Cykel-VM på Svt

Cykel-VM på Svt
Det blir onekligen lite babbligt när båda är i farten och ibland gillar jag dem bättre när de kommenterar ensamma. Strumpsnack och liknande reflektioner börjar bli tjatigt. Dessutom kan de - speciellt Adamsson - börja förklara enkla saker på de mest komplicerade sätt.

Men nog föredrog jag dem framom svt ändå. Iofs. var inte svt någon katastrof och skulle absolut ha gått att se/lyssna på.

Cykel-VM på Svt
Jag var tyvärr tvungen att se de sista två timmarna igår på SVT då mina föräldrar inte har Eurosport.

Tyckte detta var direkt PINSAMT. Visst kan Vacchi/Adamsson snöa in i interna skämt ibland men det kunnandet och engagemanget de har i sändning är enormt.

Tyvärr SVT, bra försök.

Cykel-VM på Svt
Svt är inte alls i den nivån som eurosport är, det är min åsikt. Låt vara bättre bild (har ej eurosport HD) men det gör inget när A & V är överlägsna i fakta om åkare, entusiasm och hjärta för sporten.

Jag tycker dessutom om att Adamsson får dra sina käpphästar om klädsel och stil lite då och då.

Cykel-VM på Svt
Bäckstedt var bra men det var synd att den andra, vem det nu var, var så tydligt oinsatt i cykelsporten.
Jaja, de måste ju börja någonstans och vi får vara nöjda att de överhuvudtaget sände.
De oinsatta som eventuellt tittade tyckte nog inte att det var lika irriterande med kommentatorns okunskap.

Cykel-VM på Svt
Jag blev positivt överraskad av svt:s sändning. Det kan inte vara lätt att snacka cykel i 7 timmar.
Tycker att det var riktigt kul att svt sände hela VM. Har snackat cykel med några på jobbet idag.

Det verkar som att folk kollar på det som sänd på tv, vilken sport det än är. Skulle det sändas mer cykling så skulle mer människor bli intresserade. Vem vet, snart kanske vi kan se touren på svt också.
/J

Cykel-VM på Svt
Att en kommentator faktiskt kan urskilja vilken tävlande man ser måste ju ändå vara ett grundläggande krav. Däremot är det väldigt roligt att SVT sände och så smått börjar bryta medias mobbning av cykelsporten.

Roligt att Cadel äntligen fick vinna något!

Cykel-VM på Svt
zapiens skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Om alla skriver ett mail ett tack till svt för
> att de sände cykel VM så kanske det snart blir
> så.

albert.svanberg@svt.se

Cykel-VM på Svt
Jag tyckte att Bäckstedt gjorde ett riktigt bra jobb på herrarnas linje. Att kommentatorn inte kände igen cyklisterna gick att bortse ifrån. Visst, Eurosports sändning är bättre men jag tyckte att svt var bättre än de brukar vara och var fullt godkända (och det har de varit hela cykelvm).

Cykel-VM på Svt
Peppeluns skrev:
> zapiens skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Om alla skriver ett mail ett tack till svt för
> > att de sände cykel VM så kanske det snart
> blir
> > så.
>
>
> albert.svanberg@svt.se

Mailade honom och tackade.
/J

Cykel-VM på Svt
Kanske svt skulle kunna köpa över Vacchi? Förutsatt att man gör en långsiktig satsning på att visa endagsklassikerna, girot och touren. Vueltan känns ju dock inte så het.

Cykel-VM på Svt
Tycker nog att svt klarade sig bra. Skööööönt att slippa reklamavbrotten. Sen har Bäckstedt inte riktitg samma flyt i snacket som vacchi men han säger ofta intressanta saker, fast han blev ju avbruten hela tiden! Tycker även det var bra att dom klippte in lite från svt arkivet under de sega första milen av loppet...

Cykel-VM på Svt
Men varför hade Lövqvist ingen hjälm på sig i hemma-hos reportaget. Kanske OK uppför men när han sedan susade utför såg det lite farligt ut, till och med moppekillen hade ju hjälm. Mycket snack om dopingarbetet men det blir svårt att övertyga ungarna om att ha hjälm om inte idolerna behöver.

Cykel-VM på Svt
Jag mailade och tackade Albert nyss. Även om jag faktiskt inte hade tid att se mer än ett par minuter. Fullproppad helg med annat trams. Men bra initiativ som man bara kan hoppas håller i sig.

Cykel-VM på Svt
bigmollo skrev:
> Fick just svar från Albert Svanberg:
>
> "Hej,
> Tack för responsen och kul att du uppskattade
> satsningen.
> mvh
> Albert Svanberg"
>
>
> /J

Samma här. Med den skillnaden att han bytt ut "satsningen" mot "sändningarna" till mig. Inget standardsvar således.

Cykel-VM på Svt
lave skrev:
> Men varför hade Lövqvist ingen hjälm på sig i
> hemma-hos reportaget.

Det är inte tufft med hjälm och dessutom pajar det frillan. Det vet ju alla.

Cykel-VM på Svt
Var faktiskt positivt överraskad av SVT:s sändningar. Kommentatorn var, som ju flera påpekat, ingen stjärna, men nog tycker jag han var hästlängder bättre än Fagerlind som de haft på något OS-lopp. Då har man ju varit tvungen att stänga av ljudet för att inte bli illamående.

Ljungskog hade jag inga större förhoppningar på innan, men jag tycker hon var helt acceptabel. Vad gäller Bäckstedt tyckte jag han var helt i nivå med Adamsson. Inte så att de är lika, men de tillför olika saker.

Visst är det bra om kommentatorerna är vassa på att känna igen cyklister, men jag kan förstå att det inte är helt lätt. Ser numera alltför litet på cykel för att vara så bra på det själv, men även när jag tittade på det mesta som Eurosport sände vad gäller cykel så var det ibland rätt marigt, i synnerhet efter att hjälmtvånget infördes. En extra svårighet med VM är ju att de inte kör i sina vanliga tröjor utan i landslagströjorna. Sedan ska det väl påpekas att Vacchi inte på något sätt är hundrprocentig i denna "gren".

Cykel-VM på Svt
GoranS skrev:
En extra svårighet med
> VM är ju att de inte kör i sina vanliga tröjor
> utan i landslagströjorna.

Själv tyckte jag tvärtom - nämligen att det är lättare att känna igen dem. Man vet landet plus att man ser deras teamhjälmar.

Men så skulle jag givetvis vara en oslagbart duktig kommentator också :P ;)

Cykel-VM på Svt
Hej,

Tack för responsen - kul att du uppskattade sändningarna.

mvh

Albert Svanberg
--------------------------------
Head of SVT Sports
Swedish Television
105 10 Stockholm
+46-(0)8-7848041 (a)
+46-(0)8-7842700 (fax)
albert.svanberg@svt.se

Cykel-VM på Svt
Jag satt och såg merparten av gårdagens sändning mycket tack vare Bäckstedt. Blev lite mätt på Adamssons och Vacchis flams under årets tour.

Insåg att det finns minst lika bra kommentatorer när jag blev tipsad om en länk via happy där två engelspråkiga kommentatorer höll i showen (årets tour, alltså). De höll sig till ämnet under större delen av tiden, vilket kändes mer intressant och relevant.

Cykel-VM på Svt
bigmollo skrev:
> Jag blev positivt överraskad av svt:s sändning.
> Det kan inte vara lätt att snacka cykel i 7
> timmar.
> Tycker att det var riktigt kul att svt sände hela
> VM. Har snackat cykel med några på jobbet idag.
>
>
> Det verkar som att folk kollar på det som sänd
> på tv, vilken sport det än är. Skulle det
> sändas mer cykling så skulle mer människor bli
> intresserade. Vem vet, snart kanske vi kan se
> touren på svt också.
> /J

+1
Nubiefrågorna och den tidvis bristande kunskapen hos Svt's kommentator är nog inte odelat negativt, de som inte är som vi, redan frälsta, behöver få cykel på ett enklare sätt än vad Vacchi och Adamsson mellan varven levererar. Adamsson kan vara väl svår att begripa ibland.

Svanström har denna gång fått sin ros precis som han förra ggn fick sitt ris.

Cykel-VM på Svt
Tycker att den där Ola utnyttjade Bäckstedt väldigt bra, frågade relevanta saker hela tiden. Ska också mejla svt! Men Vacchi är suverän på att se detaljer, det måste erkännas!!

Cykel-VM på Svt
Tyckte Bäcksted skötte sig mycket bra.
Kul med lite analyser, taktik och annat som han är mycket mer insatt i än andra som inte tävlat på länge då..
men den andra tomten kunde väl vart en apa eller nåt..

Svt har lite genomslag i alla fall, två jobbar polare som tog upp lite vm snack spontant på lunchen, det har aldrig hänt tidigare!

Cykel-VM på Svt
tycker svt har en bit upp till eurosport näre gäller kommentatorer, MEN det måste ju sägas att produktionen o kommentatorerna var vida bättre än svt´s försök under t.ex. OS osv. så de har verkligen tagit ett stort steg i rätt riktning.o för svensk cykelsport är det bra, för anderski uppenbarligen upplevt lite, så öppnar svt´s sändningar för att vanliga "svenssons" tittar mer på cykel o med lite tur, så fastnat i alla fall nån som inte tidigare varit intresserad.

har nu mailat albert svanberg ja med. va tvungen att ge lite beröm för att de för en gångs skull satsade på cykel o utan att smutskasta massa.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp