Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Jag gillar Julas väggfästen. Tyvärr får jag inte in en krok till för fjärde cykeln...

Bilagor

• IMG_3406.JPG
    IMG_3406.JPG
    260.1 KB · Besök: 291
Cykel i lägenhet
NLC sa:
Är det inte mer praktiskt att ha mittencykeln på en annan höjd så att MTBns styre inte hamnar mitt för sadlarna?

Tänkte lika dant o började så, men då får jag lyfta cyklarna över styret på MTB'n. Nu är det bara att kroka av cyklarna och släppa ner dom. Hur smidigt som helst

Cykel i lägenhet
Eller nu läste jag nog din fråga lite snabbt...

För mig är det inga problem. Är inte så lång så sadelhöjden blir inte högre än att det är 10cm fritt mellan sadel på racern och MTB'n.

Med högre sadlar skulle man behövt göra som du säger att förskjuta höjden eller hänga alla cyklar på samma håll, vilket oxå går bra bara MTB styret går över höjden på styret på cyklarna bedvid.

Cykel i lägenhet
Jag blir imponerad av er kreativitet när det gäller att få plats med många cyklar på små utrymmen men inser samtidigt att jag aldrig kommer flytta till lägenhet om dom gemensamma utrymmena för cyklar och cykelmek är så dåliga. Jag blir nog kvar i min villa med dubbelgarage och mina 8 cyklar med mekställ, verktyg och tvättmöjligheter ett tag till.

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Problemet med villa är ju att man aldrig får tid till att hoja.
1) man måste jobba för att ha råd med kåken.
2) man måste lägga tid på att underhålla kåken.

Cykel i lägenhet
Ingen lägenhet men det hindrar ju inte att man hänger upp cykeln på väggen. Sågade ut hängarna ur en granplanka som jag själv sågat av timmer från egen skog. Mer lokalproducerat är nog svårt att få. Har kvar mallen om någon skulle vara intresserad av en hängare.

Bilagor

• DSCF9557.JPG
    DSCF9557.JPG
    265.6 KB · Besök: 174
  • DSCF9558.JPG
    DSCF9558.JPG
    346.7 KB · Besök: 213
Cykel i lägenhet
NickPick sa:
Barrett sa:
Jag gillar Julas väggfästen. Tyvärr får jag inte in en krok till för fjärde cykeln...

Vilka fästen menar du?
Jag har 2 mtb med 40cm mellan på en vägg. Ska bli intressant om jag får in en räser där...

http://www.jula.se/catalog/fritid/c...orvaring-och-hallare/upphangningskrok-639423/

Dessa. Man kan få böja till dom för MTB hjul & högre fälgar än 20-30 mm.

Jag har 30 cm mellan mina cyklar. 20 cm bör gå men bli väl tight kanske?

Cykel i lägenhet
fredrick sa:
fredrick sa:
Vart finner man en lite bättre modell av detta pedalfäste?

http://www.jula.se/catalog/fritid/c...orvaring-och-hallare/upphangningskrok-639169/

Vill ha en i lite tåligare metall samt lite tajtare vid pedalaxeln.

Någon som vet vart det går att köpa en bättre modell, mer tålig/påkostad än Julas?
Tänkte använda ihop med Ikeas nya tavellist under däcken.

Cycloc Hero. Vet inte om den är tåligare, men snyggare är den iaf: https://www.mantel.com/se/cycloc-he...eFLLmEc3zTwon4EQv3zqLs65UBK_5nKkXYaAlbI8P8HAQ

Cykel i lägenhet
Inte så snyggt som vissa har ordnat, men jag har ingen annan plats så det får duga så här, är ju inte så jobbigt att plocka hjulet! Spegla smalbenen gör jag inte heller så det stör mig inte!

Bilagor

• IMG_6801.JPG
    IMG_6801.JPG
    163.9 KB · Besök: 188
Cykel i lägenhet
Bumpar den här tråden. Flyttar till ny lägenhet i helgen med parkett överallt :/ jag gillar plastgolv pga lättsköttheten och med ett par mountainbikes som drar in lera och vatten behöver jag något skydd under. Det schackrutiga golvet som figurerat här i tråden verkar ha utgått.

Förslag på alternativ? Funderar på att beställa några kvadratmeter plastgolv men jag är rädd att det är för mjukt så att kanterna ska krulla upp sig och skit komma in under

Cykel i lägenhet
edvin_m sa:
Bumpar den här tråden. Flyttar till ny lägenhet i helgen med parkett överallt :/ jag gillar plastgolv pga lättsköttheten och med ett par mountainbikes som drar in lera och vatten behöver jag något skydd under. Det schackrutiga golvet som figurerat här i tråden verkar ha utgått.

Förslag på alternativ? Funderar på att beställa några kvadratmeter plastgolv men jag är rädd att det är för mjukt så att kanterna ska krulla upp sig och skit komma in under

Vinylklick? Finns ju i diverse utföranden.

Cykel i lägenhet
jenny, klurig lösning att fälla upp den åt sidan under taket.

det mesta man sett här i tråden handlar om hela cyklar. men en ram utan ena eller båda hjulen är lättare att stuva undan, t ex under en säng.

hjulen kan man eventuellt ställa på balkongen. är ju oftast dessa som medför mest smutsproblem

är stöldrisk ur förråd en drivkraft kan en lösning vara att t ex lämna bara ramen eller hjulen där, och ta in resten. buset lär vilja ha kompletta cyklar..

trots att jag har garage delar jag alltid den här n+1 reservhojen, det blir trångt att ha den stående ihopsatt...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    348 KB · Besök: 159
Cykel i lägenhet
kais01 sa:
jenny, klurig lösning att fälla upp den åt sidan under taket.

det mesta man sett här i tråden handlar om hela cyklar. men en ram utan ena eller båda hjulen är lättare att stuva undan, t ex under en säng.

hjulen kan man eventuellt ställa på balkongen. är ju oftast dessa som medför mest smutsproblem

är stöldrisk ur förråd en drivkraft kan en lösning vara att t ex lämna bara ramen eller hjulen där, och ta in resten. buset lär vilja ha kompletta cyklar..

trots att jag har garage delar jag alltid den här n+1 reservhojen, det blir trångt att ha den stående ihopsatt...

Att ställa cykeln sådär är väl ändå att be om problem med bakväxeln/växelörat?

Cykel i lägenhet
Finns det någon bra hängare som klarar ordentliga mtb-hjul med minst 2,4"-däck och högprofilsfälgar och samtidigt fixar vanliga lvg-hjul? Tänkte hänga upp i alla fall sju cyklar av varierande sort och storlek på en vägg i larmat garage.

Cykel i lägenhet
Tror ni det är korkat att hänga cykeln i thru axle:n?
Tänkte hänga cykeln vertikalt utan framdäck med axeln monterad i två krokar eller liknande.
Osäker på om axeln känslig för repor och man därför skall vara lite försiktig.

Tillbaka
Topp