Cykelbanornas hall of shame

Går det att komma igenom förbi Willys i Rissne numera och vidare den 'låga' vägen fram till Mio möbler/Ericsson/ITT-Flykt Pumpar etc, eller är den vägen för alltid förlorad? De smällde ju upp världens största drive-in byggvaruhus i dalen där nere, har de återställt cg-banan bakom den, eller måste man upp på höjden för att komma igenom åt det hållet?

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att komma igenom förbi Willys i Rissne
> numera och vidare den 'låga' vägen fram till Mio
> möbler/Ericsson/ITT-Flykt Pumpar etc, eller är
> den vägen för alltid förlorad? De smällde ju
> upp världens största drive-in byggvaruhus i
> dalen där nere, har de återställt cg-banan
> bakom den, eller måste man upp på höjden för
> att komma igenom åt det hållet?

Cyklar aldrig den vägen numera. Jag var dock i kontakt med kommunen när Hornbach-bygget påbörjades, vill minnas att stängningen bara skulle vara tillfällig och att en ny fin cykelväg skulle ingå i byggprojektet...

Hur som helst borde det vara bättre att köra utmed andra sidan av Enköpingsvägen om du skall i öst-västlig riktning.

//j

Jonja, cykla vidare på vänster sida om Rissneleden istället så du kommer fram till Ursvik. Där kan du svänga under vägen ner mot Hallonbergen och vidare mot Sumpan.

Jo jag vet, det är bara det att jag råkade gilla den där 'Hornbach-leden'. Det var så lummigt och fridfullt inne i skogen där, och förbi Willys var en fin fartsträcka så länge som inte en massa Willy-kunder sprang med sina kassar där.

Även om jag stör mig på dåliga tillfälliga lösningar så är det inget jämfört med hur jag stör mig på dåliga permanenta lösningar. Att det är lite stökigt nere i Rissne nu går att leva med, speciellt eftersom man kan, som bigmollo säger, åka via Ursvik utan att förlora så mycket.. (Tyvärr har man hängt upp en fordonstrafik förbjuden-skylt, dvs även cykling förbjudet, vid infarten till cykelbanan från Foa-hållet...)

Även om vi stör oss på mycket vad gäller Hjulstaprojektet och hanteringen av cyklister under byggtiden med bla grov makadam på cykelbanor är ingenting jämfört med de farliga situationer som är tänkta att vara permanenta: Rondellen med överfarten samt den farliga aluminium-bron.

Jag trodde i min enfald att aluminiumbron var en tillfällig konstruktion under byggtiden tills jag såg skisserna på hur det är tänkt att bli. Allt baserat på att en fördom om så korkade lösningar kan väl inga yrkeskunniga hitta på...

OT: Just nu går det inte att felanmäla cykelbanor på stockholm.se för det är fel på felanmälningsformuläret.. Lite komiskt tycker jag allt att det är. :)
stockholm-felanmlancykelbanor.JPG

Emmet skrev:
> OT: Just nu går det inte att felanmäla
> cykelbanor på stockholm.se för det är fel på
> felanmälningsformuläret.. Lite komiskt tycker
> jag allt att det är. :)

Testa att kontakta den nyinrättade cykeljouren istället ;)

//j

jonja skrev:
> Går det att komma igenom förbi Willys i Rissne
> numera och vidare den 'låga' vägen fram till Mio
> möbler/Ericsson/ITT-Flykt Pumpar etc, eller är
> den vägen för alltid förlorad? De smällde ju
> upp världens största drive-in byggvaruhus i
> dalen där nere, har de återställt cg-banan
> bakom den, eller måste man upp på höjden för
> att komma igenom åt det hållet?

Ja det finns en fin bilväg (utan att cykla upp på kullen) mellan berget och Hornbach som leder fram till Mio/Ericsson/ITT-Flygt osv. Cykelbanan är som vanligt i stort sett nästan jämnt katastrofal, dvs avgrävd/söndergrävd/parkeringsplats osv. Men bilvägen är väldigt lågt trafikerad så den går det bra att cykla på. Lite längre fram så ska Sundbybergs kommunhus flytta in så jag hoppas att snöskottningen kommer fungera just där i vinter.

Har faktiskt inte stört mig alls på just 90-graders vinkeln på plåtbron, utan snarare hela underlaget som sådant som inte verkar lämpa sig för cykling. Går den att snöröja? Det finns en lustig temporärbro borta vid Hjulsta över E18 som har trägolv och som inte snöröjs på vintern eftersom den troligen inte bär en traktor. Allt annat snöröjs, bara inte just den här bron. Det är väl strålande bra uttänkt?

jonja skrev:
> Har faktiskt inte stört mig alls på just
> 90-graders vinkeln på plåtbron, utan snarare
> hela underlaget som sådant som inte verkar lämpa
> sig för cykling. Går den att snöröja? Det
> finns en lustig temporärbro borta vid Hjulsta
> över E18 som har trägolv och som inte snöröjs
> på vintern eftersom den troligen inte bär en
> traktor. Allt annat snöröjs, bara inte just den
> här bron. Det är väl strålande bra uttänkt?

Vinkeln är ok för sig, men den i kombination med underlaget som blev snorhalt, med mina däck i regn iaf, stör mig. Jag var mindre än en meter från att braka in i räcket första gången jag körde på den då bromsförmågan var mycket låg, tur att jag bara rullat ner för bron och inte trampat...

Varför bygga en sån vinkel med ett stumt räcke som buffertzon på en permanent lösning? (och varför det materialet?)

Den snöröjs på vintern, då var den ok med snöunderlag...

Jag tycker hela cykellösningen vid seb-banken är så jävla dålig att plåtbron och en liten vinkel på den inte sticker ut nämnvärt från resten. Men visst kan jag hålla med om att det kan bli halkigt under vissa betingelser.

Här är en riktigt festlig viadukt i Kävlinge. Det gäller att ducka i tid annars....

Bilagor

• 1380041933489.jpg
    1380041933489.jpg
    81.4 KB · Besök: 105
KentS skrev:
> Här är en riktigt festlig viadukt i Kävlinge.
> Det gäller att ducka i tid annars....

Cyklar du på vänster sida får du skylla dig själv. Kommer du från andra hållet så har du otur...

Kanske inte helt rätt tråd men tyckte inte det var värt en ny.

Igår körde en lastbil + grävskopa i slowmotion mellan Lund o Dalby. Undrade om det var asfaltering på gång men icke. Dom lastade ut en hög grus på båda sidor om cykelbanan, 5-10cm hög och 30 bred. Inte längs hela sträckan utan uppehåll lite här och var. Vad är detta bra till? Genuint nyfiken, nån baktanke måste finnas. Strängen av grus har redan efter en dag börjat leta sig ut på cykelbanan.

Bilagor

• DSC_1096.JPG
    DSC_1096.JPG
    149.1 KB · Besök: 89
Såg det idag, trodde först någon tagit sitt förnuft till fånga och jämnat ut marken så man slipper den höga asfaltskanten. Men icke sa Nicke, det är en mjuk sträng av grus som gör det ännu lättare att köra omkull om man råkar komma för långt ut.

De som lagt ut gruset har dessutom inte heller brytt sig om att klippa/rensa (o)gräset undertill, tvärtom så har det på vissa ställen vikt ut sig på asfalten. Nästa vår kommer det troligen växa upp lika yvigt och högt som tidigare...

De upptäckte nog att någon råkat sopa bort gruset sedan i vintras, men den som skulle rätta till det glömde sprida ut det över hela cykelbanan?

Jo, vi har haft det på vägarna i Roslagen i sommar. Pga torkan så satte det sig aldrig utan åkte ut på vägbanan. Till slut var Svevia ute och sopade flera gånger i veckan.

JLarsson skrev:
> Det kallas för stödkanter och är en del av
> normalt vägunderhåll (när asfaltskanten är
> för hög)

Ok. Är det meningen att det ska plattas till med maskin eller det ska sätta sig av sig själv + väder? Tycker det är märkligt man inte packar det när man lägger ut det.

JLarsson skrev:
> Det kallas för stödkanter och är en del av
> normalt vägunderhåll (när asfaltskanten är
> för hög)

Kan jag tänka mig att det gör, det märkliga är bara att de tillkommer över ett år efter att man asfalterade om vilket skapade den höga kanten till att börja med. Men bättre sen än aldrig...

NLC skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det kallas för stödkanter och är en del av
> > normalt vägunderhåll (när asfaltskanten är
> > för hög)
>
> Kan jag tänka mig att det gör, det märkliga är
> bara att de tillkommer över ett år efter att man
> asfalterade om vilket skapade den höga kanten
> till att börja med. Men bättre sen än aldrig...

Hög kant på utsidan då eller? Vore det inte lämpligt att trycka till det en aning..?

Kanske var otydlig där, när de asfalterade om så fräste de inte bort den gamla beläggningen först vilket gjorde att cykelbanan blev 10-15 cm högre än marken bredvid. Nu har de öst på med löst grus utan att trycka till det (förutom där de råkat köra utanför kanten med bildäcken).

Vad säger ni om den här då. Kantstenen som man måste korsa för att komma upp på GC-banan är välanvänd och riktigt fint blanksliten. Det finns dessutom ingenstans att ta vägen när det kommer bilar när man ska över. Detta är för övrigt utanför ett dagis och precis innan en skola. 50 hela vägen :P

Det är ganska nygjort och fortsätter man ett par hundra meter finns det en rondell där man mycket smidigare kan ta sig upp på cykelbanorna åt alla håll. Jag fortsätter nog med det tack så mycket.

Bilagor

• WP_20130927_001.jpg
    WP_20130927_001.jpg
    84.8 KB · Besök: 90
  • WP_20130927_002.jpg
    WP_20130927_002.jpg
    98.9 KB · Besök: 89
Fliken skrev:
> Cykelbana StEriksplan. Tillika smitväg och
> gratisparkering som aldrig straffas.

potatis.jpg

Och här. Varje dag. Året om.

hundar.jpg

Tille skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Cykelbana StEriksplan. Tillika smitväg och
> > gratisparkering som aldrig straffas.
>
>
>
> Och här. Varje dag. Året om.
>
>

Ha, t o m polisen minsann. Inte undra på att de accepterar att cykelbanan är blockerad.

Den andra bilden är precis där jag bor och cyklar varje dag. Det är så självklart att bilar parkerar där att jag inte ens fattade poängen först.

Tille skrev:
>

Men vadå, ska hundarna behöva GÅ längre än nödvändigt till parken?!

DT skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Och här. Varje dag. Året om.
> >
>
> Men vadå, ska hundarna behöva GÅ längre än
> nödvändigt till parken?!

Tvärtom. Bilen hämtar upp hundarna så att ägarna slipper rasta dem i parken. Trist bara att deras affärsverksamhet inkluderar att parkera olagligt där typ nån timme varje morgon.

Tille skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och här. Varje dag. Året om.
> > >
> >
> > Men vadå, ska hundarna behöva GÅ längre än
> > nödvändigt till parken?!
>
> Tvärtom. Bilen hämtar upp hundarna så att
> ägarna slipper rasta dem i parken. Trist bara att
> deras affärsverksamhet inkluderar att parkera
> olagligt där typ nån timme varje morgon.

Det är rätt nära Paris Hilton och en chihuahua med den servicen. En hund som en accessoar när det passar.

Senast ändrad:
Tille skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Cykelbana StEriksplan. Tillika smitväg och
> > gratisparkering som aldrig straffas.
>
>
>
>
>

Bilen framför polisbilen skulle kunna vara en CSI-bil som polisens kriminaltekniker åker runt i. De kanske hade goda skäl att stå just där?

-Andy- skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Fliken skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cykelbana StEriksplan. Tillika smitväg och
> > > gratisparkering som aldrig straffas.
> >
> >
> >
> > Och här. Varje dag. Året om.
> >
> >
>
> Bilen framför polisbilen skulle kunna vara en
> CSI-bil som polisens kriminaltekniker åker runt
> i. De kanske hade goda skäl att stå just där?

Jag gissar på att skälet är restaurangen till höger i bild och att det är en helt vanlig civil polisbil.

svpe skrev:
> Här kommer några bilder från Luleå. En ganska
> bra stad att cykla i men även solen har ju sina
> fläckar.

Vintertid är Luleå definitivt en av landets bästa cykelstäder. Fast vid -25 så börjar cykeloljorna kärva, förstås...

Den sista bilden är ju från cykelbanan vid världens ände, längst bort på Aurorum, och du måste ha lyckats fånga månadens ende cyklist på din bild - eller har Facebook-bygget ändrat detta? I och för sig, man kan ju komma över till Notviken den vägen nuförtiden.

Mittenbilden: aj, här hade någon otur när den tänkte (men inte lika mycket otur som den som följer cykelöverfarten rakt fram).

Översta bilden: Notvikens station, va? Den är ändå nybyggd, där finns inga ursäkter. Men dåvarande Banverket ansåg väl inte att cykeltrafik ingick i verksamheten.

Förresten, står den tramsiga "rondellen" i korsningen Regnbågsallén/Geogränd var? En helt obegriplig installation vars enda syfte måste vara att irritera trafikanterna.

Rattnalle skrev:
> -Andy- skrev:
> > Bilen framför polisbilen skulle kunna vara en
> > CSI-bil som polisens kriminaltekniker åker
> runt
> > i. De kanske hade goda skäl att stå just
> där?
>
> Jag gissar på att skälet är restaurangen till
> höger i bild och att det är en helt vanlig civil
> polisbil.

Jag har ingen aning om den främre bilen, men de uniformerade poliserna från den bakre var iaf inne och köpte lunch.
(Jag vet att det är lagligt att göra så under vissa omständigheter)

Var det inte några poliser som åkte på böter när de parkerade bilarna utanför ett lunchställe i Gbg för något år sedan? Det är inte ok att göra så om det inte är utryckning och inte finns tid att hitta en parkeringsplats.

aahlborg skrev:
> Var det inte några poliser som åkte på böter
> när de parkerade bilarna utanför ett
> lunchställe i Gbg för något år sedan? Det är
> inte ok att göra så om det inte är utryckning
> och inte finns tid att hitta en parkeringsplats.

Lite så. Det måste finnas en anledning med rimlig koppling till tjänsten. Att det är bekvämt och man är hungrig är nog inte en sådan.

Rattnalle skrev:
> Lite så. Det måste finnas en anledning med
> rimlig koppling till tjänsten. Att det är
> bekvämt och man är hungrig är nog inte en
> sådan.

Däremot att ställa parkera bilen "nära", ifall det blir utryckning är en sådan.
Sen finns det lite regler om hur det ska göras.

Tille skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Lite så. Det måste finnas en anledning med
> > rimlig koppling till tjänsten. Att det är
> > bekvämt och man är hungrig är nog inte en
> > sådan.
>
> Däremot att ställa parkera bilen "nära", ifall
> det blir utryckning är en sådan.
> Sen finns det lite regler om hur det ska göras.

Det ska väl ske utan att hindra övrig trafik och utan att bryta mot några trafikregler i övrigt antar jag. På vinterbilden är väl cykelbanan iofs rätt osynlig men ändå. Kan inte påstå att jag är jätteinsatt då de restauranger som polisen frekventerar längs min cykelväg har bra parkeringsplatser där de står bra ur allas perspektiv så jag har aldrig haft anledning att undersöka saken närmare.

Några poliser fick böter efter att de parkerat på lastzon för att fika. Någon tog bilder på det och anmälde dom. De hävdade att de måste göra det för att kunna rycka ut men eftersom de hade rast fick de fel. Så kan löna sig att fota dom. Men då måste du antagligen få med dom i restaurangen

Tillbaka
Topp