Cykelbanornas hall of shame

Konkret sa:
Vic sa:
Konkret sa:
Du får gärna ta en runda med min arbetsbil och säga om det där.

Din bil verkar vara rena skräckexemplet på dålig sikt. Har du gjort något för att förbättra din situation innan någon råkar illa ut?

Berätta gärna vad jag kan göra. Jag äger inte bilen för det första.

Vart vill du komma? Att det är någon annans fel om du mosar cyklister, eller vad är din poäng?
Du måste väl själv ha några tankar om hur du ska lösa ditt problem med dålig sikt?

Ett bra första steg vore väl att prata med bilen ägare, din arbetsgivare antar jag, om att du tycker att du har för dålig sikt?

Senast ändrad:
Prata med ägaren och försök få denne att inse att det är svårt att framföra fordonet på ett sätt som inte utsätter andra trafikanter för allvarlig fara och se om det finns något man kan göra för att förbättra situationen. Har inte koll på tekniska hjälpmedel, men nog borde det finnas något som kan förbättra situationen!?

Man blir ju lite kränkt när någon parkerar i cykelbanan. Men efter att dragit iväg en spottloska mot dörrhandtaget på bilen när man passerar så brukar det kännas bra igen.

anton_95 att diskutera detta är lönlöst oavsett om du har intyg o avspärrningsband o poliseskort kommer de bli gnäll speciellt på happy då de inte e happykorrekt att spärra av en cykelbana utan du ska spärra av bil/bussvägen isf o sen flyga med sakerna över cykelbanan de är enda sättet o göra rätt enligt happys åsikter...

folk i allmänhet gnäller gärna på felparkerade o av o pålastningar men dom ska endå kunna handla sin mat handla sina prylar etc o då har man inte en tanke på hur dessa saker kommer till butikerna...... eller ska ha saker fixade hemma då ska de lagas sen skiter man i om hantverkaren får gå o släpa tungt material ett halvt kvarter.... alla borde få prova på o vara bud två månader i tex shlm o leverera tunga varor i innerstan o parkera laglydigt o släpa varorna.... 95% av gnällspikarna skulle va knäckta inom en vecka

darkforce sa:
anton_95 att diskutera detta är lönlöst oavsett om du har intyg o avspärrningsband o poliseskort kommer de bli gnäll speciellt på happy då de inte e happykorrekt att spärra av en cykelbana utan du ska spärra av bil/bussvägen isf o sen flyga med sakerna över cykelbanan de är enda sättet o göra rätt enligt happys åsikter...

folk i allmänhet gnäller gärna på felparkerade o av o pålastningar men dom ska endå kunna handla sin mat handla sina prylar etc o då har man inte en tanke på hur dessa saker kommer till butikerna...... eller ska ha saker fixade hemma då ska de lagas sen skiter man i om hantverkaren får gå o släpa tungt material ett halvt kvarter.... alla borde få prova på o vara bud två månader i tex shlm o leverera tunga varor i innerstan o parkera laglydigt o släpa varorna.... 95% av gnällspikarna skulle va knäckta inom en vecka
Klarar du inte sköta ditt jobb kanske det är dags att tänka på något mindre krävande.

Konkret sa:
Vic sa:
Konkret sa:
Du får gärna ta en runda med min arbetsbil och säga om det där.

Din bil verkar vara rena skräckexemplet på dålig sikt. Har du gjort något för att förbättra din situation innan någon råkar illa ut?

Berätta gärna vad jag kan göra. Jag äger inte bilen för det första.

Och hur bra mår föraren som körde över cyklisten på den obrutna cykelvägen? Som bekant avled cyklisten.

Är det en bra arbetsmiljö? Varför ligger inte transportarbetarförbundet på om säkrare lastbilar? Teknik finns för att få bort dolda vinklar. Varför krävs de inte av facket?

Vill man köra fordon med minimal sikt i trafik när man faktiskt vet vad som kan hända? Blinda får inte köra bil liksom.

darkforce sa:

Du förstår visst inte poängen. Det finns en anledning att hantverkare inte parkerar i bussfiler, det är risk för böter och risk för ilskna reaktioner, därför tycker dom det är mycket smidigare att parkera på cykelbana. Varför drar du inte samma det-är-synd-om-hantverkare-snyft-resonemang och argumenterar för att det är ok att parkera i bussfilerna?

I de flesta fall när folk, oavsett yrke, parkerar på cykelbana så är det ren lathet.

se de som snyfthistoria om ni vill ja förstår poängen helt o fullt men testa på o åka som budbil ska du se vad ja menar..... sen risk för böter så där faller de direkt e lika dyra böter att stå på trottoar/cykelbana som att stå på gatan..... iaf i sthlm och lathet snarare handlar de om arbetsmiljö o minimera förslitningsskador hos budet... men de kvittar väl för eran del bara ni kommer fram

darkforce sa:

Skulle inte förvåna mig om det är samma människor som sitter på kontor och ringer och klagar till ens chef att man har tagit en kopp kaffe från automaten i deras fika rum.

TBone sa:
Konkret sa:
NLC sa:
Wow - plötsligt händer det. Hade du möjligtvis en vit skåpbil?

Det är nog ganska många cyklister som borde testa att köra en stor vit skåpbil i staden där du inte har backspeglar och dessutom är de döda vinklarna enorma.

Varför skulle en stor vit skåpbil utan backspeglar framföras i trafik?

Har man ett skåp bakom sig så har man oftast ingen ruta.
Sidospeglar har jag.

Konkret sa:
TBone sa:
Konkret sa:
NLC sa:
Wow - plötsligt händer det. Hade du möjligtvis en vit skåpbil?

Det är nog ganska många cyklister som borde testa att köra en stor vit skåpbil i staden där du inte har backspeglar och dessutom är de döda vinklarna enorma.

Varför skulle en stor vit skåpbil utan backspeglar framföras i trafik?

Har man ett skåp bakom sig så har man oftast ingen ruta.
Sidospeglar har jag.

Men döh bara fram med tiger sågen och lite byggplast! :)

För att hetsa igång ännu mer så slänger jag in Postnord i mixen. Här är det inte ett enstaka stopp på cykelbanan utan så här står de ofta. Masthamnsgatan Gbg.

Bilagor

• 20160927_182713.jpg
    20160927_182713.jpg
    257.2 KB · Besök: 127
Max_max sa:
För att hetsa igång ännu mer så slänger jag in Postnord i mixen. Här är det inte ett enstaka stopp på cykelbanan utan så här står de ofta. Masthamnsgatan Gbg.

Tummen upp till postnord!
Vet inte hur mycket post han ska hämta eller lämna men jag tror inte att det är ett enstaka brev. Och jag skulle tro att det är en truck innanför som lastar av den.
Vilket är farligast en stor blå bil som står still eller en gaffel truck som plötsligt kör ut.

Mer ved i brasan!!!!! Han ger sig aldrig anton!!!!

Senast ändrad:
Max_max sa:

Ta med vinkelslipen och såga av det som sticker ut nästa gång?

Anton_95 sa:
darkforce sa:

Skulle inte förvåna mig om det är samma människor som sitter på kontor och ringer och klagar till ens chef att man har tagit en kopp kaffe från automaten i deras fika rum.

Erh?!?
Först tyckte jag det var knasigt att tycka det är ok att parkera på cykelbana, men så läser jag att det finns folk som klagar på att du tar en kaffe från kaffe-automaten.
Hur småaktiga kan folk bli?
Gratis kaffe är en mänsklig rättighet!
För bövelen liksom!

Anton_95 sa:
Max_max sa:

Tummen upp till postnord!
Vet inte hur mycket post han ska hämta eller lämna men jag tror inte att det är ett enstaka brev. Och jag skulle tro att det är en truck innanför som lastar av den.
Vilket är farligast en stor blå bil som står still eller en gaffel truck som plötsligt kör ut.

Mer ved i brasan!!!!! Han ger sig aldrig anton!!!!

Ett stort företag borde ha resurser att planera bättre. Så att inga av de två alternativen borde uppstå.

plumse sa:
Anton_95 sa:
darkforce sa:

Erh?!?
Först tyckte jag det var knasigt att tycka det är ok att parkera på cykelbana, men så läser jag att det finns folk som klagar på att du tar en kaffe från kaffe-automaten.
Hur småaktiga kan folk bli?
Gratis kaffe är en mänsklig rättighet!
För bövelen liksom!

Fulaste är att dom hälsar på oss precis som ingenting!
Om man har problem med nått ta det öga mot öga era konflikt rädda pajasar!
Så nu har jag avreagerat mig.

Hur är det tänkt att man ska cykla här (Vattholmavägen, Uppsala)? Varje gång det är en busshållplats slutar cykelbanan. Eller går genom busshållsplatsen.

3.png

Vad hantverkaren säger:
Anton_95 sa:

Hur det egentligen kanske var:
- hantverkarna fikade på arbetstid de senare fakturerade för
- hantverkarna vistades i lokaler där de inte fick vara (t.ex. på grund av sekretess)
- hantverkarna slamrade vi kaffemaskinen när det var viktigt möte
- hantverkarna gick med skitiga kläder genom känsliga miljöer för att hämta kaffe

Är man van vid att bryta regler så är det dock förståeligt att man tycker att det är jobbigt att bli tillrättavisad.

De flesta av dessa problem skulle lösas om man bytte ut körbanorna för bilar mot cykelbanor och cykelbanorna mot körfält för bilar. Då skulle yrkestrafikanterna gladeligen parkera på körbanan och det skulle inte bli några konflikter. Undrar varför ingen tänkt på denna lösning tidigare?

Ang dåligt sikt i arbetsbilar så är det tyvärr förjäkligt. Provkör en caddy skåp, Vito, sprinter, kangoo, citan, transporter eller liknande så märker ni. Det syns jäkligt dåligt vid tex vänstersväng vid rödljus. Inte särskilt skoj men är man inte privilegierad med en förmånsbil med rutor runt om så får man göra så gott man kan :)

Lulle sa:
Vad hantverkaren säger:
Anton_95 sa:

- hantverkarna vistades i lokaler där de inte fick vara (t.ex. på grund av sekretess)
- hantverkarna gick med skitiga kläder genom känsliga miljöer för att hämta kaffe

Är man van vid att bryta regler så är det dock förståeligt att man tycker att det är jobbigt att bli tillrättavisad.

Och att utan att ens fråga gå och plocka en kopp kaffe på ett ställe där man inte är anställd (oavsett om det inte stör, skitar ner eller sker i känsliga miljöer) tycker jag säger en del om ens grundläggande uppfattning om "mitt och ditt" och om "att göra rätt för sig".

GoranS sa:
Och att utan att ens fråga gå och plocka en kopp kaffe på ett ställe där man inte är anställd (oavsett om det inte stör, skitar ner eller sker i känsliga miljöer) tycker jag säger en del om ens grundläggande uppfattning om "mitt och ditt" och om "att göra rätt för sig".

Som djävulens advokat skulle jag vilja ställa följande frågor:
Hur ska du veta om dom frågat en av dina kollegor?
Är du mästaren över kaffemaskinen på ditt kontor och alla förfrågningar måste gå vi dej?

Anton_95 sa:
Fulaste är att dom hälsar på oss precis som ingenting!
Om man har problem med nått ta det öga mot öga era konflikt rädda pajasar!
Så nu har jag avreagerat mig.

Det här att dom är dåliga på att hälsa, det har du tagit öga mot öga med dom?

Lulle sa:
Vad hantverkaren säger:
Anton_95 sa:

Du måste haft träffat dåliga hantverkare i ditt liv, alla är inte ett gäng lallare.

Det var ett öppte fika rum som till hörde ett mindre kontorslandskap där det satt 15 personer typ, vi gjorde ett jobb i själva fika rummet och när klockan slog 11 tog vi en snabb paus och varsin kopp kaffe. Vi börjar en kvart tidigare för att få denna paus.

Sen gillar jag att du säger att vi fular med tiden, undrar hur många timmar om dan kontorsråttorna spenderar på facebook eller spelar spel på datorn för att sen ringa och klaga på oss hårt arbetande.
Lust att strypa dessa människor....

Senast ändrad:
GoranS sa:
Lulle sa:
Vad hantverkaren säger:
Anton_95 sa:

Man ska inte behöva fråga om en kopp kaffe!! Det är en självklarhet att få när man är där och jobbar.

Precis lika självklart som att alla som har ett ärende på våran firma får ta kaka och kaffe!

Det är ju fan inte dom som sitter på kontoret som förlorar 2 kr på att vi tar en kopp kaffe!!! Hur fan kan man vara så snål och självisk så man inte vill bjuda på kaffe som man inte äns betalat för själv???

När du har gäster hemma måste dom fråga om kaffe då? Jösses vilken tråkig människa du måste vara då.

Senast ändrad:
Nej, det är inte på något sätt en självklarhet att du får lov att börja ta andras saker... Om man som du har som vana att inte bry sig om regler kan det te sig märkligt att man inte får ta för sig hur som helst... vad mer tycker du är självklart att du ska få ta när du är på någon annans arbetsplats? Lunchlådor? Mackor? Än idag finns det företag och företagshotell där kaffe inte ingår, utan det betalas för i de gemensamma utrymmena.

Om kaffe nu är en självklarhet så undrar jag varför du inte har med en termos med kaffe? Det borde väl vara din arbetsgivare som står för det - denna lär ju skicka en faktura till kunden för utfört arbete.

Och jag har iaf inga vänner som bara går in i mitt kök och plockar på sig ur skåp osv hur som helst utan att säga till. Mina vänner (och jag när jag är hos dem) säger till när man tar för sig.... det är också uttalat att det är ok att ta för sig - kommer jag hem till någon jag inte känner skulle jag aldrig ta för mig utan att bli bjuden.

Max_max sa:

Den bilden är ett perfekt exempel på exakt varför denna tråden finns. Kostnader, avsaknad av alternativ och utrymme och därmed en omöjlig ekvation att lösa, med avseende att alla ska bli nöjda. Det är alltid någon som får ge sig och eftersom trafikplaneringen i många år kretsat kring motorfordon, så är det oftast andra trafikslag som får anpassa sig.

Anton_95 sa:
Ja jag vet att jag särskriver mycket :( jag är från den genaration som är bortskämd med datorer.
Angående att parkera längre bort, det stället där vi lastar av mest så innebär det att vi måste korsa gång och cykelbanan till fots och det är inte alltid det optimalaste då lasten ofta består av 6meters långa rör upp till 600 i diameter eller tunga ventilations delar.
Att cykla in i ett sådant rör är nog värre än att cykla in i bilen det kan jag lova dig.

Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instans då självklart.

Du riskerar alltså personers hälsa för din arbetsgivare ska tjäna mer pengar? Känns det rätt Anton95?

Att skulle särskrivningar på att din generation är så är också att skylla ifrån sig. De flesta i din ålder särskriver inte. Och ja det är lika relevant som att du beskriver cyklisten som tycker att du ska följa lagen som "skäggig". Är det relevant att beskriva en persons karaktär utifrån utseende så borde din särskrivning samt bortförklaring av densamma berätta något om dig som person.

Efter att ha läst endel av svaren/kommentarerna till anton_95 i den här tråden börjar jag förstå varför endel tycker cyklister är idioter...

Om nu kontors människorna är så butthurt och håller på att välta omkull av en ekonomisk kris, så kan dem säga det till oss öga mot öga så lägger vi gärna en slant, men finns det en automat utan myntinkast eller myntlåda så tar vi bara, deal whit it snåla jävlar.
Det är stor skillnad på en matlåda och en kopp kaffe.
Alla bjuder oss på kaffe förutom kontors människor därför ser vi det som en självklarhet.

Senast ändrad:
sih sa:
Hur är det tänkt att man ska cykla här (Vattholmavägen, Uppsala)? Varje gång det är en busshållplats slutar cykelbanan. Eller går genom busshållsplatsen.

Jag tycker att Vattholmavägen visar tydligt hur dumt konceptet med upphöjd cykelbana är. Dels verkar trottoarcyklister tycka att det är okej att cykla mot enkelriktat om cykelbanan är upphöjd, sen får man passa sig för trottoarkanten vareviga gång cykelbanan återigen går ned på vägen för en busshållplats eller korsning. Tycker speciellt att rondellen vid Iduns väg (när man är på väg till Uppsala) är spännande, lätt nedför samtidigt som cykelbanan leds ned i rondellen precis vid infarten till rondellen, har blivit nån tvärbromsningar där för bilister som inte blinkar när de ska svänga höger i rondell.

JLarsson sa:
Kan vi börja diskutera cykelbanor igen kanske?
Jag skulle vilja nominera cykelbanan utmed Hornsgatan, västerut mellan Zinken och Hornstull.
J*vla slalombana med där man växelvis ska upp på separat cykelbana och växelvis ut i trafiken.

Som bonus vill jag nämna stolpen med stopplyset för cyklister vid Stora mossen när man ska korsa Drottningholmsvägen, som är placerad så att den precis döljs bakom en annan stolpe när man står och väntar till vänster om stolpen med "ge mig grönt"-knappen.

Eveningstar sa:
JLarsson sa:
Kan vi börja diskutera cykelbanor igen kanske?
Jag skulle vilja nominera cykelbanan utmed Hornsgatan, västerut mellan Zinken och Hornstull.
J*vla slalombana med där man växelvis ska upp på separat cykelbana och växelvis ut i trafiken.

Birgerjarlsgatan mellan odengatan och Valhallavägen. Man leds ut i korsningarna från den döda vinkeln för högersvängande.

Det är ju inte så kul att köra om bussar eftersom många blinkar först när de kör ut. Dessutom stor risk att många cyklister använder trottoaren, samtidigt som folk ska av och på bussen. Men kommunen gör ju om ganska många cykelbanor, så man kan ju hoppas att Vattholmavägen fixas till också.

Kurets sa:
Jag tycker att Vattholmavägen visar tydligt hur dumt konceptet med upphöjd cykelbana är. Dels verkar trottoarcyklister tycka att det är okej att cykla mot enkelriktat om cykelbanan är upphöjd, sen får man passa sig för trottoarkanten vareviga gång cykelbanan återigen går ned på vägen för en busshållplats eller korsning. Tycker speciellt att rondellen vid Iduns väg (när man är på väg till Uppsala) är spännande, lätt nedför samtidigt som cykelbanan leds ned i rondellen precis vid infarten till rondellen, har blivit nån tvärbromsningar där för bilister som inte blinkar när de ska svänga höger i rondell.

Färögatan I Kista - dubbelriktad cykelbana till och med men har aldrig sett någon cykla där .... Vet inte riktigt hur de tänkte när den cykelbanan planerades men den lär nog ingå I statistik över hur mycket cykelbanor som finns I Storstockholm.

Bilagor

• IMG_5316.JPG
    IMG_5316.JPG
    311.6 KB · Besök: 123
  • IMG_5321.JPG
    IMG_5321.JPG
    280.1 KB · Besök: 125
Tillbaka
Topp