänga-cykeln-lodrätt-på-väggen"-hållare,
> sprang på någon som påstod att det var dåligt
> för dämparen (??).

Du är medveten om att cykla är dåligt för dämparen? =)

Cykel i lägenhet
Min cykel hänger såhär och den verkar inte ta skada av det, jag är ganska säker på att jag åsamkar mer skada när jag är ute o cyklar.

IMGP0089.JPG

Cykel i lägenhet
Road_Runner skrev:
> Min cykel hänger såhär och den verkar inte ta
> skada av det, jag är ganska säker på att jag
> åsamkar mer skada när jag är ute o cyklar.
>
>

Oj oj oj, av bilden att döma kommer du aldrig mer att kunna cykla på den där hojen!

Cykel i lägenhet
Cykel i lägenhet
Tackar alla för idén med Stolmen från ikea :D

perfekt lösning för cyklar och tillbehör!

Bilagor

• Photo 2011-08-04 17 24 43 (1).jpg
    Photo 2011-08-04 17 24 43 (1).jpg
    54.3 KB · Besök: 238
Cykel i lägenhet
Fick en ide (delvis från denna tråd) som jag var tvungen att testa, att ha cykeln i taket. Här ser ni bilder på resultatet.

PICT0020.JPG

Resultatet är att det hela inte är så jättepraktiskt, iaf inte i en dörröppning. Man kommer slå i väggen lite då å då när man hänger upp cykeln och det är lite krångligt att få upp den. Är man längre än 175cm riskerar man att få en pedal i huvet :)

PICT0033.JPG

PICT0032.JPG

PICT0035.JPG

För att lyfta upp cykeln blir det en liten procedur:
1. Lyft cykeln med ena handen och använd den andra till att kroka på fästanordningen på ramen
2. Med cykeln hängandes i luften och samtidigt fasthållen av ena handen (kan inte bara hänga för då slår den i väggen så klart), byt grepp till att hålla i ramen och framgaffeln
3. Lyft upp cykeln mot väggen.

PICT0010.JPG

För att hålla cykeln kvar krävs det att man hindrar framhjulet från att rotera, kan det göra det så rullar cykeln snart iväg längst väggen... innan den faller. Jag löste det med att ha två från väggen utskjutande stödpunkter för framhjulet (som också håller hjulet borta från väggen). Med detta fixat så behövdes inget stöd för bakhjulet, friktionen räcker gott för att cykeln inte ska ramla ned.
Att remmen som håller uppe cykeln sitter rakt är också viktigt, sitter den snett så vill cykeln rulla åt ena eller andra hållet.

PICT0013.JPG

PICT0025.JPG

Det krävs inte speciellt stora skruvar för att hålla cykeln, kroken sitter i en 6mm plugg (obs att jag har betongvägg).

PICT0016.JPG

Ska man göra något sånthär så är det viktigt att testa så att man kan vända upp cykeln mot väggen med remmen på utan att det tar stopp mot taket/väggen. Det blir detta som avgör hur högt upp man kan ha cykeln. Sen så är det också ganska känsligt hur lång remmen är, fast det är ju bara en justeringsfråga.
Skulle jag göra om detta skulle jag först testa om det inte skulle vara lättare att fästa remmen i taket i stället för i väggen med bara en liten vinkel så att cykeln mest hänger från taket men fortfarande pressas lite mot väggen. Då blir det lättare få upp cykeln (man borde kunna lyfta, kroka i och positionera mot vägg utan att byta grepp) och man kan nog få upp den högre.

---

Efter ett par månader skrotade jag denna ide för att cykeln var i vägen och det var lite för krångligt. Nu hänger räcern på 2 hyllkonsoler från IKEA. För att skydda ramen från repor tänkte jag vira samma sak som man har på styret runt konsolerna, än så länge är det dock ett par strumpor som gör det jobbet :)

PICT0027.JPG

PICT0021.JPG

---

I förrådet har jag bara satt upp 2 väggkrokar som jag hänger upp min MTB på. Funkar bra och jag kan få upp den högre jämfört med att kroka fast cykeln i framhjulet. Dock så måste man ju skruva isär fästpinnen till framhjulet varje gång men det går på under minuten so no problem.

UpphngningMTBifrrdet.jpg

Cykel i lägenhet
En hett efterlängtad garagerensning har gjort det möjligt att få upp två hojar på väggen, med plats för flera på golvet under.

cuklar.jpg

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Detta är min lösning som jag gjorde i helgen, IKEA Stolmen eller var det heter, ~650:-

IMG_1633.JPG

PS. och ja, galen färgmatchning på Ibisen, men de lila pedalerna hör till Sundayen som har lila tema (även om Boxxeerdecalerna ser mer blå ut på bilden så är de lila), och den gröna styraren var enda färgen vid ett tidspressat köp, ska försöka måla den svart.

Cykel i lägenhet
Adde, jag tycker dock att cyklarna matchar varandra extremt bra i par :). Lite blått, lite rött, lite grönt och lite lila på två svarta ramar. Du får se till att alltid ha båda hojarna med dig helt enkelt!

//Kristin

Cykel i lägenhet
AddeN skrev:
> Detta är min lösning som jag gjorde i helgen,
> IKEA Stolmen eller var det heter, ~650:-
>
>

Brattigt värre med stolmen i vitt! ;)

Cykel i lägenhet
På 11 kvm finns inte så många alternativ. De hänger lite för långt ut vilket skall fixas vid tillfälle, är dock ypperligt nöjd trots detta. Nästa hoj får helt enkelt hamna över sängen ;)

_FRE4390.JPG

Cykel i lägenhet
42Hz skrev:
> Det gäller att sprida ut cyklarna i hela
> lägenheten... ;)
>
>

Men var har du gömt köksbordet Harri? Eller kör du alltid mys med tv-dinner? (det brukar jag/vi bara festa med på fredagar typ;)

Cykel i lägenhet
bruce skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det gäller att sprida ut cyklarna i hela
> > lägenheten... ;)
> >
> >
>
> Men var har du gömt köksbordet Harri? Eller kör
> du alltid mys med tv-dinner? (det brukar jag/vi
> bara festa med på fredagar typ;)

Jag äter direkt ur kastrullen vid spisen! ;)

Cykel i lägenhet
Efter lite inspirerande happy-läsning igår tog jag idag sonen till IKEA och avnjöt en härlig middag för att sedan shoppa loss på lite hyllor och annat. För att inte vara alltför vanilj så har jag pimpat det hela med kulörta lyktor. På det viset är jag ju liksom klar med julpysslet också.
P1040235.JPG

Det lilla ormboet ska redas ut när mer tid finnes.

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
j galland skrev:
> Tack för tipset med Ikeas "stolme" grymt smidigt.

Jag har en semi-komplett Stolmen-lösning som bytes mot en flaska Rochefort 10. Det enda som saknas är tvärslån till stolpen. Krokarna finns.

Detta är såklart skrivet under tvång, men erbjudandet är inte desto mindre på allvar.

Cykel i lägenhet
MTBiker skrev:
> Den här tråden är rätt ball. Många
> uppfinningsrika i vårt land.
>
> Själv rullar jag in cykel efter cykel i mitt
> 40kvm garage :)

Fast du bor väl i Taberg eller nåt sånt? Då är det kanske inte så dyrt med garage (och tillhörande hus)
Jag vill också har 40kvm garage, fast ännu hellre bor jag centralt. Svårt att kombinera de två om man inte är gjord av pengar.

Cykel i lägenhet
Sådär, nu sitter min cykel på väggen också. Passade på att sätta på 3st RIBBA-lister så blir det en liten hylla för pulsklockan också.

012.JPG

Cykel i lägenhet
JockeS skrev:
> Vardagsrummet får agera cykelverkstad och
> förvaring
Bra med tygsits ifall det skulle läcka från bromsar eller gaffel. Suger upp direkt och man slipper en massa söl på golvet=D

Cykel i lägenhet
Chefmagno skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vardagsrummet får agera cykelverkstad och
> > förvaring
> Bra med tygsits ifall det skulle läcka från
> bromsar eller gaffel. Suger upp direkt och man
> slipper en massa söl på golvet=D

Jag prioterar vissa saker ;)

Cykel i lägenhet
Hej Tant Aubergine, det är en KG 386 från 2002. Det var typ ingen annan som bjöd på den så nu står den här hemma och väntar på kläder.

Tillbaka
Topp