cykelbana eller taxibana?

Limpan

Ny medlem
Fotat utanför macdonalds slussen.

Bilagor

• DSC00144.JPG
    DSC00144.JPG
    68.3 KB · Besök: 56
Senast redigerad av en moderator:
Det är nog hemliga Polisen som lunchar på Restaurang Gyllene Måsen.

Taxiförare tittar ändå inte speglarna, så jag tror inte dom bryr sig...

Så ser det alltid ut där. Det är lika irriterande (nästan..) när man kommer med bil och ska svänga höger ner under Katarinahissen och tvingas ut halvvägs över heldraget i filen bredvid. Det är både stoppförbud och cykelbana där taxibilarna brukar stå.

För en gångs skull något att faktiskt gnälla över, har sett många nästan-incidenter på den platsen - passerar där varje dag, ofta två gånger..

Taxichaufförer har väl egna trafikregler? Exempelvis så är deras parkeringsregler inversen mot de vanliga parkeringsreglerna. En taxichaufför får endast parkera där det är parkeringsförbud.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Taxichaufförer har väl egna trafikregler?
> Exempelvis så är deras parkeringsregler inversen
> mot de vanliga parkeringsreglerna. En
> taxichaufför får endast parkera där det är
> parkeringsförbud.

De får också köra sakta på mittlinjen mellan filerna medans de knappar på GPS:en eller läser en papperskarta som de har i knät......

Ja, tänk om polisen kunde göra några små razzior där med jämna mellanrum. Utfärda saftiga böter, rycka ett och annat taxikörkort om det är möjligt. Det är alltid lika spännande att komma med cykel där, eftersom man oftast inte ser de parkerade taxibilarna för alla människor som är i rörelse på trottoaren. Det är sällan lika folktomt som det är på bilden.

Oj vad många felfria cyklister det var här då...
Det bästa är väl att cykla förutseende eller har jag missat nåt?

fredrikw skrev:
> men vänta lite, skulle inte polisen ägna sig åt
> att bekämpa knark, mord och våldtäkter? nu
> fattar jag ingenting...

Nä, Polisen skall sätta fast fixi-cyklister bestämde vi ju.

va fint att registreringsskylten syns så tydligt på bilden, bara att skicka in till lapplisekontoret eller polisen...;)

Förra veckan åkte polisen fram och tillbaka på skeppsbron och satte dit taxichaffisar som gjorde u-svängar över mittrefugen som byggts just för att man inte ska kunna göra U-svängar.

Igår stod det en polisbil där i cykelfältet också när jag hojade förbi. Var tvungen att stanna och se var poliserna va. Kan ni gissa? Inne på MackeBonken och åt såklart :-)

2 taxibilar och en civil polisbil däremellan, ja om det blir fel eller rätt i slutända-.... ...&¤&%#"#¤%&/)&/7692

fy f***n vad jag hatar reklamen här under!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Blääääääääääääääää!

Men, herregud taxin är ju på rätt sida vägen ändå. En fil hit eller dit spelar väll ingen roll Vad begär ni egentligen?

Träffade på en taxi igåreftermiddag som hade parkerat i cykelkörfältet (ovanligt? - Nej). När jag körde om honom så öppnade han dörren alldeles framför mig. Då upplyste jag honom om att han stod i cykelkörfältet och till svar fick man "Jasså oj gör jag det men jag ska bara in och göra några ärenden." (Taxi 020 om det intresserar någon)

/Johan

Där röda damen på fotot i första inlägget är har jag blivit "utskälld" av en fabror som tyckte man skulle leda sin cykel på cykelbanan istället för på trottoaren.

Jag hade en massa packning att släpa på så det gick inte så bra att cykla.

the_TnT skrev:
> Där röda damen på fotot i första inlägget är
> har jag blivit "utskälld" av en fabror som tyckte
> man skulle leda sin cykel på cykelbanan istället
> för på trottoaren.

Haha underbar svenska!!

Fan nu såg jag första ordet. Trodde det stod Den röda damen... då hade det blivit en kul mening. sorry.

Senast redigerad av en moderator:
Så där ser det ut över hela byn, man lär sig snabbt var man inte ens behöver försöka använda cykelbanorna. Tar bilarna cyklisternas vägbanor tar cyklisterna bilarnas dito.

Värst är nog när cykelbanan går på trottoarnivå för att sedan, vid korsning, åter svänga ner till bilvkörbanenivå. Två gånger av tre står en bil parkerad i "utloppet" varvid livsfalig vänstesvng ut på bilkörbanan är nödvändig.

Favoriter: Birger jarlsgatan norrgående, Slussen (illustrerat ovan), Götgatan utanför Scandic hotell. Kom med fler high-lights.

Johan_ skrev:
> Frågan är varför bussen tvärnitade bättre att
> mosa taxin ordentligt så skadar sig ingen i
> bussen...

En bra men elak fråga .. hur många åkare har en extra bil i reserv? SL däremot har väl några extra bussar!

Det är en djungel där ute.

/Mikael

Ang bilden i första inlägget. Jag blev faktiskt stoppad av polisen precis där för några månader sedan pga en annan incident och då passade jag på att fråga polisen om man inte kunde göra något åt de där rackarns taxibilarna som står där jämt. Men jag fick väl inte så himla mycket respons. Slapp böter i alla fall :-)

Jag körde bil. Slussen är den mest idiotiska korsning som finns så jag gjorde en felaktig u-sväng för klimatets skull. Typ som den röda pilen här, rätt väg är att köra som den gröna. Då passerar man tre rödljus också.

felkÃr.jpg ht=197

Snäll farbror polis skällde bara lite och nu har jag slutat göra sådär.

Huh, är ni så vana att ni får ha cykelbanan ifred?
I övriga landet så använder man cykelbanan för parkering av lastbilar, förvara diverse containrar, ett lass grus kanske. Eller uppställning av diverse kommunala fordon.

Kan man söka jobb som sporadisk lapplisa och ha med sig ett block när man cyklar runt i stan? Jag skulle inte ens kräva betalning.

Rickard.v skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> > //j
>
> Lägg upp den på FB så delas det som fan o får genomslag.

Stängde mitt fb konto för länge sedan.

//j

Såg en film för ett tag sen om en kille i NYC som filmade när han cyklade på cykelbanorna där och helt sonika körde in i alla hinder som fanns. Kanske dags för en Stockholmsvariant på den?

Edit: Här är den:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp