Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Kollar och återkommer! (y)

Edit: Detta kom jag fram till: Fungerar alldeles utmärkt med landsvägarn´, det är mer noggrant att mäta in var bottenplattan ska sitta då de smala däcken medger en liten kontaktyta.

Jag sparkar säkert in öppna dörrar med följande konstaterande men justeringsmöjligheterna på själva upphängningen är begränsad.
Min upphängning som är anpassad för min TREK gick inte att justera för landsvägshojen utan att behöva flytta bottenplattan. Hoppas det gav någon klarhet och inte förvirrade ytterligare. ?
Tack för hjälpen!
Då återstår bara att övertyga övriga hushållet om att cykeln ska hängas inne ?

Cykel i lägenhet
Någon nackdel med att hänga cyklar lodrätt på vägg? (tänker på cyklarna - väggen spelar ingen roll)
Funkar det för hög aerofälg i kolfiber?
Elcykel med fjädrad framgaffel (26kg) - mår gaffeln illa?

Cykel i lägenhet
Någon nackdel med att hänga cyklar lodrätt på vägg? (tänker på cyklarna - väggen spelar ingen roll)
Funkar det för hög aerofälg i kolfiber?
Elcykel med fjädrad framgaffel (26kg) - mår gaffeln illa?
Cyklar mår bara bra av att hänga i framhjulet för då får en eventuell skumring längst upp i gaffeln (för de modeller som har en sån) välbehövlig påfyllning.
Förr sade man att hydraulbromsar mådde dåligt av det men min erfarenhet är att det var struntprat då, och det är struntprat fortfarande.
Gäller även motorcyklar som din.
26kg statisk belastning är noll och inget jämfört med normalt användande.

Cykel i lägenhet
Så här hänger jag mina
IMG_20240916_091648415_AE.jpg

Och 3de hojen i mekstället (ursäkta röran)?
IMG_20240916_092848227_HDR_AE.jpg

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Cyklar mår bara bra av att hänga i framhjulet för då får en eventuell skumring längst upp i gaffeln (för de modeller som har en sån) välbehövlig påfyllning.
Förr sade man att hydraulbromsar mådde dåligt av det men min erfarenhet är att det var struntprat då, och det är struntprat fortfarande.
Gäller även motorcyklar som din.
26kg statisk belastning är noll och inget jämfört med normalt användande.
Jag parkerade min gravel upp och ned i bilen utan hjul i två veckor efter ett race.

Resultat: död frambroms som jag var tvungen att lufta för att få igång. (Sram Force 1 hdr-bromsar)

Cykel i lägenhet
Jag parkerade min gravel upp och ned i bilen utan hjul i två veckor efter ett race.

Resultat: död frambroms som jag var tvungen att lufta för att få igång. (Sram Force 1 hdr-bromsar)
Tack för varningen att det faktiskt kan hända (y) :giggle:
Edit:
Min vinterhoj hänger i framhjulet mellan påsk och lucia. Sommarhojen hänger likadant men mellan lucia och påsk och båda har klarat sig i 7 år på det viset så det kan vara lite tur/otur i enskilda fall antar jag.

Cykel i lägenhet
Tack för varningen att det faktiskt kan hända (y) :giggle:
Edit:
Min vinterhoj hänger i framhjulet mellan påsk och lucia. Sommarhojen hänger likadant men mellan lucia och påsk och båda har klarat sig i 7 år på det viset så det kan vara lite tur/otur i enskilda fall antar jag.
Det är ett slutet system så varför skulle det inte klara sig? Utom om systemet inte längre är slutet.

Cykel i lägenhet
När man har delad vårdnad om huset och förfogar över 20 kvm resten av tiden så gäller det att prioritera ytan..(för cykla måste man ju kunna göra 100% av tiden). Mycket nöjd med denna lösning (IKEA så klart) som inte kräver fast installation i vägg eller tak. Det går att ställa en mtb till mot den andra stolpen under hyllan och ändå backa in racern emellan. 3 cyklar plus lite förvaring ovanför på ca 1 kvm!
20241006_081612.jpg
20241006_081528.jpg

Cykel i lägenhet
Nu inför vintersäsongen kan jag varmt rekommendera att ha 2 st Ikea Baggmuck att lägga under cykeln under vardera hjul, om man ställer in den i hallen t.ex.

Så rinner snö och slask ner och samlas upp, och kan tömmas i toan sen. Skyddar även golvet mot ståldubbar på ett bra sätt.

Screenshot_20241114-131945.png

Cykel i lägenhet
Nu inför vintersäsongen kan jag varmt rekommendera att ha 2 st Ikea Baggmuck att lägga under cykeln under vardera hjul, om man ställer in den i hallen t.ex.

Så rinner snö och slask ner och samlas upp, och kan tömmas i toan sen. Skyddar även golvet mot ståldubbar på ett bra sätt.

Visa bilaga 738051
Bra rekommendation. Bör tilläggas också att efter förra vinterns prissänkning av BAGGMUCK från 39:- till 29:- så har Biltema svarat med att sänka 47-0432 från 39⁹⁰ till 29⁹⁰ samt att Jysk har svarat med att sänka FRYNSEEG från 40:- till 35:-. Medan Julas Hard Head Skomatta fortfarande ligger kvar på 39⁹⁰. Viss konkurrens på skobricksmarknaden. Frågan är bara vilken som är bäst. Jag är uppväxt med FRYNSEEG, men den sprack i kanten till sist har jag för mig. Aldrig testat 47-0432, men jag har bekanta som är nöjda både med BAGGMUCK & Hard Head till skor. Kanske faller det för cyklar på Hard Heads handtag som skapar glapp om de läggs sida vid sida?

BAGGMUCK Skomatta 71x35 cm 29:-
Screenshot_20241125_000606_Chrome.jpg

Biltema 47-0432 Skobricka 35x72 cm 29⁹⁰
Screenshot_20241125_001015_Chrome.jpg

Jysk FRYNSEEG Skobricka 38x75 cm 35:-
Screenshot_20241125_001455_Chrome.jpg

Jula Hard Head Skomatta 75x38 cm 39⁹⁰
Screenshot_20241125_002154_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Bra rekommendation. Bör tilläggas också att efter förra vinterns prissänkning av BAGGMUCK från 39:- till 29:- så har Biltema svarat med att sänka 47-0432 från 39⁹⁰ till 29⁹⁰ samt att Jysk har svarat med att sänka FRYNSEEG från 40:- till 35:-. Medan Julas Hard Head Skomatta fortfarande ligger kvar på 39⁹⁰. Viss konkurrens på skobricksmarknaden. Frågan är bara vilken som är bäst. Jag är uppväxt med FRYNSEEG, men den sprack i kanten till sist har jag för mig. Aldrig testat 47-0432, men jag har bekanta som är nöjda både med BAGGMUCK & Hard Head till skor. Kanske faller det för cyklar på Hard Heads handtag som skapar glapp om de läggs sida vid sida?

BAGGMUCK Skomatta 71x35 cm 29:-
Visa bilaga 739697

Biltema 47-0432 Skobricka 35x72 cm 29⁹⁰
Visa bilaga 739698

Jysk FRYNSEEG Skobricka 38x75 cm 35:-
Visa bilaga 739699

Jula Hard Head Skomatta 75x38 cm 39⁹⁰
Visa bilaga 739700
Härligt djuplodande inlägg, mer sånt!

Cykel i lägenhet
Vad är det som är dåligt?
Allt?
* Det blir en hävstångseffekt i.o.m att det översta skruvhålet är för nära krokens lägsta punkt, samt att plåten är för klen.
Vilket leder till följande problem:
* I.o.m att den skall vara fast monterad så kan man inte flexa runt med olika hojar.
* Den är gjord av mjukost.
* Kroken är för trång för höga fälgar resp. biffiga mtb-däck.

Cykel i lägenhet
Allt?
* Det blir en hävstångseffekt i.o.m att det översta skruvhålet är för nära krokens lägsta punkt, samt att plåten är för klen.
Vilket leder till följande problem:
* I.o.m att den skall vara fast monterad så kan man inte flexa runt med olika hojar.
* Den är gjord av mjukost.
* Kroken är för trång för höga fälgar resp. biffiga mtb-däck.
Bra grejer att tänka på, jag har en sån och ska eventuellt inte sätta dit just denna.

Cykel i lägenhet
Kan hålla med om att den är för klen och att det blir en hävstångseffekt som kan dra ut översta skruven. Jag satte dit den på en överbliven bit klickgolv först innan den sattes upp på väggen. Då funkar det ok tycker jag.

Cykel i lägenhet
Golvet på väggen låter som ett rejält projekt😂, skämt åsido vad händer om man "glömmer" den övre skruven.
Golvet har dubbla funktioner, det skyddar mot smuts från däcken oxå.

Glömmer man den övre skruven så böjer den sig nog ngt. Den är ganska tunn.

Jag har hängt en dirt jumper på den, så det är inte så speciellt mkt vikt eller grova däck. Så för det syftet funkar det fin-fint. En eMTB eller liknande - not so much.

Cykel i lägenhet
Golvet har dubbla funktioner, det skyddar mot smuts från däcken oxå.

Glömmer man den övre skruven så böjer den sig nog ngt. Den är ganska tunn.

Jag har hängt en dirt jumper på den, så det är inte så speciellt mkt vikt eller grova däck. Så för det syftet funkar det fin-fint. En eMTB eller liknande - not so much.
Jo jag har funderat på täckskiva som skydd för däcksmuts, klickgolv låter bra lätt och hårt.

Cykel i lägenhet
Tänkte hänga upp cykeln på väggen, men den är ju såklart en vit vägg och vill gärna skydda färgen. Finns det någon klarlack eller vit färg man kan dra ett lager eller två med för att skydda väggen och undvika att smuts fastnar som också är svårt att måla över vid flytt? Eller ska jag köra något annat? Tips är välkomna!

Har tidigare hängt cykeln med en krok så bara små kotaktytor från däcken tog i, då skruvade jag fast plywood för att skydda väggen. men nu ska cykeln hänga "på längden" med pedalen mot väggen så att säga med denna upphängningen (JULA).

Cykel i lägenhet
Tänkte hänga upp cykeln på väggen, men den är ju såklart en vit vägg och vill gärna skydda färgen. Finns det någon klarlack eller vit färg man kan dra ett lager eller två med för att skydda väggen och undvika att smuts fastnar som också är svårt att måla över vid flytt? Eller ska jag köra något annat? Tips är välkomna!

Har tidigare hängt cykeln med en krok så bara små kotaktytor från däcken tog i, då skruvade jag fast plywood för att skydda väggen. men nu ska cykeln hänga "på längden" med pedalen mot väggen så att säga med denna upphängningen (JULA).

Biltema säljer stora opalvita prisvärda plexiskivor (akryl) :)

De är ganska snygga opalvita faktiskt, matchar riktigt bra mot vit vägg. Fäst med 2-4 skruvar eller 2 skruvar upp till och dubbelhäftande tejp i botten.

Cykel i lägenhet

Häng ett tjockare tygstycke/gardin bakom? Lätt att ta ner och tvätta vid behov.

Cykel i lägenhet
Jag skippade stänkskydd i köket och målade väggarna vid stekhällen och diskbänken med en vit matt lätt-att-torka-av-färg (Nordsjö Easy2Clean). Vet inte om det är något som även fungerar för cykel-relaterade fläckar? I köket har det fungerat superbra och allt stänk från stekpannan har varit hur lätt som helst att torka av, t.ex. stekflott, köttfärssås och annat fett och äckligt som har stänkt upp på väggen.

Cykel i lägenhet
Också nyfiken om någon testat? Eller byggt en egen liknande med skjutdörrskena och skjutdörrsbeslag, och lämplig krok?
(Typ https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/ .)

Edit: hittade!
Hardhead skena & rullar.
Svar i tråden 'Cykel i lägenhet' https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-lagenhet.483001/post-4563839

Cykel i lägenhet
Bra fråga. Men enligt min LBS så kan det hända att det kommer in luftbubblor i systemet när cykeln står upp och ned. Det var iaf det som hände min.
Det har inget att göra med att cykeln var upp och ner utan snarare att cykeln blev lämnad efter race! Det är en konstig gissning att det kommer in luftbubblor i ett slutet system bara för att cykeln står upp och ner. Man får ju hoppas att alla som gör häftiga trick och volter med sina cyklar endast har mekaniska bromsar, annars bör det gå ut en varning här känner jag!

Cykel i lägenhet
Funderar på ett fristående vertikalt ställ men svårt att veta vilket av alla sjuhundra olika modeller som funkar bäst.
Det känns ju som att något av dom som även håller framhjulet på plats blir stabilare.

Någon som har provat något liknande?

Bilagor

• tourtecs_zubehor_a594407-01.webp
    tourtecs_zubehor_a594407-01.webp
    24.5 KB · Besök: 86
  • tourtecs_camping_a591512-01.webp
    tourtecs_camping_a591512-01.webp
    55.6 KB · Besök: 73
  • 250323021_5_0_m_650_1100.webp
    250323021_5_0_m_650_1100.webp
    46 KB · Besök: 93
  • cykelstall-v-ggf-ste-mb1-stal-svart.webp