Cykelbanornas hall of shame

Problemet är - hur hindrar man bilar från att köra där. För det är antagligen därför suggorna står där.
Kanske satt nån form av mjukare, mer synliga pollare i början av backen där (bil)vägen slutar. Inte längs ner i backen där farten är som högst och sikten är skymd. Det saknas alltså inte alternativ på den här platsen, men kommunen valde det absolut sämsta.

Det här är ett alternativ som varit bättre (de gröna strecken alltså).
52090126-CB6E-45B2-BBED-9743A6831CAE.jpeg

Skrev ett surt mail till kommunen och förklarade det olämpliga i att placera hinder av denna typen mitt i cykelbanan. Uppenbarligen saknas hjärnkapacitet att själv klura ut det.
Vad ska man säga om svaret?

”Tackar för dina åsikter som vi tar in och har med i den planering vi har i trafikfrågorna.

Den gångtunneln har väldigt många incidenter med oskyddade trafikanter och motorfordonstrafik, det är fordon av alla slag som inte är för höga som trafikerade denna tunnel innan den spärrades av, ansvarslöst höga hastigheter med både två- och fyrhjulingar. Vad det gäller hinder så måste man färdas i hastighet så att man kan stanna innan hindret, om vi t.ex. tänker oss en barnvagn på väg genom tunneln så kan vi inte skylla på någon skymd sikt om vi kör på den.

Hittills har vi bedömt riskerna för olycka mindre med trafikhindren på plats än utan dom. Naturligtvis tar vi med dina synpunkter i utvärdering.”

”Tackar för dina åsikter som vi tar in och har med i den planering vi har i trafikfrågorna.

Den gångtunneln har väldigt många incidenter med oskyddade trafikanter och motorfordonstrafik, det är fordon av alla slag som inte är för höga som trafikerade denna tunnel innan den spärrades av, ansvarslöst höga hastigheter med både två- och fyrhjulingar. Vad det gäller hinder så måste man färdas i hastighet så att man kan stanna innan hindret, om vi t.ex. tänker oss en barnvagn på väg genom tunneln så kan vi inte skylla på någon skymd sikt om vi kör på den.

Hittills har vi bedömt riskerna för olycka mindre med trafikhindren på plats än utan dom. Naturligtvis tar vi med dina synpunkter i utvärdering.”
Hjälp kommunen genom att ställa upp hinder på alla gator.

Hur är det juridiskt i Sverige?
I Nederländerna skulle kommunen vara straffbart om dom skulle göra så.
Du har missuppfattat det. I Sverige är GC-banor utformade för att träna cyklisternas förmåga att manövrera cykeln. Möjligen skulle de där hindren kunna anses lite väl enkla att ta sig förbi. Så, vid närmare eftertanke kanske du har rätt i att det är straffbart ändå.

I Sverige är det kommunen som gör så. ?
Förutsätter att de applicerar samma tankesätt på övriga vägar också.

Nej, bilvägar brukar vara tillräckligt bra. Klart inte samma tankesätt. Också har varje ny cykelbana i Stockholm redan vågar i asfalten innan cyklar går cykla på den, medan asfalten på bilfälter är helt slätt :(

Framstår väl som en haverist nu, och förväntar mig inte att något händer, men kanske man sår nån sorts frö till eftertanke.

Hej,

ett lite märkligt resonemang att för att skydda vissa oskyddade trafikanter så ställer man ut hinder på ett sådant sätt att andra oskyddade trafikanter riskerar att skadas allvarligt – en risk som dessutom finns där vid varje passage. Ett kort ögonblick av ouppmärksamhet eller förlorad kontroll över cykeln (tänk att även små barn cyklar, med allt vad det innebär) ska inte behöva straffas med allvarlig skada av konstruerade hinder. Det har man arbetat länge med när det kommer till vägnätet. Ingen ställer liksom ut hinder mitt i körbanan i skymda kurvor på en landsväg för att sänka farten på biltrafiken.

Just här är det ju en klassiskt dåligt utformad infrastruktur – brant backe, skarp kurva in mot tunnel där kurvan i kombination med hastigt ändrade ljusförhållanden gör det svårt att uppfatta andra trafikanter. Är det dessutom motljus och halt på platsen är det väldigt mycket information som ska processas på kort tid – speciellt för barn som ännu inte är helt utvecklade. Att då, som kommun, gå in och ytterligare höja både svårighetsgraden och insatserna vittnar om att det saknas kunskap om oskyddade trafikanter och deras infrastruktur.

Det optimala hade självklart varit att bygga om hela trafiklösningen från grunden – som det är nu så är den undermålig. Men innan man kommer dit så kan hindren med fördel placeras vid infarterna till gång- och cykelbanan. Sedan skulle man kunna arbeta med belysning, speglar och eventuellt varningssignaler för att öka sikten in mot tunneln. Visst, det kostar mer pengar – speciellt om man dessutom är tvungen att anpassa snöröjningsfordon för att klara av att passera hindren. Men, man har i decennier nu plöjt ner miljarder för att säkra vägnätet för främst biltrafiken, det finns inget som hindrar att man visar oskyddade trafikanter samma omsorg.

Med vänlig hälsning

Nej, bilvägar brukar vara tillräckligt bra. Klart inte samma tankesätt. Också har varje ny cykelbana i Stockholm redan vågar i asfalten innan cyklar går cykla på den, medan asfalten på bilfälter är helt slätt :(
Vågig asfalt har jag märkt av på i princip alla nyasfalterade cykelbanor även i Norrköping, vad är grejen med det egentligen? Snålar man på underarbetet innan läggningen eller är själva asfalten mycket tunnare? Är det vältmaskinen som hamnar i nån självsvängning och liksom sjunker ner med jämna mellanrum?

Har funderat att fråga kommunen om det är med flit och nån sorts fartsänkande åtgärd. I vissa hastigheter blir man ju nästan sjösjuk.

Vågig asfalt har jag märkt av på i princip alla nyasfalterade cykelbanor även i Norrköping, vad är grejen med det egentligen? Snålar man på underarbetet innan läggningen eller är själva asfalten mycket tunnare? Är det vältmaskinen som hamnar i nån självsvängning och liksom sjunker ner med jämna mellanrum?

Har funderat att fråga kommunen om det är med flit och nån sorts fartsänkande åtgärd. I vissa hastigheter blir man ju nästan sjösjuk.
Det är en del av Sveriges satsning på att få fram en ny Paris-Roubaix-segrare till 25-årsjubileumet av Bäckstedts triumf på velodromen! Dock har de misslyckats i vanlig ordning och gjort underlaget alldeles för snällt. Flygbombning med gatstenar är dock beställd till 2023.

Lite mer seriöst gissar jag att det är att de inte lägger ner tillräckligt med jobb på underarbete och/eller inte gör själva asfalteringen tillräckligt bra.

Om cb är tillräckligt smal får inte maskiner plats. Då måste man asfaltera för hand. Då blir det dom det blir - lite sisådär.
En teori bara.

Senast ändrad:
Dom som asfalterar använder en helt vanlig ”padda” och då blir det skit och ojämnt. Kvittar väl för skrået… ny cigg och ny plats att asfaltera strax.

Tro mig jag vet

Det är en del av Sveriges satsning på att få fram en ny Paris-Roubaix-segrare till 25-årsjubileumet av Bäckstedts triumf på velodromen! Dock har de misslyckats i vanlig ordning och gjort underlaget alldeles för snällt. Flygbombning med gatstenar är dock beställd till 2023.

Lite mer seriöst gissar jag att det är att de inte lägger ner tillräckligt med jobb på underarbete och/eller inte gör själva asfalteringen tillräckligt bra.
Det bör ju framgå av kommunens upphandlingsunderlag hur konstruktionen, utförandet och garantin skall se ut. Om nån har orken att följa upp är det offentlig handling.

Det bör ju framgå av kommunens upphandlingsunderlag hur konstruktionen, utförandet och garantin skall se ut. Om nån har orken att följa upp är det offentlig handling.

Kan vara intressant! Stockholm verkar har en speciell teknik för att tillverka vågiga cykelbanor. Sista exempel är en bred gatan där en bilstråk har byggts om en tvåriktad cykelbana. Då skulle jagyänka att underlaget var redan tillräckligt stark. Men cykelbanorna hade redan våg överallt inom dom tagits i bruk, medan bildelen är helt rakt.

Finns det ordentliga varningar för hindret? Ju mer jag tänker på det ju mer tycker jag att det borde anmälas, till polisen om inte annat. Det låter på svaret som att man med flit gjort en lösning som är farlig.

Hur som helst ytterligare ett bevis på att nollvisionen enbart gäller bilister.

Betonggrisarna på cykelbanan i Alfta finns med på bild i en debattartikel i dagens Expressen för att illustrera idiotin att ha farliga hinder på cykelbanor. Tog en cykeltur nu på morgonen, konstaterade att hindren står kvar och passade på att skriva ytterligare ett mail till kommunen:

Hej igen,

kan konstatera två saker:
1) betonggrisarna står kvar och
2) Just dessa betonggrisar och Ovanåkers kommun står med i en debattartikel i dagens Expressen för att illustrera problemet med att väghållare fortsätter att utsätta oskyddade trafikanter för livsfara trots att det finns forskning från VTI och handböcker för hur infrastruktur bör utformas.

Läs den: https://www.expressen.se/debatt/trafikverket-placerar-ut-dodsfallor-for-cyklister/

Passa även på att läsa forskningsrapporterna och handböckerna som hänvisas till i artikeln.

Med vänlig hälsning

Passade även på att fota den här godingen som står några meter bort från de ovan nämnda grisarna:
7F1BB328-4892-447C-A3D5-5BEDA706F904.jpeg

Brant backe, mycket grus, djupa fåror. Lite regn och mörker på det där så …

Vad är det för muppar som ansvarar för detta på trafikplaneringskontoret? Hur kan det ö h t ha godkänts av någon chef? Framkallande av fara är ett oaktsamhetsbrott och det här ser ut att vara systematiserat. Polisanmäl detta.

Som jag, tror jag, har skrivit tidigare är det här chockerande för en Nederländare som jag. Men jag har blivit van vid det, så det förvånar mig, tyvärr, inte längre. Det är så tydligt att det inte finns någon cykelkultur alls hos svenska kommuner. Man skulle hoppa att det blir bättre när fler som jobbar hos kommunen tar cykel till jobbet, men det går mycket för långsamt.

Varje dag när jag undviker hål på cykelbanor tänker jag att man inte kan har allt perfekt på cykelbanor, men jag ser direkt att det inte är sant ner jag tittar på bilfältet bredvid där ojämnheten mäts i mm.

Det enda spännande som hände idag var två stackars sommarbarn som stod å fyllde i potthål med kallasfalt och gummiklubba !? nar jag svängde av skanstullsbron vid gullmarsplan får se hur länge det håller , blir sällan bra speciellt utan rätt verktyg….
Skyller inget på sommarjobbarna ?
Mange

Ansvarig för cykelinfra borde upp ett pinnhål i kommunhierarkin, och för att komma i fråga för tjänsten borde regelbunden användning av sagda infra sedan minst ett år (för att få in årstidsväxlingarna) vara skallkrav.

Det borde krävas någon form av utbildning för att bli cykelinfrastrukturansvarig i en kommun...

Ja, utbildning till pendelcyklist.

I Nederländerna har jag bara haft proberen med en små stolpe som var placerad i mitten av en tvåriktad cykelbana när jag var riktigt ung. Den var snart borttagen.
Problemet i Nederländerna för 30 år sen var att folk hos kommunen som planerade cykelbanor var inte cyklister. Dom planerade för cyklister dom körde 15 km/h och bromsade i inför varje kurva. På den tiden fick alla cykelbanor 90 grads-"kurvor" utan kurva, riktigt jobbigt. Också byggde dom sluss på cykelbanor, som man ser på websidan länkat högre upp. Där behövde man minna på vilken sträckor man måste undvika cykelbanan och köra på bilfältet istället. Alla denna hinder togs bort för 20 år sen.

Det byggs mycket i Göteborg nu men jag har inga direkta problem med att det inte är perfekta cykelvägar överallt under byggskedet. Men sånt här gör mig galen. Skyltar utställda mitt i cykelbanan. Det här exemplet är från Korsvägen. De varnar för gående och pågående vägarbete.

Men. Det finns inget arbete alls där. Varken i cykel- eller gångbanan. Och konflikten med de gående förstärks av att man tvingar ut cyklister från cykelbanan mot de gående. ÄVen en risk att cykla på skyltarna om man är ovanligt ouppmärksam.

Nu har man alltså skapat ett problem. Kanske läge att sätta upp skyltar för att varna för det nya problemet som uppstått?
20220613_144531870_iOS.jpg

På många ställen skulle man nog kunna smalna av cykelbanan lite t ex genom att sätta någon form av staket på sidorna som är tillräckligt smalt för att förhindra bilar att åka in där men som inte försämrar framkomligheten för cyklister nämnvärt.

Kanske inte en cykelbana, men i alla fall en större stig till ett tätortsnära naturreservat (nej, det är inte förbjudet att cykla där, åtminstone inte enligt skylten).
Här gäller det att man är smidig och orkar lyfta över cykeln, för cykla runt bommen går inte heller. Så fruktansvärt onödigt ?

Bilagor

• 7F33D2BD-D057-4131-9A5B-51E7A3B27CD6.jpeg
    7F33D2BD-D057-4131-9A5B-51E7A3B27CD6.jpeg
    1.5 MB · Besök: 95
  • 55F7A867-7379-43CE-9718-FB8DDC42E538.jpeg
    55F7A867-7379-43CE-9718-FB8DDC42E538.jpeg
    1.3 MB · Besök: 86
Kanske inte en cykelbana, men i alla fall en större stig till ett tätortsnära naturreservat (nej, det är inte förbjudet att cykla där, åtminstone inte enligt skylten).
Här gäller det att man är smidig och orkar lyfta över cykeln, för cykla runt bommen går inte heller. Så fruktansvärt onödigt ?
Men det där känns väl väldigt mycket som ett privat initiativ, eller? Klipp skiten.

Tillbaka
Topp