Cykelbanor och snö...

Cykelbanor och snö...
Problemet är ju som sagt inte att det ligger snö på vägarna utan att de bara häller på mer salt utan att ploga. I skogen är snön hårt packad så där är det inga problem alls att cykla.
/J

Cykelbanor och snö...
Jag torr inte gatukontoret och deras entreprenörer läser Happy. synd, det vore intressant läsning för dom. Om alla ringer och felanmäler till Stockholms stad, så inser de nog förhoppningsvis att det är många som har synpunkter. Hur ska de annars veta att plogningen är undermålig om ingen säger det till dom?

Felanmäl här via formulär eller telefon. Ring varje dag tills de gör nåt, ge er inte förrän de utför de tjänster vi faktiskt köpt!

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg1/Felanmalan/

Cykelbanor och snö...
Jag måste tillägga att det är inga problem med snön i sig själv. Jag gillar snö.
Det är det att man inte sköter underhållet så klyftigt.

Hade man bara plogat och aldrig sandat/saltat så hade det varit en fin vit hård yta = inga problem.
Nu är det bara massa modd… Det går inte ens att gå i skiten. Det är därför jag frågar mig varför man inte plogar bort modden. Ok?

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbanor och snö...
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> regionalstöd tror jag är en del av svaret,
> stockholm sponsrar samhällsservice i övriga
> landet rätt hårt./J

Du tror säkert på det också!

Cykelbanor och snö...
johan44 skrev:
> regionalstöd tror jag är en del av svaret,
> stockholm sponsrar samhällsservice i övriga
> landet rätt hårt./J

Ha ha !

Cykelbanor och snö...
stefan_ skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > regionalstöd tror jag är en del av svaret,
> > stockholm sponsrar samhällsservice i övriga
> > landet rätt hårt./J
>
>
> Du tror säkert på det också!

Vad jag förstått, betalar varje Stockholmare i snitt 1000 kronor per person till andra län och kommuner.

Cykelbanor och snö...
bruse skrev:
> stefan_ skrev:
> -----
> > johan44 skrev:
> >
>
> > -----
> > > regionalstöd tror jag är en del av svaret,
> > > stockholm sponsrar samhällsservice i övriga
> > > landet rätt hårt./J
> >
> >
> > Du tror säkert på det också!
>
> Vad jag förstått, betalar varje Stockholmare i
> snitt 1000 kronor per person till andra län och
> kommuner.

Vad betalar vi i Göteborg? Hur mycket kapital i form av industrier har ni jämfört med löneutbetalning, placerade i Stockholm?

Cykelbanor och snö...
stefan_ skrev:
> Vad betalar vi i Göteborg? Hur mycket kapital i
> form av industrier har ni jämfört med
> löneutbetalning, placerade i Stockholm?

Industrier?! Hallå! Vi har Stureplan!

Cykelbanor och snö...
jo, ett ämne som är lite svårt att hitta fakta om men jag tror att stockholm är enda landsting som ger i ett fördelningssystem som har kritiserats eftersom det inte tar hänsyn till regionala kostnadsnivåer. Har tyvärr klen egen kunskap men umgås regelbundet med två ekot-reportrar som kan denna fråga och många andra.
Skrev första inlägget mest för att det är en brandfackla och var lite nyfiken på ev reaktioner.../J :)

Cykelbanor och snö...
Isolera Tokholm från resten av landet och se hur länge de klarar sig. Sen kan nån spela in en remake av "Flykten från New York" med Kjell Bergkvist som Snake Plissken.

Cykelbanor och snö...
johan44 skrev:
> jo, ett ämne som är lite svårt att hitta fakta
> om men jag tror att stockholm är enda landsting
> som ger i ett fördelningssystem som har
> kritiserats eftersom det inte tar hänsyn till
> regionala kostnadsnivåer. Har tyvärr klen egen
> kunskap men umgås regelbundet med två
> ekot-reportrar som kan denna fråga och många
> andra.
> Skrev första inlägget mest för att det är en
> brandfackla och var lite nyfiken på ev
> reaktioner.../J :)

Tror du skall leta upp några välutbildade och intelligenta nationalekonomer som utan politiskt intresse kan förklara det istället. Ekot reportrar har läst några år på en klipp och klistra högskola.

Cykelbanor och snö...
geologen skrev:
> Med dubbdäck är "svarthalka" inget som helst
> problem. Jag har tvärnitat på blankis med
> dubbdäck. I snömodd är det inget som greppar
> mer än måttligt, förutom att det gör det
> onödigt tungt att både cykla och gå.
>
> Mina vintercyklar har då inte skadats ett dugg av
> salt, så det där är mest skitsnack från
> bilistlobbyn.
>
> Vet inte varför du tar upp dimensionering. Har
> inte ett smack med väglag och väghållning att
> göra.

Svarthalka är ett betydligt mindre problem än saltsörjan som du verkar tycka om ;) Läs gärna på lite om hur saltet påverkar bl.a. grundvattnet.

Snömodd har man ju bara när man bor på platser med felaktigt väder. Lösningen borde ju vara enkel, flytta.

Mina cyklar har inte gått på saltade vägar, en fördel med att hålla till långt norrut i skogarna med isbjörnar och pingviner ,S

Det var DU som började med att ta upp dimensioneringen som en faktor till varför det ofta blir tjälproblem på cykelbanor. Allt handlar ju om att ha en bra underbyggnad, men det verkar som att det här varierar mycket regionalt. Men för att projektera så krävs inte alls lika mycket underbyggnad för en snöröjande traktor som för en lastbil som väger 60 ton ;).

Du får gärna förklara i så fall varför politikerna i kommunala nämnder satsar otroliga summor pengar på vägar medan cykelvägar/banor får en i bästa fall procentstor sats av investeringsbudget. Och nej, att säga "tjänstemännens fel" fungerar inte.

Cykelbanor och snö...
stefan_ skrev:
> Tror du skall leta upp några välutbildade och
> intelligenta nationalekonomer som utan politiskt
> intresse kan förklara det istället. Ekot
> reportrar har läst några år på en klipp och
> klistra högskola.

Nationalekonom + välutbildad + intelligent + utan politiskt intresse = Vem då?

Cykelbanor och snö...
Veloce skrev:
> stefan_ skrev:
> -----
> > Tror du skall leta upp några välutbildade och
> > intelligenta nationalekonomer som utan
> politiskt
> > intresse kan förklara det istället. Ekot
> > reportrar har läst några år på en klipp och
> > klistra högskola.
>
>
> Nationalekonom + välutbildad + intelligent + utan
> politiskt intresse = Vem då?

Jag. Har inte heller ngn egen agenda. Fråga på bara !

Cykelbanor och snö...
henced-5 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Med dubbdäck är "svarthalka" inget som helst
> > problem. Jag har tvärnitat på blankis med
> > dubbdäck. I snömodd är det inget som greppar
> > mer än måttligt, förutom att det gör det
> > onödigt tungt att både cykla och gå.
> >
> > Mina vintercyklar har då inte skadats ett dugg
> av
> > salt, så det där är mest skitsnack från
> > bilistlobbyn.
> >
> > Vet inte varför du tar upp dimensionering. Har
> > inte ett smack med väglag och väghållning
> att
> > göra.
>
> Svarthalka är ett betydligt mindre problem än
> saltsörjan som du verkar tycka om ;) Läs gärna
> på lite om hur saltet påverkar bl.a.
> grundvattnet.
>
> Snömodd har man ju bara när man bor på platser
> med felaktigt väder. Lösningen borde ju vara
> enkel, flytta.
>
> Mina cyklar har inte gått på saltade vägar, en
> fördel med att hålla till långt norrut i
> skogarna med isbjörnar och pingviner ,S
>
> Det var DU som började med att ta upp
> dimensioneringen som en faktor till varför det
> ofta blir tjälproblem på cykelbanor. Allt
> handlar ju om att ha en bra underbyggnad, men det
> verkar som att det här varierar mycket regionalt.
> Men för att projektera så krävs inte alls lika
> mycket underbyggnad för en snöröjande traktor
> som för en lastbil som väger 60 ton ;).
>
> Du får gärna förklara i så fall varför
> politikerna i kommunala nämnder satsar otroliga
> summor pengar på vägar medan cykelvägar/banor
> får en i bästa fall procentstor sats av
> investeringsbudget. Och nej, att säga
> "tjänstemännens fel" fungerar inte.

Tja, som vanligt har vi helt olika åsikter i frågan. Jo, jag skulle vilja flytta (söderut, bort från snö och annat jävelskap), men det är av många olika skäl inte aktuellt, i alla fall inte på många, många år.

Saltsörja? De snuttar som är saltade här är helt rena och fina! Jo, de har faktiskt saltat vissa sträckor (om än jättekorta). Snösörjan är bara där det inte gjorts nåt mer än en grov plogning (som lämnar 2-3 cm snögegga under plogkanten).

Dimensionering får du ju kalla det om du vill, men det är helt irrelevant. Grundregeln är att bygga cykelbanan som om det vore en vanlig väg. Då slipper man dessa idiotiska bulor.

Det ALLRA bästa hade varit att inte satsa en enda krona på cykelbanor, dvs aldrig ens bygga dem (och gradvis riva väck de som trist nog redan byggts), och i stället göra en inkluderande trafikmiljö där alla samsas om samma vägyta - en bred och fin väg utan fysiska avgränsningar. Då blir det enkelt att ploga rent och alla kan njuta av samma fina väglag. Det är att maximera utbytet av en vägbudget samtidigt som man minimerar kostnaderna för väghållning vintertid.

Tjänstemännen vill garanterat ha cykelbanor de också, så i den mån politiker hämmar byggandet av nya cykelbanor, så är det bara bra. Tyvärr verkar det inte vara så just i Gbg - här har cykelbanesjukan tagit ny fart och nu ska en herrans massa miljoner slängas i sjön för att förstöra ytterligare för oss stackars cyklister i stan.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbanor och snö...
Nu ringde det en kille från en plogfirma. Jag hade fyllt i webformuläret och skrivit i mitt mob-nummer. Så om ni har några ställen det inte är bra plogat på så är det bara att skriva det.
/J

Cykelbanor och snö...
bigmollo skrev:
> Nu ringde det en kille från en plogfirma. Jag
> hade fyllt i webformuläret och skrivit i mitt
> mob-nummer. Så om ni har några ställen det inte
> är bra plogat på så är det bara att skriva
> det.
> /J

Cykelvägen mellan stora mossen och alvik

Cykelbanor och snö...
bigmollo skrev:
> det.
> /J

Röda mattan mellan Spy Bar och Sturecompagniet.

Cykelbanor och snö...
JT skrev:
> Röda mattan mellan Spy Bar och Sturecompagniet.

Den är eluppvärmd, så det är lugnt...

Cykelbanor och snö...
bigmollo skrev:
> det.
> /J

Det ligger hundbajs under en halsduk utanför min tomt, fixar de sånt också eller måste man ringa efter några ryssar?

Cykelbanor och snö...
Veloce skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Nu ringde det en kille från en plogfirma. Jag
> > hade fyllt i webformuläret och skrivit i mitt
> > mob-nummer. Så om ni har några ställen det
> inte
> > är bra plogat på så är det bara att skriva
> > det.
> > /J
>
>
> Cykelvägen mellan stora mossen och alvik

Skriv det på kommunens webformulär alltså. ;)

Cykelbanor och snö...
Fikasvettot skrev:
> Du hade ju skrivit om dyra plogblad, Skogling.
> Räcker inte det som förklaring?

Har vi inte in tråden lyckats enas om att det är mängden plogning mätt i antalet ggr, inte i att den enda plogningen sker rejält, som är orsaken?

Dyra plogblad är väl egentligen inte svaret, eftersom maskiner som kan skapa tryck neråt inte är i form av små gulliga lastmaskiner eller jordbrukstraktorer. Dom lägger ju bara ner plogbladet som glider av sin egen tyngd. Skall man skrapa bort snö krävs väghyvlar, och dom som kunde köra sådana gick väl i pension på mitten av 80-talet?

V%C3%A4gskrapa.bmp

Eller missade jag en smiley bakom ditt inlägg? ; )

Cykelbanor och snö...
Det förklarar svaret jag fick av GK killen som jag stoppade och pratade med. Han sa att han inte kunde göra mer för hans skopa var i läge "float".

Cykelbanor och snö...
Jag upplever inte ren snö som problem här i Sundsvall till Njurundabommen men däremot saltblandad, det känns som någon på vv har provision på salt, cykelvägar som är långt från E4 är helt ok men dom som är nära den samma är bedrövliga, saltet gör att det blir 10-20cm modd som inte fryser fast i underlaget och då blir det som såpa. Det har varit hur bra som helst när det har varit kallare än -7 då dom inte saltar men nu när det är saltvänlig temp så har det blivit ett H-vete efter vissa vägar.

Cykelbanor och snö...
bruse skrev:
> DN belyser problemet:
> "Misslyckad röjning av trottoarer gör promenaden
> till ett vågspel"
> http://www.dn.se/sthlm/misslyckad-rojning-av-trott
> oarer-gor-promenaden-till-ett-vagspel-1.1031345

Kul avslutning i artikeln: "På de flesta bussgator vittnar snöröjningen om att vi lever i ett välfärdsland."

Cykelbanor och snö...
Skogling skrev:

> Hade man bara plogat och aldrig sandat/saltat så
> hade det varit en fin vit hård yta = inga
> problem.

Förutom de långa köerna på akuten då med brutna lårbenshalsar...

Cykelbanor och snö...
glitch skrev:
> Skogling skrev:
> -----
>
> > Hade man bara plogat och aldrig sandat/saltat
> så
> > hade det varit en fin vit hård yta = inga
> > problem.
>
> Förutom de långa köerna på akuten då med
> brutna lårbenshalsar...

Alla i Norrland har brutit lårbenshalsen nu.

Cykelbanor och snö...
Man får ändå se det som ngt. positivt? Det där eländet har kommuner norr om Stockholm brottats med länge. Istället för onödigt dyra lokala vägprojekt som betalas av övriga landet, går pengarna åt till snöröjning och halkbekämpning. När det väl blir barmark, kommer tunga långtradare för att tömma områdena på tillgångar, och kör sönder de på sörlänningavis saltluckrade vägbanorna.

Lär ungarna respektera annans egendom, så kan fler ta sparken (in Sweden we call it a "kick") dit de skall, på en riktig vintergata utan salt.

Cykelbanor och snö...
Jag skiter fullkomligt vem som betalar vad och hur och vad det är för färg på traktorn. PLOGA istället för att SANDA/SALTA. Precis som i Norrland där man inte sandar/saltar.

Cykelbanor och snö...
WORD!
Sällan man ser brun sörja(saltblandat grus) på mindre vägbanorna i norrland, och folk överlever iaf. Är det isigt tar man broddar och sparken eller dubbade däck
Hä måst ju alla ferstå

Cykelbanor och snö...
Japp, då slipper man i stort sett ha fåniga skor på alla uttorkade små hundtassar..
Viltet på vägarna minskar, då saltsleken i skogen mist sin konkurent. Vinterdäcken behåller sitt grepp, utan att bli saltblinda. Förarna man möter, är inte heller saltblinda..
Diken fylls inte med citrondoftande spolarvätska, så icke heller grundvattnet.

Cykelbanor och snö...
Geologen skrev:
Tja, som vanligt har vi helt olika åsikter i frågan. Jo, jag skulle vilja flytta (söderut, bort från snö och annat jävelskap), men det är av många olika skäl inte aktuellt, i alla fall inte på många, många år.

Saltsörja? De snuttar som är saltade här är helt rena och fina! Jo, de har faktiskt saltat vissa sträckor (om än jättekorta). Snösörjan är bara där det inte gjorts nåt mer än en grov plogning (som lämnar 2-3 cm snögegga under plogkanten).

Dimensionering får du ju kalla det om du vill, men det är helt irrelevant. Grundregeln är att bygga cykelbanan som om det vore en vanlig väg. Då slipper man dessa idiotiska bulor.

Det ALLRA bästa hade varit att inte satsa en enda krona på cykelbanor, dvs aldrig ens bygga dem (och gradvis riva väck de som trist nog redan byggts), och i stället göra en inkluderande trafikmiljö där alla samsas om samma vägyta - en bred och fin väg utan fysiska avgränsningar. Då blir det enkelt att ploga rent och alla kan njuta av samma fina väglag. Det är att maximera utbytet av en vägbudget samtidigt som man minimerar kostnaderna för väghållning vintertid.

Tjänstemännen vill garanterat ha cykelbanor de också, så i den mån politiker hämmar byggandet av nya cykelbanor, så är det bara bra. Tyvärr verkar det inte vara så just i Gbg - här har cykelbanesjukan tagit ny fart och nu ska en herrans massa miljoner slängas i sjön för att förstöra ytterligare för oss stackars cyklister i stan.
Slänger ihop ett "kort" svar.
Enda sätten att slippa sörjan är a) flytta så långt söderut att det aldrig snöar b) flytta så långt norrut att det aldrig tinar ;)

Vilket hänger samman med att temperaturerna som finns är mycket gynnsamma för att använda salt kanske? Salt (bör) ska inte användas vid låga temperaturer, vid små flöden osv. Samt vid nederbörd överstigande 1mm vattenekvivalent per m^2 har jag för mig.

Som sagt, är stor skillnad i hur man upphandlar entreprenaderna (vilka skall och börkrav man har) samt utkallningsdjup osv. Och det man kan säga är att kommuner söderut verkar vara sämre på det än kommuner norrut. Hänger säkert samman med erfarenhet.

Det är dimensionering det handlar om, och det var du som tog upp det. Får man bulorna oavsett om det är på en cykelbana, gångbana eller väg så har man gjort FEL. Vanligast är att man har tjälfarliga material (silt) eller stora block som kan röra sig.

Du har i sak rätt om en inkluderande trafikmiljö, men det går inte alltid att lösa. Sen ska vi väl diskutera om en bred väg är en lösning på alla problem? Breda vägar ger ju upphov till en hel del problem: Höga hastigheter, större mängder olyckor, stora problem vid passager från korsande vägar osv osv. Dimensioneringsmässigt så räcker ju 6.5-7 meters vägbredd utan problem till bilar i 50km/h, samt en kapacitet på mellan 15-20000 fordon per dygn. Det vägnät vi har idag är till stor del byggt på 50-70-talen där en helt annan planeringspolitik rådde.

Nu var det inte debatten kring hur cykeln ska integreras i samhället som jag försökte belysa utan hur man väljer att prioritera satsningarna i infrastrukturen. Parkeringar för bilar är inget problem att satsa ett par miljoner på, men att få ett cykelställ med tak, det tar en otrolig tid. Och var sätter det stopp, prova titta hur politikerna transporterar sig (ensam i bil?) ;) Tillbaka till diskussionen vi hade tidigare då, dvs att det är politikerna som står med pengarna och att det bara är att acceptera deras beslut. (Oavsett om man tycker det är rätt eller fel).

Cykelbanor och snö...
henced-5 skrev:
> Geologen skrev:
> -----
> Tja, som vanligt har vi helt olika åsikter i
> frågan. Jo, jag skulle vilja flytta (söderut,
> bort från snö och annat jävelskap), men det är
> av många olika skäl inte aktuellt, i alla fall
> inte på många, många år.
>
> Saltsörja? De snuttar som är saltade här är
> helt rena och fina! Jo, de har faktiskt saltat
> vissa sträckor (om än jättekorta). Snösörjan
> är bara där det inte gjorts nåt mer än en grov
> plogning (som lämnar 2-3 cm snögegga under
> plogkanten).
>
> Dimensionering får du ju kalla det om du vill,
> men det är helt irrelevant. Grundregeln är att
> bygga cykelbanan som om det vore en vanlig väg.
> Då slipper man dessa idiotiska bulor.
>
> Det ALLRA bästa hade varit att inte satsa en enda
> krona på cykelbanor, dvs aldrig ens bygga dem
> (och gradvis riva väck de som trist nog redan
> byggts), och i stället göra en inkluderande
> trafikmiljö där alla samsas om samma vägyta -
> en bred och fin väg utan fysiska avgränsningar.
> Då blir det enkelt att ploga rent och alla kan
> njuta av samma fina väglag. Det är att maximera
> utbytet av en vägbudget samtidigt som man
> minimerar kostnaderna för väghållning
> vintertid.

Jodu, tjoflöjt
Nu vet jag inte ens vem som skrivit vad här pga citeringen, men svaret är teoretiskt korrekt, i praktiken totalkasst.

På de sträckor jag nu pendlar under vintern är det som sämst och farligast där cykelbanan delas med vägbanan. Plogningen går inte hela vägen ut utan bara på bilarnas del, med resultat att man halkar runt i slask, knöligheter eller rent plogsträng. Antingen får man då cykla i detta och hoppas på att man håller balansen och inte ramlar (ut i vägbanan? hualigen...) eller att helt enkelt köra på bilarnas vägbana.

Tillbaka
Topp