Fick en ide (delvis från denna tråd) som jag var tvungen att testa, att ha cykeln i taket. Här ser ni bilder på resultatet.
Resultatet är att det hela inte är så jättepraktiskt, iaf inte i en dörröppning. Man kommer slå i väggen lite då å då när man hänger upp cykeln och det är lite krångligt att få upp den. Är man längre än 175cm riskerar man att få en pedal i huvet :)
För att lyfta upp cykeln blir det en liten procedur:
1. Lyft cykeln med ena handen och använd den andra till att kroka på fästanordningen på ramen
2. Med cykeln hängandes i luften och samtidigt fasthållen av ena handen (kan inte bara hänga för då slår den i väggen så klart), byt grepp till att hålla i ramen och framgaffeln
3. Lyft upp cykeln mot väggen.
För att hålla cykeln kvar krävs det att man hindrar framhjulet från att rotera, kan det göra det så rullar cykeln snart iväg längst väggen... innan den faller. Jag löste det med att ha två från väggen utskjutande stödpunkter för framhjulet (som också håller hjulet borta från väggen). Med detta fixat så behövdes inget stöd för bakhjulet, friktionen räcker gott för att cykeln inte ska ramla ned.
Att remmen som håller uppe cykeln sitter rakt är också viktigt, sitter den snett så vill cykeln rulla åt ena eller andra hållet.
Det krävs inte speciellt stora skruvar för att hålla cykeln, kroken sitter i en 6mm plugg (obs att jag har betongvägg).
Ska man göra något sånthär så är det viktigt att testa så att man kan vända upp cykeln mot väggen med remmen på utan att det tar stopp mot taket/väggen. Det blir detta som avgör hur högt upp man kan ha cykeln. Sen så är det också ganska känsligt hur lång remmen är, fast det är ju bara en justeringsfråga.
Skulle jag göra om detta skulle jag först testa om det inte skulle vara lättare att fästa remmen i taket i stället för i väggen med bara en liten vinkel så att cykeln mest hänger från taket men fortfarande pressas lite mot väggen. Då blir det lättare få upp cykeln (man borde kunna lyfta, kroka i och positionera mot vägg utan att byta grepp) och man kan nog få upp den högre.
---
Efter ett par månader skrotade jag denna ide för att cykeln var i vägen och det var lite för krångligt. Nu hänger räcern på 2 hyllkonsoler från IKEA. För att skydda ramen från repor tänkte jag vira samma sak som man har på styret runt konsolerna, än så länge är det dock ett par strumpor som gör det jobbet :)
---
I förrådet har jag bara satt upp 2 väggkrokar som jag hänger upp min MTB på. Funkar bra och jag kan få upp den högre jämfört med att kroka fast cykeln i framhjulet. Dock så måste man ju skruva isär fästpinnen till framhjulet varje gång men det går på under minuten so no problem.